Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.395.2017.1.JP
z 21 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi budowy domku letniskowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi budowy domku letniskowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Państwo xxx na podstawie umowy z dnia 24 marca 20xx r. zlecili Wnioskodawcy budowę budynku mieszkalnego na stanowiącej ich własność działce nr xxx położonej w xxx, gmina xxx. Realizacja tej inwestycji jest obecnie w toku. Inwestycja wykonywana jest na podstawie pozwolenia na budowę domu letniskowego wraz z infrastrukturą techniczną (decyzja starosty xx z dnia 15 marca 20xx r. nr xxx w załączeniu - jest to decyzja zmieniająca wydana na wniosek wyżej wymienionych inwestorów; wcześniejsze pozwolenie na budowę zostało wydane x grudnia 20xx r.).

Zgodnie z projektem budowlanym wznoszonym obiektem jest budynek o powierzchni poniżej 300 m2 nadający się do całorocznego wykorzystywania. Budynek ten wyposażony będzie w infrastrukturę (przede wszystkim wodno-kanalizacyjną oraz grzewczą), która umożliwi wypełnianie funkcji mieszkalnych przez cały rok. Wnioskodawca jest w posiadaniu oświadczenia projektanta budynku w tym zakresie (w załączeniu).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) przedmiotowy budynek sklasyfikowany jest w ramach PKOB do działu 11 grupa 111 klasa 1110. Potwierdza to wydana przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego informacja o klasyfikacji budynku, o którą wystąpił Wnioskodawca (w załączeniu).

Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przedmiotem świadczonych przez niego usług w ramach przedstawionej inwestycji nie są wyłącznie elementy domku letniskowego (których montaż należałby do inwestorów), lecz roboty budowlane dotyczące wzniesienia obiektu stanowiącego budynek. Wnioskodawca jest czynnym podatkiem podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie.


Czy opisane w stanie faktycznym usługi budowlane, które wykonywane są przez Wnioskodawcę w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji, opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi budowlane będące przedmiotem niniejszego wniosku, jako stanowiące usługi dotyczące obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podstawowa stawka opodatkowania podatkiem VAT wynosi obecnie 23%. Jednakże zarówno ustawa o VAT, jak i wydawane na jej podstawie rozporządzenia przewidują stosowanie zwolnień, bądź obniżonych stawek podatku VAT do określonych czynności objętych zakresem przepisów tejże ustawy W świetle art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy stawka podatku wynosi 8% (z zastrzeżeniem ust. 12 tego artykułu i art. 114 ust. 1). Art. 41 ust. 12 ustawy o VAT przewiduje bowiem, że 8% stawkę podatku VAT stosuje się także do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Art. 41 ust. 12a ustawy o VAT precyzuje natomiast, że pod pojęciem „budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym” rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Ustawa o VAT zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 41 ust. 12a tejże ustawy. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 12 ustawy o VAT przez pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, przedmiotem usług budowlanych świadczonych przez Wnioskodawcę jest budowa budynku stanowiącego domek letniskowy sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 grupa 111 klasa 1110, tj. jako budynek mieszkalny jednorodzinny. Potwierdza to wydana dla przedmiotowego budynku informacja o klasyfikacji budynku wydana przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Przedmiot niniejszego wniosku stanowią usługi budowlane dotyczące budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną umożliwiającą wypełnianie przez ten budynek funkcji mieszkalnych przez cały rok. Budynek ten jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11. Zgodnie z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 2 ust. 12 oraz art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przedmiotowy budynek stanowi obiekt zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.


Należy również wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Jak zostało już wskazane w stanie faktycznym, zgodnie z projektem budowlanym oraz udzielonym pozwoleniem na budowę, powierzchnia użytkowa przedmiotowego budynku nie przekracza 300 m2. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania regulacje zawarte w art. 41 ust. 12b oraz ust. 12c ustawy o VAT.


Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku budynków mieszkalnych, w tym domów letniskowych, które:


  1. zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o VAT, oraz
  2. stanowią obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT (tj. przeznaczone są do stałego zamieszkania) sklasyfikowane w dziale 11 PKOB, oraz 3) mają powierzchnię użytkową nieprzekraczającą 300 m2,


    - usługi ich budowy (zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i osób prawnych) świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w treści złożonego wniosku z którego wynika, że przedmiotowy domek letniskowy jest sklasyfikowany w grupie PKOB 1110.

Dodatkowo tutejszy organ informuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj