Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.220.2017.1.AK
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w dniu 28 kwietnia 2016 r. zgodnie z aktem notarialnym nabył w imieniu własnym, jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, połowę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającego się z działek nr 443/2, 443/3, 443/4, 443/5. Działki 443/2, 443/3 i 443/4 zostały zakupione na fakturę wystawioną na podstawie aktu notarialnego i wprowadzone do ewidencji środków trwałych Jego działalności gospodarczej. Cała działka 443/5 jest nieruchomością rolną, którą nabył na podstawie aktu notarialnego jako osoba prywatna i od której zapłacił podatek PCC. W ewidencji gruntów działka ta sklasyfikowana jest jako użytek rolny a jej powierzchnia wynosi 1,4641 ha. Wnioskodawca jest właścicielem działki jako użytkownik wieczysty w udziale 1/2. W najbliższym czasie planuje (razem z drugim współwłaścicielem) sprzedać całą działkę o numerze 443/5. Nowi właściciele chcą zakupić działkę w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i prowadzenia na tej działce działalności rolniczej i w związku z tym nie utraci ona charakteru rolnego. Ponadto osoby te są zameldowane na pobyt stały od co najmniej 5 lat w gminie, na obszarze której położona jest nieruchomość oraz posiadają dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje rolnicze. Wnioskodawca nadmienia, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą ale działka ta nigdy nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej i jej sprzedaż nie będzie dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W obecnej chwili działka ta jest wykorzystywana do celów rolniczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy po sprzedaży nieruchomości opisanej powyżej będę zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, po sprzedaży nieruchomości rolnej nie powinien płacić podatku dochodowego. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Wnioskodawca uważa, że wskazana działka stanowi gospodarstwo rolne ponieważ:


  • grunt sklasyfikowany jest w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • wchodzi w skład prowadzonego przez Niego gospodarstwa rolnego,
  • nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej i po sprzedaży nie utraci charakteru rolnego,
  • stanowi własność osób fizycznych,
  • łączna powierzchnia gruntu przekracza 1 ha gdyż wynosi 1,4641 ha.


Zatem zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tej nieruchomości rolnej będzie zwolniona z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu.

Natomiast jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 28 kwietnia 2016 r. zgodnie z aktem notarialnym nabył w imieniu własnym jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą połowę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działek nr 443/2, 443/3, 443/4, 443/5. Działki 443/2, 443/3 i 443/4 zostały zakupione na fakturę wystawioną na podstawie aktu notarialnego i wprowadzone do ewidencji środków trwałych Jego działalności gospodarczej. Cała działka 443/5 jest nieruchomością rolną, którą nabył na podstawie aktu notarialnego jako osoba prywatna i od której zapłacił podatek PCC. W ewidencji gruntów działka ta sklasyfikowana jest jako użytek rolny a jej powierzchnia wynosi 1,4641 ha. Wnioskodawca jest właścicielem działki jako użytkownik wieczysty w udziale 1/2. W najbliższym czasie planuje (razem z drugim współwłaścicielem) sprzedać całą działkę o numerze 443/5. Działka ta nigdy nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej i jej sprzedaż nie będzie dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak wynika z uprzednio przytoczonych przepisów i opisu zdarzenia przyszłego, zbycie - przed upływem ustawowego terminu - prawa wieczystego użytkowania gruntu, który nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej, spowoduje dla Wnioskodawcy powstanie przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

W tym miejscu podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia, przewidzianego w ww. przepisie, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Dokonując wykładni art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że w dyspozycji tego przepisu nie mieści się przychód ze zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów. Wprowadzając powyższe zwolnienie od podatku, ustawodawca posłużył się bowiem pojęciem „przychodów uzyskanych ze sprzedaży całości lub części nieruchomości”. W treści analizowanego przepisu brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do przeniesienia innych praw do nieruchomości, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, jak prawo użytkowania wieczystego gruntów.

Należy zauważyć, że przepis art. 10 ust.1 pkt 8 ww. ustawy wyraźnie rozróżnia przychód powstały na skutek sprzedaży całości lub części nieruchomości (lit a) od przychodu ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów (lit c). Powyższe rodzaje (źródła) przychodów nie mogą więc być utożsamiane.

Skoro zatem przepis art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy tylko przychodu powstałego na skutek sprzedaży całości lub części nieruchomości, wymienionego w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) ustawy, to nie dotyczy żadnego innego przychodu ze zbycia rzeczy lub praw.

Inaczej mówiąc przez sprzedaż nieruchomości, objętą zwolnieniem należy rozumieć tylko i wyłącznie przeniesienie prawa własności tej nieruchomości (lub jej części) lub też udziału w tym prawie.

Nie sposób zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy przyjąć, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje swym zakresem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów. Z tego względu przychód (dochód) z planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży nie będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w przepisie wskazanym przez Wnioskodawcę, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj