Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.294.2017.1.APO
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego z tytułu zapłaconego przez kontrahenta odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu, przeznaczonego na finansowanie działalności statutowej Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2017 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego z tytułu zapłaconego przez kontrahenta odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu, przeznaczonego na finansowanie działalności statutowej Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również „Stowarzyszenie”) jest jednostką terenową organizacji o charakterze ogólnopolskim. Posiada osobowość prawną, jest zarejestrowany w KRS (nie jako przedsiębiorca) oraz jako czynny podatnik/płatnik podatku VAT. Prowadzi działalność w oparciu o prawo stowarzyszeń, na podstawie statutu uchwalonego na szczeblu ogólnokrajowym. Prowadzi działalność gospodarczą i statutową. W ostatnich czterech latach wykazywał straty finansowe na koniec roku, które były pokrywane z kapitału własnego jednostki (fundusz statutowy). Wnioskodawca jest współwłaścicielem większościowym nieruchomości (mniejsza część należy do organizacji macierzystej reprezentowanej przez Zarząd Główny w Warszawie). W 2008 r. została podpisana przez Wnioskodawcę umowa najmu pomieszczeń biurowych z kontrahentem zewnętrznym X na okres 20 lat. Konkretnie, 17 stycznia 2008 r. została zawarta umowa najmu pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą X. Umowa dotyczyła wynajęcia jednego z trzech budynków, których Wnioskodawca jest współwłaścicielem i została zawarta do 31 grudnia 2027 r. (na czas określony 20 lat). W par. 13 ust. 1 ww. umowy, określono, że w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy na podstawie porozumienia stron Wynajmujący ma prawo do odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy w wysokości kwoty czynszu jaka pozostaje do zapłaty do końca obowiązywania umowy. W dniu 1 stycznia 2016 r. kontrahent X opuścił budynek Wnioskodawcy w związku z zakupem nowej siedziby, jednak kontrahent X nadal płacił Wynajmującemu co miesiąc czynsz korzystając z budynku (jednoosobowa obsługa). W dniu 24 sierpnia 2017 r. doszło do podpisania porozumienia, które rozwiązało umowę z 31 sierpnia 2017 r. W porozumieniu został zawarty zapis o jednorazowej zapłacie tytułem odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy w kwocie 280.000,00 zł plus 23%VAT w terminie do 90 dni od dnia podpisania porozumienia. Wnioskodawca z działalności gospodarczej finansuje działalność statutową, zgodnie z rozwiązaniami ustawowymi (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „ustawa o CIT”). Wnioskodawca płaci podatek dochodowy rzędu kilkuset złotych rocznie.

W statucie Wnioskodawcy jest zapis w par. 14, że celami działalności Wnioskodawcy są m.in.:

  • inicjowanie, prowadzenie i wspieranie przedsięwzięć w zakresie nauki, techniki, gospodarki, innowacji, edukacji, kultury i ekologii (pkt 3),
  • wspieranie i upowszechnianie wiedzy specjalistycznej w dziedzinie nauk technicznych, jak również w zakresie teorii i praktyki zarządzania projektami, w tym innowacyjnymi (pkt 5),
  • upowszechnianie wiedzy i umiejętności technicznych w społeczeństwie, w tym wśród młodzieży (pkt 8)

a realizacja celów następuje poprzez (par. 14 statutu) m.in.:

  • organizowanie wspólnych, interdyscyplinarnych imprez technicznych, gospodarczych i kulturalnych (pkt 3),
  • działalność wydawniczą i informacyjną (pkt 4),
  • zakładanie i prowadzenie wraz z ponoszeniem niezbędnych nakładów na ich utrzymanie Domów i Klubów, ośrodków doskonalenia kadr (pkt 11),
  • prowadzenie działalności oświatowej na rzecz młodzieży i dorosłych oraz upowszechnianie kształcenia ustawicznego (pkt 13),
  • organizowanie i prowadzenie szkoleń i doskonalenia kwalifikacji zawodowych we wszystkich dziedzinach techniki (pkt 18).

Zgodnie z par. 15, Wnioskodawca może prowadzić wyodrębnioną rachunkowo lub organizacyjnie działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a dochód z niej służy realizacji celów statutowych. Art. 34 ustawy o stowarzyszeniach, określa, że Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. U Wnioskodawcy dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie jest przeznaczony do podziału między jego członków. Wnioskodawca tworzy fundusz statutowy z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej, na który odpisuje zysk lub z którego pokrywa stratę. W okresie kilkunastu ostatnich lat i nadal w stosunku do Wnioskodawcy ma zastosowanie zwolnienie dochodów przeznaczonych na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT (realizacja celów naukowo-technicznych, oświatowych i kulturalnych).

Wnioskodawca otrzymał od kontrahenta X comiesięczny czynsz, opłaty za energię, ciepło i wodę, ponosił też koszty utrzymania nieruchomości, stąd wynajmowany budynek przynosił zysk z działalności gospodarczej, który pokrywał koszty działalności.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może uznać, że od zapłaconego przez kontrahenta X odszkodowania (na podstawie porozumienia prawdopodobnie kwota odszkodowania wpłynie na rachunek Wnioskodawcy we wrześniu lub w październiku b.r.) nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego bo odszkodowanie będzie służyło finansowaniu działalności statutowej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w miesiącu wystawienia przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta X faktury za odszkodowanie, powstający tym samym dochód podlegać będzie zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1 c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Biorąc pod uwagę sytuację opisaną w stanie faktycznym, podobnie jak dotychczas, otrzymywane przez lata czynsze najmu tak i otrzymane odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu najmu stanowić będzie przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Podobnie jak i dochód uzyskany z najmu tak i dochód uzyskany z odszkodowania (który to dochód jest wprost pochodną najmu) zostanie przeznaczony na cele statutowe, co wypełnia dyspozycję ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, i potwierdza możliwość zastosowania zwolnienia z podatku CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że ze względu na zakres pytania, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia oceny, czy od zapłaconego przez kontrahenta odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu Wnioskodawca nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego, w sytuacji, gdy odszkodowanie będzie służyło finansowaniu działalności statutowej. Natomiast, kwestia ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu ww. odszkodowania stanowiła przedmiot pytań oznaczonych we wniosku nr 4 i 5 i została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210 ze zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych (art. 2 ust. 1).

W art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zapisano, że statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.

Natomiast, w myśl art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), jako podmioty zwolnione od podatku. Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Oznacza to, że dochody Wnioskodawcy będą zwolnione od podatku wówczas, gdy cele statutowe tej organizacji będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową.

Należy podkreślić, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto, w tym miejscu wskazać należy, że przez zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, pojęcie „których celem statutowym jest działalność”, rozumie się nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez jednostkę działalności lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez jednostkę statutu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o prawo stowarzyszeń, na podstawie statutu uchwalonego na szczeblu ogólnokrajowym. W stosunku do Wnioskodawcy ma zastosowanie zwolnienie dochodów przeznaczonych na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w związku z realizacją celów naukowo-technicznych, oświatowych i kulturalnych. W dniu 17 stycznia 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą X została zawarta umowa najmu jednego z trzech budynków, których Wnioskodawca jest współwłaścicielem, na czas określony 20 lat (do 31 grudnia 2027 r.). W umowie określono, że w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy na podstawie porozumienia stron, Wynajmujący ma prawo do odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy w wysokości kwoty czynszu, jaka pozostaje do zapłaty do końca obowiązywania umowy. W dniu 24 sierpnia 2017 r. doszło do podpisania porozumienia, które rozwiązało umowę z 31 sierpnia 2017 r. W porozumieniu został zawarty zapis o jednorazowej zapłacie tytułem odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy w kwocie 280.000,00 zł plus 23%VAT w terminie do 90 dni od dnia podpisania porozumienia.

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że dochód z tytułu wypłaconego Wnioskodawcy odszkodowania z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu przeznaczony i wydatkowany na działalność statutową Wnioskodawcy, tj. cele naukowo-techniczne, oświatowe i kulturalne - korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego z tytułu zapłaconego przez kontrahenta odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu, przeznaczonego na finansowanie działalności statutowej Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Należy również zauważyć, że w związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, bezprzedmiotowe stało się udzielenie odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3 (w zakresie których Wnioskodawca oczekiwał interpretacji w przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska do pytania nr 1) oraz ocena przypisanych do nich stanowisk Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj