Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.125.2017.2.NL
z 3 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 21 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.), uzupełnionym 25 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie braku obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej zgodnie z art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie braku obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej zgodnie z art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 15 września 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4011.125.2017.1.NL wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 25 września 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania i zameldowania w Polsce, jak również tutaj znajduje się jej ośrodek interesów życiowych. Wnioskodawczyni nie zamierza przebywać na terytorium Niemiec dłużej niż 183 dni w roku kalendarzowym, planuje natomiast prowadzić jednoosobowo działalność gospodarczą na terytorium tego kraju. Działalność gospodarcza będzie zarejestrowana w Niemczech i w tym też kraju będzie miała siedzibę.

Na terytorium Niemiec Wnioskodawczyni będzie posiadać wynajęty lokal, który stanowić będzie biuro i siedzibę zamierzonej działalności. Mąż Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w Spółce jawnej X z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni jest również zatrudniona na podstawie umowy o pracę w tej samej Spółce jawnej na stanowisku specjalisty ds. finansowo - księgowych. Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności na terytorium Niemiec, będzie zawierać transakcje handlowe ze Spółką jawną X.

Wnioskodawczyni zakłada, że transakcje ze Spółką jawną X mogą mieć istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) oraz, że jej przychody lub koszty w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczą równowartość 2 mln euro.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 września 2017 r.):

Czy Wnioskodawczyni oraz Spółka jawna X są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej: „updof”) i w konsekwencji czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji podatkowej w rozumieniu art. 25a ust. 1 updof (przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej)?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej: „updof”) jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

-i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Stosownie natomiast do art. 25 ust. 4-5 updof, przepisy ust. l-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

W przypadku gdy podmiot krajowy dokonuje transakcji z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 25a ust. 6, a warunki ustalone w takiej transakcji odbiegają od warunków, jakie ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów lub wykazuje dochody w zaniżonej wysokości - dochody podatnika określa się w drodze oszacowania, stosując metody wskazane w ust. 2 i 3 albo stosuje się odpowiednio art. 19.

Przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką jawną X istnieją powiązania rodzinne oraz wynikające ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 25 ust. 5 updof, powiązania te odnoszą się do powiązań pomiędzy podmiotami krajowymi.

Brak jest analogicznego odesłania dotyczącego powiązań pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi. Powyższe wskazuje na to, że ustawodawca uznaje powiązania rodzinne (lub wynikające ze stosunku pracy) pomiędzy podmiotem zagranicznym a krajowym za nieistotne, nie są one zatem podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Podmiotem krajowym w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 1 updof jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei podmiotem zagranicznym w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 updof jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zważywszy na treść wskazanych przepisów, Wnioskodawczyni spełnia przesłanki aby uznać ją zarówno za podmiot krajowy jak i podmiot zagraniczny. Należy zwrócić uwagę, iż Wnioskodawczyni zawierając transakcje handlowe ze Spółką jawną X będzie występować jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Niemiec. Wobec czego, jako osoba fizyczna mająca siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinna być uznawana za podmiot zagraniczny w rozumieniu updof. W takim przypadku powiązania rodzinne oraz wynikające ze stosunku pracy będą irrelewantne a Wnioskodawczyni oraz Spółka jawna X nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu updof.

W ocenie Wnioskodawczyni, w przypadku gdy:

  • Wnioskodawczyni dokona w roku podatkowym transakcji ze Spółką jawną X, które mają istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) oraz
  • Wnioskodawczyni osiągnie przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie ksiąg rachunkowych w wysokości przekraczającej równowartość 2.000.000 euro

to z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie jest podmiotem powiązanym ze Spółką jawną X, nie będzie obowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej w rozumieniu art. 25a ust. 1 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

-i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Stosownie do art. 25 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

W myśl art. 25 ust. 5 powyższej ustawy, przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez pojęcie powiązań rodzinnych, o których mowa w ust. 5, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Stosownie do art. 25 ust. 6d powołanej ustawy, przepisy ust. 1-3a, 6b i 6c stosuje się odpowiednio przy określaniu dochodu podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego działalność przez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, lub podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, prowadzącego działalność przez zagraniczny zakład położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie dochodów podlegających przypisaniu do tego zagranicznego zakładu.

Dokonując wykładni ww. przepisów należy wziąć pod uwagę, że przepis art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że „przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio” do wymienionych w tym przepisie powiązań (udział w zarządzaniu lub kontroli), natomiast art. 25 ust. 5 ww. ustawy nakazuje przepisy art. 25 ust. 4 ww. ustawy stosować również do powiązań o charakterze rodzinnym. W takiej sytuacji, przepisy te należy odczytywać łącznie, gdyż w systematyce przepisu art. 25, przypadki określone w ust. 4 i ust. 5 zostały zrównane co do skutków prawnych. Powyższe pozwala uznać za podmioty powiązane w rozumieniu art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również podmioty wskazane w art. 25 ust. 5 ww. ustawy, tj. podmioty między którymi istnieją powiązania o charakterze rodzinnym.

Ponadto art. 25 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje m.in., że przepisy art. 25 ust. 1-3a stosuje się odpowiednio przy określeniu dochodu podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 prowadzącego działalność przez zagraniczny zakład położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie dochodów podlegających przypisanie do tego zakładu.

Natomiast zgodnie z art. 25a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy:

  1. prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, którzy w roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadzą i prowadzili księgi rachunkowe:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    • których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości - przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro
    • są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej "dokumentacją podatkową".



W myśl art. 25a ust. 1d ww. ustawy, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

  1. 2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;
  2. 20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;
  3. 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro.

Na podstawie przytoczonych powyżej uregulowań stwierdzić należy, że konieczność sporządzenia dokumentacji, o której mowa w art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych występuje, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • podmiot dokonujący transakcji dla celów działalności gospodarczej prowadził w roku poprzedzającym rok podatkowy oraz prowadzi w roku podatkowym księgi rachunkowe,
  • przychody tego podmiotu w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły kwotę 2 000 000 euro,
  • pomiędzy ww. podmiotem a jego kontrahentem istnieją powiązania w rozumieniu art. 25a ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy,
  • łączna kwota transakcji w roku podatkowym między podmiotami powiązanymi przekracza kwotę 50 000 euro.

Przy czym, samo istnienie powiązań miedzy podmiotami nie jest w jakikolwiek sposób sankcjonowane. Znaczenie ma natomiast ta działalność podmiotów powiązanych, która zmierza do wykorzystania powiązania w celu zmiany poziomu opodatkowania z naruszeniem obowiązku ustawowego. Sytuacja taka występuje w wypadku zawierania przez powiązane ze sobą podmioty gospodarcze transakcji, w których ceny znacznie odbiegają od cen stosowanych pomiędzy podmiotami niepowiązanymi. W wyniku zawierania takich umów dochodzi do przerzucania dochodu prowadzącego najczęściej do wspomnianego ograniczenia zakresu obowiązku podatkowego.

W ww. sytuacji, dokumentacja transakcji ma być instrumentem pomocniczym w ocenie, czy nie ma miejsca ustalanie nierynkowych warunków transakcji (umów), tj., czy umowę zawarto na warunkach, jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Obowiązek tworzenia tej dokumentacji stwarza podatnikom możliwość przedstawienia wszelkich okoliczności dających podstawę do uwzględnienia rynkowego charakteru tych transakcji.

Zauważyć należy, że w prawie podatkowym i cywilnym brak jest definicji legalnej słowa „transakcja”. W związku z tym, należy odwołać się do wykładni językowej. I tak, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998) transakcja to operacja handlowa dotycząca kupna lub sprzedaży towarów lub usług, umowa handlowa na kupno lub sprzedaż towarów lub usług; też: zawarcie takiej umowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania i zameldowania w Polsce, jak również tutaj znajduje się jej ośrodek interesów życiowych. Wnioskodawczyni nie zamierza przebywać na terytorium Niemiec dłużej niż 183 dni w roku kalendarzowym, planuje natomiast prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium tego kraju. Działalność gospodarcza będzie zarejestrowana w Niemczech i w tym też kraju będzie miała siedzibę. Na terytorium Niemiec Wnioskodawczyni będzie posiadać wynajęty lokal, który stanowić będzie biuro i siedzibę zamierzonej działalności. Mąż Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w Spółce jawnej X z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni jest również zatrudniona na podstawie umowy o pracę w tej samej Spółce jawnej na stanowisku specjalisty ds. finansowo - księgowych. Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności na terytorium Niemiec, będzie zawierać transakcje handlowe ze Spółką jawną X. Wnioskodawczyni zakłada, że transakcje ze Spółką jawną X mogą mieć istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) oraz, że jej przychody lub koszty w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczą równowartość 2 mln euro.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką jawną, której wspólnikiem jest mąż Wnioskodawczyni istnieją powiązania, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z zawartego w art. 25 ust. 5 ww. ustawy odesłania, nakazującego przepisy ust. 4 stosować odpowiednio również do powiązań o charakterze rodzinnym. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, że jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na terytorium Niemiec będzie podmiotem zagranicznym, a przez to powiązania o charakterze rodzinnym nie będą miały znaczenia, z uwagi na brzmienie art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który dotyczy wyłącznie podmiotów krajowych, a nie podmiotów zagranicznych, bowiem jak wynika z wniosku, Wnioskodawczyni (będąca osoba fizyczną) posiada miejsce zamieszkania w Polsce, jak również tutaj znajduje się jej ośrodek interesów rodzinnych i pomimo że zamierza prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Niemiec nawet poprzez położony tam zakład, to nie oznacza, że będzie ona podmiotem zagranicznym, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, jak wynika z art. 25 ust. 6d ww. ustawy, przepisy art. 25 ust. 1-3a stosuje się odpowiednio przy określeniu dochodu podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 prowadzącego działalność gospodarczą poprzez zagraniczny zakład położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższe oznacza, że Wnioskodawczyni jako podmiot krajowy (a nie zagraniczny) będzie powiązana ze spółką jawną, w której jej mąż jest wspólnikiem, na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem z uwagi na istnienie ww. powiązań, w przypadku zawarcia przez Wnioskodawczynię i Spółkę jawną X umowy o współpracy, w sytuacji, gdy łączna kwota transakcji w roku podatkowym między podmiotami powiązanymi przekroczy kwotę 50.000 euro, Wnioskodawczyni będzie zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej (tzw. dokumentacji cen transferowych), o której mowa art. 25a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek sporządzania ww. dokumentacji dotyczy bowiem transakcji z podmiotami powiązanymi, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę 50.000 euro.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie braku obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej zgodnie z art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub przewlekłe prowadzenie postępowania (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj