Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4010.22.2017.2.MC
z 13 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania dotacji – jest:
    • prawidłowe – w części dot. braku przychodu,
    • nieprawidłowe – w części dot. wskazanych zwolnień przedmiotowych,
  • kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe,
  • skutków podatkowych wsparcia pomostowego – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe,
  • ustalenia stawki opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 29 września 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania dotacji,
  • jednorazowej amortyzacji środków trwałych,
  • kosztów uzyskania przychodów,
  • skutków podatkowych wsparcia pomostowego,
  • zwolnienia przedmiotowego,
  • ustalenia stawki opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 19.04.2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna, w skład której wchodzi 5 członków (w tym 4 członków jest zaliczonych do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wyniku długotrwałego bezrobocia). Celem statutowym spółdzielni socjalnej jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy poprzez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się na rynku pracy, oraz umożliwianie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową.

Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz dąży do reintegracji społecznej i zawodowej członków spółdzielni. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u członka spółdzielni umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy przede wszystkim poprzez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych.

Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną i oświatowo-kulturową na rzecz swoich członków oraz środowiska lokalnego, a także działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Spółdzielnia realizuje swoje cele poprzez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków.

Przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółdzielnię są według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

56.10.A – restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,

56.10.B – ruchome placówki gastronomiczne,

56.21.Z – przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

56.29.Z – pozostała usługowa działalność gastronomiczna,

56.30.Z – przygotowanie i podawanie napojów,

94.99.Z – działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Spółdzielnia otrzymała jednorazową dotację na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym związaną regułami pomocy de minimis w ramach projektu „Rozkręcamy społeczny biznes” realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2020 współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa 7. Równowaga Społeczna.

Działanie 7.6. Wsparcie dla Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej i Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej we wzmacnianiu sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.6.1 Wsparcie Ekonomii Społecznej poprzez działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej.

Dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych i obrotowych. Z informacji uzyskanych z Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej wynika, że Spółdzielnia jest uczestnikiem projektu.

Spółdzielnia otrzymała również wsparcie pomostowe w ramach tego samego programu co dotacja na 4 członków Spółdzielni na okres 6 miesięcy w kwocie 6 000,00 zł (1 500,00 zł/osobę) miesięcznie na każdego zagrożonego wykluczeniem członka Spółdzielni. Wsparcie pomostowe jest przeznaczone na następujące wydatki: zus i podatek dochodowy członków Spółdzielni, badania lekarskie‚ szkolenia bhp członków spółdzielni, materiały biurowe, najem pomieszczenia na potrzeby prowadzenia działalności, opłaty za media (prąd, gaz, woda i ścieki, gospodarowanie odpadami), opłaty bankowe, usługi księgowe, usługi pocztowe, telekomunikacyjne, działania informacyjno-promocyjne, przejazdy służbowe, publiczne odtwarzanie utworów, ubezpieczenia OC, majątkowe, NNW pracowników.

Pismem z 29 września 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

  • dotację na utworzenie miejsc pracy i wsparcie pomostowe przyznano na podstawie Regionalnego Programu Operacyjnego 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Oś Priorytetowa 7. Równowaga Społeczna, Działanie 7.6. Wsparcie dla OWES i ROPS we wzmacnianiu sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.6.1 Wsparcie rozwoju ES poprzez działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej;
  • wniosek o przyznanie dotacji i wsparcia pomostowego złożyła grupa inicjatywna planująca założyć Spółdzielnię socjalną osób fizycznych;
  • umowę podpisał zarząd Spółdzielni (członkowie zarządu są również członkami Spółdzielni zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę);
  • drugą stroną umów była Fundacja na Rzecz A z siedzibą w X,;
  • środki finansowe wpływają na konto Spółdzielni;
  • dotację i wsparcie pomostowe wypłaca Fundacja na Rzecz A z siedzibą w X (środki z Urzędu Marszałkowskiego);
  • dotacja została przekazana w dwóch transzach (pierwsza transza 70%, druga 30%), natomiast wsparcie pomostowe wypłacane jest z góry w formie zaliczki po 1 500 zł na 4 członków spółdzielni zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • dotacja zasiliła Fundusz zasobowy, natomiast wsparcie pomostowe zostało zaliczone do pozostałych przychodów operacyjnych, a koszty w ramach wsparcia do kosztów uzyskania przychodów;
  • działania statutowe nie są podejmowane przez Spółdzielnię w ramach działalności gospodarczej. Spółdzielnia w ramach działalności gospodarczej zajmuje się prowadzeniem restauracji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy jednorazowa dotacja na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym przeznaczona na zakup środków trwałych i obrotowych stanowi przychód podatkowy?
  2. Czy Spółdzielnia ma prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych zakupionych z dotacji (profesjonalny ekspres do kawy, gofrownica przemysłowa, stoły, krzesła, sofy barowe, stoliki do sof barowych, piec konewkcyjno-parowy, kasa fiskalna, zastawa stołowa, (talerze, sztućce, salaterki, półmiski)) i czy odpisy amortyzacyjne będą kosztem podatkowym?
  3. Czy zakupione z dotacji środki obrotowe (produkty spożywcze, środki czystości, opakowania) stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów?
  4. Czy otrzymane wsparcie pomostowe należy zakwalifikować jako przychód podatkowy, a wydatki w ramach wsparcia pomostowego jako koszt podatkowy?
  5. Czy dochód Spółdzielni socjalnej przeznaczony na cele statutowe jest zwolniony z opodatkowania?
  6. Jaką stawkę podatku Spółdzielnia powinna stosować do wyliczenia podatku dochodowego od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1, 3-6. Natomiast w zakresie pytania nr 2 wydano postanowienie z 13 października 2017 r. nr 0112-KDIL3-3.4010.27.2017.1.MC o umorzeniu postępowania.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym w całości zarówno na środki trwałe i obrotowe, jak również wsparcie pomostowe nie stanowią przychodu podatkowego, a kosztów nie można zakwalifikować do koszty uzyskania przychodów, ponieważ środki pieniężne pochodzą ze środków europejskich. Dotacja i wsparcie pomostowe zostały sfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a z informacji uzyskanych od Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Spółdzielnia jest uczestnikiem projektu. Na podstawie posiadanych informacji Wnioskodawca uważa, że dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ustęp 1 pkt 53 Uopdop.

Ponadto dochód spółdzielni przeznaczony na cele statutowe jest zwolniony z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ustęp 1 pkt 43 uopdop, pod warunkiem że zostanie wydatkowany na cele statutowe w roku podatkowym, w którym wstąpił.

Spółdzielnia z uwagi na rozpoczęcie działalności w 2017 roku w przypadku dochodów do opodatkowania podatkiem od osób prawnych zastosowałaby 15% stawkę podatku.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania dotacji jest:

  • prawidłowe – w części dot. braku przychodu,
  • nieprawidłowe – w części dot. wskazanych zwolnień przedmiotowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna (dalej: Wnioskodawca, Spółdzielnia), w skład której wchodzi 5 członków (w tym 4 członków jest zaliczonych do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wyniku długotrwałego bezrobocia). Celem statutowym Spółdzielni jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się na rynku pracy, oraz umożliwianie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową. Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz dąży do reintegracji społecznej i zawodowej jej członków. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u jej członka umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy przede wszystkim przez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych. Spółdzielnia realizuje swoje cele przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Spółdzielnia otrzymała jednorazową dotację na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym (dalej: dotacja) związaną regułami pomocy de minimis w ramach projektu „Rozkręcamy społeczny biznes” realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2020 współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa 7. Równowaga Społeczna. Dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych i obrotowych. Wniosek o przyznanie dotacji złożyła grupa inicjatywna osób fizycznych planująca założyć Spółdzielnię. Środki finansowe wpływają na konto Spółdzielni. Jednocześnie dotacja zasiliła Fundusz zasobowy Spółdzielni.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 tej ustawy wymienione zostały jednak przykładowe rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika lub pomniejsza jego pasywa.

Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, które nie stanowią przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy, to a contrario należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.

Stosownie do 12 ust. 4 pkt 11 cytowanej ustawy: do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach – wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz.U. Nr 94, poz. 651 ze zm.): w sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do spółdzielni socjalnej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848, z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 oraz z 2005 r. Nr 122, poz. 1024).

Zgodnie z art. 78 § 1 Prawa spółdzielczego: zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

  1. fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach,
  2. fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Fundusz zasobowy powstaje zatem m.in. z wpłat członków spółdzielni wpisowego. Wpłaty na fundusz są obowiązkowe, jednak kwestia źródła pochodzenia wpłat nie jest regulowana przepisami. To członkowie spółdzielni podejmują decyzję, z jakiego źródła dokonają wpłat na fundusz zasobowy z tytułu wpłat wpisowego przez członków.

W niniejszym wniosku to członkowie Spółdzielni wystąpili o dotację. Jednocześnie środki finansowe z tej dotacji otrzymała Spółdzielnia i zasiliły one fundusz zasobowy Spółdzielni. Zatem otrzymane środki finansowe, które zasiliły fundusz zasobowy Spółdzielni (wpłaty wpisowego), nie stanowią przychodu dla Wnioskodawcy.

Ponadto we własnym stanowisku Spółdzielnia powołała art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Następnie w piśmie uzupełniającym wniosek wskazała przepis 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, w związku z tym Organ jest zobowiązany odnieść się do tych kwestii.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy: wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Co do zasady art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych. Jednak, aby stosowny dochód (w tym dotacje czy środki finansowe uczestników projektu otrzymane jako pomoc) mógł korzystać ze wskazanych tam zwolnień, określone przysporzenie musi stanowić przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także nie być wskazanym w katalogu przychodów neutralnych podatkowo zawartych w art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Jak wyżej wskazano, z uwagi na fakt, że otrzymane środki finansowe w ramach dotacji (która dotyczy utworzenia nowych miejsc pracy dla członków Spółdzielni) zostały przekazane na fundusz zasobowy Spółdzielni, to nie stanowią przychodów podatkowych. W związku z tym rozpatrywanie wniosku w kontekście pytania nr 1 w odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych (art. 17 ust. 1 pkt 47 i art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) należy uznać za bezprzedmiotowe, ponieważ nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie.

Reasumując – jednorazowa dotacja na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym przeznaczona na zakup środków trwałych i obrotowych nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do dotacji, że nie powstaje przychód, jednak w zakresie wskazanych przepisów stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie kosztów uzyskania przychów jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.

Aby zatem określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 16 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, ponieważ to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie kosztu ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów). Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna (dalej: Wnioskodawca, Spółdzielnia), w skład której wchodzi 5 członków (w tym 4 członków jest zaliczonych do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wyniku długotrwałego bezrobocia). Celem statutowym Spółdzielni jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się na rynku pracy, oraz umożliwianie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową. Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz dąży do reintegracji społecznej i zawodowej jej członków. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u jej członka umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy przede wszystkim przez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych. Spółdzielnia realizuje swoje cele przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Spółdzielnia otrzymała jednorazową dotację na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym (dalej: dotacja) związaną regułami pomocy de minimis w ramach projektu „Rozkręcamy społeczny biznes” realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2020 współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa 7. Równowaga Społeczna. Dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych i obrotowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w odpowiedzi na pytanie nr 1 stwierdzono, że przepisy art. 17 ust. 1 pkt 47 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania w odniesieniu do opisywanej dotacji. Tym samym do wydatków sfinansowanych tą dotacją nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Zatem wydatki ponoszone przez Spółdzielnię ze środków otrzymanych z tytułu dotacji na zakup środków obrotowych (produkty spożywcze, środki czystości, opakowania) Spółdzielnia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując – zakupione z dotacji środki obrotowe (produkty spożywcze, środki czystości, opakowania) stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów Spółdzielni.

Odpowiedź na pytanie nr 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych wsparcia pomostowego jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna (dalej: Wnioskodawca, Spółdzielnia), w skład której wchodzi 5 członków (w tym 4 członków jest zaliczonych do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wyniku długotrwałego bezrobocia). Celem statutowym Spółdzielni jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się na rynku pracy, oraz umożliwianie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową. Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz dąży do reintegracji społecznej i zawodowej jej członków. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u jej członka umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy przede wszystkim przez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych. Spółdzielnia realizuje swoje cele przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Spółdzielnia otrzymała m.in. wsparcie pomostowe w ramach tego samego programu co dotacja na 4 członków Spółdzielni na okres 6 miesięcy w kwocie 6 000,00 zł (1 500,00 zł/osobę) miesięcznie na każdego zagrożonego wykluczeniem członka Spółdzielni. Wsparcie pomostowe jest przeznaczone na następujące wydatki: zus i podatek dochodowy członków spółdzielni, badania lekarskie‚ szkolenia bhp członków Spółdzielni, materiały biurowe, najem pomieszczenia na potrzeby prowadzenia działalności, opłaty za media (prąd, gaz, woda i ścieki, gospodarowanie odpadami), opłaty bankowe, usługi księgowe, usługi pocztowe, telekomunikacyjne, działania informacyjno-promocyjne, przejazdy służbowe, publiczne odtwarzanie utworów, ubezpieczenia OC, majątkowe, NNW pracowników. Wniosek o przyznanie wsparcia pomostowego złożyła grupa inicjatywna planująca założyć Spółdzielnię socjalną osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika lub pomniejsza jego pasywa. Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, które nie stanowią przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy, to a contrario należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wskazane zwolnienie dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji udzielonych z budżetu państwa lub budżetów samorządowych, z wyjątkiem tych odnoszących się do dotacji na nieobjęte zwolnieniem dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.

Aby zatem określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 16 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, ponieważ to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie kosztu ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów). Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego na wstępie stanu faktycznego należy stwierdzić, że otrzymane wsparcie pomostowe, które zostanie przeznaczone na wskazane szczegółowo w opisie sprawy wydatki nie będzie stanowiło dotacji w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stąd otrzymane wsparcie pomostowe stanowi – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przychody Spółdzielni, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Jednocześnie w sytuacji ich stosownego wydatkowania Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Reasumując – otrzymane wsparcie pomostowe należy zakwalifikować jako przychód podatkowy, a wydatki w ramach wsparcia pomostowego jako koszt podatkowy.

Odpowiedź na pytanie nr 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna (dalej: Wnioskodawca, Spółdzielnia), w skład której wchodzi 5 członków (w tym 4 członków jest zaliczonych do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wyniku długotrwałego bezrobocia). Celem statutowym Spółdzielni jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się na rynku pracy, oraz umożliwianie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową. Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz dąży do reintegracji społecznej i zawodowej jej członków. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u jej członka umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy przede wszystkim przez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych. Spółdzielnia realizuje swoje cele przez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Działania statutowe nie są podejmowane przez Spółdzielnię w ramach działalności gospodarczej. Spółdzielnia w ramach działalności gospodarczej zajmuje się prowadzeniem restauracji.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.): przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy: wolne od podatku są dochody spółdzielni socjalnej wydatkowane w roku podatkowym na cele, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. poz. 651, z 2009 r. poz. 742, z 2010 r. poz. 146, z 2011 r. poz. 1211 oraz z 2015 r. poz. 1567), na zasadach określonych w tej ustawie, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych: spółdzielnia socjalna działa na rzecz:

  1. społecznej reintegracji jej członków, przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu,
  2. zawodowej reintegracji jej członków, przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy

– a działania te nie są wykonywane w ramach prowadzonej przez spółdzielnię socjalną działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego musi być wydatkowany:

  • w roku podatkowym (nie obowiązuje tu unormowanie, które pozwala wydatkować dochody bez ograniczenia terminu),
  • na cele, o jakich mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych (zwolnienie nie obejmuje zatem działań wskazanych w art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych),
  • na zasadach określonych w ustawie o spółdzielniach socjalnych,
  • w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów (oznacza to, że środki objęte zwolnieniem nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów).

Z przepisu tego wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki dochód ma być wydatkowany, ale także okres, w jakim to wydatkowanie ma miejsce.

Ponadto ze zwolnienia podatkowego korzystają dochody przeznaczone na cele wymienione w pkt 1 i 2 art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych, tak jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność socjalną.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że istotny jest cel wydatkowania dochodu, a nie źródło jego pochodzenia. Zatem dochód Spółdzielni podlega zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie, w jakim zostanie przeznaczony i wydatkowany w roku podatkowym na cele statutowe, będące jednocześnie celami, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych, a działania te nie są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując – dochód Spółdzielni socjalnej przeznaczony w roku podatkowym na cele statutowe w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów jest zwolniony z opodatkowania.

Odpowiedź na pytanie nr 6.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia stawki opodatkowania jest prawidłowe.

Przepisem art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550) nadano nowe brzmienie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.).

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Tym samym – co do zasady – podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie od 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W myśl art. 19 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2017 r. powstała Spółdzielnia socjalna, w skład której wchodzi 5 członków.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego wyżej stanu faktycznego należy stwierdzić, że stawka podatku dla Wnioskodawcy, jako podatnika rozpoczynającego działalność, w stosunku do którego nie znajdują zastosowania ograniczenia przewidziane w art. 19 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wynosi w 2017 r. 15% podstawy opodatkowania.

Reasumując – Spółdzielnia powinna w 2017 r. stosować 15% stawkę podatku do wyliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj