Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.411.2017.1.ICz
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z konserwacją, czyszczeniem, naprawą, serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z konserwacją, czyszczeniem, naprawą, serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, grzewczych, instalowania, przeglądu, serwisu i konserwacji kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła służących do ogrzewania budynków i przygotowania ciepłej wody. Usługi wykonywane są w dużej części w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym przywołanym w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Mają one na celu utrzymanie sprawności technicznej tychże urządzeń, stanowiących część instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych wiążą się z regulacją, wymianą niesprawnych elementów w wymienionych urządzeniach stanowiących nieodzowną część instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Usługi konserwacji, czyszczenia i naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych mają na celu utrzymanie sprawności technicznej tychże elementów instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Wnioskodawca nie ma tutaj na myśli remontu instalacji, tylko utrzymanie jej bieżącej sprawności technicznej Wnioskodawca ze swoimi klientami zawiera umowę cywilnoprawną na wykonanie usługi. Cena za usługi konserwacji, czyszczenia i naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych obejmuje wartość materiałów, transportu, sprzętu i robocizny potrzebnych do wykonania ww. usług. Wartość użytych towarów bez podatku wchodzącego w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

Wobec tego Wnioskodawca uważa, że usługi te są związane z budownictwem i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 2 i ust. 3 oraz że na te usługi można stosować stawkę podatku VAT 8%, zgodnie z art. 146 ust. 1 - i Wnioskodawca chce tak robić. Wnioskodawca nadmienia, że do tej pory na usługi związane z serwisem i konserwacją kotłów gazowych Wnioskodawca stosował stawkę VAT 23% ze względu na brak jednoznacznej interpretacji przepisów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym przez Wnioskodawcę okolicznościach, na przyszłość może stosować stawkę podatku VAT 8% na usługi związane z konserwacją, czyszczeniem, naprawą, serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy usługi związane z konserwacją, czyszczeniem, naprawą i serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła związanych z instalacjami w budynkach mieszkalnych może stosować stawkę VAT 8%, a nie tak jak do tej pory 23%. Wnioskodawca opiera się na własnej interpretacji art. 41 ust. 12 oraz art. 146 ust. 1, 2 i 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa

w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy (…), obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących:

  1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia wyjaśniono, że przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

§ 3 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazuje, że przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

W znaczeniu słownikowym (internetowe wydanie Słownika języka polskiego PWN) „remont” oznacza doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności.

Natomiast przez konserwację według internetowego wydania Słownika języka polskiego PWN rozumie się „utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem i zepsuciem”.

W tym miejscu wskazać należy, iż ww. definicję robót konserwacyjnych ustawodawca wprowadził w celu odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu. Przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty, które nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mają na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Zauważa się, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynności świadczone przez podatnika uznać można za roboty konserwacyjne wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi w zakresie instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, grzewczych, instalowania, przeglądu, serwisu i konserwacji kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła służących do ogrzewania budynków i przygotowania ciepłej wody. Usługi wykonywane są w dużej części w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym przywołanym w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Mają one na celu utrzymanie sprawności technicznej tychże urządzeń, stanowiących część instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych wiążą się z regulacją, wymianą niesprawnych elementów w wymienionych urządzeniach stanowiących nieodzowną część instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Usługi konserwacji, czyszczenia i naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych mają na celu utrzymanie sprawności technicznej tychże elementów instalacji grzewczych, cieplnych i gazowych związanych z budynkami mieszkalnymi. Wnioskodawca nie ma tutaj na myśli remontu instalacji, tylko utrzymanie jej bieżącej sprawności technicznej. Wnioskodawca ze swoimi klientami zawiera umowę cywilnoprawną na wykonanie usługi. Cena za usługi konserwacji, czyszczenia i naprawy serwisowe kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła i kolektorów słonecznych obejmuje wartość materiałów, transportu, sprzętu i robocizny potrzebnych do wykonania ww. usług. Wartość użytych towarów bez podatku wchodzącego w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla usług związanych z konserwacją, czyszczeniem, naprawą, serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć robót konserwacyjnych. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Niespełnienie chociażby jednej z powyższych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku, w oparciu o ww. przepis rozporządzenia.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wskazane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę związane z konserwacją, czyszczeniem, naprawą, serwisem kotłów gazowych, olejowych, pomp ciepła będą robotami konserwacyjnymi dotyczącymi obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji gdy wskazane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę, będą robotami konserwacyjnymi w rozumieniu powołanego przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia i wykonywane będą w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie objętego społecznym programem mieszkaniowym, przy czym (co wynika z wniosku) wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczonych robót nie przekracza 50% tej podstawy wówczas omawiane usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia.

W świetle powyższego stanowisko, Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym pytaniem, stąd nie są przedmiotem interpretacji te elementy opisu sprawy do których pytanie Wnioskodawcy się nie odnosi. W szczególności nie jest przedmiotem interpretacji kwestia stawki podatku do wskazanych usług Wnioskodawcy związanych z infrastrukturą towarzyszącą gdyż do tego problemu nie odnosi się ani pytanie ani stanowisko Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj