Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.188.2017.3.SO
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.), uzupełnionym pismem (data nadania 13 września 2017 r., data wpływu 18 września 2017 r.) oraz pismem z dnia 9 października 2017 r. (data nadania 9 października 2017 r., data wpływu 10 października 2017 r.) na wezwanie z dnia 27 września 2017 r. (data nadania 28 września 2017 r., data odbioru 4 października 2017 r.) Nr 0114-KDIP2-2.4010.188.2017.1.SO 0114-KDIP1-3.4012.340.2017.1.KC o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz dotyczącej podatku od towarów i usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, zwany dalej „Wnioskodawcą”, został utworzony na mocy ustawy. Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego sporządzanego zgodnie z ustawą oraz z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych.

Powołany został pełnomocnik do spraw organizacji Wnioskodawcy. Do dnia powołania Prezesa Pełnomocnik wykonuje zadania, o których mowa w art. 130 ust. 1, przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa właściwej w sprawach mieszkalnictwa.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”.


W dniu 1 września 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ministerstwa Finansów o zwiększenie wydatków na 2017 rok o 25 mln zł z części 83 – Rezerwy celowe, poz. 65 – Rezerwa na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych oraz 200 000 tys. zł na realizację Programu Mieszkaniowego. Zgodnie z informacją zawartą w powyższym piśmie środki w wysokości 25 mln zł zostaną przeznaczone na utworzenie Wnioskodawcy, m.in. na wyposażenie w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inne składniki aktywów, niezbędne do rozpoczęcia przez niego działalności w 2017 roku oraz na realizację zadań określonych w przepisach ustawy. Ponadto środki te będą wykorzystywane na bieżące koszty funkcjonowania Wnioskodawcy, w szczególności na wynagrodzenia i delegacje pracowników, czynsz oraz pozostałe zakupy, a także na podjęcie innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zwróci się również do Ministerstwa Finansów o uruchomienie dotacji do maksymalnej wysokości 125 mln zł na rok 2018. Środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa zostaną przeznaczone na koszty organizacji i funkcjonowania Wnioskodawcy, począwszy od 2018 r., w tym wydatki na wynagrodzenia pracowników, oraz koszty realizacji zadań Wnioskodawcy ponoszone do czasu osiągnięcia przez Wnioskodawcę przychodów niezbędnych do pokrycia powyższych kosztów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dotacje, które otrzyma Wnioskodawca w 2017 roku w wysokości 25 mln zł oraz w 2018 roku do maksymalnej wysokości 125 mln zł będą stanowiły podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Jeżeli wspomniane powyżej dotacje nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów, to czy na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT Wnioskodawca będzie mógł korzystać w 2017 r. ze zwolnienia z VAT jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz nie będzie dokonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT?
  3. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane przez Wnioskodawcę w 2017 roku i 2018 roku dotacje będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytania nr 3 (podatek dochodowy od osób prawnych). Wniosek w zakresie pytania nr 1 i 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane w 2017 i w 2018 roku dotacje będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dotacje, które mogą być udzielone Wnioskodawcy zostały wymienione w ustawie. Są to odpowiednio dotacje z budżetu państwa, dotacje celowe i dotacje podmiotowe. Ponadto w powyższej ustawie określony został maksymalny limit środków budżetu państwa, do wysokości których mogą być udzielone Wnioskodawcy dotacje, a w art. 140 ust. 2 określone zostało źródło finansowania dotacji a mianowicie rezerwa celowa utworzona w budżecie państwa. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jak wskazano powyżej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Należy przy tym wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych zadań. I tak, wolne od podatku są np. dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy). Przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy zawiera jedynie ogólne wskazanie rodzaju przysporzenia korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania, stwierdzając że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zwolnienie to dotyczy więc dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Nie ma również znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego. Ustalenie zatem, czy otrzymane środki będą korzystać z tego zwolnienia przedmiotowego, jest uzależnione od sposobu ich finansowania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji tego słowa nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy o finansach publicznych w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.) wydatkami budżetu państwa są m.in. wydatki na dotacje i subwencje. Dotacjami, w myśl art. 126 ww. ustawy, są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca został powołany w celu realizacji rządowego programu i jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.


Stosownie do ustawy, przychodami Wnioskodawcy są m.in. dotacje celowe z budżetu państwa, określane corocznie w ustawie budżetowej, przeznaczone na realizację określonych w ustawie zadań Wnioskodawcy oraz dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na dofinansowania bieżącej działalności Wnioskodawcy.

Zgodnie z ustawą, środki na pokrycie wyposażenia Wnioskodawcy w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inne składniki aktywów niezbędne do rozpoczęcia przez niego działalności w 2017 roku pochodzą z rezerwy celowej budżetu państwa, część 83, poz. 65 rezerwa na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych, oraz 200 000 tys. zł na realizację „Programu Mieszkaniowego”. Koszty organizacji i funkcjonowania Wnioskodawcy, począwszy od 2018 r., w tym wydatki na wynagrodzenia pracowników, oraz koszty realizacji zadań Wnioskodawcy ponoszone do czasu osiągnięcia przez Wnioskodawcę przychodów niezbędnych do pokrycia powyższych kosztów pokrywane będą z rezerwy celowej budżetu państwa (art. 133 ust. 3 ww. ustawy). W ustawie budżetowej na 2017 r. przewidziano na ten cel kwotę 946 000 tys. zł, którą w całości określono jako „dotacje i subwencje”.

W dniu 1 września 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ministra Finansów o zwiększenie z rezerwy celowej wydatków na 2017 r. o 25 mln zł, tj. do wysokości limitu, do którego mogą być w 2017 r. udzielone dotacje z budżetu państwa zgodnie z art. 140 ust. 1 pkt 1 ustawy. Otrzymane środki zostaną przeznaczone na utworzenie Wnioskodawcy, m.in. na wyposażenie w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inne składniki aktywów niezbędne do rozpoczęcia działalności w 2017 r. oraz na realizację zadań określonych w przepisach. Ponadto środki te będą wykorzystywane na bieżące koszty funkcjonowania Wnioskodawcy, w szczególności na wynagrodzenia i delegacje pracowników, czynsz oraz pozostałe zakupy, a także na podjęcie innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez Wnioskodawcę.

Mając na względzie powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że środki otrzymane z budżetu państwa w związku z realizacją zadań, spełniają definicję przychodu zawartą w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Dotacje stanowią zatem przychód w momencie ich faktycznego uzyskania, tj. wpływu na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Jednocześnie dotacje wymienione przez Wnioskodawcę w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będą pochodzić z budżetu państwa, nie będą ponadto stanowiły dopłat do oprocentowania kredytów bankowych.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę w 2017 i 2018 r. będą mogły korzystać ze zwolnienia w świetle art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj