Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.134.2017.2.MG
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym 16 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej, podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 5 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4011.134.2017.1.MG, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 16 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca zarejestrował i rozpoczął działalność gospodarczą w lipcu 2016 roku. Przed dniem osiągnięcia pierwszego przychodu, dokonał wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zryczałtowany podatek dochodowy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wybrane usługi budowlane, tzw. wykończeniowe (wyłącznie wykonywanie wewnątrz budynku). Usługi sklasyfikowane są wg PKD: 43.33.Z - Posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian; 43.34.Z - Malowanie i szklenie; 43.39.Z - Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych.

Szczegółowo firma zajmuje się:

  • układaniem ceramicznych, betonowych lub kamiennych płytek podłogowych i ściennych, ceramiczną obudową pieców,
  • układaniem parkietów oraz innych drewnianych pokryć podłogowych i ściennych,
  • układaniem pokryć dywanowych, linoleum, wykładzin gumowych i z tworzyw sztucznych,
  • wykładaniem ścian i podłóg lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem,
  • tapetowaniem ścian,
  • wewnętrzne malowanie ścian,
  • instalowanie pokryć szklanych, luster itp. wewnątrz budynków,
  • roboty budowlane wykończeniowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskał w lipcu 2016 r.

W roku podatkowym poprzedzającym założenie działalności gospodarczej tj. 2015 Wnioskodawca był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, na stanowisku Monter izolacji termicznych. Do jego obowiązków należało wykonywanie prac ociepleniowych na zewnątrz budynków. Stosunek pracy ustał 30 listopada 2015 r. - umowę o pracę rozwiązano z upływem czasu, na który została zawarta. W działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje usług ociepleniowych, sklasyfikowanych pod numerem PKD 43.31.Z - Tynkowanie. Po założeniu działalności gospodarczej, pracodawca zatrudniający Wnioskodawcę w poprzednim roku podatkowym zwrócił się z propozycją podjęcia współpracy w przedmiocie wykonania usług wykończeniowych mieszczących się w zakresie zgłoszonych przez Wnioskodawcę PKD, czyli w zakresie usług zdecydowanie nieodpowiadającym czynnościom wykonywanym w oparciu o stosunek pracy w poprzednim roku podatkowym.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego przedstawiono również we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie, gdzie wskazano m.in., że zakres czynności, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i obowiązków wykonywanych w oparciu o umowę o pracę nie pokrywa się ze sobą, ma zupełnie odmienny charakter co do rodzaju wykonywanych prac.

Opis sprawy został doprecyzowany w ww. piśmie z 13 października 2017 r. m.in. o następujące informacje:

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293) do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca klasyfikuje w szczególności pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.34.20.0 Roboty szklarskie;
  • 43.34.10.0 Roboty malarskie;
  • 43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian;
  • 43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem;
  • 43.33.29.0 Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 43.39.11.0 Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych;
  • 43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż klasyfikacji usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonał w oparciu o zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676), w którym na podstawie § 3 pkt 2 dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293) do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) usługi świadczone w oparciu o umowę o pracę Wnioskodawca klasyfikuje w szczególności pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.31.10.0 Roboty tynkarskie,
  • 43.29.11.0 Roboty związane z zakładaniem izolacji.

Rozpoczynając działalność gospodarczą w lipcu 2016 roku poszukując zleceń na usługi, które są przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zachęciła go propozycja byłego pracodawcy, który zaproponował mu współpracę. Nie mając innych na ten czas zleceń, Wnioskodawca podjął współpracę z byłym pracodawcą. Przedmiotem wykonywanych zleceń były usługi szklarskie, malarskie, układanie paneli i płytek, tapetowanie i inne roboty wykończeniowe wewnątrz budynków.

Wykonywanie usług na jego rzecz Wnioskodawca zaczął już w lipcu 2016 r., a pierwszą fakturę przychodową wystawił w dniu 25 lipca 2017 r. na usługi „Układania płytek w budynku mieszkalnych wielorodzinnym ...”.

W 2016 roku na rzecz byłego pracodawcy Wnioskodawca świadczył wyłącznie usługi układania płytek w różnych budynkach mieszkalnych wielorodzinnym, w blokach.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) usługi świadczone w 2016 przez działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy Wnioskodawca klasyfikuje w szczególności pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian;
  • 43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca miał prawo opodatkować przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 2016 roku z uwagi na inny rodzaj wykonywanych usług budowlanych niż wykonywanych w ramach umowy o pracę?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadcząc w 2016 r. usługi na rzecz byłego pracodawcy miał prawo do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, gdyż zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 6 oraz ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2180 ze zm.), w oparciu o umowę o pracę nie świadczył usług wchodzących w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca uważa, że na podstawie przywołanego uprzednio artykułu, zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą rozliczać się osoby, które uzyskują przychody z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu na rzecz obecnego pracodawcy usług tożsamych z wykonywanymi usługami w ramach stosunku pracy.

Zakres czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i obowiązków wykonywanych w oparciu o umowę o pracę nie pokrywa się ze sobą, ma zupełnie odmienny charakter co do rodzaju wykonywanych prac. Zakres zadań różni się od siebie, ponieważ w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi budowlane, tzw. wykończeniowe - remontowe (wewnątrz budynku) ujęte w PKD pod numerami: 43.33.Z, 43.34.Z, 43.39.Z. Wybór takiego zakresu prac, jedynie ogólnoremontowych, podyktowany był brakiem sezonowości, niezależnością od niesprzyjających warunków pogodowych, a tym samym utrzymaniem stałego stabilnego źródła dochodu.

Natomiast w oparciu o umowę o pracę Wnioskodawca świadczył prace budowlane polegające na wykonywaniu czynności ociepleniowych na zewnątrz budynków. W ramach tych prac Wnioskodawca wykonywał w szczególności: przygotowanie podłoża, gruntowanie podłoża, montaż listwy cokołowej, zabudowa narożników listwą cokołową, przyklejanie płyt termoizolacyjnych, nakładanie kleju na płyty termoizolacyjne, montaż - szlifowanie - mocowanie przy pomocy łączników mechanicznych płyt termoizolacyjnych oraz nakładanie podkładu tynkarskiego. W przypadku usług budowlanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej i obowiązków powierzonych Wnioskodawcy w umowie o prace PKWiU nie pokrywa się.

PKWiU w ramach działalności gospodarczej to w szczególności:

  • 43.34.20.0 Roboty szklarskie;
  • 43.34.10.0 Roboty malarskie;
  • 43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian;
  • 43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem;
  • 43.33.29.0 Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 43.39.11.0 Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych;
  • 43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

PKWiU w ramach usług świadczonych w oparciu o umowę o pracę:

Wnioskodawca uważa, że nie można całości usług budowlanych traktować jako wykonywanie tych samych rodzajowo prac, a tym samym pozbawiać „młodych” przedsiębiorców, nowo powstałych firm, dopiero stawiających pierwsze kroki, współpracujących z byłymi pracodawcami, możliwości dowolnego, korzystnego pod kontem rozliczeń podatkowych dla podatnika (ze względu na stosunkowo niskie koszty w firmie w odniesieniu do przychodów), wyboru formy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 2180 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej: „ustawa PDOF”), z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy PDOF ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

    - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.


W załączniku, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e), stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określono świadczenie jakich usług, wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć przy tym należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Należy zauważyć, że w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnicy wymienieni w ust. 1 pkt 6 nie zamierzają wykonywać działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców, mogą do dnia rozpoczęcia działalności, o którym mowa w art. 7, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o korzystaniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku, gdy podatnik lub spółka dokona sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów, lub uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od lipca 2016 r. prowadzi indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą. Przed dniem osiągnięcia pierwszego przychodu, dokonał wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zryczałtowany podatek dochodowy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej są wybrane usługi budowlane, tzw. wykończeniowe (wyłącznie wykonywane wewnątrz budynku). Szczegółowo firma Wnioskodawcy zajmuje się:

  • układaniem ceramicznych, betonowych lub kamiennych płytek podłogowych i ściennych, ceramiczną obudową pieców,
  • układaniem parkietów oraz innych drewnianych pokryć podłogowych i ściennych,
  • układaniem pokryć dywanowych, linoleum, wykładzin gumowych i z tworzyw sztucznych,
  • wykładaniem ścian i podłóg lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem,
  • tapetowaniem ścian,
  • wewnętrzne malowanie ścian,
  • instalowanie pokryć szklanych, luster itp. wewnątrz budynków,
  • roboty budowlane wykończeniowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskał w lipcu 2016 r. W roku podatkowym poprzedzającym założenie działalności gospodarczej tj. 2015 Wnioskodawca był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, na stanowisku Monter izolacji termicznych. Do jego obowiązków należało wykonywanie prac ociepleniowych na zewnątrz budynków. Stosunek pracy ustał 30 listopada 2015 r. W działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje usług ociepleniowych, sklasyfikowanych pod numerem PKD 43.31.Z - Tynkowanie. Po założeniu działalności gospodarczej, pracodawca zatrudniający Wnioskodawcę w poprzednim roku podatkowym zwrócił się z propozycją podjęcia współpracy w przedmiocie wykonania usług wykończeniowych mieszczących się w zakresie zgłoszonych przez Wnioskodawcę PKD, czyli w zakresie usług zdecydowanie nieodpowiadającym czynnościom wykonywanym w oparciu o stosunek pracy w poprzednim roku podatkowym. Zakres czynności, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i obowiązków wykonywanych w oparciu o umowę o pracę nie pokrywa się ze sobą, ma zupełnie odmienny charakter co do rodzaju wykonywanych prac. Usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca klasyfikuje pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.34.20.0 Roboty szklarskie;
  • 43.34.10.0 Roboty malarskie;
  • 43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian;
  • 43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem;
  • 43.33.29.0 Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 43.39.11.0 Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych;
  • 43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Natomiast usługi świadczone w oparciu o umowę o prace Wnioskodawca klasyfikuje pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.31.10.0 Roboty tynkarskie,
  • 43.29.11.0 Roboty związane z zakładaniem izolacji.

W 2016 roku na rzecz byłego pracodawcy Wnioskodawca świadczył wyłącznie usługi układania płytek w różnych budynkach mieszkalnych wielorodzinnym, w blokach.

Usługi świadczone w 2016 w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy Wnioskodawca klasyfikuje pod niżej wymienionymi symbolami PKWiU:

  • 43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian;
  • 43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że jeżeli w istocie, jak wskazał Wnioskodawca, zakres czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi uprzednio dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę, to w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania negatywne przesłanki o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, przychód uzyskiwany z tytułu opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej Wnioskodawca mógł opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie występują pozostałe negatywne przesłanki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, z powyższymi zastrzeżeniami, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym Organ nie dokonuje weryfikacji prawidłowości okoliczności faktycznych podanych we wniosku, przyjmując je jako element opisu stanu faktycznego.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj