Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.375.2017.1.PC
z 9 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną dotacją (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną dotacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność naukowo-badawczą w zakresie syntezy i badań fotochemicznych nowych związków dedykowanych do roli fotoinicjatorów procesów polimeryzacji. W dniu 23 listopada 2016 r. zawarta została umowa, gwarantująca dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), będącym Instytucją Pośredniczącą a X S.A., zwaną beneficjentem. Program ten finansowany jest z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej. W następnej kolejności, w dniu 29 lutego 2016 r. została zawarta Umowa Konsorcjum pomiędzy X S.A., zwanym Liderem a Spółką zwaną Partnerem. Przedmiotem Umowy Konsorcjum jest przygotowanie wniosku i wykonanie dofinansowanego przez NCBiR w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” w ramach I Osi priorytetowej „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 „Innochem”.

Spółka realizując zapisy Umowy Konsorcjum w 2016 r. poniosła wydatki związane z umową, pokrywając je wyłącznie z własnych środków. Łączna kwota poniesionych wydatków została przez Spółkę ujęta w ciężar kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. W 2017 r. Spółka otrzymała środki z dotacji w formie refundacji na podstawie złożonych wniosków o płatność do instytucji finansującej (NCBiR). Środki te przekazane zostały na konto bankowe Spółki przez Lidera Umowy Konsorcjum.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Jeżeli otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to czy w sytuacji uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, Spółka będzie zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo, czy też powinna je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki objęte dofinansowaniem Spółka winna wyłączyć z kosztów podatkowych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w roku, w którym spółka otrzymała dotację i to także w przypadku, gdy wydatki objęte dofinansowaniem zaliczone zostały do kosztów podatkowych we wcześniejszych latach podatkowych. Tym samym, Spółka nie powinna korygować kosztów podatkowych w poprzednich okresach rozliczeniowych. Tym bardziej, że w momencie ich ponoszenia Spółka nie mogła być pewna, że otrzyma dotację, gdyż refinansowanie obwarowane jest szeregiem warunków. Zatem, Spółka winna dokonać korekty poprzez wyłączenie z podstawy opodatkowania kosztów sfinansowanych dotacją w roku jej otrzymania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Spółka prowadzi działalność naukowo-badawczą w zakresie syntezy i badań fotochemicznych nowych związków dedykowanych do roli fotoinicjatorów procesów polimeryzacji. 23 listopada 2016 r. zawarta została umowa, gwarantująca dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój pomiędzy Narodowym Centrum Badań Rozwoju i Rozwoju (NCBiR), będącym Instytucją Pośredniczącą a X S.A., tj. beneficjentem. Program ten finansowany jest z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej. W następnej kolejności, w dniu 29 lutego 2016 r. została zawarta Umowa Konsorcjum pomiędzy X S.A., czyli Liderem a Wnioskodawcą tj. Partnerem. Przedmiotem Umowy Konsorcjum jest przygotowanie wniosku i wykonanie projektu pt. „Nowa generacja fotoinicjatorów do procesów fotopolimeryzacji dedykowana dla przemysłu powłokotwórczego i klejów” dofinansowanego przez NCBiR w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” w ramach I Osi priorytetowej „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 „Innochem”. Spółka realizując zapisy Umowy Konsorcjum w 2016 r. poniosła wydatki związane z umową, pokrywając je wyłącznie z własnych środków. Łączna kwota poniesionych wydatków została przez Spółkę ujęta w ciężar kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. W 2017 r. Spółka otrzymała środki z dotacji w formie refundacji na podstawie złożonych wniosków o płatność do instytucji finansującej (NCBiR). Środki te przekazane zostały na konto bankowe Spółki przez Lidera Umowy Konsorcjum. 

W interpretacji indywidualnej z 30 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.278.1.PC, będącej odpowiedzią na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że środki pochodzące z budżetu państwa, które Spółka otrzymała za pośrednictwem Lidera Konsorcjum jako refundacja poniesionych nakładów korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast, środki pochodzące z Unii Europejskiej, korzystaj ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Mając na uwadze treść ww. przepisu, skoro środki, które Spółka otrzymała za pośrednictwem Lidera Konsorcjum jako refundacja poniesionych nakładów są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz pkt 53 ustawy, to Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z tych środków.

Rozważając moment dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, na które przyznane zostało dofinansowanie wskazać należy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595), z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz”, lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

W związku z powyższym, należy przyznać rację Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie koszty uzyskania przychodów należy pomniejszyć o wartość, odpowiadającą kwocie otrzymanego dofinansowania/dotacji i korekty kosztów należy dokonać nie „wstecz”, lecz na bieżąco, tj. w momencie otrzymania dotacji.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj