Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.187.2017.1.WR
z 17 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

  • prawidłowe w zakresie wjazdu, czasowego postoju i wyjazdu z terenu składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U z 2017 r. poz. 43 j.t. z późń. zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku, a także obowiązku informowania właściwego organu podatkowego o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego,
  • nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie

  • wjazdu, czasowego postoju i wyjazdu z terenu składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym
  • informowania właściwego organu podatkowego o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego oraz prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy o podatku akcyzowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„X” Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub „X”) jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych- głównie paliw silnikowych, prowadzącym bazy paliw na terenie całego kraju. Spółka składuje paliwa do bieżącej dystrybucji, w ramach zapasów obowiązkowych, a także magazynuje państwowe rezerwy paliw ciekłych.

Bazy paliw należące do „X” posiadają status składów podatkowych, ze względu na przyjmowanie, wydawanie oraz magazynowanie na ich terenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Infrastruktura baz paliw, na którą składają się nie tylko zbiorniki magazynowe, ale również miejsca postojowe, instalacje przeładunkowe oraz bocznice kolejowe, umożliwia Spółce świadczenie również innych usług niezwiązanych bezpośrednio z magazynowaniem paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terenie składów podatkowych.

W tym zakresie „X” planuje umożliwić wjazd na teren składu podatkowego, czasowego postoju, ważenia i wyjazdu z tego składu pojazdów oraz wagonów kolejowych zawierających wyroby

energetyczne inne niż wymienione w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej (np. preparaty smarowe o kodzie CN 3403), które nie są przeznaczone do wprowadzenia do składu podatkowego Wyroby zawarte w tych środkach transportu nie byłyby przyjmowane do składu podatkowego, tj. wyładowywane w celu ich odrębnego magazynowania, rozładunku, przeładunku, czy też wykorzystania na terenie składu podatkowego.

Spółka pragnie podkreślić, że dokonywanie wjazdu, czasowego postoju i wyjazdu z terenu składu podatkowego środków transportu zawierających ww. wyroby jest istotne z punktu widzenia ostatnich zmian prawnych, w tym wprowadzenia możliwości czasowego zatrzymania środków transportu w ramach systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT). Działania te byłyby wykonywane przede wszystkim na rzecz organów administracyjnych państwa oraz na rzecz przewoźników.

Jednocześnie „X” pragnie zaznaczyć, że nie jest w stanie wyłączyć z terenu składu podatkowego miejsc, w których takie czynności byłyby wykonywane w taki sposób, aby ww. środki transportu nie przejeżdżały przez teren składu podatkowego. W przypadku bowiem części baz paliw nie ma w ogóle możliwości wybudowania dodatkowych bram wjazdowych czy też bocznic kolejowych.

Tym niemniej, w przypadku potwierdzenia możliwości realizowania ww. czynności na terenie składów podatkowych Spółki, ewentualny czasowy postój wspomnianych środków transportu byłby realizowany na wyznaczonym do tego celu miejscu lub miejscach na terenie składu podatkowego. „X” zaznacza również, że w tym przypadku wypełniałaby wymogi formalne wynikające z innych regulacji niż akcyzowe, w tym regulacji z zakresu kontroli celno- skarbowej (m in. w zakresie uwzględnienia informacji o dokonywaniu tych czynności w aktach weryfikacyjnych składów podatkowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy na gruncie ustawy akcyzowej możliwy jest wjazd, czasowy postój i wyjazd z terenu składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym?
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie pierwsze, to czy na gruncie regulacji akcyzowych Spółka będzie zobowiązana informować właściwy organ podatkowy o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego oraz czy Spółka będzie zobowiązana ujmować takie zdarzenia w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podsumowanie stanowiska Spółki:

Ad. 1

Zdaniem „X”, na gruncie regulacji akcyzowych jest możliwy wjazd, czasowy postój i wyjazd z terenu składu podatkowego środków transportu zawierających wyroby energetyczne inne niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym.

Ad. 2

Zdaniem „X”, na gruncie regulacji akcyzowych Spółka nie będzie zobowiązana informować właściwych organów podatkowych o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana ujmować takich zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Ad. 1, Ad. 2

(i)

„X” pragnie zauważyć, że przepisy akcyzowe nie regulują wprost kwestii wjazdu, czasowego postoju na terenie składu podatkowego i wyjazdu z tego składu środków transportu zawierających wyroby energetyczne inne niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym. Jednakże przepisy akcyzowe nie sprzeciwiają się wykonywaniu takich czynności.

Z analizy regulacji podatku akcyzowego zdaniem Spółki wynika bowiem wniosek, że możliwy jest wjazd, czasowy postój na terenie składu podatkowego i wyjazd z tego składu podatkowego wskazanych w zdarzeniu przyszłym wyrobów, jeżeli wyroby te nie są przeznaczone do rozładunku w tym składzie podatkowym.

Zdaniem „X” w takim przypadku Spółka nie będzie zobowiązana również informować właściwych organów podatkowych o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana ujmować takich czynności w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej.

Poniżej Spółka szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko.

(ii)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy akcyzowej skład podatkowy jest to miejsce, w którym: „określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy: w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego”.

Jak wynika z powyższej definicji, skład podatkowy jest miejscem w którym następuje:

  • produkcja wyrobów akcyzowych,
  • magazynowanie wyrobów akcyzowych,
  • przeładowywanie wyrobów akcyzowych,
  • wprowadzanie oraz wyprowadzanie wyrobów akcyzowych,

z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Prowadzenie składu podatkowego jest zatem nierozerwalnie związane ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Skoro więc ustawa akcyzowa wiąże instytucję składu podatkowego ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, to przedstawione w zdarzeniu przyszłym wyroby energetyczne znajdujące się w środkach transportu, które wyłącznie czasowo wjeżdżają na teren składu podatkowego w celu załadowania wyrobów magazynowanych na terenie składu podatkowego, bądź wyłącznie w celu postoju na terenie składu podatkowego i nie będą w nim rozładowywane, nie powinny podlegać obowiązkom formalnym wynikającym z przepisów akcyzowych, gdyż nie są to wyroby przyjmowane do składu podatkowego czy też w nim magazynowane. Ponadto są to, wyroby dla których w ogóle nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Oczywiście w ramach stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, pewnej kontroli podlegają również wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i przyjmowane do składu podatkowego. Niemniej jednak dotyczy to tych wyrobów, które będą wykorzystane do dalszego magazynowania lub przerobu.

Wskazuje na to art. 47 ust. 3 ustawy akcyzowej: „W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy”.

Natomiast, art. 47 ust. 3a ustawy akcyzowej wskazuje, że „W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3;
  2. sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi”.

Wprowadzenie więc ww. wyrobów, a więc także wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego w celu ich magazynowania powinno być więc odnotowane w ewidencji składu podatkowego. Zdaniem Spółki ma to uzasadnienie funkcjonalne, gdyż ujęcie tych wyrobów w ewidencji składu podatkowego umożliwia kontrolę wszystkich wyrobów magazynowanych lub przeznaczonych do przerobu w tym składzie podatkowym.

Jednakże z treści art. 47 ust. 3 oraz art. 47 ust. 3a ustawy akcyzowej wynika również, że ujęte w ewidencji składu podatkowego powinny być wyłącznie wyroby, które mają być magazynowane w składzie podatkowym.

Natomiast wjazd na teren składu podatkowego środków transportu z wyrobami energetycznymi innymi niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w celu ich czasowego postoju, jest wyłączony z tego obowiązku, gdyż wyroby te nie zostaną przyjęte do składu podatkowego i nie będą przeznaczone do dalszego przerobu lub magazynowania.

Spółka zaznacza ponadto, że również postoju środków transportu zawierających wskazane we wniosku wyroby nie można uznać za ich magazynowanie w składzie podatkowym. Takie wyroby należy w świetle regulacji akcyzowych magazynować w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Tymczasem środki transportu zawierające te towary są legalizowanymi zbiornikami służącymi do przewozu, a nie do magazynowania wyrobów.

Dodatkowo Spółka pragnie zauważyć, że wjazd na teren składu podatkowego, postój i wyjazd z terenu składu podatkowego środków transportu zawierających wyroby objęte niniejszym wnioskiem nie wpływa na opodatkowanie akcyzą tych wyrobów jak również w żaden sposób nie wpływa na kontrolę i opodatkowanie wyrobów magazynowanych w składzie podatkowym Spółki.

(iii)

Odnosząc się do obowiązku prowadzenia ewidencji, to w pierwszej kolejności należy zauważyć, że celem prowadzenia ewidencji składu podatkowego jest m.in. identyfikacja operacji gospodarczych związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi na terenie składu podatkowego (tj. ich przyjmowaniem do składu podatkowego, produkcją, magazynowaniem i wydawaniem). Zdaniem Spółki, w przypadku czasowego wjazdu środków transportu zawierających wyroby akcyzowe objęte niniejszym wnioskiem na teren składu podatkowego i ich postoju, gdy nie dochodzi do ich rozładunku, nie ma konieczności ich odrębnego kontrolowania.

W ocenie Spółki wykonywanie czynności przedstawionych w zdarzeniu przyszłym nie wiąże się również na gruncie regulacji akcyzowych z obowiązkiem powiadamiania właściwych organów podatkowych, tj. naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego o planowanym wjeździe, postoju i wyjeździe tych wyrobów. Obowiązku takiego nie określają bowiem ani przepisy ustawy akcyzowej ani wydane do tej ustawy rozporządzenia wykonawcze

W konsekwencji, mając na uwadze cel prowadzenia ewidencji składu podatkowego, zdaniem Spółki nie ma konieczności wykazywania w tej ewidencji wyrobów objętych niniejszym wnioskiem, tj. wyrobów energetycznych innych niż wymienione w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej, które wyłącznie wjeżdżają na teren składu podatkowego w celu postoju, bez ich rozładunku i które z niego wyjeżdżają. Spółka nie będzie również zobowiązana informować właściwych organów podatkowych o wjeździe, postoju i wyjeździe środków transportujących ww. wyroby.

(iv)

Spółka pragnie również zauważyć, że wypełnianie szeregu obowiązków formalnych przewidzianych przez regulacje akcyzowe w związku z wprowadzaniem wyrobów akcyzowych na teren składów podatkowych, w przypadku wyrobów akcyzowych wjeżdżających czasowo na teren składu podatkowego i z niego wyjeżdżających jest w ocenie Spółki pozbawione racjonalnego uzasadnienia i powodowałoby znaczne koszty operacyjne i administracyjne

Tymczasem fakt wjazdu środków transportu wypełnionych opisanymi we wniosku wyrobami energetycznymi na teren składu podatkowego, zdaniem Spółki w żadnym zakresie nie wpływa na możliwość sprawowania kontroli nad wyrobami akcyzowymi znajdującymi się na terenie składu podatkowego. „X” prowadzi bowiem ewidencje poszczególnych składów podatkowych. Na podstawie danych z ewidencji składu podatkowego organy podatkowe mogą dokonać weryfikacji ilości i sposobu wykorzystania wyrobów akcyzowych znajdujących się w składach podatkowych, tj. przyjętych, magazynowanych i wydanych ze składów podatkowych Spółki.

(vi)

Podsumowując całość dotychczasowej argumentacji, zdaniem „X” w świetle regulacji akcyzowych jest możliwy wjazd, czasowy postój i wyjazd z terenu składu podatkowego środków transportu zawierających wyroby energetyczne inne niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym.

Spółka nie będzie zobowiązana również do informowania właściwych organów podatkowych o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego oraz nie będzie zobowiązana ujmować takich zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej. Tym niemniej Spółka pragnie zauważyć, że w składach podatkowych Spółki obowiązuje wewnętrzna dokumentacja i procedury nie wymagane regulacjami akcyzowymi, pozwalająca na monitorowanie wszystkich wjazdów, postojów i wyjazdów ze składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie wjazdu, czasowego postoju i wyjazdu z terenu składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które nie będą przeznaczone do rozładunku lub przeładunku w tym składzie podatkowym, jak i również informowania właściwego organu podatkowego o planowanym wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego. W pozostałym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 j.t. z późń. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podmiotem prowadzącym skład podatkowy jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy).

Natomiast procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym).

W myśl art. 47 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

W składzie podatkowym mogą być również magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3;
  2. sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi (art. 47 ust. 3a ustawy).

Stosownie do art. 138a ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

Natomiast operator logistyczny prowadzący skład podatkowy oprócz ewidencji, o której mowa w ust. 1, prowadzi ewidencję wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego (art. 138a ust.2 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:

  1. ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
    1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
    2. nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
    • wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
    • wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
  2. ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
  3. ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
    1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
    2. od których została zapłacona akcyza,
    3. zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
    4. opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
  4. wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
  5. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
  6. ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy;
  7. ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (art. 138a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 138a ust. 4 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwiać ustalenie ilości oraz rodzajów magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar w przyszłości umożliwić wjazd, czasowy postój i wyjazd z terenu prowadzonego przez Spółkę składu podatkowego autocystern oraz wagonów kolejowych zawierających wyroby energetyczne inne niż określone w załączniku 2 do ustawy. Przykładowo mają to być preparaty smarowe sklasyfikowane do kodu CN 3403. Tego typu usługi maja być świadczone przez Wnioskodawcę przede wszystkim na rzecz organów administracji oraz przewoźników, a zapotrzebowanie na nie wynikać ma z wprowadzenia sytemu monitorowania drogowego przewozu towarów (tzw. SENT) i związanej z tym systemem możliwości czasowego zatrzymania pojazdu.

Z zadanych pytań wynika, iż Wnioskodawca zastanawia się czy dopuszczalny jest wjazd, czasowy postój i wyjazd z terenu składu podatkowego wskazanych powyżej wyrobów energetycznych (pytanie 1), a także, czy w wypadku istnienia takiej możliwości będzie istniał obowiązek informowania właściwego organu podatkowego o wjeździe, czasowym postoju i wyjeździe ww. wyrobów z terenu składu podatkowego oraz czy Spółka będzie zobowiązana ujmować te zdarzenia w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy(pytanie 2).

W pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji magazynowania, dlatego konieczne jest sięgnięcie do językowego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją słowa „magazynować” zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (słownik dostępny pod adresem www.sjp.pwn.pl) magazynować oznacza: „składać, przechowywać coś w jakimś pomieszczeniu lub pojemniku” lub też „gromadzić, odkładać coś w celu późniejszego wykorzystania”. Zgodnie natomiast z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (dostępny na stronie internetowego Słownika języka polskiego PWN) magazynować to „składać, przechowywać w magazynie” lub też „gromadzić”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, w składzie podatkowym prowadzonym przez Wnioskodawcę będzie dochodziło do przechowywania nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2, zatem Wnioskodawca będzie te wyroby magazynował w swoim składzie podatkowym.

Odnośnie natomiast dopuszczalności wjazdu, czasowego postoju oraz wyjazdu wyrobów energetycznych nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, a tym samym ich magazynowania w składzie podatkowym prowadzonym przez Wnioskodawcę, wskazać należy, że zgodnie z cyt. wcześniej z art. 47 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym obok wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi pod warunkiem, że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3 tj.:
    • wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia magazynowane są oddzielnie;
    • miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. sposób magazynowania będzie pozwalał na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do powyższego Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym dopuszczają, w sposób opisany we wniosku, wjazd na teren składu podatkowego, czasowy postój (magazynowanie) i wyjazd z terenu składu podatkowego wyrobów akcyzowych nie wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, nie objętych procedura zawieszenia poboru.

Tym samym w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Organ podziela również stanowisko Wnioskodawcy, że nie będzie miał on w sprawie przedstawionej w zdarzeniu przyszłym obowiązku informowania właściwego organu podatkowego o wjeździe, czasowym postoju (magazynowaniu) i wyjeździe ze składu podatkowego wyrobów objętych wnioskiem, bowiem żaden z przepisów ustawy akcyzowej, nie przewiduje w przedstawionej sytuacji takiego obowiązku.

Tym samym w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać również za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do ewidencjonowania wjazdu, czasowego postoju i wyjazdu z terenu składu podatkowego, wskazać należy, iż w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Z art. 138a ust. 3 pkt 1 lit. b wyraźnie wynika, iż ewidencja wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1 art. 138a ustawy, do prowadzenia, której zobowiązany jest podmiot prowadzący skład podatkowy, powinna umożliwiać ustalenie ilości rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:

  • wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie, a ponadto
  • wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o którym mowa w art. 89.

Ewidencją, ta zatem poza szczegółowym ewidencjonowaniem wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym zwolnionych od akcyzy i wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy winna umożliwiać również ustalenie ilości, rodzaju oraz miejsca przechowywania w składzie podatkowym innych wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W sprawie objętej wnioskiem wjazd, czasowy postój (magazynowanie) oraz wyjazd ze składu podatkowego dotyczy wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy tj. nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tym samym, czasowy postój (magazynowanie) tych wyrobów na terenie składu podatkowego i czynności z nim związane tj. wjazd i wyjazd powinny mieć swoje odzwierciedlenie w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji składu podatkowego, o której mowa w art. 138a ustawy.

Stosownie do powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku ujmowania powyższych zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj