Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.179.2017.2.KB
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 26 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania (za punkty) osobom fizycznym w ramach programu lojalnościowego nagród:

  • w części dot. określenia źródła przychodów w przypadku nagród otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania (za punkty) osobom fizycznym w ramach programu lojalnościowego nagród. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 11 października 2017 r., 0111-KDIB2-3.4011.179.2017.1.KB, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano pismem z 26 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione ostatecznie w piśmie z 26 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.):

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. obrót paliwami. Wnioskodawca posiada sieć stacji benzynowych w Polsce. Celem zwiększenia wolumenu sprzedaży i stopnia lojalności swoich klientów Wnioskodawca zamierza współpracować jako Partner z podmiotem organizującym program lojalnościowy funkcjonujący na zasadach opisanych poniżej. Głównym celem programu lojalnościowego jest promowanie marek podmiotów uczestniczących w programie, a przez to zwiększenie sprzedaży ich produktów (towarów i usług), budowanie dobrych relacji z konsumentami (uczestnikami programu), zwiększenie ich lojalności względem Partnerów i w efekcie zwiększenie poziomu sprzedawanych towarów i usług oraz zwiększenie częstotliwości wizyt zakupowych u podmiotów uczestniczących w programie. Program jest prowadzony na terenie Polski.

W programie uczestniczą następujące podmioty:

  • Organizator (programu) - podmiot organizujący i zarządzający programem;
  • Partnerzy (programu) - podmioty, które zawarły z Organizatorem programu umowę o współpracę;
  • Uczestnicy (programu) - osoby fizyczne, które ukończyły 16 lat, posiadają co najmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, a ich miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Polski, wykonujące czynności określone przez Partnerów programu lub Organizatora programu (w tym nabycie określonych produktów lub usług Partnerów programu w ilości wskazanej na stronie internetowej programu).

Program oparty jest na mechanizmie przyznawania punktów. Aby wziąć udział w programie, Uczestnik musi zarejestrować otrzymaną kartę programu (dalej: „Karta”).

Każde dokonanie czynności określonych przez Partnerów programu lub Organizatora programu (w tym nabycie określonych produktów lub usług Partnerów programu w ilości wskazanej na stronie internetowej programu) będzie powodowało przyznanie punktów przy okazaniu Karty.

Partnerzy programu lub Organizator programu określają, za jakie czynności są przyznawane punkty na zasadach określonych na stronie internetowej programu.

Wnioskodawca zamierza przyznawać punkty Uczestnikom programu za sprzedaż swoich towarów lub usług, dodatkowe punkty mogą być przyznane jako wygrana w konkursie lub loterii o ile Uczestnik programu, który nabył towar lub usługę Wnioskodawcy będzie chciał dodatkowo wziąć w nich udział. Oprócz tego Wnioskodawca zamierza również przyznawać punkty Uczestnikom programu za wypełnienie ankiety.

Aby uzyskać punkty, należy podać numer Karty (w szczególności okazując ją) przed:

  • wystawieniem dowodu sprzedaży lub
  • zakończeniem czynności, w związku z którą Partnerzy przyznają punkty, bądź
  • dokonaniem płatności przy użyciu instrumentu płatniczego.

Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, za które zostały przyznane punkty, np. gdy Uczestnik programu odstąpi od umowy, wypowie ją lub uchyli się od skutków prawnych oświadczenia woli, Organizator programu i Partnerzy programu zastrzegają sobie prawo do cofnięcia przyznanych punktów.

Uzyskanie określonej liczby punktów na Karcie uprawnia Uczestnika programu do ich wymiany na nagrody w formie:

  • rzeczy, usług, materialnych lub zdematerializowanych (cyfrowych) znaków legitymacyjnych, z bieżącego asortymentu, dostępnego na stronie internetowej programu lub
  • przekazania punktów organizacjom pożytku publicznego współpracującym z programem. Nagrody są opisane na stronie internetowej programu.

W przypadku, gdy liczba punktów zebranych na Karcie nie wystarcza na wymianę ich na wybraną przez Uczestnika programu nagrodę, Organizator programu, z uwzględnieniem kryteriów określonych na stronie internetowej programu może umożliwić Uczestnikowi programu uzupełnienie różnicy między liczbą punktów, które są zebrane na Karcie, a wartością wybranej nagrody (wyrażoną w punktach), przez dopłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Punkty wymieniane są zgodnie z kolejnością ich uzyskania w Programie, tzn. punkty uzyskane wcześniej wymieniane są w pierwszej kolejności.

Jeśli nie postanowiono inaczej punkty wygasają po upływie, trzydziestu sześciu miesięcy od ich przyznania, jeśli nie zostały w tym czasie wymienione na nagrody zgodnie z zasadami Programu. Ponadto, jeśli w okresie następujących po sobie dwunastu miesięcy w stosunku do danego konta Uczestnika programu nie zostaną przyznane punkty ani nie zostaną wymienione na nagrody, konto Uczestnika Programu może zostać zamknięte, a znajdujące się na nim punkty wygasną.

Punkty nie podlegają wymianie na pieniądze. Punkty nie są pieniądzem elektronicznym. Punkty zebrane u różnych Partnerów programu sumują się. Uczestnicy programu będą mogli wymieniać punkty na nagrody za pośrednictwem strony internetowej prowadzonej przez Organizatora programu lub będą mogli wymieniać punkty na nagrody bezpośrednio u Partnera programu.

W związku z powyższym, Uczestnicy programu będą mogli wymieniać punkty bezpośrednio u Wnioskodawcy na nagrody w postaci:

  • rzeczy,
  • usług,
  • voucherów o wartości wyrażonej kwotowo do wykorzystania na zakupy u Wnioskodawcy, niektórych Partnerów i innych podmiotów niebędących Partnerami,
  • przekazania środków pieniężnych organizacjom pożytku publicznego współpracującym z programem lojalnościowym.

W przypadku wymiany punktów na nagrody w postaci rzeczy, usług Wnioskodawca może umożliwić Uczestnikowi uiszczenie dopłaty do nagrody w kwocie określonej przez Uczestnika (minimum 1 zł).

Maksymalna wartość pojedynczej nagrody możliwej do wymiany za punkty u Wnioskodawcy w ramach programu nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

W uzupełnieniu wniosku, pismem z 26 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca (Spółka) będąc partnerem programu lojalnościowego finansuje lub współfinansuje z własnych środków nagrody wydawane w ramach własnej sieci jak również wydawane przez pozostałych Partnerów i Organizatora programu.

Finansowaniu przez Wnioskodawcę podlega wartość nagrody wynikająca z pozyskanych w ramach oferty Spółki, punktów lojalnościowych które ulegają wymianie na nagrody poprzez Wnioskodawcę (Spółkę) lub Organizatora i Partnerów programu lojalnościowego. Wśród konsumentów, którzy uzyskują nagrody w ramach programu lojalnościowego mogą występować osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji, gdy u Wnioskodawcy Uczestnik programu wymieni punkty na nagrody, na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy o PDOF lub obowiązki sporządzenia i złożenia deklaracji/informacji podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy u Wnioskodawcy Uczestnik programu wymieni punkty na nagrody, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy o PDOF, ani też obowiązek sporządzenia i złożenia deklaracji/informacji podatkowej.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie w sytuacji, gdy osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej dokonuje wypłaty należności lub świadczeń podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co do zasady, będzie zobowiązana do:

  • obliczenia, poboru podatku i wpłaceniu go we właściwym terminie organowi podatkowemu oraz sporządzenia rocznej deklaracji lub
  • sporządzenia i złożenia informacji o wysokości przychodu bez jednoczesnego poboru podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, wydawane przez niego nagrody Uczestnikom programu stanowią przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PDOF.

Stosownie do art. 42a ustawy do PDOF osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

A zatem, zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ma zastosowanie, jeżeli:

  • otrzymana nagroda jest związana ze sprzedażą towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mimo posługiwania się w ustawie o PDOF zwrotem „sprzedaż premiowa” ustawodawca nie sformułował definicji ustawowej tego pojęcia. Jednakże przyjęta praktyka pozwala na wskazanie cech, które decydują o zaklasyfikowaniu danej sprzedaży jako sprzedaży premiowej. Mianem sprzedaży premiowej należy określić umowę sprzedaży połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Wskutek zawarcia wspomnianej umowy po stronie sprzedającego powstaje dodatkowy obowiązek przekazania premii (nagrody) kupującemu w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. W ramach sprzedaży premiowej nagroda w określonej wysokości jest przyznawana każdemu nabywcy, który spełni określone warunki (premia nie jest więc zależna od jakichkolwiek zdarzeń losowych).

Zdaniem Wnioskodawcy, prezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 27 marca 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.1120.2016.3.AR oraz indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.900.2016.2.AK.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, dotyczy nie tylko sprzedaży sensu stricte, o której mowa w art. 535 kodeksu cywilnego, lecz każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe. W rezultacie premia może dotyczyć różnych zdarzeń: dokonania określonej ilości zakupów, terminowego dokonywania płatności, które może być połączone z usługą np. z montażem i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, czy też zakupu usługi/towaru przy spełnieniu warunków przewidzianych w regulaminie promocji, etc.

Wnioskodawca podkreślił, że przykładowo za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 września 2015 r., sygn. II FSK 1666/13, należy wskazać, że pojęcie „sprzedaż premiowa” powinno się rozumieć szeroko: „Sąd uznał, że w analizowanym przepisie chodziło o szerokie ujęcie wszelkich czynności, które ostatecznie prowadzą do przyznania podatnikowi konkretnego, definitywnego i wymiernego przysporzenia majątkowego w związku z jakimś jego zachowaniem na rynku. To przysporzenie, czyli przychód towarzyszy jakiemuś zachowaniu podatnika jako konsumenta oraz uczestnika konkursu i gry, ale także strony jakiejkolwiek umowy, w ramach której podatnik - konsument zobowiązuje się do określonego zachowania. Zazwyczaj zachowaniem takim jest nabycie produktu lub usługi, testowanie produktu lub usługi albo osiągnięcie pewnego poziomu obrotu w nabywaniu towarów bądź usług. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy dotyczy więc nie tylko sprzedaży (premiowej) sensu stricte, o jakiej mowa w definicji kodeksowej w art. 535 Kodeksu cywilnego, lecz każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe (..), jako czynnik motywujący do uczestnictwa w tym stosunku gospodarczym. (...) W ocenie sądu I instancji, w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawodawcy chodziło o objęcie zwolnieniem każdej nagrody otrzymywanej przez podatników - konsumentów w ramach wszelkich akcji promocyjnych, marketingowych, motywacyjnych, organizowanych przez profesjonalnych przedsiębiorców, o ile oczywiście zachodzą dalsze warunki zwolnienia”.

Na powyższe szerokie rozumienie pojęcia „sprzedaż premiowa” wskazują liczne wyroki oraz interpretacje - tytułem przykładu Wnioskodawca podał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2016 r., sygn. IPPB2/415-36/12/16-5/S/AK oraz wyrok WSA w Warszawie z 19 lutego 2013 r., sygn. III SA/Wa 2246/12, które to wskazują na czynności w postaci „dokonania określonej ilości zakupów, terminowego dokonywania płatności, które może być połączone z usługą np. z montażem i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, czy też jak w niniejszej sprawie zakupu usługi przy spełnieniu warunków przewidzianych w regulaminie Promocji itd.”.

Podobne konkluzje zdaniem Wnioskodawcy, zawiera również indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2016 r., sygn. IPPB2/415-663/13/16-5/S/LS, w której to organ uznał, że „w omawianym przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PDOF - przyp. podatnika) chodziło o szerokie ujęcie wszelkich czynności, które ostatecznie prowadzą do przyznania podatnikowi konkretnego, definitywnego i wymiernego przysporzenia majątkowego w związku z jakimś jego zachowaniem na rynku”.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że nagrody w ramach przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego programu lojalnościowego będą otrzymywane przez Uczestników w związku z dokonanymi przez nich czynnościami w ramach sprzedaży premiowej.

W związku z powyższym, ponieważ w przedstawionym zdarzeniu przyszłym maksymalna wartość pojedynczej nagrody możliwej do wymiany za punkty u Wnioskodawcy w ramach programu nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, wymiana przez Uczestnika programu punktów na nagrodę nie będzie wiązała się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku poboru podatku, ponieważ zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF. Jednocześnie, w związku z wyżej opisaną wymianą punktów na nagrodę Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o PDOF, ani też nie będzie miał obowiązku sporządzenia i złożenia deklaracji lub informacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dot. określenia źródła przychodów w przypadku nagród otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest nieprawidłowe, w pozostałym zakresie jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej: „updof”) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady – wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 updof – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 updof, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W art. 10 ust. 1 updof - ustawodawca określił katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 wymienił inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 updof, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Natomiast, w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1updof – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 updof, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 42a updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca celem zwiększenia wolumenu sprzedaży i stopnia lojalności swoich klientów zamierza współpracować jako Partner z podmiotem organizującym program lojalnościowy. Program oparty jest na mechanizmie przyznawania punktów naliczanych za określone czynności a następnie wymienianie punktów na nagrody rzeczowe w postaci rzeczy, usług, voucherów o wartości wyrażonej kwotowo do wykorzystania na zakupy u Wnioskodawcy, niektórych Partnerów i innych podmiotów niebędących Partnerami, przekazania środków pieniężnych organizacjom pożytku publicznego współpracującym z programem lojalnościowym. Aby wziąć udział w programie, Uczestnik musi zarejestrować otrzymaną kartę programu. Wnioskodawca będąc Partnerem programu lojalnościowego finansuje lub współfinansuje z własnych środków nagrody wydawane w ramach własnej sieci jak również wydawane przez pozostałych Partnerów i Organizatora programu. Finansowaniu przez Wnioskodawcę podlega wartość nagrody wynikająca z pozyskanych w ramach oferty Spółki, punktów lojalnościowych które ulegają wymianie na nagrody poprzez Wnioskodawcę lub Organizatora i Partnerów programu lojalnościowego.

A zatem, z uwagi na okoliczność że termin „nieodpłatne świadczenie” w rozumieniu przepisów podatkowych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenia w sensie cywilistycznym, lecz także zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy, należy stwierdzić, że udział w programie lojalnościowym i otrzymanie przez uczestników programu nagród, uzyskanie których spowoduje obiektywne wzbogacenie (korzyść) uczestników, skutkuje osiągnięciem przez uczestników przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Jednakże fakt, że uczestnik programu lojalnościowego uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie ukonstytuowane w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że – zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Uwzględniając przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane uregulowania prawne stwierdzić należy, że jeżeli jednorazowa wartość nagród otrzymywanych przez uczestników programu organizowanego i finansowanego przez Wnioskodawcę nie przekroczy kwoty 760 zł, to otrzymanie przedmiotowych nagród będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, tj. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy. Wnioskodawca nie ma również obowiązku sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy, bowiem jak już wskazano informacja ta (PIT-8C) dotyczy należności i świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych m.in. w art. 21 (czyli zwolnionych z opodatkowania), co do którym podmioty je dokonujące, nie mają obowiązku poboru podatku lub zaliczki na podatek.

W tym miejscu należy zauważyć, że w sytuacji otrzymania nagrody przez osobę fizyczną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, nie może mieć zastosowania, co jednoznacznie wynika z przywołanego przepisu. Świadczenie takie wówczas stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który osoba prowadząca działalność gospodarczą winna opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania. Przy czym w tym przypadku również, z uwagi na wcześniej przywołane przepisy na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, jak i obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania (za punkty) osobom fizycznym w ramach programu lojalnościowego nagród:

  • w części dot. określenia źródła przychodów w przypadku nagród otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy uznać za nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do powołanych orzeczeń (WSA, NSA) należy wskazać, że wyrok sądu jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża. Podobnie interpretacje indywidualne dotyczą konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym i w tej danej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj