Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.199.2017.2.MK
z 27 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy importowanego skażonego alkoholu etylowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy importowanego skażonego alkoholu etylowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 7 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.199.2017.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

E. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] jest osobą prawną z siedzibą na terytorium B.

Działalność gospodarcza Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję i dystrybucję wyrobów kosmetycznych i toaletowych, w szczególności perfum. W ramach tej działalności Spółka importuje z terytorium Szwajcarii na terytorium Polski perfumy, które są rozlewane do opakowań jednostkowych, po ich dostarczeniu na terytorium Polski, [dalej: Perfumy].

Perfumy zawierają alkohol etylowy skażony. Każde 100 litrów alkoholu etylowego zawartego w Perfumach, jest skażone 1 gramem benzoesanu denatonium i 100 gramami alkoholu tert- butylowego. Spółka z tytułu importu perfum jest podatnikiem w rozumieniu AKCu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

  1. Kod CN importowanych Perfum to: 3303 00 10 00 (perfumy), a także 3303 00 90 00 (wody toaletowe);
  2. Kod CN alkoholu zawartego w importowanych perfumach to 2207 20 00 90;
  3. Kod PKD produkcji wyrobów będących przedmiotem wniosku to: 20.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanych okolicznościach należy uznać, że dostarczane na terytorium Polski Perfumy będą podlegały zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a AKCu albo art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. c AKCu, czy też na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanych okolicznościach przywóz Perfum na terytorium Polski, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 AKCu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysyłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przez wyroby akcyzowe - zgodnie z art. 2 ust. 1 AKCu - należy rozumieć m.in. napoje alkoholowe, określone w załączniku nr 1 do AKCu (w tym alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - klasyfikowane do kodu CN 2207). Niemniej, w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 AKCu do alkoholu etylowego zaliczają się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (CN). W związku z tym należy uznać, że Perfumy pomimo tego, że będą klasyfikowane do kodu CN 3303 00 10, to z uwagi na fakt, że zawarty w nich alkohol etylowy spełnia wymogi określone w art. 93 ust. 1 pkt 1 AKCu - będą stanowiły wyrób akcyzowy podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z kolei na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b AKCu, przez import wyrobów akcyzowych rozumie się przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

  • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
  • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt 25 AKCu, miejscem importu jest miejsce inne niż skład podatkowy, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Finalnie, brzmienie art. 10 ust. 2 AKCu określa moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu wyrobów akcyzowych - obowiązek ten powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Analiza powyższych przepisów, a także stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że przywóz Perfum z terytorium Szwajcarii na terytorium Polski, spełnia definicję importu wyrobów akcyzowych, a miejscem ich importu w rozumieniu AKCu, będzie terytorium Polski. Co do zasady, alkohol etylowy skażony zawarty w Perfumach będzie zakwalifikowany do wyrobów akcyzowych, których import podlega opodatkowaniu w świede AKCu. Skoro przemieszczenie Perfum ze Szwajcarii na terytorium Polski będzie czynnością opodatkowaną, to w momencie powstania długu celnego w stosunku do importowanych wyrobów akcyzowych, tj. Perfum, powstanie obowiązek podatkowy, który będzie ciążył na Spółce.

Niemniej jednak, na gruncie AKCu nie każdy import wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego skażonego, skutkujący powstaniem obowiązku podatkowego, będzie przekształcał się w zobowiązanie podatkowe. Import taki może bowiem korzystać ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą.

Podstawą do zwolnienia alkoholu etylowego skażonego stanowią:

  • art. 27 ust. 1 lit. a Dyrektywy Rady 92/83/EWG z 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych [Dz. Urz. UE L 316 z 31.10.1992, s. 21 dalej: Dyrektywa strukturalna], który został transponowany do krajowego porządku prawnego poprzez art. 30 ust. 9 pkt 1 AKCu,
  • a także art. 27 ust. 1 lit. b Dyrektywy strukturalnej, który został transponowany do krajowego porządku prawnego poprzez art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a Dyrektywy Strukturalnej, państwa członkowskie zwalniają z ujednoliconego podatku akcyzowego produkty na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 przedmiotowego artykułu.

1. Możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 1 AKCu

Art. 30 ust. 9 pkt 1 AKCu (odpowiadający powyższemu art. 27 ust. 1 lit. a Dyrektywy strukturalnej), stanowi, że zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, m.in.:

  • produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także
  • produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską

-na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi [Dz. Urz. UE L 288 z 23.11.1993, s. 12 dalej: Rozporządzenie].

Rozporządzenie to zostało zmodyfikowane od 1 sierpnia 2017 r. na skutek wejścia w życie Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2017/1112 z 22 czerwca 2017 r., zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego [Dz. Urz. UE L 162 z 23.06.2017, s. 22 dalej: Rozporządzenie wykonawcze]. Na skutek tej nowelizacji od 1 sierpnia 2017 r. w załączniku do Rozporządzenia przewidziana została wspólna procedura skażania alkoholu etylowego w poszczególnych państwach członkowskich (m.in. na terytorium Polski), [dalej: Euroskażalnik]. Załącznik do Rozporządzenia przewiduje również dwie inne procedury skażania, które jednak nie mają zastosowania do Polski. Z analizy załącznika do Rozporządzenia wynika więc, że po zmianach legislacyjnych od 1 sierpnia 2017 r. Polska może stosować wyłącznie metodę skażania alkoholu etylowego w oparciu o tzw. Euroskażalnik.

Konsekwentnie, jeśli skażenie alkoholu etylowego produkowanego w Polsce, nabywanego wewnątrzwspólnotowo bądź importowanego, dokonywane byłoby z zastosowaniem Euroskażalnika - zastosowanie miałoby zwolnienie przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a AKCu (zwolnienie to referuje bowiem wprost do zasad przewidzianych w Rozporządzeniu). Natomiast, jako że Rozporządzenie nie przewiduje dla Polski innej procedury niż Euroskażalnik - pozbawione treści jest aktualnie zwolnienie przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. c AKCu.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia Perfum z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a AKCu, należy wskazać że zgodnie z tym przepisem alkohol etylowy podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeśli jest importowany i został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Innymi słowy - jeśli został skażony Euroskażalnikiem. Aby spełnić ten warunek, 100 litrów alkoholu zawartego w Perfumach musiałoby zawierać (być skażone) poprzez łączne dodanie:

  • 1,0 litra alkoholu izopropylowego,
  • 1,0 litra metyloetyloketonu,
  • 1,0 grama benzoesanu denatonium.

Alkohol etylowy zawarty w Perfumach nie został skażony w powyższy sposób (przy zastosowaniu tych środków i w takich proporcjach), zatem zwolnienie przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a AKCu nie będzie mieć zastosowania.

2. Możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu

Skoro nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 1, to należy odnieść się do przesłanek zwolnienia określonych w art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu (odpowiadającym art. 27 ust. 1 lit. b Dyrektywy strukturalnej).

Na podstawie art. 27 ust. 1 lit. b Dyrektywy strukturalnej państwa członkowskie zwalniają produkty z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi. W ramach implementacji tego przepisu, art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu zwalnia od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 AKCu.

Z kolei na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 AKCu zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez Ministra Finansów spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych [t.j. Dz.U z 2017 r., poz. 206 ze zm.] i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Podkreślić należy, że przedmiotowe zwolnienie znajduje też swoje uzasadnienia w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 7 grudnia 2000 r. C-482/98 w sprawie Włochy przeciwko Komisji w którym Trybunał wskazał, że celem, któremu służą zwolnienia przewidziane w Dyrektywie Strukturalnej, jest między innymi zneutralizowanie wpływu akcyzy na alkohol będący półproduktem wchodzącym w skład innych produktów handlowych lub przemysłowych. Przy czym jeśli alkohol został poddany denaturacji zgodnie z procedurą zatwierdzoną w danym państwie członkowskim, zastosowanie powinno znaleźć zwolnienie przewidziane w art. 27 ust. 1 lit. b Dyrektywy strukturalnej (tj. art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu).

Z przedstawionymi powyżej wnioskami zgadzają się również polskie sądy administracyjne. Przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 19 września 2012 r., sygn. akt I GSK 1350/11 „Trybunał Sprawiedliwości uznał (w wyroku C-63/06 U AB Profisa - przypis własny), że obowiązkiem Państwa Członkowskiego jest zwolnienie z akcyzy importowanych produktów, to niewątpliwie także art. 27 ust. 1 lit. b) Dyrektywy Pady 92183/EWG ma zastosowanie do importu, a nie tylko do nabycia wewnątrzwspólnotowego”. W ocenie sądu pomimo tego, że przywołany wyrok TSUE dotyczył importowanych wyrobów czekoladowych i zawartego w nim alkoholu etylowego to „Analiza wyroku C-63/06 potwierdza wprost, że dotyczył on alkoholu etylowego zawartego w produkcie importowanym na obszar celny Unii Europejskiej z państwa trzeciego, świadczy o tym użycie w tezie wyroku słów »przywiezionego na obszar celny Wspólnot Europejskich«”. A zatem, w ocenie Spółki, przedmiotowy przepis będzie miał zastosowanie w niniejszej sprawie - w szczególności biorąc pod uwagę, że art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu odnosi się wprost do importowanych wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, którymi są Perfumy.

Niemniej, dla odkodowania znaczenia całej normy prawnej zawartej w art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu niezbędne jest ustalenie katalogu wymaganych środków skażających. Listę tych środków określa Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy [Dz. U. z 2015 r., poz. 2285 dalej: Rozporządzenie Ministra Finansów]. I tak, w myśl § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów, środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 AKCu, służącym do stosowania zwolnień od akcyz) jest m.in. mieszanina alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g na 1 hl (100 litrów) alkoholu 100%, w przypadku produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych.

Przekładając to na zaprezentowany przez Spółkę stan faktyczny należy stwierdzić, że:

  • importowane Perfumy, które będą później rozlane do opakowań jednostkowych nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi,
  • każde 100 litrów zawartego alkoholu etylowego w Perfumach jest skażone 1 gramem benzoesanu denatonium i 100 gramami alkoholu tert-butylowego, czyli minimalnymi wartościami wskazanymi w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów - przy czym w przypadku alkoholu tert-butylowego zastosowana dawka skażalnika jest przekroczona o 22 gramy.

Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że jest uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 3 AKCu z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego skażonego, zawartego w importowanych Perfumach zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2207 został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Z kolei w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy bez względu do CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy wymieniono alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Stosownie z art. 2 ust. 1 pkt 2, 5 i 7 ustawy:

- terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

- terytorium państwa trzeciego to terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;

- import to przywóz:

  1. samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
  2. wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
    • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
    • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego – art. 10 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 30 ust. 9 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

  1. całkowicie skażony:
    1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
    2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
    3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
      - na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
  2. zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu;
  3. zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;
  4. zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.);
  5. zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;
  6. zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.


Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 103 i 1893), i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1691), środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, służącym do stosowania zwolnień od akcyzy, jest:

  1. mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g lub ftalan dietylu 1000 ml, lub alkohol benzylowy 3000 ml, lub nipagina (aseptina) 3000 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych klasyfikowanej do podklasy PKD 20.42.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007), zwanej dalej "PKD", która została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1885 oraz z 2009 r. poz. 489);
  2. mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100%, w przypadku produkcji:

    1. mydła i detergentów, środków myjących i czyszczących klasyfikowanej do podklasy PKD 20.41.Z,
    2. olejków eterycznych klasyfikowanych do podklasy PKD 20.53.Z;
  3. mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g lub alkohol izopropylowy 10 000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji produktów biobójczych:
    1. wpisanych do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. poz. 1926 oraz z 2016 r. poz. 2003), lub
    2. których substancje czynne zostały wpisane do unijnego wykazu zatwierdzonych substancji czynnych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167 z 27.06.2012, str. 1, z późn. zm.), albo których substancje czynne zostały wymienione w części I(3) załącznika II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2014 z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz. Urz. UE L 294 z 10.10.2014, str. 1, z późn. zm.), i które nie będą sprzedawane na terytorium kraju
    - spełniających warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.), gdy spełnienie tych warunków jest wymagane dla tych produktów biobójczych;
  4. alkohol izopropylowy 10 000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji wyrobów medycznych, które:
    1. zostały zgłoszone do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 211) lub
    2. spełniają kryteria zawarte w definicji wyrobu medycznego, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, i które nie będą sprzedawane na terytorium kraju;
  5. eter dietylowy 3000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji złożonych odczynników laboratoryjnych i diagnostycznych klasyfikowanej do podklasy PKD 20.59.Z;
  6. mieszanina alkoholu izopropylowego 3000 ml i octanu etylu 5000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku:
    1. produkcji farb i lakierów klasyfikowanej do podklasy PKD 20.30.Z,
    2. produkcji papieru i tektury klasyfikowanej do podklasy PKD 17.12.Z,
    3. produkcji papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury klasyfikowanej do podklasy PKD 17.21.Z,
    4. produkcji opakowań z tworzyw sztucznych klasyfikowanej do podklasy PKD 22.22.Z,
    5. drukowania klasyfikowanego do podklasy PKD 18.12.Z,
    6. produkcji atramentów i tuszy klasyfikowanej do podklasy PKD 20.59.Z;
  7. mieszanina benzyny silnikowej 3000 ml, eteru etylo-tert-butylowego (ETBE) 2000 ml i alkoholu izopropylowego 1000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji biopaliw klasyfikowanej do podklasy PKD 20.14.Z lub PKD 20.59.Z, w zależności od składu procentowego wyrobów;
  8. mieszanina alkoholu izopropylowego 3000 ml, ketonu etylowo-metylowego 1000 ml i benzoesanu denatonium 1 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji:
    1. rozcieńczalników i rozpuszczalników klasyfikowanej do podklasy PKD 20.14.Z lub PKD 20.30.Z,
    2. płynów do szyb i przeciwoblodzeniowych klasyfikowanej do podklasy PKD 20.14.Z lub PKD 20.59.Z,
    3. rozpałki do grilla klasyfikowanej do podklasy PKD 20.14. Z lub PKD 20.59.Z
    - w zależności od składu procentowego wyrobów;
  9. mieszanina alkoholu izopropylowego 3000 ml, ketonu etylowo-metylowego 1000 ml i benzoesanu denatonium 1 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji pozostałych wyrobów.


Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U. UE L 1992.316.21 ze zm.) Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Zwolnienie to uzależnione jest od stosowania przepisów dyrektywy 92/12/EWG, dotyczących handlowego przemieszczania się alkoholu całkowicie denaturowanego.

W myśl art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z 22 listopada 1992 r. (Dz. U. UE L 1993.288.12 ze zm.) substancjami skażającymi, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG, są substancje wymienienie w załączniku do rozporządzenia którym są:

  • Aceton CAS: 67-64-1
  • Czerwień reaktywna CI 24 CAS: 70210-20-7
  • Fiolet krystaliczny CI 42555 CAS: 548-62-9
  • Benzoesan denatonium CAS: 3734-33-6
  • Etanol CAS:64-17-5
  • Fluoresceina CAS: 2321-07-5
  • Olej fuzlowy CAS: 8013-75-0
  • Benzyna (w tym benzyna bezołowiowa) CAS: 86290-81-5
  • Alkohol izopropylowy CAS: 67-63-0
  • Nafta CAS: 8008-20-6
  • Olej do lamp CAS: 64742-47-8 i 64742-48-9
  • Metanol CAS: 67-56-1
  • Keton metylowo-etylowy (2-butanon) CAS: 78-93-3
  • Keton metylowo-izobutylowy CAS: 108-10-1
  • Keton metylowo-izopropylowy CAS: 563-80-4
  • Fiolet metylowy CAS: 8004-87-3
  • Błękit metylenowy (52015) CAS: 61-73-4
  • Benzyna lakowa (solwent nafta) CAS: 8030-30-6
  • Spirytus terpentynowy CAS: 8006-64-2
  • Benzyna ciężka (ropa naftowa) CAS: 92045-57-3
  • Alkohol tert-butylowy CAS: 75-65-0
  • Tiofen CAS: 110-02-1
  • Błękit tymolowy CAS: 76-61-9

Równocześnie w pkt I załącznika do ww. rozporządzenia, prawodawca unijny określił wspólną procedurę skażania do celów całkowitego skażenia alkoholu, która stosowana jest m.in. w Polsce. Zgodnie z tą regulacją na hektolitr etanolu absolutnego ma przypadać:

  • 1,0 litr alkoholu izopropylowego,
  • 1,0 litr metyloetyloketonu,
  • 1,0 gram benzoesanu denatonium.

Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że importowane a następnie rozlewane przez Wnioskodawcę perfumy klasyfikowane do kodu CN 3303 00 10 00 (perfumy) oraz 3303 00 90 00 (wody toaletowe) nie są w myśl ustawy wyrobami akcyzowymi. Wyrobem akcyzowym jest wyłącznie zawarty w tych perfumach alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 20 00 90. W świetle bowiem wskazanej wyżej definicji, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy (w ilości powyżej 1,2% objętości) zawarty w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, lekach, kosmetykach). W tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach (por. wyrok WSA w Warszawie z 26 listopada 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1672/14).

Przechodząc do kluczowego elementu sprawy tj. możliwości zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w importowanych przez Wnioskodawcę perfumach wskazać należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego każde 100 litrów alkoholu etylowego zawartego w Perfumach, jest skażone 1 gramem benzoesanu denatonium i 100 gramami alkoholu tert- butylowego.

Przedstawiony zatem przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że w sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a i lit. c ustawy albowiem alkohol etylowy zawarty w importowanych perfumach nie został skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 w zakresie uprawniającym do zastosowania wskazanych wyżej przepisów ustawy.

W sprawie natomiast znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 9 pkt 3 ustawy. Wynika to z faktu, że importowany alkohol etylowy:

  • zawarty jest w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
  • skażony jest zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1691), tj. w ilości minimalnej na 1 hl 100% alkoholu określonej w tym przepisie;
  • wykorzystywany jest do „Produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych” klasyfikowanej do podklasy PKD 20.42.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj