Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1107/11-4/KG
z 17 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1107/11-4/KG
Data
2011.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
stawki podatku
usługi konserwatorskie
zabytek
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków oraz usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków.



Wniosek ORD-IN 434 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku:

  • usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków – jest prawidłowe,
  • usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 października 2011 r. o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest konserwatorem zabytków i posiada stosowne kwalifikacje oraz urzędowo potwierdzone uprawnienia w zakresie konserwatorstwa i renowacji zabytków architektury. Zainteresowany prowadzi działalność głównie na terenie województwa wielkopolskiego, jednak w zależności od uzyskanego zlecenia – także na terenie kraju. Oprócz wykonywania prac konserwatorskich, w ramach swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się również nadzorami konserwatorskimi, opracowaniem programów prac konserwatorskich i dokumentacji konserwatorskich. Zainteresowany korzysta ze zryczałtowanej formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci karty podatkowej.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy wykonywana jest w oparciu o przepisy prawa określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).

Jak wskazał Zainteresowany, ww. ustawa definiuje m. in., co oznacza:

  • zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich część lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową (art. 3 pkt 1 ustawy),
  • prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 6 ustawy).

W piśmie z dnia 24 października 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowany stwierdził co następuje:

  1. czynności polegające na wykonaniu nadzorów konserwatorskich, opracowań programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innych dokumentacji konserwatorskich niezbędne do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich mieszczą się w kategorii usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich, co zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 lutego 2010 r. nr ILPB1/415-1284/09-2/TW,
  2. usługi dotyczą zabytków wpisanych w rejestr zabytków oraz zabytków architektury będących w obszarze wpisanym w rejestr zabytków i podlegających ścisłej ochronie konserwatorskiej, wymagających wszystkich czynności konserwatorskich (jak w pkt l, m. in. nadzory, programy prac konserwatorskich) bez których, miejski lub wojewódzki konserwator zabytków nie zezwoli na wykonywanie prac restauratorskich,
  3. świadczone usługi dotyczą zabytków, na które wydawane i konieczne jest pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków lub działającego w jego imieniu miejskiego konserwatora zabytków,
  4. usługi konserwatorskie Zainteresowany wykonuje tylko samodzielnie,
  5. wykonywanie przedmiotowych usług dotyczy bieżącego roku, do którego to okresu odnosi się § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., Dz. U. Nr 73, poz. 392.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wykonując nadzory konserwatorskie, opracowania programów prac konserwatorskich, badania konserwatorskie i inne dokumentacje niezbędne do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków, Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług...
  2. Czy wykonując nadzory konserwatorskie, opracowania programów prac konserwatorskich, badania konserwatorskie i inne dokumentacje niezbędne do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku nieruchomym, niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków, Zainteresowany jest zwolniony od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wykonując nadzory konserwatorskie, opracowania programów prac konserwatorskich i inne badania lub dokumentacje konserwatorskie wymagane przez wojewódzkiego czy miejskiego konserwatora zabytków i niezbędne do rozpoczęcia i wykonania w pełnym zakresie prac konserwatorskich przy obiekcie wpisanym w rejestr zabytków, Zainteresowany jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

Ad. 2.

Wykonując nadzory konserwatorskie, opracowania programów prac konserwatorskich i inne badania lub dokumentacje konserwatorskie wymagane przez wojewódzkiego czy miejskiego konserwatora zabytków i niezbędne do rozpoczęcia i wykonania w pełnym zakresie prac konserwatorskich przy zabytku nieruchomym, niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków, Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług. Przy spełnieniu warunków wynikających z § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Wnioskodawca podkreślił, że interpretacja indywidualna, którą otrzymał od Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - Biuro Informacji Podatkowej w Lesznie, z dnia 19 lutego 2010 r. potwierdza prawidłowość uznania że, nadzory konserwatorskie, programy prac konserwatorskich i inne dokumentacje konserwatorskie są składową procesu prac konserwatorskich.

Zainteresowany zwrócił uwagę, że w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków określa się m. in. tryb i sposób wydawania pozwoleń na prowadzenie prac przy zabytku. Ściśle sformalizowano i ujęto w ramy prawne, co powinien zawierać wniosek o wydanie pozwolenia (§ 3 rozporządzenia). W punkcie 3 tegoż paragrafu zawarto wymóg załączenia m. in. programu prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innych. Jako istotną część rozporządzenia (na podstawie § 11), należy wskazać załącznik, który wyznacza obowiązkowe standardy dokumentacji prowadzonych prac konserwatorskich.

Wojewódzki i miejski konserwator zabytków nie zezwolą na wykonywanie prac konserwatorskich, restauratorskich czy budowlanych przy obiekcie zabytkowym bez nadzoru konserwatorskiego (rozporządzenie § 7, 8, 13).

Miejski konserwator zabytków wymaga również spełnienia wszystkich powyżej określonych działań konserwatorskich (programu prac konserwatorskich, badań i nadzoru konserwatorskiego) przy wydaniu zezwolenia (jest ono konieczne) na prace konserwatorskie, restauratorskie przy nieruchomym obiekcie zabytkowym (zabytek - Dz. U Nr 162, poz. 1568 ze zm.) niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, lecz będącym w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku:

  • usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków – jest prawidłowe,
  • usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi albo zwolnienie od podatku.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Zainteresowany świadczy usługi polegające na wykonaniu nadzorów konserwatorskich, opracowań programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innych dokumentacji konserwatorskich niezbędnych do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich. Przedmiotowe usługi - zdaniem Wnioskodawcy - mieszczą się w kategorii usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), dalej rozporządzenie.

Zgodnie z § 43 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.


W myśl § 43 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem, że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.


Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 rozporządzenia).

Jak wynika z cyt. wyżej przepisów rozporządzenia, by skorzystać ze zwolnienia od podatku muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków lub wpisanych do inwentarza muzeum,
  2. prace te będą wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  4. w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.


Podkreślić należy, że zwolnienie od podatku na podstawie § 43 rozporządzenia będzie przysługiwało wyłącznie w sytuacji łącznego spełnienia ww. warunków.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest konserwatorem zabytków i posiada stosowne kwalifikacje oraz urzędowo potwierdzone uprawnienia w zakresie konserwatorstwa i renowacji zabytków architektury. Oprócz wykonywania prac konserwatorskich, w ramach swojej działalności Wnioskodawca zajmuję się również nadzorami konserwatorskimi, opracowaniem programów prac konserwatorskich i dokumentacji konserwatorskich. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy wykonywana jest w oparciu o przepisy prawa określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.). Czynności polegające na wykonaniu nadzorów konserwatorskich, opracowań programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innych dokumentacji konserwatorskich niezbędne do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich - jak wskazał Zainteresowany - mieszczą się w kategorii usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich. Usługi te dotyczą zabytków wpisanych w rejestr zabytków oraz zabytków architektury będących w obszarze wpisanym w rejestr zabytków i podlegających ścisłej ochronie konserwatorskiej, wymagających wszystkich czynności konserwatorskich (m. in. nadzór, programy prac konserwatorskich) bez których, miejski lub wojewódzki konserwator zabytków nie zezwoli na wykonywanie prac restauratorskich. Świadczone usługi dotyczą zabytków, na które wydawane i konieczne jest pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków lub działającego w jego imieniu miejskiego konserwatora zabytków. Przedmiotowe usługi konserwatorskie Zainteresowany wykonuje tylko samodzielnie. Wykonywanie przedmiotowych usług dotyczy bieżącego roku.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym w rejestr zabytków do dnia 31 grudnia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie § 43 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. W tym przypadku zostają bowiem łącznie spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie ww. zwolnienia, tj.:

  • usługi te – zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy - stanowią prace konserwatorskie i restauratorskie,
  • dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków,
  • prace te są wykonywane przez osobę (Zainteresowanego) posiadającą kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  • na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków lub działającego w jego imieniu miejskiego konserwatora zabytków.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 43 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, nie obejmie natomiast wykonywanych przez Zainteresowanego usług polegających na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków. W odniesieniu to tychże usług nie zostanie bowiem wypełniony jeden z warunków determinujących zastosowanie zwolnienia, a mianowicie usługi te nie dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków ani wpisanych do inwentarza muzeum.

W tym miejscu należy szczególnie podkreślić, że zastosowanie zwolnienia od podatku przy dostawie towarów bądź świadczeniu usług jest wyjątkiem od obowiązującej reguły powszechności opodatkowania, a także wielofazowości, charakteryzującej podatek od towarów i usług. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Skoro zatem ustawodawca wskazał, że jednym z obligatoryjnych warunków zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 43 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jest to, by usługi polegające na wykonywaniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczyły zabytków wpisanych do rejestru zabytków, to zwolnienie to nie może mieć zastosowania do zabytków, które do takiego rejestru nie są wpisane, a znajdują się tylko – jak w analizowanej sprawie – „w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków”. W tej sytuacji zwolnienie od podatku dla świadczonych usług na podstawie § 43 ust. 1 pkt 1 nie jest możliwe, nawet w sytuacji, gdy pozostałe przesłanki warunkujące to zwolnienie zostaną spełnione.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wykonywaniu nadzorów konserwatorskich, opracowaniu programów prac konserwatorskich, badań konserwatorskich i innej dokumentacji niezbędnej do wykonania pełnego procesu prac konserwatorskich przy zabytku:

  • wpisanym do rejestru zabytków są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 43 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia,
  • niewpisanym indywidualnie w rejestr zabytków, ale będącym w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej wpisanej w rejestr zabytków nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, o czym stanowi art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w kategorii usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich. Ponadto niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. zwolnienia od podatku VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Dokonując w analizowanej sprawie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy nie wzięto pod uwagę rozstrzygnięcia zawartego w załączonej przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 lutego 2010 r. znak ILPB1/415-1284/09-2/TW, bowiem dotyczy ona zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania, a to nie jest przedmiotem rozpatrywanego wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj