Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.340.2017.2.MGR
z 8 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu usług agroturystycznych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 15 listopada 2017 r., Nr 0113-KDIPT1-2.4012.653.2017.1.KT,

Nr 0113-KDIPT2-1.4011.340.2017.1.MGR, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h i art. 14r § 5 wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 15 listopada 2017 r. (data doręczenia 23 listopada 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), nadanym w dniu 28 listopada 2017 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pana …, PESEL …,

  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:

Panią …, PESEL …,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca razem z małżonką są właścicielami 4,22 ha niezabudowanej działki o statusie rolnym, położonej na terenie wiejskim w miejscowości …, gmina …. Wnioskodawca uzyskał decyzję ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie inwestycji obejmującej budowę, w ramach powstającej zabudowy zagrodowej, budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz niezbędnej infrastruktury technicznej. Wnioskodawca posiada wykształcenie rolnicze. Na terenie gospodarstwa będzie prowadzona ekologiczna uprawa warzyw, owoców, pszczelarstwo i być może także hodowla zwierząt.

Wnioskodawca zamierza więc prowadzić gospodarstwo rolne i w tym celu planuje budowę budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego. Oprócz prowadzenia gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca planuje prowadzić agroturystykę, polegającą na wynajmie 4 pokoi gościnnych w wybudowanym budynku mieszkalnym, osobom przebywającym na wypoczynku wraz z wyżywieniem.

Planowany budynek mieszkalny położony będzie na terenie wiejskim w prowadzonym przez Wnioskodawcę gospodarstwie rolnym. Budynek mieszkalny będzie posiadał następujące pomieszczenia:

  • salon z jadalnią (dzielone z turystami);
  • kuchnia (na wspólne potrzeby prywatne i agroturystyki);
  • 2 spiżarnie (na wspólne potrzeby prywatne i agroturystyki);
  • 8 pokoi: 4 do użytku prywatnego, a 4 na agroturystykę (w tym jedna suita dwupokojowa z aneksem kuchennym);
  • 6 łazienek, w tym 2 do pokoi prywatnych, 3 dla turystów i 1 do użytku wspólnego;
  • pokój dla dzieci (na użytek wspólny);
  • cześć rekreacyjna: basen, sauna, prysznic, sala ćwiczeń (na użytek wspólny);
  • garderoba (na użytek prywatny);
  • garaż na 2 samochody (w tym jeden do dyspozycji turystów);
  • pralnia i suszarnia (na potrzeby prywatne i agroturystyki);
  • pomieszczenia gospodarcze (na wspólne potrzeby prywatne i agroturystyki);
  • pomieszczenie techniczne do obsługi (wykorzystywanej wspólnie z turystami) części rekreacyjnej;
  • 2 pomieszczenia techniczne do obsługi domu;
  • korytarze i schody (na parterze wspólnie, a na piętrze plus klatka schodowa w całości dla turystów).

W ramach prowadzonej inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca, a mianowicie: tarasy (na użytek wspólny), podjazd do garażu i parking zewnętrzny dla gości oraz boisko sportowe, przeznaczone na użytek wspólny.

Planowana przez Wnioskodawcę inwestycja w postaci domu mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą będą przeznaczone zarówno do agroturystyki, jak i do celów osobistych Wnioskodawcy. Podczas prowadzonej inwestycji wydatki bezpośrednio związane z agroturystyką i wydatki bezpośrednio związane z przeznaczeniem na cele prywatne Wnioskodawcy będą oddzielnie dokumentowane fakturami, np. wykończenie i wyposażenie poszczególnych pomieszczeń. Część wydatków związana z inwestycją nie może być oddzielnie dokumentowana ze względu na charakter wykonywanych usług, np. wydatki na wykonanie wykopów, fundamentów pod całym budynkiem, na budowę budynku, dachu na całym budynku, budowę tarasów, podjazdu do garażu, parkingu zewnętrznego, instalacji i systemów, w tym grzewczych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacyjnych, alarmowych, itp.

W związku z planowanym świadczeniem usług agroturystycznych Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik VAT. To Wnioskodawca będzie zajmował się wszelkimi sprawami związanymi z agroturystyką, będzie prowadził działalność gospodarczą, zdefiniowaną w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierza prowadzić działalność dotyczącą świadczenia usług agroturystycznych w zakresie wynajmu 4 pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym, będącym składnikiem majątku prywatnego, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz wyżywienia tych osób. Powyższa działalność nie będzie stanowić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność w wyżej określonym zakresie Wnioskodawca zamierza rozpocząć pod koniec 2019 r. Natomiast wydatki związane z budową budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą Wnioskodawca ponosił będzie od lutego 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego podatnikiem podatku VAT, zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie jedynie Wnioskodawca?
  2. Czy będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w części przeznaczonej wyłącznie na cele związane z wynajmem pokoi gościnnych w 100%, a w przypadku braku podatku należnego będzie przysługiwało Wnioskodawcy, zgodnie z art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do zwrotu podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego?
  3. Czy będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług, tj. proporcjonalnie do udziału procentowego części budynku wykorzystywanej do prowadzania agroturystyki, obliczonego wg przedstawionego algorytmu, a w przypadku braku podatku należnego będzie przysługiwało Wnioskodawcy, zgodnie z art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do zwrotu podatku naliczonego obliczonego wg powyższej proporcji, podlegającego odliczeniu od podatku należnego?
  4. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochody Wnioskodawcy oraz Jego małżonki uzyskane z agroturystyki, polegającej na wynajmie 4 pokoi gościnnych wraz z wyżywieniem, w wybudowanym budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, będą zwolnione z podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  5. Czy korzystanie przez turystów, bez pobierania jakiejkolwiek opłaty, z sauny, basenu, sali do ćwiczeń, pokoju dla dzieci znajdujących się w budynku mieszkalnym oraz z boiska sportowego i sprzętu wodnego, nie wyłącza Wnioskodawcy i Jego małżonki ze zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji są zagadnienia zawarte w pytaniu Nr 4 oraz Nr 5 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie zagadnień zawartych w pytaniach Nr 1 - 3 w zakresie podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Zainteresowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 6 - najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy. Przepis zawiera zatem przesłankę negatywną - uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł przychodów, ponieważ są już wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują więc, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu, choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej. Oznacza to, że dla celów podatkowych przychód z najmu może być kwalifikowany jako przychód z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub jako przychód z odrębnego źródła przychodu, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl bowiem tego przepisu, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Jeżeli podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i gdy przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze dotyczą składników majątku prywatnego, przychody te będą zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli przychodów z najmu.

W art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarte jest zwolnienie przedmiotowe, z treści którego wynika, że wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia łącznie pięciu warunków, a mianowicie:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Gospodarstwo rolne, które będzie prowadzone przez Wnioskodawcę, obejmuje obszar gruntów o powierzchni 4,22 ha i stanowi współwłasność wraz z małżonką na zasadzie współwłasności małżeńskiej.

Wnioskodawca oraz Jego małżonka nie będą prowadzili działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem agroturystyki będzie wynajem 4 pokoi. Pokoje te będą się znajdowały w budynku mieszkalnym, który będzie należał do majątku prywatnego Wnioskodawcy oraz Jego małżonki. Budynek będzie znajdował się na terenie wiejskim w miejscowości … w gospodarstwie rolnym o powierzchni 4,22 ha. Przedmiotem usługi będzie najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku.

Resumując, powyższe dochody Wnioskodawcy oraz Jego małżonki uzyskane z agroturystyki polegającej na wynajmie 4 pokoi gościnnych wraz z wyżywieniem, w wybudowanym budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, będą zwolnione z podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo, w budynku mieszkalnym Wnioskodawcy znajdować się będzie basen, sauna i sala do ćwiczeń oraz zostanie wybudowane boisko sportowe. Z urządzeń tych będą korzystali turyści przebywający w gospodarstwie. Urządzenia te będą do dyspozycji turystów, ale nie będzie pobierana żadna opłata za korzystanie z nich. W związku z brakiem jakichkolwiek opłat, nie powstanie u Wnioskodawcy oraz u Jego małżonki przychód, ani dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie przez turystów z basenu, sauny, sali do ćwiczeń, znajdujących się w budynku mieszkalnym oraz z kortu tenisowego, bez pobierania jakiejkolwiek opłaty, nie wyłącza Wnioskodawcy i Jego małżonki ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Tak więc, jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze zdarzeniem, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj