Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.209.2017.3.WR
z 14 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopad 2017 r.) oraz pismem z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego jest prawidłowe,
  • spełniania obowiązków administracyjnych np. takich jak: prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, składania deklaracji podatkowych oraz zbierania oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów jest prawidłowe,
  • obowiązku produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi w składzie podatkowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego,
  • spełniania obowiązków administracyjnych np. takich jak: prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, składania deklaracji podatkowych oraz zbierania oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów oraz
  • obowiązku produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi w składzie podatkowym.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopad 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu 0111-KDIB3-3.4013.209.2017.1.WR z 21 listopada 2017 r. oraz pismem z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.209.2017.2.WR z dnia 1 grudnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

„X” (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. 

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. nabywa w ramach nabycia krajowego:

  • alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 20 00 skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji WE nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w ilościach nie mniejszych niż wskazane w ww. rozporządzeniu.
  • koncentrat płynu do spryskiwaczy zawierający alkohol etylowy skażony w podany wyżej sposób, klasyfikowany do kodu CN 3820 00 00,

(dalej również jako: "surowce").

Alkohol etylowy całkowicie skażony jest oznaczony na fakturze lub innym dokumencie handlowym wystawionym przez dostawcę, jako całkowicie skażony, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego,

W przypadku nabycia koncentratu płynu do spryskiwaczy, do faktury dokumentującej sprzedaż, załączony jest wystawiony przez dostawcę dokument potwierdzający skład surowcowy, w tym obecność środków skażających wskazanych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Do nabywanych przez Spółkę surowców mogą, ale nie muszą być załączane urzędowe dokumenty potwierdzające dokonanie skażenia alkoholu. Wynika to z faktu, że takie dokumenty są wydawane podmiotowi dokonującemu jego skażenia. Jedynie w przypadku nabycia całej partii skażonego alkoholu Spółka może otrzymać urzędowy dokument potwierdzający skażenie. Niemniej nie jest to regułą, bowiem nie każdy dostawca wydaje odbiorcy tego typu dokument.

Wyżej wskazane surowce, są wykorzystywane przez Spółkę do produkcji innych wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m.in.

  1. płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb. Wyroby te zawierają w swoim składzie powyżej 1,2 % obj. skażonego alkoholu etylowego. Produkowane przez Spółkę wyroby zawierają w swoim składzie, np.: głównie alkohol etylowy całkowicie skażony lub koncentrat płynu do spryskiwaczy i wodę, mogą zawierać również metanol, środek kompleksujący, glikol etylenowy i niewielkie ilości kompozycji zapachowej oraz barwnika i środka powierzchniowo czynnego, czasami jest również dodawany inhibitor korozji.
  2. odświeżacze powietrza. Produkowane przez Spółkę wyroby mogą być mieszaniną alkoholu etylowego całkowicie skażonego i kompozycji zapachowej, mogą zawierać dodatkowo wodę, a także niewielką domieszkę barwnika i środka neutralizującego zapachy.

Wyroby te nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Pytania dotyczące zdarzeń przyszłych:

  1. Czy nabywany przez Spółkę alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w ilościach nie mniejszych niż wskazane w ww. rozporządzeniu (również zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m.in. w koncentracie płynu do spryskiwaczy) podlega bezwarunkowemu zwolnieniu od akcyzy?
  2. Czy w związku z korzystaniem ze zwolnienia od akcyzy oraz produkcją wyrobów z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy, Spółka jest zobowiązana do spełniania wymogów natury administracyjnej wynikających z przepisów o podatku akcyzowym, np. takich jak prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, składanie deklaracji podatkowych czy zbieranie oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów?
  3. Czy produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m.in. płynu do spryskiwaczy, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb oraz odświeżaczy powietrza z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy musi odbywać się w składzie podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. nabywany przez Spółkę alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w ilościach nie mniejszych niż wskazane w ww. rozporządzeniu (również zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m.in. w koncentracie płynu do spryskiwaczy) podlega bezwarunkowemu zwolnieniu od akcyzy;
  2. w związku z korzystaniem ze zwolnienia od akcyzy oraz produkcją wyrobów z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy, Spółka nie jest zobowiązana do spełniania jakichkolwiek wymogów natury administracyjnej wynikających z przepisów o podatku akcyzowym, np. takich jak prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, składania deklaracji podatkowych ani zbierania oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów.
  3. produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m.in. płynu do spryskiwaczy, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb oraz odświeżaczy powietrza z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Spółka przedstawiła następujące argumenty na poparcie swojego stanowiska. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że jest w posiadaniu indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w zbliżonym stanie faktycznym z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. ILPP3/443-27/14-2/TK. W interpretacji tej za prawidłowe zostało uznane w całości stanowisko Spółki w powyższym zakresie. Niemniej, od dnia wydania ww. interpretacji zmieniły się niektóre przepisy, na które powoływała się Spółka we wniosku, m.in. art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, a także w zakresie wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych, a także zmianie uległa treść załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r.

Zmiany te, w ocenie Spółki, nie mają wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Surowce i produkty wytwarzane przez Spółkę w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 17 tego załącznika wymieniono wyroby klasyfikowane do kodu CN 2207 (m.in. alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone), z kolei w pozycji 43 został wymieniony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Z treści tych zapisów wynika, że wyrobami akcyzowymi są zarówno alkohol etylowy skażony w czystej postaci, jak i alkohol etylowy skażony zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Jednakże, stosownie do postanowień art. 30 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy alkohol etylowy, w tym również zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, jako całkowicie skażony na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (w tym z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego) jest zwolniony od akcyzy.

Zgodnie z cytowanym przepisem, skorzystanie z tego zwolnienia nie jest uzależnione od spełnienia jakichkolwiek innych wymogów, poza właściwym skażeniem alkoholu etylowego. W szczególności, przepis ten nie wprowadza wymogu, aby do przesyłki zawierającej alkohol etylowy skażony w ww. sposób, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, był załączany dokument urzędowo potwierdzający dokonanie takiego skażenia.

Ponadto, Spółka wskazuje, że do zwolnionego od akcyzy skażonego alkoholu etylowego, w tym zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, co wynika bezpośrednio z definicji legalnej tej procedury.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. A zatem, celem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest przesunięcie w czasie, do momentu jej zakończenia, powstania zobowiązania podatkowego. Dlatego też, procedura ta nie może być stosowana do wyrobów, w stosunku do których, ze względu na ich bezwarunkowe zwolnienie z podatku, zobowiązanie podatkowe powstać nie może.

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać, że zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym, w przepływie wewnątrzwspólnotowym alkoholu etylowego całkowicie skażonego stosowany jest uproszczony dokument towarzyszący.

Z kolei, stosownie do treści art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest m.in. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Mając na uwadze powyższe argumenty, należy stwierdzić, że alkohol etylowy skażony zgodnie z normami wspólnotowymi, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, który jest wykorzystywany w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności, posiada status wyrobu akcyzowego, w stosunku do którego nie ma zastosowania procedura zawieszenia akcyzy. Dlatego też, dalsze wykorzystanie przez Spółkę tego koncentratu do produkcji innych wyrobów, nie będzie musiało mieć miejsca w składzie podatkowym.

Za takim stwierdzeniem przemawia również definicja składu podatkowego zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do tej definicji, składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

A zatem, skoro w odniesieniu do alkoholu etylowego skażonego, w tym zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi procedura zawieszenia poboru akcyzy nie jest stosowana, nieuzasadnionym byłaby produkcja innych wyrobów, z jego wykorzystaniem, w składzie podatkowym.

Ponadto, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych. Z kolei, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wyroby w postaci płynu do spryskiwaczy do szyb, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb oraz odświeżaczy powietrza nie są wyrobami akcyzowymi (nie zostały wymienione w załączniku Nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym).

Dlatego też, brak jest obowiązku produkowania tych wyrobów w składzie podatkowym.

Surowce i produkty wytwarzane przez Spółkę w kontekście przepisów rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych

W tym miejscu Spółka pragnie również wskazać, że zgodnie z § 1 ust. 1 lit. a tiret trzecie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 989), alkohol etylowy skażony w opakowaniach o pojemności większej niż 1 litr - jest objęty kontrolą, o której mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r, poz. 1947 ze zm.). Jednakże, stosownie do brzmienia tego przepisu, takiej kontroli podlega alkohol etylowy skażony, jedynie gdy jest objęty procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub jest objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

W tym kontekście należy zaznaczyć, że:

  • do alkoholu skażonego, w tym zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, co zostało wykazane powyżej;
  • alkohol skażony, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie jest objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdyż zgodnie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, dopuszczony we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (w tym z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego), w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, zwolniony jest od akcyzy bez względu na przeznaczenie.

Dlatego też, należy stwierdzić, że produkcja płynu do spryskiwaczy do szyb, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb oraz odświeżaczy powietrza z wykorzystaniem koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w swoim składzie odpowiednio skażony alkohol etylowy nie jest objęta kontrolą celno-skarbową, o której mowa w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej.

Podsumowanie

Mając na uwadze przytoczone w treści niniejszego pisma argumenty, należy stwierdzić, że nabywany przez Spółkę alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego w ilościach nie mniejszych niż wskazane przez jedno z państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym zawarty w koncetracie płynu do spryskiwaczy podlega bezwarunkowemu zwolnieniu z akcyzy wprost na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Skorzystanie z tego zwolnienia nie jest uzależnione od spełnienia jakichkolwiek wymogów natury administracyjnej wynikających z przepisów o podatku akcyzowym. Przykładowo, w celu skorzystania ze zwolnienia, Spółka nie jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, składania deklaracji podatkowych ani zbierania oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów.

Ponadto, do tak zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy i taki alkohol nie podlega kontroli celno-skarbowej, o której mowa w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej.

Dlatego też, produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, m. in. płynu do spryskiwaczy, odmrażaczy do zamków oraz odmrażaczy do szyb z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 43 t.j. z późń. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym).

Przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy należy rozumieć procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy).

Natomiast przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów. (art. 8 ust. 1 ustawy)

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (art. 13 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony:

  1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
  2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
  3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską

-na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2016 r. poz. 859);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.


Na mocy art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy. (art. 93 ust. 1 ustawy)

Natomiast produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew. (art. 93 ust 2 ustawy)

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca zamierza nabywać w drodze nabycia krajowego całkowicie skażony alkohol etylowy, jak również zawierający taki alkohol koncentrat płynu do spryskiwaczy. Alkohol etylowy będzie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu przez rozporządzenie Komisji WE nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 roku w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U.UE.L.1993.288.12 z dnia 23 listopada 1993 r.) z uwzględnieniem zmian wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U.UE.L.2017.162.22 z dnia 23 czerwca 2017 r.).

Z wskazanych towarów wytwarzane będą płyn do spryskiwaczy, odmrażacze do zamków oraz odmrażacze do szyb, które w swoim składzie będą zawierać więcej powyżej 1,2% skażonego alkoholu etylowego. Ponadto Spółka produkować będzie jeszcze odświeżacze powietrza, które w swoim składzie również będą zawierać całkowicie skażony alkohol etylowy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy zawartej w pytaniu pierwszym było podleganie całkowicie skażonego alkoholu bezwarunkowemu zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Zgodnie z, zacytowanym powyżej, art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a całkowicie skażony alkohol etylowy, przy wykorzystaniu skażalników wskazanych w rozporządzeniu Komisji 3199/93 będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego. Jednocześnie stwierdzić należy iż ustawodawca nie przewidział żadnych innych warunków, od spełnienia, których uzależnione jest uzyskanie takiego zwolnienia, zatem dla zastosowania powyższego zwolnienia nie jest wymagane spełnienie żadnych innych warunków poza przewidzianym w ww. przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Do zwolnionego od akcyzy całkowicie skażonego alkoholu etylowego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, co wynika bezpośrednio z definicji legalnej tej procedury.

Zgodnie bowiem z, cytowanym już powyżej, art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

A zatem, celem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest przesunięcie w czasie, do momentu jej zakończenia, powstania zobowiązania podatkowego. Dlatego też, procedura ta nie może być stosowana do wyrobów, w stosunku do których, zastosowano zwolnienie z akcyzy.

Mając na uwadze powyższe argumenty, należy stwierdzić, że alkohol etylowy skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, w tym zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, który jest wykorzystywany w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności, posiada status wyrobu akcyzowego, w stosunku do którego nie ma zastosowania procedura zawieszenia akcyzy. Dlatego też, dalsze wykorzystanie przez Spółkę tego alkoholu, jak i koncentratu do produkcji innych wyrobów nieakcyzowych, nie będzie musiało mieć miejsca w składzie podatkowym.

Za takim stwierdzeniem przemawia również definicja składu podatkowego zawarta, w przytoczonym wyżej, art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do tej definicji, składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

A zatem, skoro w odniesieniu do alkoholu etylowego całkowicie skażonego, w tym zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy procedura zawieszenia poboru akcyzy nie jest stosowana, nieuzasadnionym byłaby produkcja innych wyrobów nieakcyzowych, z jego wykorzystaniem, w składzie podatkowym.

Dlatego też, produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi tj. płynu do spryskiwaczy, odmrażaczy do zamków, odmrażaczy do szyb oraz odświeżaczy powietrza z wykorzystaniem całkowicie skażonego alkoholu, w tym zawartego w tych wyrobach nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Obowiązek prowadzanie odpowiednich ewidencji i dokumentacji został przewidziany w ustawie o podatku akcyzowym w dziale VIa. Należy jednak mieć na względzie, że alkohol etylowy całkowicie skażony, będący składnikiem produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów nieakcyzowych, podlega zwolnieniu obligatoryjnemu, a nie ze względu na przeznaczenie. Okoliczność ta ma decydujące znaczenie, bowiem przepisy działu VIa ustawy nie nakładają obowiązku prowadzenia żadnej ewidencji ani dokumentacji dla wyrobów podlegających obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy.

Na Wnioskodawcy nie będą spoczywać również inne obowiązki natury administracyjnej wynikające z ustawy o podatku akcyzowym. Na Wnioskodawcy nie będzie zatem spoczywać obowiązek składania deklaracji podatkowych, czy też zbierania oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu produktów. Składanie deklaracji związane jest z powstaniem obowiązku podatkowego, który w odniesieniu do Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie powstanie. Wnioskodawca nabywa, bowiem alkohol etylowy całkowicie skażony objęty obligatoryjnym zwolnieniem z akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 i 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj