Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.654.2017.2.JM
z 28 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przekazania gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jako zbycie przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy oraz braku obowiązku sporządzenia spisu towarów z natury – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku po stronie syna Wnioskodawcy dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe;

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przekazania gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jako zbycie przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT;
  • braku obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy;
  • braku obowiązku po stronie syna Wnioskodawcy dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę;

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.654.2017.1.ABI.

We wniosku, złożonym przez :

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania : xxxx
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania : xxx,

uzupełnionym pismem z 29 listopada 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca („Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Wnioskodawca od 1985 roku prowadzi gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”). Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności gospodarczej. Ze względu na stan zdrowia Wnioskodawca zamierza zaprzestać prowadzenia gospodarstwa rol-nego. W związku z tym, Wnioskodawca zamierza przekazać gospodarstwo rolne synowi („Syn Wnioskodawcy”) w drodze umowy darowizny.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzą: grunty rolne, łąki, maszyny i urządzenia rolnicze, pojazdy (ciągnik), budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności rolnej, dom mieszkalny, materiały i surowce (tj. nawozy, środki ochrony roślin, drobny sprzęt gospodarczy itp.), umowy dzierżawy, umowy z kontrahentami, dokumentacja związana z prowadzeniem działalności rolniczej oraz zobowiązania z tytułu umowy kredytu na zakup gruntów rolnych.

Wnioskodawca w 2012 r. nabył nieruchomości będące działkami rolnymi o numerach: 774 i 1026/2 wchodzących obecnie w skład gospodarstwa rolnego: nabycie tych nieruchomości nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w latach 2009 r. - 2012 r. nabywał również maszyny, będące środkami trwałymi o wartości przekraczającej 15.000 zł. Od nabywanych maszyn, Wnioskodawca dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego. Przy czym, od końca roku, w którym następowało nabycie tych maszyn, do dnia złożenia tego wniosku przez Wnioskodawcę, upłynął okres 5 lat. Wnioskodawca w latach 2009 r. - 2012 r. dokonywał również zakupów środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł. Od tych zakupów Wnioskodawca również dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego. Były to m.in.:

  1. ciągnik rolniczy URSUS 4512 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 12 lutego 2009 r. za kwotę 90.890,00 zł;
  2. agregat uprawowy nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 17 lutego 2009 r. za kwotę 3.349.0 zł;
  3. ładowacz czołowy TUR 4 T-272 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 11 lutego 2010 r. za kwotę 28.304,00 zł;
  4. brona talerzowa nabyta oraz przekazana do użytkowania w dniu 11 lutego 2012 r. za kwotę 8.174.0 zł;
  5. suszarnia tytoniu M - 861 nabyta oraz przekazana do użytkowania w dniu 29 marca 2012 r. za kwotę 57.810,00 zł;
  6. siewnik zbożowy „Poznaniak” nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 26.691,00 zł;
  7. przenośnik ślimakowy T-206/2 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 6.137,00 zł;
  8. rozsiewacz nawozów nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 6.100.0 zł.

Ponadto, Wnioskodawca w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego dokonywał również zakupów m.in. nawozów, środków ochrony roślin, paliwa, części rolniczych, opon itp., od których odliczał podatek VAT oraz które były przez Wnioskodawcę wykorzystywane w prowadzonym gospodarstwie rolnym.

W dniu przekazania gospodarstwa rolnego syn Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Syn Wnioskodawcy będzie kontynuował działalność rolniczą i będzie prowadził ten sam kierunek działalności rolnej, co Wnioskodawca.

Wnioskodawca, po przekazaniu synowi Wnioskodawcy gospodarstwa rolnego nie będzie prowadził działalności rolnej. Ponadto, Wnioskodawca dopiero po przekazaniu gospodarstwa rolnego dokona wyrejestrowania z podatku VAT. W akcie notarialnym umowy darowizny gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca pozostawi sobie jedynie dożywotnią służebność osobistą, polegającą na prawie zamieszkiwania w domu mieszkalnym oraz dożywotnie użytkowanie nieruchomości, na której znajduje się dom mieszkalny.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że przedmiotem darowizny przez Wnioskodawcę na rzecz syna Wnioskodawcy będzie całe gospodarstwo rolne opisane we Wniosku, w oparciu o które syn Wnioskodawcy będzie mógł kontynuować i prowadzić działalność rolniczą. Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, ze względu na stan zdrowia, Wnioskodawca zamierza zaprzestać prowadzenia gospodarstwa rolnego. W związku z tym, Wnioskodawca zamierza przekazać całe gospodarstwo rolne synowi Wnioskodawcy w drodze umowy darowizny. Wnioskodawca, po przekazaniu synowi Wnioskodawcy gospodarstwa rolnego nie będzie prowadził działalności rolnej. Ponadto, Wnioskodawca dopiero po przekazaniu gospodarstwa rolnego dokona wyrejestrowania z podatku VAT.

Jak zostało wskazane we Wniosku, w dniu przekazania gospodarstwa rolnego syn Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Tym samym, syn Wnioskodawcy nie będzie wykorzystywał gospodarstwa rolnego do czynności opodatkowanych.

Syn Wnioskodawcy będzie kontynuował prowadzenie działalności rolniczej i będzie prowadził ten sam kierunek działalności rolniczej, co Wnioskodawca, jednak nie jako podatnik podatku VAT czynny.

Wnioskodawca wskazuje, iż w skład gospodarstwa rolnego wchodzą następujące działki gruntu:

  1. działka nr 469 o powierzchni 0,40 ha położona w xxx (ta działka jest podwórzem gospodarczym, na którym znajdują się budynki gospodarcze i dom mieszkalny wchodzące w skład gospodarstwa), nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  2. działka nr xxx o powierzchni 0,65 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxxx nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  3. działka nr xxx o powierzchni 1,20 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  4. działka nr xxx o powierzchni 1,21 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  5. działka nr xxx o powierzchni 1,07 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  6. działka nr xxx o powierzchni 0,40 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  7. działka nr xxx o powierzchni 0,57 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  8. działka nr xxx o powierzchni 0,30 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  9. działka nr xxx o powierzchni 0,38 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  10. działka nr xxx o powierzchni 0,60 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  11. działka nr xxx o powierzchni 1,19 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr 356/83 z dnia 9 grudnia 1983 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  12. działka nr xxx o powierzchni 1,20 ha położona w obrębie ewidencyjnym xxx, nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie umowy nr 1322/2012 zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 24 maja 2012 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki;
  13. działka nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie umowy nr xxx zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 9 sierpnia 2012 r. Działka nr xxx; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu nabycia działki.

W skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy będącego przedmiotem planowanej darowizny wchodzą również następujące budynki / budowle:

  1. obora nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr xxx z dnia xxx grudnia 1983 r.; nie odliczano podatku VAT z tytułu nabycia;
  2. stodoła nabyta przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr xxx z dnia xxx grudnia 1983 r.; nie odliczano podatku VAT z tytułu nabycia;
  3. budynek gospodarczy nabyty przez Wnioskodawcę w drodze darowizny od rodziców Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego nr xxx z dnia 9 grudnia 1983 r.; nie odliczano podatku VAT z tytułu nabycia;
  4. budynek mieszkalny, który został wybudowany przez Wnioskodawcę i oddany do użytkowania w 2002 r.; Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z tytułu budowy budynku mieszkalnego;
  5. suszarnia kontenerowa murowana wybudowana przez Wnioskodawcę i oddana do użytkowania w 2006 r.; z tytułu budowy Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT;
  6. suszarnia kontenerowa blaszana zakupiona przez Wnioskodawcę i przekazana do użytkowania w dniu 29 marca 2012 r.; z tytułu nabycia Wnioskodawca odliczał podatek VAT

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, przekazanie gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy, będzie stanowiło zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy o VAT niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przekazanie gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę na rzecz syna Wnioskodawcy, nie będzie stanowiło obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę środkami trwałymi wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego oraz nie będzie stanowiło obowiązku sporządzania spisu z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, przekazanie w 2018 r. gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy nie będzie stanowiło po stronie syna Wnioskodawcy obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę środkami trwałymi wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego?

Uzasadnienia stanowiska Wnioskodawców (grupy zainteresowanych):

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przekazanie gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy będzie stanowiło zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy o VAT niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz niestanowiące obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego w związku z przekazaniem przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ponadto, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W artykule tym wskazane są te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pojęcie transakcji zbycia, o którym mowa w art. 6 ustawy o VAT, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Oznacza to, iż zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym m.in. darowiznę. Zbycie przedsiębiorstwa podlega, bowiem zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji terminu „przedsiębiorstwo”. Z tego względu, dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy skorzystać z regulacji zawartej w ustawie - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2017 r. Poz. 459 ze zm.), („Kodeks Cywilny”).

Art. 551 Kodeksu Cywilnego stanowi, iż Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu Cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich, jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 553 Kodeksu Cywilnego, za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Pomimo tego, iż w przepisach Kodeksu Cywilnego, gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa, to jednak można przyjąć, że spełnia ono określone w tej ustawie wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem Wniosku, Wnioskodawca od 1985 r prowadzi gospodarstwo rolne. Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności gospodarczej. Ze względu na stan zdrowia, Wnioskodawca zamierza zaprzestać prowadzenia gospodarstwa rolnego. W związku z tym, Wnioskodawca zamierza przekazać gospodarstwo rolne synowi Wnioskodawcy w drodze umowy darowizny.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzić będą: grunty rolne, łąki, maszyny i urządzenia rolnicze, pojazdy (dwa ciągniki), budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności rolnej, materiały i surowce (np. nawozy, drobny sprzęt gospodarczy itp.), umowy dzierżawy, umowy z kontrahentami oraz zobowiązania z tytułu umowy kredytu na zakup gruntów rolnych. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przekazanie przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego synowi Wnioskodawcy będzie stanowiło transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy o VAT niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przekazanie gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę na rzecz syna Wnioskodawcy nie będzie stanowiło obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę środkami trwałymi wchodzą.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  • rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  • zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o VAT, przepis art. 14 ust. 1 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio, w przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu, co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, przepisy art. 14 ust. 1 i ust. 3 ustawy o VAT stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przy czym, w przypadkach, o których mowa w art. 14 ust. 1 i 3 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania
wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”.

Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 6 ustawy o VAT, co oznacza, że na dzień zaprzestania działalności Wnioskodawca nie będzie posiadał towarów ani innych składników majątku. Darowizna całego przedsiębiorstwa na rzecz syna Wnioskodawcy nastąpi przed zaprzestaniem (likwidacją) działalności przez Wnioskodawcę, gdyż Wnioskodawca dopiero po przekazaniu gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy dokona wyrejestrowania z podatku VAT. Zatem na dzień zdarzenia nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przekazania gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę na rzecz Syna Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych prezentowanym w licznych interpretacjach podatkowych. Jak zostało, bowiem wskazane interpretacji indywidualnej w Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2016 r. (nr IPPP2/4512-218/16-2/MT) „przekazanie gospodarstwa rolnego nie będzie się również wiązało dla przekazującego (Wnioskodawcy) z obowiązkiem dokonania korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi środkami trwałymi gospodarstwa, gdyż ewentualny obowiązek korekty podatku naliczonego ciążyć będzie na nabywcy, o czym stanowi art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Podsumowując, przekazanie w formie darowizny przez Wnioskodawcę całego gospodarstwa na rzecz syna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczności zwrotu odzyskanych kwot podatku z tytułu dokonanych zakupów. (...) Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem darowizny będzie całe przedsiębiorstwo, co oznacza, że na dzień zaprzestania działalności Wnioskodawca nie będzie posiadał towarów ani innych składników majątku. Darowizna całego przedsiębiorstwa na rzecz syna, który zarejestruje się, jako podatnik VAT, nastąpi, więc przed zaprzestaniem (likwidacją) działalności, a zatem na dzień tego zdarzenia nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. W konsekwencji, w wyniku przekazania gospodarstwa rolnego synowi, nie wystąpił obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.”

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przekazanie w 2018 r. gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy nie będzie stanowiło po stronie syna Wnioskodawcy obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę środkami trwałymi wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w art. 91 ust. 1 ust. 8 ustawy o VAT jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak zostało jednak wskazane we wniosku, syn Wnioskodawcy będzie kontynuował działalność rolniczą przy użyciu gospodarstwa rolnego (wszystkich jego składników) i będzie prowadził ten sam kierunek działalności rolnej, co Wnioskodawca, a zatem wszystkie składniki gospodarstwa rolnego będą w dalszym ciągu wykorzystywane przez syna Wnioskodawcy do prowadzenia działalności rolnej.

W dniu przekazania gospodarstwa rolnego syn Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego we Wniosku, Wnioskodawca w latach 2009 r. - 2012 r. nabywał maszyny będące środkami trwałymi o wartości przekraczającej 15.000 zł. Od nabywanych maszyn, Wnioskodawca dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego. Przy czym, od końca roku, w którym następowało nabycie tych maszyn, do dnia złożenia tego wniosku przez Wnioskodawcę, upłynął okres 5 lat. Wnioskodawca w latach 2009 r. - 2012 r. dokonywał również zakupów środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł. Od tych zakupów Wnioskodawca również dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego.

Były to m.in.:

  1. ciągnik rolniczy URSUS 4512 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 12 lutego 2009 r. za kwotę 90.890,00 zł;
  2. agregat uprawowy nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 17 lutego 2009 r. za kwotę 3.349.0 zł
  3. ładowacz czołowy TUR 4 T-272 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 11 lutego 2010 r. za kwotę 28.304,00 zł;
  4. brona talerzowa nabyta oraz przekazana do użytkowania w dniu 11 lutego 2012 r. za kwotę 8.174.0 zł;
  5. suszarnia tytoniu M - 861 nabyta oraz przekazana do użytkowania w dniu 29 marca 2012 r. za kwotę 57.810,00 zł;
  6. siewnik zbożowy „Poznaniak” nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 26.691,00 zł;
  7. przenośnik ślimakowy T-206/2 nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 6.137,00 zł;
  8. rozsiewacz nawozów nabyty oraz przekazany do użytkowania w dniu 26 czerwca 2012 r. za kwotę 6.100.0 zł.

Ponadto, od dnia zakupu przez Wnioskodawcę w latach 2009 r. - 2012 r. maszyn rolniczych będących środkami trwałymi o wartości przekraczającej 15.000 zł upłynął 5 - letni okres korekty przewidziany w ustawie o VAT (ewentualnie upłynie on do końca 2017 r., tj. przed przekazaniem w 2018 r. gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę na rzecz syna Wnioskodawcy). Również w przypadku zakupów w latach 2009 r. - 2012 r. środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł upłynął (ewentualnie upłynie on do końca 2017 r., tj. przed przekazaniem w 2018 r. gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę na rzecz syna Wnioskodawcy) okres korekty przewidziany w ustawie o VAT.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przekazanie w 2018 r. gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy nie będzie stanowiło po stronie syna Wnioskodawcy obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę środkami trwałymi wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przekazania gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jako zbycie przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, braku obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy oraz braku obowiązku sporządzenia spisu towarów z natury – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku po stronie syna Wnioskodawcy dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania przekazania gospodarstwa rolnego w drodze darowizny za zbycie przedsiębiorstwa, która to czynność nie podlega opodatkowaniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. Nr 17, poz. 1221 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcie „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  5. koncesje, licencje i zezwolenia,
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 ww. ustawy, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zgodnie z art. 553 ww. ustawy za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że zbywany majątek musi stanowić na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z przedstawionych we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od 1985 roku prowadzi gospodarstwo rolne. Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności gospodarczej. Ze względu na stan zdrowia zamierza zaprzestać prowadzenia gospodarstwa rolnego. W związku z tym, Wnioskodawca zamierza przekazać synowi w drodze darowizny gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzą grunty, budynki i budowle oraz wszystkie maszyny rolnicze. Zainteresowany niebędący stroną, w oparciu o nabyte od Wnioskodawcy składniki majątku zamierza kontynuować prowadzenie działalności rolnej w takim zakresie, w jakim była ona prowadzona przez Wnioskodawcę.

Powyższe gospodarstwo jest wyodrębnione organizacyjnie tj. posiada grunty rolne oraz zespół maszyn i urządzeń niezbędnych do jego kompleksowej obsługi. Posiada zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W opinii Wnioskodawcy zbywane gospodarstwo rolne jest przedsiębiorstwem w rozumieniu ustawy o VAT, obejmuje grunty rolne wraz z inwentarzem, urządzeniami niezbędnymi do jego prowadzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że przedmiotem darowizny na rzecz syna będzie przedsiębiorstwo. Wnioskodawca wskazuje to wprost w opisie sprawy podając również, że syn będzie kontynuować prowadzenie działalności rolnej.

Zatem czynność ta – zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji czynność przekazania przez Wnioskodawcę synowi w formie darowizny całego przedsiębiorstwa spełniającego wymogi określone w art. 551 Kodeksu cywilnego wyłączona jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega więc opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem przekazanie w całości gospodarstwa rolnego, o ile wypełnia ono definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 14. ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Według art. 14 ust. 5, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Przekazanie gospodarstwa rolnego stanowiącego przedsiębiorstwo, nie będzie jako ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie miało miejsce zdarzenie, które rodziłoby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do likwidacji działalności podmiotu przekształcanego, mamy do czynienia jedynie ze zmianą formy prawnej kontynuowanej działalności gospodarczej, nie zachodzą więc przesłanki z art. 14 ust. 1 ustawy.

W wyniku przekazania gospodarstwa rolnego synowi, nie będzie miało miejsce zdarzenie, które rodziłoby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Nie wystąpi obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2−10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2−6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art 91 ust. 4). Natomiast, jak mowa w art. 91 ust. 5 ustawy VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W świetle art. 91 ust. 6 ustawy VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi,
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konsekwencją takiej konstrukcji jest realizacja możliwości stworzonej przez art. 19 Dyrektywy 2006/112, stanowiącej, że nabywca przedsiębiorstwa jest następcą prawnym (w odniesieniu do rozliczeń podatku VAT) zbywcy. Konstrukcja ta wprowadza zasadę sukcesji nabywcy przedsiębiorstwa w zakresie podatku VAT po podmiocie, który wcześniej zbył przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Skutkiem tego następstwa jest przeniesienie na nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa zasad dotyczących opodatkowania VAT, na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w stosunku do środków trwałych w tym maszyn oraz budynków i budowli wymienionych w punktach 1-6, obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT względem Wnioskodawcy, nie powstanie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 oceniono, jako prawidłowe.

W pytaniu nr 3 Wnioskodawca wniósł o rozstrzygnięcie wątpliwości dotyczącej braku obowiązku dokonania przez syna, korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z nabytymi środkami trwałymi wchodzącymi w skład przekazywanego gospodarstwa rolnego.

W przypadku środków trwałych w tym maszyn (wymienionych w punktach od 1 do 8) oraz budynków i budowli (wymienionych w punktach od 1 do 5), co do których nie odliczono podatku naliczonego VAT lub też okres korekty o którym mowa w art. 91 ust. 2 upłynął, obowiązek dokonania korekt przez zainteresowanego niebędącego stroną nie powstanie.

W punkcie szóstym w części poświęconej budynkom i budowlom, będących przedmiotem planowanej darowizny, Wnioskodawca wymienił suszarnię kontenerową blaszaną. Z opisu sprawy wynika, że w dniu 29 marca 2012 roku została ona zakupiona i przekazana do użytkowania. Wnioskodawca zaznaczył, że podatek naliczony z tytułu przedmiotowego zakupu został odliczony.

Jak wynika z treści wniosku, syn na rzecz którego Wnioskodawca chce dokonać darowizny będzie kontynuował działalność rolniczą, jednak nie jako podatnik VAT czynny. Syn Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z tym, po nabyciu gospodarstwa rolnego zacznie wykorzystywać suszarnię wchodzącą w skład darowanego gospodarstwa do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku tego nastąpi zmiana jej przeznaczenia, co zgodnie z wcześniej powołanymi zapisami, zobowiąże go, jako następcę prawnego do dokonania korekt podatku naliczonego.

W myśl więc art. 91 ust. 2 ustawy o VAT odliczony przez Wnioskodawcę z tytułu zakupu nieruchomości tj. suszarni kontenerowej blaszanej podatek naliczony podlegał będzie korekcie o której mowa w art. 91 ust. 1 w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym została oddana do użytkowania. Roczna korekta w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu ( … ). W konsekwencji syn Wnioskodawcy będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem suszarni kontenerowej.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zakresie pytania 3 w ocenie całościowej jest nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca błędnie uznał, że z tytułu przekazania w ramach darowizny gospodarstwa rolnego wszystkich wymienionych środków trwałych nie wystąpi u syna Wnioskodawcy obowiązek wynikający z art. 91 ust. 1-8 dokonania korekty naliczonego podatku VAT, co w przypadku suszarni kontenerowej blaszanej jest stanowiskiem błędnym.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przekazania gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jako zbycie przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz syna Wnioskodawcy oraz braku obowiązku sporządzenia spisu towarów z natury – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku po stronie syna Wnioskodawcy dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w xxx, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzone postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj