Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.247.2017.3.JS
z 5 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 11 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zwolnienia od podatku akcyzowego sprzedawanych wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zwolnienia od podatku akcyzowego sprzedawanych wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą handlowo-usługową pod nazwą M. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi serwisowe oraz oferuje na sprzedaż między innymi urządzenia do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, zwane alkomatami. Do wykonywania adiustacji firma wykorzystuje wzorce etanolowe (odczynniki laboratoryjne; dalej jako; „wzorzec” lub „wzorzec etanolowy”).

Wzorce są wykonywane w laboratorium firmy, głównie na własne potrzeby, ale także część zamierza przeznaczyć do sprzedaży na zamówienie klientów (innych laboratoriów); są to klienci krajowi, jak i zagraniczni. Wzorce etanolowe (odczynniki laboratoryjne) sprzedawane będą w pojemnikach o pojemności 1 l oraz 500 ml.

Wodne roztwory etanolu zawierają :

  • poniżej 0,5% alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% cz.a.d.;
  • wodę demineralizowaną.

Wzorce wodne etanolu są to roztwory, których stężenia masowe mieszczą się w przedziale (0,0 + 3,0) mg/l; odpowiadają gazowym wzorcom etanolu. Stężenia wodnych roztworów etanolu nie przekraczają 0,5% obj. zawartości alkoholu. Czas przydatności wzorca wynosi max. 3 miesiące i ustalony został na podstawie wieloletnich doświadczeń. Po tym okresie roztwór traci swoje właściwości i staje się bezużyteczny; z powodu utraty zawartości alkoholu w wodzie destylowanej należy go wylać. Wzorce te wykorzystywane są do adiustacji analizatorów wydechu, aby zweryfikować oraz skorygować poprawność wskazania analizatora wydechu.

Przygotowane wzorce wodne etanolu umieszcza się w termostatyzowanych naczyniach barbotażowych, w temperaturze (34 ± 0,5) °C. w których ustala się stan równowagi między fazą ciekłą a gazową, zgodnie z prawem Henryego. Przepuszczając strumień powietrza przez wodny wzorzec etanolu wytwarza się gazowy wzorzec etanolu o znanym stężeniu, którym adiustuje się analizator wydechu. Stężenie etanolu we wzorcu ciekłym CEtOH(w) określa się metodą grawimetryczną poprzez odważenie odpowiedniej ilości wody i etanolu. Wzór Dubowskiego określa stężenie etanolu we wzorcu gazowym CEtOH(pow.) w temperaturze 34°C.

Kod Nomenklatury Scalonej CN dla wzorca etanolowego mającego być przedmiotem interpretacji to 3822 00 00 (PKWiU 20.59.52.0).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż wytworzonych przez Wnioskodawcę wzorców etanolowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  2. Czy jako producent wzorców etanolowych, Wnioskodawca ma obowiązki ewidencji i innych dokumentacji z tym związanych do celów podatku akcyzowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z zawartością alkoholu etylowego we wzorcach poniżej 1,0% firma uważa, iż na podstawie art. 93 ustawy z dnia 06 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz ze względu na przeznaczenie (odczynniki laboratoryjne), stosownie do § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, sprzedaż wzorców etanolowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz wzorzec etanolowy nie jest wyrobem akcyzowym.

Firma uważa, że wzorce etanolowe ze względu na zawartość alkoholu poniżej 1,0% nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, nie jest wymagana rejestracja firmy do celów tego podatku oraz prowadzenie dokumentacji związanej z akcyzą.

Ponadto moc alkoholu etylowego, zawartego we wzorcu etanolowym, nie przekracza 1,0% obj., co oznacza, że nie zostanie wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, zawarta w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy.

Wzorzec etanolowy nie wypełnia również definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

Podobna sytuacja została opisana w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0111- KDIB3-3.4013.95.2017.2.MAZ z dnia 11-08-2017r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W ww. załączniku wymienione zostały m.in.:

  1. w poz. 17, kod CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  2. w poz. 18, kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy został ponadto wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca produkuje wzorce etanolowe objęte kodem CN 3822 00 00, traktowane jako odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne na podłożach, gotowe odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne. Są one wykorzystywane do adiustacji analizatorów wydechu, zwanych alkomatami. Wzorce te są wodnymi roztworami etanolu, w których zawartość alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% nie przekracza 0,5% obj. Wnioskodawca zużywa wzorce na własne potrzeby, ale również sprzedaje odbiorcom krajowym i zagranicznym.

Wątpliwości Spółki dotyczą opodatkowania akcyzą sprzedaży wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych do celów podatku akcyzowego, jako producenta wzorców etanolowych.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis wzorca etanolowego o kodzie CN 3822 00 00, jako wodnego roztworu etanolu, w którym zawartość alkoholu etylowego 99,8% cz.a.d nie przekracza 0,5% obj. wskazuje, że nie można go uznać za wyrób akcyzowy wymieniony w żadnej z pozycji załącznika nr 1 do ustawy. W szczególności, moc alkoholu etylowego zawartego we wzorcu etanolowym, nie przekracza 1,2% obj., co oznacza, że nie zostanie wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, zawarta w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy. Wzorzec etanolowy, ze względu na swoją klasyfikację i przeznaczenie, nie spełnia również definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

Tym samym, skoro wzorce etanolowe nie są wyrobami akcyzowymi w myśl uregulowań ustawy, ich produkcja i sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym, że Wnioskodawca produkuje i sprzedaje wzorce, które nie są wyrobami akcyzowymi, nie ciążą na nim również obowiązki w zakresie ewidencji i dokumentacji tych wyrobów do celów podatku akcyzowego, a także konieczności rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w tym zakresie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zagadnień z zakresu zwolnienia od podatku akcyzowego samego alkoholu etylowego, wykorzystywanego do produkcji wzorców etanolowych, gdyż nie było to przedmiotem przedstawionego stanu faktycznego ani nie było objęte zakresem pytania Wnioskodawcy. Tym samym wydana interpretacja nie odnosi się również do zagadnień związanych z ewidencją i dokumentacją oraz obowiązku rejestracji, związanych z samym alkoholem etylowym, nabywanym do produkcji wzorców etanolowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postepowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj