Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.561.2017.1.IT
z 29 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Fundacja jest niepubliczną osobą prawną – organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 3 października 2012 r. do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców. Podstawa prawna działalności Wnioskodawcy:
    • Statut Fundacji,
    • ustawa o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. z późniejszymi zmianami,
    • ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami).
  2. Działalność Fundacji.
    Cele statutowe Fundacji:
    1. zachowanie i odtwarzanie różnorodności krajobrazowej, geologicznej i biologicznej, czynna ochrona siedlisk i gatunków, w tym siedlisk i gatunków Natura 2000,
    2. zachowanie i odtwarzanie tradycyjnych metod gospodarowania i użytkowania gruntów,
    3. zachowanie i odtwarzanie zanikających ras zwierząt hodowlanych i roślin uprawnych,
    4. zachowanie i promocja dorobku kulturowego społeczności lokalnych,
    5. zrównoważone zagospodarowanie i udostępnianie rekreacyjne oraz turystyczne, w tym dla turystyki kwalifikowanej, obszarów reprezentujących walory krajobrazowe, kulturowe i przyrodnicze,
    6. podnoszenie świadomości społecznej w zakresie zależności człowiek – przyroda, konieczności i metod ochrony różnorodności krajobrazowej, geologicznej i biologicznej, gromadzenie i wypracowywanie środków materialnych z przeznaczeniem na organizowanie, finansowanie i wspomaganie celów działania Fundacji,
    7. stymulowanie społecznych inicjatyw proprzyrodniczych i tworzenie warunków dla zwiększania ich skuteczności, organizowanie i wspieranie edukacji ekologicznej społeczeństwa,
    8. tworzenie warunków organizacyjnych dla wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony przyrody,
    9. propagowanie idei ochrony przyrody i uwzględniania praw ochrony przyrody w rozwoju kr.
    Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
    1. Opracowywanie, organizowanie i realizowanie projektów lub udział w realizowaniu projektów i działań na rzecz:
      1. ochrony:
        • różnorodności krajobrazowej i biologicznej,
        • zachowania wartości geologicznych,
        • siedlisk przyrodniczych,
        • ochrony i restytucji gatunków roślin i zwierząt dziko żyjących,
      2. zachowania tradycyjnych metod użytkowania gruntów:
        • odtworzenia, przywrócenia lub zachowanie tradycyjnych metod gospodarowania terenami,
        • zachowania i odtwarzanie tradycyjnych ras zwierząt hodowlanych i roślin uprawnych, w tym odpowiednio chów lub uprawa tych ras,
      3. zrównoważonego zagospodarowania i udostępnienia rekreacyjnego i turystycznego, w tym dla turystyki kwalifikowanej, obszarów reprezentujących walory krajobrazowe, kulturowe i przyrodnicze:
        • organizacja imprez plenerowych o takim charakterze,
        • projektowanie organizacji i zasad zagospodarowania rekreacyjno-turystycznego,
        • organizacja, montaż lub budowa obiektów związanych i służących obsłudze ruchu rekreacyjnego i turystycznego, w tym w szczególności turystyki kwalifikowanej,
        • zarządzanie obszarami cennymi przyrodniczo, obiektami i urządzeniami infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej, w tym ich bieżące utrzymywanie,
      4. społeczności lokalnych żyjących na obszarach cennych przyrodniczo:
        • opracowywanie i wdrażanie mechanizmów wspierających, w tym ekonomicznych, dla mieszkańców obszarów chronionych,
        • działania na rzecz identyfikacji, zachowania i promocji specyficznych cech i wartości materialnych i niematerialnych związanych z tożsamością lokalnych społeczności i ich dorobkiem kulturowym.
    2. Podejmowanie działań na rzecz utrzymania obszarów reprezentujących walory krajobrazowe, przyrodnicze, a także turystyczne i rekreacyjne jako ogólnodostępnej przestrzeni publicznej;
    3. Wykup lub dzierżawę gruntów w celu realizacji zadań i działań, o których mowa w pkt 1 niniejszego paragrafu oraz zarządzania tymi gruntami;
    4. Inicjowanie i prowadzenie działalności naukowej, zbieranie informacji, tworzenie i prowadzenie baz danych;
    5. Przygotowywanie opracowań, dokumentacji, opinii i ekspertyz w zakresie związanym z zagadnieniami wymienionymi w pkt 1 niniejszego paragrafu;
    6. Działalność informacyjną i edukacyjną, w tym organizowanie sympozjów, konferencji, seminariów, konkursów, szkoleń, warsztatów, kursów, kampanii medialnych;
    7. Działalność wydawniczą: wydawanie i dystrybucję książek, czasopism i innych wydawnictw;
    8. Współpracę z jednostkami naukowymi, organizacjami społecznymi w Polsce i za granicą, których cele statutowe są zbieżne z celami Fundacji, środkami masowego przekazu, jednostkami administracji publicznej.
    Działalność statutowa Fundacji prowadzona jest w sferze zadań publicznych organizacji pożytku publicznego tak odpłatnie, jak i nieodpłatnie.
  3. Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT.
  4. Przychodami zgodnie ze Statutem Fundacji, mogą być:
    1. darowizny, spadki i zapisy oraz inne bezpłatne przysporzenia,
    2. subwencje osób prawnych,
    3. dochody z kwest oraz imprez publicznych oraz prywatnych,
    4. dochody z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych,
    5. dotacje, granty,
    6. odsetki bankowe,
    7. dochody z festiwali, konkursów oraz licytacji,
    8. nawiązki przyznawane przez właściwy organ,
    9. świadczenia na cel społeczny przyznawane w trybie art. 448 KC,
    10. dochody z działalności gospodarczej Fundacji.
  5. Dotychczas przychody występujące w Fundacji to punkty: 4.a, 4.d, 4.e, 4.f, 4.j.
  6. Dla potrzeb wykonywanej działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej, zgodnie ze Statutem, Fundacja uzyskuje dochody wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej. Dotychczas były to następujące tytuły dochodów:
    • sprzedaż książki (opodatkowana stawką 5% VAT),
    • wykonanie zabiegów ochrony czynnej na wskazanych przez Zamawiającego powierzchniach (opodatkowane stawką 8% VAT),
    • dokumentacja przyrodnicza siedliskowa dla powierzchni łąk wskazanych przez rolników (opodatkowana stawką 23% VAT),
    • nadzór przyrodniczy na wskazanych przez Zamawiających powierzchniach przyrodniczych (opodatkowany stawką 23% VAT),
    • monitoring gatunków i siedlisk (opodatkowane stawką 23% VAT),
    • inwentaryzacje przyrodnicze na wskazanych przez Zamawiających powierzchniach (opodatkowane stawką 23% VAT),
    • usługi reklamowe (opodatkowane stawką 23% VAT).
  7. Pozostałe przychody opodatkowane stawką 23% VAT to incydentalne dochody z majątku ruchomego (sprzedaż samochodu i kserokopiarki).
  8. Przychody wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej – dotyczącej sprzedaży zwolnionej z VAT – nie występują.
  9. Incydentalne wpływy, nie podlegające pod podatek VAT, to odsetki bankowe i darowizny.
  10. Przeważający rodzaj działalności gospodarczej wg PKD (2007 r.) to 72.19.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych. Z tego tytułu Fundacja uzyskuje dochody opodatkowane stawką 23 %.
  11. Inne przychody Fundacji związane z prowadzoną działalnością statutową nieodpłatną lub odpłatną to dotacje otrzymane w ramach umów o dofinansowanie w wyniku przeprowadzonych naborów lub konkursów ofert, które ujęte są jako przychód do określenia wskaźnika proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
  12. W bieżącym roku Fundacja realizuje projekty dofinansowane z funduszy krajowych – pozyskanych dotacji celowych w ramach otwartych konkursów/naborów ofert z następujących źródeł:
    1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie: „Ochrona cennych ekosystemów południowej Polski i racjonalne ich udostępnienie” (realizacja w latach 2016-2017, wydatki bieżące nie inwestycyjne: działalność statutowa nieodpłatna);
    2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadania:
      • „Wydanie publikacji na temat przyrody (…)”, realizacja 2017 i 2018 r. (wydatki bieżące nie inwestycyjne: działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna);
      • „Ochrona wartości przyrodniczych źródła (…)” – realizacja 2017 r. (wydatki bieżące nie inwestycyjne: działalność statutowa nieodpłatna);
    3. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadania:
      • Czynna ochrona muraw kserotermicznych (…) – realizacja 2017 r. (wydatki bieżące nie inwestycyjne: działalność statutowa nieodpłatna);
      • „Organizacja cyklu prelekcji na temat czynnej ochrony przyrody (…)” – realizacja 2017 r. (wydatki bieżące nie inwestycyjne: działalność statutowa nieodpłatna).
  13. Przychody z działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej (nie generującej dochodu) przeznaczane są wyłącznie na realizację działalności statutowej Fundacji. Przychody z działalności gospodarczej pokrywają koszty prowadzenia działalności gospodarczej, a dochód z działalności gospodarczej Fundacji służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału między jego członków.
  14. Przedmiotem wniosku jest prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań projektu „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000, (…)”.

Fundacja, jako podatnik VAT wykonuje czynności opodatkowane oraz całkowicie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT. Począwszy od 1 stycznia 2016 r., w przypadku wykonywania przez podatnika jednocześnie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ustalenie zakresu odliczenia podatku naliczonego odbywa się w dwóch etapach.

W pierwszym z nich podatnik jest zobowiązany ustalić, w jakim zakresie podatek naliczony dotyczy prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W drugim, jaka część tego podatku odnosi się wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W przypadku nabycia przez podatnika towarów i usług, które wykorzystuje on zarówno do celów wykonywanej przez siebie działalności zarobkowej, jak i do innych celów, a nie jest możliwe przypisanie ich w całości do jednej z powyższych kategorii, podatnik jest uprawniony do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego przypadającego na działalność opodatkowaną.

Nowe przepisy nie określają konkretnych sposobów określenia tej proporcji, ale jedynie ogólne wytyczne co do sposobu określenia proporcji. Zgodnie z nowymi przepisami sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i realizowanych przez niego nabyć.

Przyjęty sposób określenia proporcji powinien zapewniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności zarobkowej czynności opodatkowane. Powinien także obiektywnie odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność zarobkową oraz na cele inne niż działalność zarobkowa.

Wskaźnik proporcji ustalono jako udział rocznego obrotu wynikającego z działalności zarobkowej w rocznym obrocie podatnika z działalności zarobkowej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobny charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza. Obliczona proporcja przyjmuje również przychody na pokrycie działań realizowanych w ramach projektów finansowanych z funduszy europejskich.

Fundacja w okresie od 2 maja 2018 r. do 31 grudnia 2022 r. planuje realizację projektu POIiŚ pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”.

Działania realizowane w ramach projektu obejmują:

  1. Usunięcie podrostów drzew i krzewów zapewniające ograniczenie sukcesji wtórnej – na murawach kserotermicznych w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  2. Usunięcie roślin inwazyjnych i ekspansywnych zapewniające ograniczenie degradacji otwartych siedlisk w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  3. Wprowadzenie kontrolowanego wypasu owiec/owiec i kóz na odpowiednich typach siedlisk, zapewniającego utrzymanie odpowiedniej insolacji otwartych siedlisk, stworzenie warunków do powrotu tradycyjnej gospodarki rolniczej na cennych siedliskach – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  4. Uprawy ex situ gatunków z wsiedlaniem do siedlisk naturalnych zapewniające ograniczenie zanikania i ustabilizowanie składu gatunkowego siedlisk A – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  5. Prowadzenie monitoringu przyrodniczego powierzchni przeznaczonych do zabiegów ochronnych zapewniające skuteczne prowadzenie zabiegów ochronnych, oceny ich skuteczności – na terenach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  6. Budowa odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej bezpieczny dostęp do zagrożonych siedlisk – na terenie Parku Narodowego;
  7. Aktywizowanie mieszkańców na rzecz ochrony gatunków i siedlisk – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000.

Planowane w projekcie POIiŚ zadania są kontynuacją dotychczas realizowanych projektów przez Fundację w zakresie ochrony siedlisk otwartych na terenie Parku Narodowego i jednocześnie Specjalnego Obszaru Ochrony Siedlisk Natura 2000 oraz w rezerwacie przyrody na terenie Specjalnego Obszaru Ochrony Siedlisk Natura 2000. Planowane działania stanowią kontynuację podejmowanych przez Fundację działań na rzecz ochrony muraw kserotermicznych, także w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych lub odnoszą się do innych, zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć o podobnych charakterze. Doświadczenia Fundacji to projekty i realizacje m.in. z zakresu czynnej ochrony muraw kserotermicznych na chronionych obszarach województwa, edukacji ekologicznej, aktywizacji społeczności zaangażowanej wokół ochrony przyrody, nadzoru przyrodniczego siedlisk nieleśnych na (…), monitoringu przyrodniczego m.in. w polskich (…).

Projekt zakłada stworzenie warunków do długoterminowej realizacji kompleksowych zabiegów ochrony czynnej kluczowych dla A siedlisk: 6xxx murawy kserotermicznych, 5xxx zarośla jałowca pospolitego na wrzosowiskach lub murawach nawapiennych – na sumarycznej pow. 15,2 ha na terenie dwóch województw, poprzez:

  • ograniczenie sukcesji – usunięcie podrostów drzew i krzewów,
  • ograniczenie degradacji siedlisk poprzez usunięcie roślin inwazyjnych i ekspansywnych,
  • utrzymanie odpowiedniej insolacji siedlisk, stworzenie warunków do powrotu tradycyjnej gospodarki rolniczej – wypasu owiec/owiec i kóz,
  • ograniczenie zanikania i ustabilizowanie składu gatunkowego siedlisk 1xxx – poprzez uprawy ex situ gatunków z wysiedlaniem do siedlisk naturalnych,
  • zapewnienie skutecznego prowadzenia zabiegów, oceny ich skuteczności poprzez monitoring przyrodniczy powierzchni,
  • umożliwienie dostępu do siedlisk poprzez budowę infrastruktury (na terenie Parku Narodowego).

Integralnym działaniem będzie zastosowanie metod aktywizowania mieszkańców na rzecz ochrony gatunków i siedlisk.

Działania projektu przyczynią się do wypracowania oraz realizacji wieloletniej strategii ochrony cennych, otwartych siedlisk przyrodniczych oraz towarzyszących im gatunków roślin i zwierząt, objętych między innymi ochroną Dyrektywą Siedliskową (Dyrektywą 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory).

Efekty ekologiczne projektu:

  • Poprawa stanu ochrony cennych siedlisk narażonego na wyginięcie A – na łącznej powierzchni 15,2 ha siedlisk naturowych (15,2 ha powierzchni siedlisk wspieranych w celu uzyskania lepszego statusu ochrony, 2 typy siedlisk objętych działaniami ochronnymi, 10 gatunków objętych działaniami ochronnymi).
  • Podniesienie poziomu świadomości społeczności lokalnych w zakresie ekstensywnego gospodarowania poprzez realizację kampanii edukacyjno-promocyjnej, kierowanej do: samorządów, instytucji, lokalnych społeczności: organizacji pozarządowych, turystycznych, turystów, rolników, dzieci i młodzieży, nauczycieli, lokalnych liderów, pracowników parku narodowego i innych podmiotów nadzorujących formy ochrony przyrody – budowa akceptacji społecznej i podniesienie poziomu świadomości na temat konieczności ochrony półnaturalnych otwartych siedlisk narażonego na wyginięcie A w obszarach Natura 2000.

Do osiągnięcia zamierzonego efektu ekologicznego pomocne będą zróżnicowane metody monitoringowe cennych gatunków flory i fauny, i siedlisk przyrodniczych, podlegających ochronie w ramach projektu – ustalenie stanu zastanego, pośrednich i końcowego oraz oceny efektów ekologicznych podczas jego realizacji. Osiągnięty zostanie wyższy poziom wiedzy na temat ekologii i fenologii cennych gatunków, także w kontekście zastosowania zabiegów ochronnych nigdy do tej pory nie stosowanych na niektórych powierzchniach (np. wypas zwierząt na murawach kserotermicznych w Parku Narodowym). Zaplanowany monitoring pozwoli na wyeliminowanie ewentualnych błędów w realizacji projektu.

Utrzymanie osiągniętego efektu ekologicznego w ramach projektu nastąpi poprzez finansowanie realizacji zabiegów ochrony czynnej z budżetu Fundacji, Parku Narodowego oraz działań rolno-środowiskowo-klimatycznych (PROW 2014-2020 i kolejnych) i dopłat dla realizujących zobowiązanie przedstawicieli społeczności lokalnych. Istotną wartością dodaną będzie promowanie wypracowanych metod na inne powierzchnie, położone także poza obszarem realizacji projektu, w tym w obszarach Natura 2000. Zaplanowana metodyka oraz sekwencje zabiegów ochrony czynnej nawiązują do najlepszych praktyk w Polsce i UE w zakresie ochrony siedlisk nieleśnych i towarzyszących im gatunków. Są odpowiedzią na zdefiniowane zagrożenia oraz zalecenia i przyczynią się do ich poprawy w skali lokalnej, w skali Polski i UE.

Działania projektu obejmują zadania z zakresu ochrony przyrody, a także edukacji ekologicznej rozumianej jako podnoszenie świadomości ekologicznej lokalnych społeczności i dotyczą wyłącznie działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji.

Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne zarówno na etapie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

Wymienione powyżej działania projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Środki otrzymane na ich realizację będą ujęte jako przychód do obliczenia wskaźnika proporcji i będą dotyczyć wyłącznie działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji.

W ramach realizacji projektu Fundacja nie będzie miała do czynienia z obrotem w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zaplanowane działania nie mają żadnego wpływu na prowadzoną przez Fundację działalność statutową odpłatną oraz na działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacji jako organizacji, która zamierza realizować projekt POIiŚ (Działanie: Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna; Podtyp projektu 2.4.1a: Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych), będzie przysługiwało prawo do odliczenia proporcją podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik VAT wykonuje on czynności opodatkowane oraz całkowicie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT. Począwszy od 1 stycznia 2016 r., w przypadku wykonywania przez podatnika jednocześnie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ustalenie zakresu odliczenia podatku naliczonego odbywa się w dwóch etapach.

W pierwszym z nich podatnik jest zobowiązany ustalić, w jakim zakresie podatek naliczony dotyczy prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W drugim, jaka część tego podatku odnosi się wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W przypadku nabycia przez podatnika towarów i usług, które wykorzystuje on zarówno do celów wykonywanej przez siebie działalności zarobkowej, jak i do innych celów, a nie jest możliwe przypisanie ich w całości do jednej z powyższych kategorii, podatnik jest uprawniony do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego przypadającego na działalność opodatkowaną. Nowe przepisy nie określają konkretnych sposobów określenia tej proporcji, ale jedynie ogólne wytyczne co do sposobu określenia proporcji. Zgodnie z nowymi przepisami sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i realizowanych przez niego nabyć.

Przyjęty sposób określenia proporcji powinien zapewniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności zarobkowej czynności opodatkowane. Powinien także obiektywnie odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność zarobkową oraz na cele inne niż działalność zarobkowa.

Wskaźnik proporcji ustalono jako udział rocznego obrotu wynikającego z działalności zarobkowej w rocznym obrocie podatnika z działalności zarobkowej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobny charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza. Obliczona proporcja przyjmuje również przychody na pokrycie działań realizowanych w ramach projektów finansowanych z funduszy europejskich. Głównym celem projektu jest powstrzymanie zanikania i poprawa stanu ochrony cennych w skali europejskiej siedlisk Natura 2000 narażonego na wyginięcie A – wymagającego ochrony czynnej, a wrażliwego na antropogeniczne zmiany na siedliskach oraz zarastanie krzewami, drzewami i zielnymi gatunkami ekspansywnymi oraz inwazyjnymi.

Działania realizowane w ramach projektu obejmują:

  1. Usunięcie podrostów drzew i krzewów zapewniające ograniczenie sukcesji wtórnej;
  2. Usunięcie roślin inwazyjnych i ekspansywnych zapewniające ograniczenie degradacji otwartych siedlisk;
  3. Wprowadzenie kontrolowanego wypasu owiec/owiec i kóz na odpowiednich typach siedlisk, zapewniającego utrzymanie odpowiedniej insolacji otwartych siedlisk, stworzenie warunków do powrotu tradycyjnej gospodarki rolniczej na cennych siedliskach;
  4. Uprawy ex situ gatunków z wysiedlaniem do siedlisk naturalnych zapewniające ograniczenie zanikania i ustabilizowanie składu gatunkowego siedlisk A poprzez;
  5. Prowadzenie monitoringu przyrodniczego powierzchni przeznaczonych do zabiegów ochronnych zapewniające skuteczne prowadzenie zabiegów ochronnych, oceny ich skuteczności;
  6. Budowa odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej bezpieczny dostępu do zagrożonych siedlisk;
  7. Aktywizowanie mieszkańców na rzecz ochrony gatunków i siedlisk obszarów.

W związku z powyższym, w stosunku do działań realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2022, Działanie: Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, Podtyp projektu 2.4.1a: Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych – niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2a – Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego obliczoną proporcją – w ramach realizacji projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”, pomimo tego, że obliczona proporcja będzie przyjmowała też przychody na pokrycie tych działań.

Interpretacja jest niezbędna do przeprowadzenia oceny wniosku o dofinansowanie projektu (kwalifikowalność VAT w projekcie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bądź czynności zwolnionych od tego podatku.

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, lub też to prawo nie przysługuje.

Przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy znajdują zastosowanie w przypadku zakupów towarów i usług mających związek zarówno z działalnością gospodarczą, jak i z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności innej niż gospodarcza, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ponadto, należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, który stanowi uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy zawierającą generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja jest niepubliczną osobą prawną – organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Działalność statutowa Fundacji prowadzona jest w sferze zadań publicznych organizacji pożytku publicznego tak odpłatnie, jak i nieodpłatnie.

Przychody z działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej (nie generującej dochodu) przeznaczane są wyłącznie na realizację działalności statutowej Fundacji. Przychody z działalności gospodarczej pokrywają koszty prowadzenia działalności gospodarczej, a dochód z działalności gospodarczej Fundacji służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału między jego członków.

Fundacja, jako czynny podatnik VAT wykonuje czynności opodatkowane oraz całkowicie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT. Począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r., w przypadku wykonywania przez Fundację jednocześnie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ustalenie zakresu odliczenia podatku naliczonego odbywa się w dwóch etapach.

W pierwszym z nich Fundacja jest zobowiązana ustalić, w jakim zakresie podatek naliczony dotyczy prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W drugim, jaka część tego podatku odnosi się wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Fundacja planuje realizację projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”.

Działania realizowane w ramach projektu będą obejmować:

  1. Usunięcie podrostów drzew i krzewów zapewniające ograniczenie sukcesji wtórnej – na murawach kserotermicznych w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  2. Usunięcie roślin inwazyjnych i ekspansywnych zapewniające ograniczenie degradacji otwartych siedlisk w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  3. Wprowadzenie kontrolowanego wypasu owiec/owiec i kóz na odpowiednich typach siedlisk, zapewniającego utrzymanie odpowiedniej insolacji otwartych siedlisk, stworzenie warunków do powrotu tradycyjnej gospodarki rolniczej na cennych siedliskach – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  4. Uprawy ex situ gatunków z wsiedlaniem do siedlisk naturalnych zapewniające ograniczenie zanikania i ustabilizowanie składu gatunkowego siedlisk A – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  5. Prowadzenie monitoringu przyrodniczego powierzchni przeznaczonych do zabiegów ochronnych zapewniające skuteczne prowadzenie zabiegów ochronnych, oceny ich skuteczności – na terenach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000;
  6. Budowa odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej bezpieczny dostęp do zagrożonych siedlisk – na terenie Parku Narodowego;
  7. Aktywizowanie mieszkańców na rzecz ochrony gatunków i siedlisk – w granicach Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk Natura 2000.

Działania projektu będą odnosić się do zadań z zakresu ochrony przyrody, a także edukacji ekologicznej rozumianej jako podnoszenie świadomości ekologicznej lokalnych społeczności i będą dotyczyć wyłącznie działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji.

Efekty ekologiczne projektu to: poprawa stanu ochrony cennych siedlisk narażonego na wyginięcie A oraz podniesienie świadomości społeczności lokalnych w zakresie ekstensywnego gospodarowania poprzez realizację kampanii edukacyjno-promocyjnej.

Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne zarówno na etapie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

Jak wskazała Fundacja wymienione powyżej działania projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Środki otrzymane na ich realizację będą ujęte jako przychód do obliczenia wskaźnika proporcji i będą dotyczyć wyłącznie działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji.

Jak wskazano wcześniej, przepisy art. 86 ust. 2a-2h znajdują zastosowanie w przypadku zakupów towarów i usług mających związek zarówno z działalnością gospodarczą, jak i z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności innej niż gospodarcza, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Natomiast w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro nabywane przez Fundację towary i usługi w ramach projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to przepisy art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy nie znajdują zastosowania.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w powołanych przepisach uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu – jak wskazała Fundacja – będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W konsekwencji Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. „Poprawa stanu cennych gatunków i siedlisk Natura 2000 (…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca jest czynnym, podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usług będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj