Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.391.2017.1.WM
z 10 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jako osoba fizyczna obecnie rozważa zawarcie z drugim wspólnikiem umowy spółki jawnej, która to spółka, po jej zawiązaniu, przystąpi do spółki komandytowej A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa jako jej komandytariusz.

Spółka powyższa powstała z kolei w wyniku przekształcenia uprzednio istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „spółka przekształcana” w spółkę komandytową w trybie uregulowanym w art. 551 i następnych ustawy Kodeks spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. (Dz.U. Z 2000, nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Przekształcenia dokonano na podstawie uchwały podjętej przez nadzwyczajne zgromadzenie wspólników spółki przekształcanej, sporządzonej w formie aktu notarialnego z dnia 12 listopada 2014 r.

Spółka przekształcana była podmiotem, który prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, posiadającym stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 20 października 1994 r. (Dz. U. z 1994, nr 123, poz. 600). Z uwagi na powyższe oraz wobec poniesienia przez spółkę przekształcaną kosztów na nowe inwestycje, spółka ta uzyskała prawo do korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach opisanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 1992 r., nr 21, poz. 86 z późn. zm.).

W wyniku dokonanego przekształcenia nowo powstała spółka komandytowa wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego oraz handlowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej, zaś spółka przekształcana została wykreślona z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jako przyszły wspólnik spółki jawnej będącej nowym wspólnikiem (komandytariuszem) spółki komandytowej, powstałej w wyniku przekształcenia, może korzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 21 ust 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wskazania wymaga, że zezwolenie udzielone spółce przekształcanej na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie zostało cofnięte ani też nie stwierdzono wygaśnięcia zezwolenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle opisanego stanu faktycznego i prawnego Wnioskodawca, jako przyszły wspólnik spółki jawnej, zamierzającej przystąpić jako komandytariusz do osobowej spółki handlowej (komandytowej) powstałej wskutek przekształcenia spółki kapitałowej (przedsiębiorstwo A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), posiadającej stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i korzystającej z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie również mógł korzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie dochodów z udziału w spółce uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?


Zdaniem Wnioskodawcy, w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych brak jest zastrzeżenia, by przedsiębiorca posiadający stosowne zezwolenie działał w niezmienionej formie. Dlatego też fakt przekształcenia spółki przekształcanej w spółkę komandytową nie wpływa w jakikolwiek sposób na ważność udzielonego zezwolenia.

W tym nie może ono być z tego powodu cofnięte, jak również nie można z tego powodu stwierdzić jego wygaśnięcia. Zarówno spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i spółka komandytowa posiadają status przedsiębiorcy z punktu widzenia treści ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej (dalej „zezwolenie”). Zezwolenie to określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności poziomu zatrudniania oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Stosownie do treści art. 553 Ksh spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej oznacza to, że nowo powstała w wyniku przekształcenia spółka komandytowa jest sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymanego przez spółkę przekształcaną. Z chwilą przekształcenia w spółkę komandytową podatnikami podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności stają się wspólnicy spółki komandytowej.

Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które miała spółka kapitałowa, a które nie funkcjonują w spółkach osobowych. W związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę komandytową.

Skutki podatkowe przekształcenia określone zostały w art. 93a § 2 pkt 1 lit. b w związku z art. 93a § 1 ustawy ordynacja podatkowa. W rozumieniu wskazanych powyżej przepisów spółka osobowa handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Jeżeli zatem spółka komandytowa (przekształcona) powstaje w skutek przekształcenia spółki działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jaką była spółka przekształcana) to jej wspólnicy (w tym Wnioskodawca jako przyszły komandytariusz) wstąpią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Jak wskazano powyżej, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej jest udzielane przedsiębiorcom, przedsiębiorcą zaś - w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 nr 173, poz. 1807 z pózn. zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną - której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Oznacza to, że spółka komandytowa jest przedsiębiorcą i zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie strefy otrzymuje spółka, a nie poszczególni wspólnicy, wspólnicy korzystają jedynie ze zwolnienia od podatku dochodowego. Niewątpliwie spółka zmieniając skład osobowy (poprzez przystąpienie do spółki komandytowej nowego komandytariusza) nie zmienia swojej osobowości i jest nadal tym samym podmiotem prawa, któremu wydane zostało zezwolenie strefowe. Spółka nie narusza także wskutek przystąpienia przepisów art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, czy też innych przepisów regulujących wspomniane zagadnienie. Skoro zgodnie z art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy uznać, iż dotychczasowi wspólnicy będą mogli korzystać z powyższych zwolnień. Wobec braku wyłączeń i przepisów szczególnych dotyczących sytuacji wspólników przystępujących do spółki posiadającej stosowne zezwolenie, wskazania wymaga, że ze wspomnianego zezwolenia będzie mógł korzystać również nowy przystępujący wspólnik.

Nadto, spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej. Dochody spółek osobowych nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej, przy czym w przypadku, w którym wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna, dochód z przysługującego jej udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 przedmiotowej ustawy.

Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca jako wspólnik spółki jawnej, która to przystąpi do spółki komandytowej powstałej w wyniku przekształcenia ze spółki z o.o., posiadającej zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jako jej nowy komandytariusz, będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Na marginesie należy wskazać, że podobne stanowisko wyrażały niejednokrotnie organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (w tym wydawanych dla obecnych komandytariuszy spółki przekształconej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy w dniu 25 sierpnia 2015 r, w sprawach o sygn. ITPB1/4511-685/15/PSZ oraz ITPB1/4511-683/15/PSZ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zasady i warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych uregulowane zostały w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1010).

Zgodnie z art. 12 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.


Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:


  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.


Stosownie do treści art. 16 ust. 4 ww. ustawy minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie. Cofnięcie i zmiana zezwolenia następuje na warunkach określonych w art. 19 ust. 2-4.


Przepis art. 19 ust. 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:


  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.


Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 282 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1206), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Przedsiębiorcą, w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2168 z późn. zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

W tym miejscu należy podkreślić, że w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych nie ma zastrzeżenia, by przedsiębiorca posiadający zezwolenie działał w niezmienionej formie prawnej.

Z powyższego wynika, że zarówno spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz docelowa spółka komandytowa posiadają status przedsiębiorcy, gdyż zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje przedsiębiorca, bez względu na to jaką formę organizacyjno-prawną działalności reprezentuje.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 z późn. zm.), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Jednocześnie, art. 553 Kodeksu spółek handlowych określa, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Zatem spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Natomiast skutki podatkowe przekształcenia podmiotów zostały unormowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Z kolei art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej stanowi, że przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;


W konsekwencji powyższego, jeżeli osobowa spółka handlowa (spółka komandytowa) powstała wskutek przekształcenia spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), to wspólnicy spółki komandytowej wstąpili we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki kapitałowej.

Oznacza to, że sukcesorem zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a związanego ze zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymanym przez spółkę z o.o. i zachowanym po zmianach formy prawnej, jest powstała z jej przekształcenia spółka komandytowa. Z chwilą przekształcenia Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową, wspólnicy spółki komandytowej będący osobami fizycznymi, stosownie do udziału w zysku tej spółki korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W myśl art. 102 ww. ustawy, spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółka komandytowa, jako osobowa spółka prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej. Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki komandytowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki komandytowej jest osoba fizyczna, to ta osoba jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna rozważa zawarcie z drugim wspólnikiem umowy spółki jawnej, która to spółka, po jej zawiązaniu, przystąpi do spółki komandytowej. Spółka komandytowa powstała z przekształcenia spółki z o.o. Spółka z o.o. była podmiotem, który prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, posiadającym stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ww. strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Sukcesorem zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a związanego ze zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymanym przez spółkę z o.o. i zachowanym po zmianach formy prawnej, jest powstała z jej przekształcenia spółka komandytowa.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do stanu faktycznego opisanego we wniosku stwierdzić należy, że jeżeli spółka komandytowa, w momencie przystąpienia do niej jako komandytariusza spółki jawnej, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, prowadzić będzie działalność gospodarczą na podstawie (przejętego w związku z przekształceniem spółek) zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dochody uzyskane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o posiadane przez spółkę komandytową zezwolenie, będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki do korzystania z tego zwolnienia (np. nie zostanie ono cofnięte). Zmiany w zakresie składu wspólników, jeżeli nic innego nie wynika z uzgodnień między wspólnikami, pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania przez spółkę z przyznanych wcześniej preferencji.

Zauważyć przy tym należy, że przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, nie będące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. organ nie jest uprawniony.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w momencie przystąpienia spółki jawnej, w której Wnioskodawca będzie udziałowcem do spółki komandytowej jako komandytariusza, spółka komandytowa będzie nadal prowadziła działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i nie spowoduje to cofnięcia udzielonego spółce zezwolenia, to Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanego dochodu w granicach limitu przysługującego spółce komandytowej.

Należy przy tym zauważyć, że uczestnicząc w zyskach spółki komandytowej, zgodnie z zasadami określonymi w umowie spółki i osiągając z tego tytułu przychody, każdy ze wspólników spółki, w tym również spółka jawna, wykazuje odpowiednią część przychodów uzyskanych przez spółkę komandytową.

Dla Wnioskodawcy, jako wspólnika spółki jawnej dochody z tego tytułu, ustalone proporcjonalnie do jego udziału w zysku tej spółki, będą mogły stanowić dochody zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie, w jakim stanowią dochody z prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ustalone w ramach dopuszczalnego limitu.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj