Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.154.2017.2.KW
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na projekt pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania oraz ewentualnej stawki podatku VAT otrzymanego dofinansowania na projekt pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, własnego stanowiska oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Kultury „…” jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), jest instytucją kultury wpisaną do RIK. Organem założycielskim jest Miasto …. Zyski z prowadzonej działalności odpisywane są na Fundusz Rezerwowy, który służy do pokrywania strat w latach następnych.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na projekt pod nazwą „…” od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu „…”. Projekt zakłada zorganizowanie cyklu bezpłatnych spacerów dla mieszkańców … oraz wydanie publikacji, która będzie dostępna bezpłatnie. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od uczestników ww. projektu. Otrzymane dofinansowanie oraz wkład własny przeznaczony będzie głównie na opłacenie usług zewnętrznych, zawartych umów zleceń lub umów o dzieło. Koszty projektu zostaną sfinansowane otrzymaną dotacją oraz wkładem własnym. Projekt nie przyniesie zysku finansowego. Warunkiem otrzymania dotacji jest posiadanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest miasto … i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ośrodek posiada osobowość prawną, działa we własnym imieniu i na własny rachunek, posiada własny statut oraz jest wpisany do księgi rejestrowania instytucji kultury pod numerem …;
  2. realizacja projektu przewidziana jest w terminie od 2.08.2017 do 1.06.2018. Warunkiem przystąpienia do realizacji jest otrzymanie dofinansowania na projekt od WFOŚiGW;
  3. w ramach projektu zaplanowane zostało wydanie publikacji książkowej w nakładzie 1200 egz. dla dzieci o tematyce związanej z kulturą, przyrodą i ochroną środowiska. Historia bohatera (…) rozgrywa się w scenerii … parków, stawów i lasów. Roboczy tytuł książki „…”. Zlecone prace nad wydawnictwem polegać będą na dokonaniu składu publikacji, powstaniu tekstów i grafiki oraz wydrukowaniu w postaci książkowej o formacie B5 około 40 stron – papier kreda połysk, kolor, okładka twarda, kolor. Nośnik papierowy.
  4. na pytanie tut. Organu: „Czy w ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie świadczył usługi wydawnicze bądź inne usługi, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.)?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Nie”;
  5. na pytanie: „Czy działania w ramach przedmiotowego projektu mają na celu popularyzację działalności Wnioskodawcy i zachęcenie do większej aktywności w poznawaniu kultury?”, Zainteresowany wskazał: „Tak”;
  6. na pytanie tut. Organu o następującej treści: „Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu stanowią usługi kulturalne?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak”;
  7. na pytanie: „Czy Wnioskodawca wykonując czynności w ramach przedmiotowego projektu będzie osiągał w sposób systematyczny zyski z tej działalności? Jeżeli tak, to czy Zainteresowany będzie przeznaczał te zyski w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?”, Zainteresowany wskazał, że „Nie”;
  8. na pytanie tut. Organu „Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizowanym projektem, będącym przedmiotem wniosku?”, Wnioskodawca wskazał, iż na Ośrodek Kultury „…”;
  9. na pytanie do jakich czynności Wnioskodawcy będą służyły efekty zrealizowanego projektu, Zainteresowany wskazał, że „Do czynności zwolnionych z opodatkowania od towarów i usług”;
  10. na pytanie tut. Organu: „Czy dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją tego projektu?”, Wnioskodawca wskazał: „Tak”;
  11. Wnioskodawca przeznacza dofinansowanie na:
    • druk książki,
    • skład książki,
    • honoraria dla autora tekstów, autora grafiki, ekspertów z dziedziny biologii i ekologii,
    • organizację spacerów z elementami warsztatów terenowych,
    • promocję w postaci druku plakatów i ulotek;
  12. na pytanie: „Czy dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu będzie miało bezpośredni wpływ na ewentualną cenę sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów lub świadczonych usług (jeżeli tak to jakich) i na czyją rzecz sprzedawanych?”, Zainteresowany odpowiedział: „Nie”;
  13. na pytanie tut. Organu: „Jeżeli otrzymane dofinansowanie, o którym mowa we wniosku będzie stanowiło dopłatę do ceny usług/towarów w ramach realizacji projektu, to należy wskazać jaki procent ceny tych usług/towarów będzie stanowiło to dofinansowanie?”, Wnioskodawca wskazał: „Nie dotyczy”;
  14. na pytanie: „Czy dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ceny świadczonych usług/dostarczanych towarów będą niższe lub ww. towary/usługi będą dostarczane bezpłatnie?”, Zainteresowany wskazał, że „Nie. Książka będzie dostarczana bezpłatnie”;
  15. na pytanie: „Czy w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak to z kim i w jaki sposób je rozlicza?”, Wnioskodawca wskazał: „Tak. Rozliczenie otrzymanych środków w trakcie realizacji projektu ma postać refundacji na podstawie wystawionych faktur w trzech transzach”;
  16. na pytanie tut. Organu o następującej treści: „Czy w przypadku niezrealizowania projektu (określonych zadań w ramach projektu) Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?”, Wnioskodawca wskazał: „Tak”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy dofinansowanie z WFOŚiGW przeznaczone na opisywany projekt podlega stawką VAT? Jaka będzie to stawka?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z zapisem art. 43 ust. 19 pkt 6 usługi wydawnicze nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. W myśl ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi.

Opisany projekt będzie realizowany w przypadku uzyskania dotacji z WFOŚiGW oraz ze środków własnych Wnioskodawcy. Wszelkie usługi świadczone przez Zainteresowanego w ramach projektu będą nieodpłatne dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie wystawi żadnych faktur i nie pobierze żadnych opłat. Otrzymana dotacja będzie miała charakter zakupowy (pokrycie kosztów wydania książki), nie będzie związku ze sprzedażą i nie będzie przeznaczona jako dopłata do ceny usług i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Zatem otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz cytowane przepisy prawa podatkowego należy wskazać, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „…”. W ramach ww. projektu Zainteresowany zakłada zorganizowanie cyklu bezpłatnych spacerów dla mieszkańców … oraz wydanie nieodpłatnie publikacji książkowej dla dzieci. Jak wskazał Wnioskodawca – otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu.

Zatem, środki finansowe otrzymane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na projekt, w ramach którego zostanie zorganizowany cykl bezpłatnych spacerów dla mieszkańców oraz Wnioskodawca wyda publikację książkową dla dzieci, nie będą stanowić w istocie wynagrodzenia za wykonywane przez Zainteresowanego czynności. Otrzymane środki finansowe bowiem będą stanowiły zwrot kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż skoro – jak wskazał Wnioskodawca – otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu, to oznacza, że powyższa dotacja będzie dotacją o charakterze zakupowym, a nie dotacja mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Tym samym wykonanie przez Wnioskodawcę skonkretyzowanych w ramach projektu działań, polegających na zorganizowaniu cyklu bezpłatnych spacerów dla mieszkańców … oraz wydaniu nieodpłatnie publikacji książkowej dla dzieci, nie będzie stanowiło odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji otrzymane dofinansowanie z WFOŚiGW przeznaczone na przedmiotowy projekt nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż w niniejszej sprawie dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, bezprzedmiotowa staje się odpowiedź na pytanie zadane jako pytanie 2 wniosku ORD-IN, dotyczące stawki podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo nadmienia się, że w związku z okolicznością, iż po przeformułowaniu przez Wnioskodawcę pytań zadanych we wniosku wskutek wezwania, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie jednego zdarzenia przyszłego. Zatem kwota 40 zł, wniesiona na podstawie art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przez Wnioskodawcę w dniu 2 czerwca 2017 r., będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części F uzupełnienia wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj