Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.212.2017.1.KR
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 1 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia w zakresie krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia w zakresie krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność w zakresie "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKD 85.59.B) i w jej ramach organizuje stacjonarne kursy kształcenia dotyczące krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży na terenie Polski, głównie dla osób dorosłych. Celem tych kursów jest dokwalifikowanie osób mających wykształcenie zawodowe związane z tematyką kursów, jednak nieaktywnych zawodowo oraz przekwalifikowanie osób pracujących dotąd w innych branżach, a chcących rozpocząć pracę w branży krawieckiej. Poza tym, wśród uczestników kursów są także osoby, które starają się pozyskać lub już pozyskały środki na rozpoczęcie lub rozwój własnej działalności gospodarczej związanej z krawiectwem i chcą zdobyć kompetencje w zakresie produkcji odzieży.

Spółka posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy i jako taka realizuje także kursy w ramach szkoleń zawodowych zlecanych i finansowanych przez urzędy pracy dla osób nieaktywnych zawodowo.


W związku z prowadzoną działalnością Spółka stara się aktualnie o wpisanie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a po uzyskaniu takiego wpisu stanie się jednostką objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 3a, art. 5 ust. 1 i art. 82 ust. ustawy o systemie oświaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i, tym samym, jako jednostka objęta systemem oświaty będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) dla usług kształcenia w zakresie krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży w świetle opisanego w pozycji 74 zdarzenia przyszłego?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę na terenie Polski usługi kształcenia w zakresie krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  • jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W związku z powyższym, aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, muszą zostać spełnione 2 przesłanki:

  1. Spółka musi być objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  2. usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Ad 1) Spółka jako jednostka objęta systemem oświaty.


Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty: system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


W myśl art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.


W związku z powyższym, warunkiem uzyskania statusu jednostki objętej systemem oświaty jest posiadanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, dany podmiot musi posiadać stosowny wpis do ewidencji szkól i placówek niepublicznych, przez co staje się jednostką objętą systemem oświaty.


Przez jednostki objęte systemem oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, należy zatem rozumieć między innymi osoby prawne oraz osoby fizyczne, które prowadzą szkoły bądź placówki niepubliczne wpisane do odpowiednich dla tych podmiotów ewidencji.


Wnioskodawca stara się o wpisanie do ewidencji szkól i placówek niepublicznych, chcąc uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego. Potwierdzeniem tego faktu będzie uzyskanie przez Spółkę zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zaświadczenie zawiera elementy wymagane przepisami ustawy o systemie oświaty. Nie ulega zatem wątpliwości, że Wnioskodawca stanie się jednostką objętą systemem oświaty w momencie uzyskania zaświadczenia o wpisie.


W związku z powyższym, posiadanie przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, należącej do systemu oświaty, uprawnia Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT do zwolnienia od podatku VAT kursów i szkoleń z zakresu krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży.


Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

  • w interpretacji z 2 kwietnia 2012 r. (nr IBPP1/443-1830/11/LSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że „mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”,
  • w interpretacji z 27 grudnia 2011 r. (nr IPTPP2/443-548/11-6/IR) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „w przypadku, gdy Wnioskodawca uzyska zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, obejmujące prowadzenie i organizowanie kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego, to z chwilą uzyskania tego zaświadczenia, Wnioskodawca będzie spełniał kryteria uprawniające do zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedmiotowych usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.”

Ad. 2) Świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania.


Druga przesłanka zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT stwierdza, że zwolnienie to obejmuje usługi kształcenia i wychowania. Oznacza to, iż zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dotyczy obu tych rodzajów usług, zarówno usług w zakresie kształcenia, jak i usług w zakresie wychowania. Nie ma przy tym konieczności, aby dana jednostka objęta systemem oświaty świadczyła jednocześnie usługi w zakresie kształcenia i usługi w zakresie wychowania. Analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT prowadzi bowiem do wniosku, że zwolnienie to obejmuje każdy z tych rodzajów usług, również wtedy, gdy dana jednostka prowadzi działalności wyłącznie w zakresie jednego z tych rodzajów, to jest wyłącznie usługi w zakresie kształcenia albo wyłącznie usługi w zakresie wychowania.


Powyższe stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w Interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.


Przykładowo w interpretacji z 3 lipca 2012 r. (nr IPTPP1/443-276/12-5/IG) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo- podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.”

Podobnie w interpretacji z 28 lipca 2011 r. (nr ILPP1/443-649/11-4/MK) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż „dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.” Identyczne stanowiska wynikają z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 maja 2012 r. (nr IPTPP1/443-110/12-4/AK) czy też z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 6 kwietnia 2011 r. (sygn. PT8/033/6/SBA/11/PT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 powołanej ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe - ust. 17a ww. przepisu.


Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym, w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKD 85.59.B) i w jej w ramach organizuje stacjonarne kursy kształcenia dotyczące krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży na terenie Polski, głównie dla osób dorosłych. Celem tych kursów jest dokwalifikowanie osób mających wykształcenie zawodowe związane z tematyką kursów, jednak nieaktywnych zawodowo oraz przekwalifikowanie osób pracujących dotąd w innych branżach, a chcących rozpocząć pracę w branży krawieckiej. Poza tym, wśród uczestników kursów są także osoby, które starają się pozyskać lub już pozyskały środki na rozpoczęcie lub rozwój własnej działalności gospodarczej związanej z krawiectwem i chcą zdobyć kompetencje w zakresie produkcji odzieży.


Spółka posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy i jako taka realizuje także kursy w ramach szkoleń zawodowych zlecanych i finansowanych przez urzędy pracy dla osób nieaktywnych zawodowo.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka stara się aktualnie o wpisanie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a po uzyskaniu takiego wpisu stanie się jednostką objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 3a, art. 5 ust. 1 i art. 82 ust. ustawy o systemie oświaty.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług świadczonych usług kształcenia w zakresie krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży.


Należy podkreślić, że zwolnienia od podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być traktowane jako odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania każdej czynności objętej zakresem opodatkowania wykonywanej przez podatnika. Zatem pojęcia używane do określenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług należy interpretować ściśle.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Przy czym, ze zwolnienia od podatku VAT na mocy tego przepisu korzystać również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywane przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Dla dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych. Nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Zatem ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy zakres przedmiotowy przepisu ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.


Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.


Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943) system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.


Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.


Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Jak stanowi art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Na mocy art. 5 ust. 2 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e oraz 3h-3j, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych będzie podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.


W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca będzie posiadał status podmiotu objętego systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek publicznych należy uznać, że podmiotowa przesłanka określona w zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług zostanie spełniona.

W odniesieniu do przedmiotowej przesłanki tego przepisu należy wskazać, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Działania realizowane przez Wnioskodawcę taki wpływ wywierają.

W opisie sprawy Spółka wskazała, że będzie organizowała kursy mające na celu dokwalifikowanie osób (głównie osób dorosłych) mających wykształcenie zawodowe, związane z tematyką kursów, jednak nieaktywnych zawodowo a także przekwalifikowanie osób pracujących dotąd w innych branżach a chcących rozpocząć pracę w branży krawieckiej. Ponadto, wśród uczestników będą także osoby starające się o pozyskanie lub po ówczesnym uzyskaniu środków na rozpoczęcie bądź rozwój własnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał również, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia według ustawy o systemie oświaty.

W konsekwencji, Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, która świadczyć będzie usługi w zakresie kształcenia. Zatem w odniesieniu do świadczonych usług w zakresie kształcenia z dziedziny krawiectwa, modelowania i konstrukcji odzieży, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj