Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.193.2017.1.EC
z 14 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę przedsięwzięciami skierowanymi do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w części dotyczącej:

  • wydania nagrody ograniczonej liczbie najlepszych Uczestników – jest nieprawidłowe,
  • wydania nagrody każdemu Uczestnikowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę przedsięwzięciami skierowanymi do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. („Spółka", „Wnioskodawca") jako towarzystwo emerytalne, na podstawie ustawy z 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tj. Dz. U. Z 2017 r., poz. 870 ze zm.), reprezentuje i zarządza funduszami emerytalnymi (Otwartym Funduszem Emerytalnym oraz Dobrowolnym Funduszem Emerytalnym).

W ramach prowadzonej działalności Spółka oferuje produkty emerytalne, takie jak: uczestnictwo w funduszach emerytalnych, Indywidualne Konto Emerytalne oraz Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego.


W celu zwiększenia liczby /wartości zawieranych umów (zwiększenia sprzedaży produktów emerytalnych) Wnioskodawca organizuje i planuje także organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane do:

  1. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w Spółce (dalej: „pracownicy Spółki"),
  2. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w podmiotach powiązanych ze Spółką (dalej: „pracownicy podmiotów powiązanych"),
  3. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy Spółki"),
  4. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy podmiotów powiązanych"),
  5. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy Spółki"),
  6. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy podmiotów powiązanych"),
  7. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki lub na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką w ramach działalności gospodarczej (dalej: „współpracownicy”),
    lub
  1. osób fizycznych:
    • wykonujących pracę na podstawie stosunku pracy, lub
    • wykonujących czynności / usługi (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło,
    na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które to podmioty wykonują czynności / usługi na rzecz Spółki lub podmiotów ze Spółką powiązanych (dalej: „pracownicy / zleceniobiorcy agentów")
    (przedsięwzięcia mogą być skierowane łącznie do wszystkich grup osób wskazanych w lit. a) - h), do niektórych grup lub tylko do jednej grupy; dalej pracownicy Spółki, pracownicy podmiotów powiązanych, zleceniobiorcy Spółki, zleceniobiorcy podmiotów powiązanych, menedżerzy Spółki, menedżerzy podmiotów powiązanych, współpracownicy oraz pracownicy / zleceniobiorcy agentów zwani łącznie: „Uczestnikami") polegające na tym, że Uczestnik lub Uczestnicy, którzy spełnią przewidziane warunki związane z przyczynieniem się do zawarcia umowy produktu emerytalnego przez Wnioskodawcę, otrzymają od organizatora przedsięwzięcia (którym może być Wnioskodawca samodzielnie, lub jako współorganizator wraz z innym / innymi podmiotami powiązanymi) nagrodę pieniężną lub niepieniężną.


W zależności od danego przedsięwzięcia:

  • liczba nagród może być ograniczona - nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników, albo
  • liczba nagród będzie nieograniczona - nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia.

Zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje.


Na potrzeby niniejszego wniosku, pojęcie podmiotów powiązanych ze Spółką należy rozumieć w kontekście powiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?
  2. Czy w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka nie będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania jakichkolwiek informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR).

Uwagi ogólne i definicja konkursu.


Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do art. 42 ust. la updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Updof nie zawiera definicji konkursu, to niemniej w praktyce wykształconej na podstawie stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe uznaje się, że konkursem dla celów podatkowych jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą o ograniczoną liczbę nagród. Zgodnie z definicją słownikową, konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem uznać należy, iż konkursem dla celów updof jest przedsięwzięcie, w którym z założenia tylko określona liczba uczestników, którzy osiągną najlepsze wyniki, uzyskuje nagrodę (charakterystyczny element rywalizacji). Organy podatkowe wskazują także na formalną stronę przedsięwzięcia, jak konieczność sporządzenia regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Wskazane cechy konstytutywne dla pojęcia konkursu potwierdzono także w orzecznictwie sądowym, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r., sygn. I SA/Łd 141/13 lub w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r., I SA/Wr 303/15.


Ad. 1

Zdaniem Spółki, w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji.

Jak wskazano w stanie faktycznym, zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, który określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Ponadto, w przypadku przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników) wystąpi element rywalizacji / współzawodnictwa - tak charakterystyczny dla definicji konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Niniejszym, w przypadku przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), powinny one zostać zakwalifikowane jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany (bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania) podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli dane świadczenie stanowi nagrodę z konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, to płatnik wydający taką nagrodę powinien pobrać 10% zryczałtowany (bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania) podatek dochodowy także w przypadku gdy laureatem konkursu jest osoba fizyczna - przedsiębiorca. Literalna wykładnia przepisów updof, w tym art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 27 ust. 1 , art. 30c ust. 1 updof, wskazuje, że podatek zryczałtowany 10% obowiązuje niezależnie od źródła przychodu jakim jest nagroda z konkursu.

Stanowisko przeciwne, tj. że art. 30 ust. 1 pkt 2 updof nie ma zastosowania do nagród z konkursów otrzymywanych przez przedsiębiorców, nie ma podstawy prawnej. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach" wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.

Spółka pragnie zauważyć, że art. 30 ust. 1 pkt 2 updof stanowi lex specialis także w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazuje na to analiza systematyki updof. W szczególności należy zauważyć, że przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarto w przepisach rozdziału 2 updof (od art. 10 do art. 20 updof), zaś przepisy dotyczące podstawy obliczania i wysokości podatku znajdują się w rozdziale 6 updof. W przepisach tych ogólna reguła dotycząca podstawy obliczenia podatku z art. 26 ust. 1 updof, dotycząca dochodu ustalonego zgodnie z art. 9 i art. 24 ust. 1 i 2 updof została ograniczona zastrzeżeniami wynikającymi z art. 29-30c, art. 30e i art. 30f updof, tj. m.in. z zastrzeżeniem przepisu o ryczałcie w przypadku wszystkich nagród z konkursów.

Także przepis odnoszący się do stawki podatku (art. 27 ust. 1 updof) zawiera wyłączenie („z zastrzeżeniem") odwołujące się m.in. do art. 30 updof. Niniejszym, art. 30 ust. 1 pkt 2 updof jako przepis szczególny wobec ogólnych zasad opodatkowania, ma pierwszeństwo w zastosowaniu i wyłącza ogólne zasady opodatkowania.

Również w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 updof zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 updof. Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby ustawodawca zamierzał wyłączyć z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowne postanowienie w treści tego przepisu. W ocenie Spółki, brak takiego postanowienia wskazuje, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania nagrody.

Biorąc pod uwagę całość powyższej argumentacji, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w związku z wydaniem przez Spółkę nagrody współpracownikom - osobom fizycznym będącym przedsiębiorcami - w związku z konkursem organizowanym przez Wnioskodawcę, na Spółce ciąży obowiązek płatnika pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 updof.


Końcowo, Wnioskodawca pragnie podnieść, że prezentowane przez Spółkę stanowisko powszechnie podziela aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych. W szczególności, należy wskazać następujące wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego:

  • z 1 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 2075/13;
  • z 20 stycznia 2015 r., sygn. II FSK 232/13;

oraz następujące wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych:

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 9 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Wr 1588/15;
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 stycznia 2016 r., sygn. III SA/Wa 523/15;
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 23 marca 2016 r., sygn. I SA/Łd 85/16.

Podsumowując, w obecnym stanie prawnym, w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji.


Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody współpracownikowi, Spółka nie będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania jakichkolwiek informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR).

Jak wskazano powyżej, jedną z koniecznych przesłanek wystąpienia konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof jest ograniczona liczba nagród oraz charakterystyczny element rywalizacji / współzawodnictwa. Niniejszym, w stosunku do przedsięwzięć pozbawionych tego elementu (nagrodę otrzyma każdy Uczestnik który wykona przewidziane zadanie), należy uznać, że nie będziemy mieli do czynienia z konkursem w rozumieniu tego przepisu. W konsekwencji, przepis ten nie powinien znaleźć zastosowania w tym przypadku.

W związku z tym, nagrody współpracowników z przedsięwzięć niespełniających definicji konkursu będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. A więc jako związane z działalnością gospodarczą i stanowiące przychód z działalności gospodarczej powinny zostać opodatkowane samodzielnie przez otrzymującego je współpracownika - przedsiębiorcę. Co więcej, na Spółce nie powinny spoczywać już obowiązki płatnika ani obowiązek sporządzenia i przesłania informacji / deklaracji.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę przedsięwzięciami skierowanymi do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w części dotyczącej:

  • wydania nagrody ograniczonej liczbie najlepszych Uczestników – jest nieprawidłowe,
  • wydania nagrody każdemu Uczestnikowi - jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w celu zwiększenia liczby/ wartości zawieranych umów (zwiększenia sprzedaży produktów emerytalnych) organizuje i planuje także organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane m.in. do osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki lub na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką w ramach działalności gospodarczej (współpracowników).

Przedsięwzięcia mogą być skierowane łącznie do wszystkich grup osób wskazanych w lit. a) - h), do niektórych grup lub tylko do jednej grupy. Będą polegały na tym że Uczestnik lub Uczestnicy, którzy spełnią przewidziane warunki związane z przyczynieniem się do zawarcia umowy produktu emerytalnego przez Wnioskodawcę otrzymają od organizatora przedsięwzięcia (którym może być Wnioskodawca samodzielnie, lub jako współorganizator wraz z innym / innymi podmiotami powiązanymi) nagrodę pieniężną lub niepieniężną.


W zależności od danego przedsięwzięcia:

  • liczba nagród może być ograniczona - nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników, albo
  • liczba nagród będzie nieograniczona - nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia.

Zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje.


Wskazać należy, że w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku gdy nagrody wydawane są uczestnikom konkursu - osobom biorącym udział w konkursie w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą – stanowią one przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w przedsięwzięciach (bez względu na to czy stanowią one konkurs czy też nie) związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż osoby fizyczne biorą udział w tych przedsięwzięciach jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu otrzymanej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.


Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody w związku z udziałem w przedsięwzięciach, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób zorganizowany i ciągły.

W myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.


W konsekwencji nagrody wydawane uczestnikom organizowanych przez spółkę przedsięwzięć - osobom biorącym udział w danym przedsięwzięciu w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą, nie mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowaną 10% stawką podatku, bez względu na to czy organizowane przedsięwzięcia mają formę konkursu czy też nie.

Jeżeli po stronie osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z otrzymaniem nagrody powstaje przychód z działalności gospodarczej to przychód ten należy opodatkować na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wartość nagród uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku przedsięwzięć, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę przedsięwzięciami skierowanymi do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w części dotyczącej wydania nagrody ograniczonej liczbie najlepszych Uczestników należało uznać za nieprawidłowe.


Natomiast odnośnie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród każdemu Uczestnikowi prowadzącemu działalność gospodarcza należało uznać za prawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane orzeczenia dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj