Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.221.2017.1.BC
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 22 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji oraz terminu dokonania tego odliczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji oraz terminu dokonania tego odliczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lipca 2017 r. o adres elektroniczny ePUAP Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016, poz. 446 ze zm.) realizuje zadania własne. Jedno z tych zadań obejmuje sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zgodnie z tą regulacją Gmina wykonuje inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy. Zadanie to wykonywane jest sukcesywnie, stosownie do posiadanych przez Gminę środków na realizację tego zadania.

Obecnie Gmina przystępuje do budowy nowych odcinków sieci kanalizacyjnej na obszarach nieskanalizowanych. Zadanie to Gmina realizuje w ramach projektu: „(…)”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 2.3 „Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach”; II oś priorytetowa „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu, w lipcu 2017 r. Gmina rozpocznie pierwszy z trzech etapów budowy. Zakończenie projektu przewidziane jest na 31 grudnia 2023 r.

Łączne, całkowite koszty realizacji przedmiotowego projektu to: 113.932.519,63 PLN, w tym koszty kwalifikowane: 91.751.222,32 PLN. Koszty niekwalifikowane – budowa sieci kanalizacji poza terenem aglomeracji (2.021.569,25 PLN netto) oraz podatek VAT: 20.159.728,06 PLN.

Na mocy porozumienia podpisanego w 2005 r. pomiędzy Gminą a Miastem, operatorem powstałej sieci kanalizacji będzie spółka. Własnością jest oczyszczalnia ścieków, do której odprowadzane są obecnie i będą w przyszłości, ścieki z terenu Gminy.

Budowa sieci kanalizacyjnej prowadzona będzie w trzech etapach. Po zakończeniu każdego z nich, Gmina dla poszczególnych etapów budowy uzyska decyzję na użytkowanie i przyjmie powstałą infrastrukturę na stan swoich środków trwałych, a następnie przekaże ją w odpłatną dzierżawę Spółce. Powstała infrastruktura kanalizacyjna stanowić będzie majątek Gminy. W trakcie realizacji poszczególnych etapów dokonywane będą sukcesywnie odbiory wykonanych odcinków sieci, przy udziale (potwierdzone protokołem odbioru częściowego), po czym Gmina odpłatnie udostępni nowo powstałe odcinki infrastruktury kanalizacyjnej („sięgacze” lub króćce do granicy parceli) Spółce do korzystania w zakresie działań zmierzających do wykonania podłączeń nieruchomości do kanalizacji.

Spółka zobowiązana będzie do zryczałtowanej opłaty rocznej na rzecz Gminy za wszystkie udostępnione do wykorzystania w ciągu roku odcinki sieci kanalizacyjnej.

Spółka będzie zatem:

  • ponosić ogół kosztów, związanych z eksploatacją sieci kanalizacyjnej,
  • uzyskiwać przychody, związane ze świadczeniem usług, polegających na odprowadzaniu ścieków, za pośrednictwem wybudowanej infrastruktury, na rzecz osób przyłączonych,
  • ponosić będzie koszty, związane z udostępnieniem przez Gminę poszczególnych odcinków, kanalizacji i dzierżawieniem od Gminy zakończonych etapów kanalizacji.

Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu Gmina przewiduje możliwość sprzedaży wybudowanej infrastruktury Spółce.

Wydatki na realizację inwestycji dokumentowane będą fakturami wystawianymi na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji wykonanej w ramach projektu: „(…)”?
  2. Czy odliczenia Gmina może dokonać w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej, niż w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzyma stosowne faktury?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na realizację inwestycji w ramach projektu: „(…)” są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi w związku z czym Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur na ich poniesienie. Odliczenia tego Gmina może dokonać w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej, niż w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzyma faktury.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z póź. zm.) mówi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 6 stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Sieć kanalizacyjna wybudowana w ramach projektu: „(…)” zostanie wydzierżawiona przez Gminę Spółce. Ponadto przed wydzierżawieniem Gmina będzie pobierać opłaty za udostępnienie nowopowstałych odcinków infrastruktury kanalizacyjnej od Spółki. Czynności te uregulowane będą umowami cywilnoprawnymi zawartymi zgodnie z zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459).

Wobec powyższego Gmina będzie w przypadku tych umów występowała w charakterze podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy i nie będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Gmina przystępując do realizacji projektu ma zamiar wykorzystywać powstałą infrastrukturę kanalizacyjną do wykonywania czynności opodatkowanych czyli odpłatnie dzierżawić i udostępniać nowowybudowane odcinki sieci kanalizacyjnej Spółce.

Z tego tytułu Gmina będzie uzyskiwała przychody opodatkowane podatkiem VAT, zatem zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jakim jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na pokrycie wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Mając na uwadze powyższe regulacje Gmina uważa, że może dokonać odliczenia podatku z faktur dotyczących przedmiotowego projektu w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lecz nie wcześniej niż za okres, w którym otrzymano faktury dokumentujące omawianą dostawę towarów lub za dwa następne okresy rozliczeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym realizuje zadania własne. Jedno z tych zadań obejmuje sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zgodnie z tą regulacją Gmina wykonuje inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy. Zadanie to wykonywane jest sukcesywnie, stosownie do posiadanych przez Gminę środków na realizację tego zadania. Obecnie Gmina przystępuje do budowy nowych odcinków sieci kanalizacyjnej na obszarach nieskanalizowanych. Zadanie to Gmina realizuje w ramach projektu: „(…)”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 2.3 „Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach”; II oś priorytetowa „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu, w lipcu 2017 r. Gmina rozpocznie pierwszy z trzech etapów budowy. Zakończenie projektu przewidziane jest na 31 grudnia 2023 r. Łączne, całkowite koszty realizacji przedmiotowego projektu to: 113.932.519,63 PLN, w tym koszty kwalifikowane: 91.751.222,32 PLN. Koszty niekwalifikowane – budowa sieci kanalizacji poza terenem aglomeracji (2.021.569,25 PLN netto) oraz podatek VAT: 20.159.728,06 PLN. Na mocy porozumienia podpisanego w 2005 r. pomiędzy Gminą a Miastem, operatorem powstałej sieci kanalizacji będzie spółka. Własnością spółki jest oczyszczalnia ścieków, do której odprowadzane są obecnie i będą w przyszłości, ścieki z terenu Gminy. Budowa sieci kanalizacyjnej prowadzona będzie w trzech etapach. Po zakończeniu każdego z nich, Gmina dla poszczególnych etapów budowy uzyska decyzję na użytkowanie i przyjmie powstałą infrastrukturę na stan swoich środków trwałych, a następnie przekaże ją w odpłatną dzierżawę Spółce. Powstała infrastruktura kanalizacyjna stanowić będzie majątek Gminy. W trakcie realizacji poszczególnych etapów dokonywane będą sukcesywnie odbiory wykonanych odcinków sieci, przy udziale Spółki (potwierdzone protokołem odbioru częściowego), po czym Gmina odpłatnie udostępni nowo powstałe odcinki infrastruktury kanalizacyjnej spółce do korzystania w zakresie działań zmierzających do wykonania podłączeń nieruchomości do kanalizacji. Spółka zobowiązana będzie do zryczałtowanej opłaty rocznej na rzecz Gminy za wszystkie udostępnione do wykorzystania w ciągu roku odcinki sieci kanalizacyjnej.

Spółka będzie zatem:

  • ponosić ogół kosztów, związanych z eksploatacją sieci kanalizacyjnej,
  • uzyskiwać przychody, związane ze świadczeniem usług, polegających na odprowadzaniu ścieków, za pośrednictwem wybudowanej infrastruktury, na rzecz osób przyłączonych,
  • ponosić będzie koszty, związane z udostępnieniem przez Gminę poszczególnych odcinków, kanalizacji i dzierżawieniem od Gminy zakończonych etapów kanalizacji.

Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu Gmina przewiduje możliwość sprzedaży wybudowanej infrastruktury spółce. Wydatki na realizację inwestycji dokumentowane będą fakturami wystawianymi na Gminę.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją inwestycji będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji oraz terminu dokonania tego odliczenia.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Ponadto, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) – przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, świadczenie Gminy na rzecz Spółki odbywa się na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności odpłatnego udostępniania przez Gminę mienia wytworzonego w ramach zrealizowanej inwestycji w oparciu o umowę dzierżawy, za którą Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie, Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach zadań własnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym, bowiem w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji oraz jej efekty są wykorzystywane przez Gminę w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą ze Spółką.

Ponadto z uwagi na fakt, że Gmina ponosi wydatki na budowę sieci kanalizacji sanitarnej z zamiarem wykorzystania inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to jest ona uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wybudowaniem infrastruktury w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał stosowne faktury.

Zatem, realizacja prawa do odliczenia podatku powinna nastąpić na zasadach zawartych w art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy.

Podsumowując, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji wykonanej w ramach projektu: (…), którą od początku realizuje z zamiarem odpłatnego udostępniana Spółce, na podstawie umowy dzierżawy. Odliczenia tego Gmina może dokonać w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma stosowne faktury.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj