Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.77.2017.3.BJ
z 2 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu – 18 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym 05 i 11 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości:

  • w części dotyczącej nabycia nieruchomości obejmującej działkę nr 1793/6 – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej nabycia nieruchomości obejmującej działki nr 1792/4, 1793/5 i 1594/1 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości. Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 23 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.126.2017.1.MGO 0111-KDIB4.4014.77.2017.2.BJ wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 05 lipca 2017 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i 11 lipca 2017 r. (pozostałe braki formalne).

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Nabywca);
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: L. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zbywca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: Nabywca, Spółka) z siedzibą w Polsce jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek.

Nabywca prowadzi obecnie negocjacje dotyczące zakupu nieruchomości z Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (dalej: Zbywca), będącym spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, której głównym przedmiotem działalności jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Zbywca jest czynnym podatnikiem VAT. Nabywca i Zbywca są podmiotami niepowiązanymi.

Transakcja odpłatnego przeniesienia (dalej: Transakcja) ma obejmować nieruchomość gruntową położoną w G., o łącznym obszarze 6,4994 ha, składającą się z działek o numerach:

  • 1792/4 o obszarze 0,7361 ha, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą;
  • 1793/5 o obszarze 5,4910 ha, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą;
  • 1793/6 o obszarze 0,1901 ha, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą;
  • 1594/1 o obszarze 0,0822 ha, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,

zwanymi dalej łącznie: Nieruchomością.

Nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - na terenie zabudowy usługowej. Na Nieruchomości znajduje się nasyp ziemny oraz infrastruktura obejmująca: przewód kanalizacyjny k160, przewód wodociągowy wo 160 oraz komorę podziemną wodociągu (dalej: Infrastruktura). Spółka pragnie wskazać, że własność wskazanej Infrastruktury również, o ile w dacie Transakcji Infrastruktura będzie mogła być przedmiotem transferu do Nabywcy, zostanie przeniesiona na Spółkę. Na dzień Transakcji na Nieruchomości będzie znajdować się nasyp ziemny. Zbywca nie ponosił i przed Transakcją nie będzie ponosić wydatków na ulepszenie Infrastruktury ani na ulepszenie nasypu ziemnego. Zbywca zakupił przedmiotową Nieruchomość od A. sp. z o.o. z siedzibą w P. w lipcu 2016 r. W momencie zakupu Nieruchomości przez Zbywcę znajdowała się na niej Infrastruktura oraz nasyp ziemny.

Infrastruktura i nasyp ziemny zasadniczo nie była wykorzystywana przez poprzedniego właściciela Nieruchomości tj. A. sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup Nieruchomości przez Zbywcę był opodatkowany VAT i Zbywca odliczył VAT w związku z transakcją nabycia Nieruchomości. Od zakupu Nieruchomości przez Zbywcę do dnia jej zbycia na rzecz Nabywcy nie powinno upłynąć więcej niż 18 miesięcy. Zawarcie umowy sprzedaży zostanie dokonane stosownie do uzgodnień Zbywcy i Kupującego. Sprzedaż Nieruchomości nastąpi w 2017 r. Po zakupie przez Nabywcę Nieruchomość najprawdopodobniej zostanie sprzedana kolejnemu nabywcy w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, a tym samym taka transakcja powinna być co do zasady opodatkowana VAT.

W piśmie z 05 lipca 2017 r. (wpływ – 11 lipca 2017 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

Zgodnie z przepisem art. 551 Kodeksu cywilnego, „Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.”

Mając powyższe na uwadze, przedmiotu planowanej Transakcji nie można uznać za zorganizowany zespół składników niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, z uwagi na fakt, iż transakcji podlega tylko grunt, nie obejmie ona pozostałych elementów wskazywanych przez Kodeks cywilny.

Przedmiot planowanej Transakcji nie będzie stanowił wyodrębnionego finansowo zespołu składników materialnych i niematerialnych. W ramach przedmiotowej Transakcji, Zbywca dokona zbycia gruntu wraz z naniesieniami, które nie są w jakikolwiek sposób wyodrębnione na wskazanych płaszczyznach w działalności Zbywcy. Ponadto, konsekwencją Transakcji nie będzie przeniesienie przez Zbywcę na rzecz Nabywcy praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek umów. Transakcji podlegać będą jedynie elementy ściśle związane z gruntem (a nie z działalnością Zbywcy). Nieruchomość na moment dokonania Transakcji nie będzie w przedsiębiorstwie Zbywcy wyodrębniona funkcjonalnie i nie będzie samodzielnie realizować określonych zadań gospodarczych.

Na dzień dokonywania Transakcji Zbywca nie będzie prowadził odrębnej ewidencji dla Nieruchomości. Zbywca prowadzi jedynie wymagane przepisami prawa księgi podatkowe dla całej swojej działalności, nie istnieją odrębne księgi dla Nieruchomości. Na dzień dokonywania Transakcji Nieruchomość stanowi pojedynczy składnik majątkowy (pomimo, że geodezyjnie podzielony na cztery działki), w ocenie Spółki nie ma więc możliwości by zaistniało jakiekolwiek funkcjonalne połączenie, nie ma też możliwości by sama Nieruchomość funkcjonowała na rynku jako samodzielne przedsiębiorstwo. Na dzień transakcji Nieruchomość nie będzie wyodrębniona organizacyjnie w przedsiębiorstwie Zbywcy.

W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Czy na bazie nabytej Nieruchomości Wnioskodawca - Nabywca będzie prowadzić - kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą?”, Spółka wskazała, że w jej ocenie trudno w przedmiotowej sprawie mówić o kontynuowaniu działalności Zbywcy. Na dzień dokonania transakcji Nieruchomość jest niezabudowana i przeznaczona do zabudowy. Po nabyciu planowana jest na niej budowa kompleksu handlowego. Należy zauważyć, iż inwestycja będzie realizowana niezależnie od Sprzedającego, w związku z czym w przedmiotowej sytuacji nie można mówić o kontynuowaniu działalności.

Na Nieruchomości znajduje się nasyp ziemny oraz infrastruktura obejmująca: przewód kanalizacyjny k160, przewód wodociągowy wo 160 oraz komorę podziemną wodociągu (dalej: Infrastruktura).

Nasyp ziemny znajduje się na wszystkich czterech geodezyjnie wyodrębnionych działkach o numerach 1792/4, 1793/5, 1793/6 i 1594/1, natomiast Infrastruktura znajduje się jedynie na trzech geodezyjnie wyodrębnionych działkach o numerach 1792/4, 1793/5 i 1594/1. Infrastruktura obejmująca przewód kanalizacyjny k160, przewód wodociągowy wo 160 oraz komorę podziemną stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z póżn. zm ). Infrastruktura została sklasyfikowana w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w Sekcji nr 2 w Dziale 24 w Grupie 242. Nasyp ziemny stanowi nasyp niebudowlany będący pozostałościami po wcześniejszych budowach. Nasyp nie jest wykorzystywany w żaden sposób przez Wnioskodawcę, stanowi on pozostałość po naniesieniach, w związku z czym w ocenie Wnioskodawcy nie może on zostać uznany za budowlę w rozumieniu prawa budowlanego.

Spółka nie jest w stanie określić dokładnej daty wybudowania Infrastruktury, natomiast pewnym jest, że została ona wybudowana przez Zbywcę ponad 2 lata temu. Przez ten okres nie dokonywano nakładów na Infrastrukturę, które przekraczałyby 30% jej wartości. Infrastruktura jest wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zbywcę.

Spółka nie jest w stanie określić kiedy nasyp ziemny został utworzony. Spółka posiada informację, że nasyp już istniał na działkach w chwili nabywania tych działek przez A. Sp. z o.o. od którego de facto nabył te działki Zbywca, który sprzedaje je na rzecz Nabywcy. Spółka potwierdza, iż nasyp powstał więcej niż 2 lata temu, nie podlegał też ulepszeniom. Spółka nie jest w stanie określić dokładnej daty pierwszego zajęcia (używania) infrastruktury, natomiast pewnym jest, że jest wykorzystywana w działalności ponad 2 lata i nie podlegała ulepszeniu przewyższającym 30% wartości.

Infrastruktura była wykorzystywana przez Zbywcę zgodnie z jej przeznaczeniem przez cały okres jej posiadania. Infrastruktura była wykorzystywana przez Zbywcę w ramach wykonywanej przez nią działalności gospodarczej. Infrastruktura była wykorzystywana przez Zbywcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Spółka nie jest w stanie określić kiedy nastąpiło pierwsze zajęcie (używanie) nasypu ziemnego. Spółka posiada informację, że nasyp już istniał na działkach w chwili nabywania tych działek przez A. Sp. z o.o. od którego de facto nabył te działki Zbywca, który sprzedaje je na rzecz Nabywcy, czyli już ponad 2 lata temu. Nie dokonywano ulepszeń. Nasyp ziemny nie był w żaden sposób wykorzystywany przez Zbywcę. Nasyp ziemny nie był wykorzystywany przez Spółkę do celów wykonywania działalności gospodarczej. Nasyp nie był wykorzystywany przez Zbywcę. Nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano m. in. następujące pytanie:

Czy w związku z opodatkowaniem Transakcji podatkiem VAT dla Nabywcy – jako kupującego – nie powstanie zobowiązanie z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, dla Nabywcy nie powstanie zobowiązanie z tytułu zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z planowaną transakcją nabycia Nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem VAT. W związku z faktem, że planowana dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na przedmiot niniejszej interpretacji, Organ przywołał powyżej stanowisko Zainteresowanych odnoszące się tylko do podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli do pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części jest prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie w dniu 1 sierpnia znak: 0111-KDIB3-2.4012.126.2017.2.MGO.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Podstawę opodatkowania stanowi, przy umowie sprzedaży, wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów (art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2).

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawki podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynoszą 2%.

Jak wynika z art. 10 ust. 1, 2 oraz 3, ww. ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 cyt. ustawy wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Nabywca) prowadzi obecnie negocjacje dotyczące zakupu nieruchomości z Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (Zbywca), będącym spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Transakcja odpłatnego przeniesienia ma obejmować nieruchomość gruntową o łącznym obszarze 6,4994 ha, składającą się z działek o numerach: 1792/4, 1793/5, 1793/6, 1594/1, zwanymi łącznie: „Nieruchomością”.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak z pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa Transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012. 126.2017.2.MGO w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „dostawa działki niezabudowanej nr 1793/6 będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT. Z uwagi na to, iż ww. działka stanowi teren budowlany, jej dostawa nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Dostawa działki nr 1793/6 nie będzie korzystała również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W niniejszej interpretacji stwierdzono również, że dostawa zabudowanych budowlami działek nr 1792/4, 1793/5 oraz 1594/1 będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.”

Skoro zatem sprzedaż nieruchomości obejmującej działkę nr 1793/6 będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie z niego zwolniona) – co wynika z ww. interpretacji – to w odniesieniu do tej transakcji będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym Nabywca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia działki nr 1793/6.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast z uwagi na to, że sprzedaż nieruchomości obejmującej działki nr 1792/4, 1793/5 i 1594/1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – co zostało potwierdzone ww. interpretacją – to nie znajdzie tutaj zastosowania wyłączenie z opodatkowania przewidziane w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, transakcja nabycia tych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. Tym samym na Nabywcy będzie ciążył z tego tytułu obowiązek podatkowy. Podstawę opodatkowania stanowiła będzie wartość rynkowa działek nr 1792/4, 1793/5 i 1594/1.

W świetle powyższego, stanowisko Zainteresowanych w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj