Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na reprezentację, w tym również na zakup alkoholu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na reprezentację, w tym również na zakup alkoholu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej Spółka) jest podmiotem świadczącym usługi logistyczne, w tym usługi transportowe, usługi pomocnicze do usług transportowych oraz usługi spedycyjne. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje również wydatków związanych z reprezentacją w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT). W ramach reprezentacji Spółka dokonuje m.in. zakupu alkoholi lub innych prezentów przeznaczonych do wręczenia kontrahentom.

Przedmiotem zapytania nie są objęte wydatki związane z nabyciem usług gastronomicznych i noclegowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w tym również w przypadkach gdy wydatkiem na reprezentację jest zakup alkoholi?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w tym również w przypadkach gdy wydatkiem na reprezentację jest zakup alkoholi.


Uzasadnienie


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego [...]”.


Oznacza to więc, że warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z których wynika podatek naliczony z działalnością opodatkowaną.


W odniesieniu do wydatków na reprezentację, zdaniem Spółki, taki charakter wydatków nie może ulegać żadnej wątpliwości. Wynika to z dwóch okoliczności:

  • definicji reprezentacji prezentowanej przez organy podatkowe i sądownictwo administracyjne z której wynika, że reprezentacją są działania nakierowane na stworzenie lub utrwalenie korzystnego wizerunku podmiotu/jego działalności - niewątpliwie tworzenie lub utrwalenie korzystnego wizerunku podmiotu/jego działalności wykazuje związek z działalnością podmiotu będącego podatnikiem VAT czynnym, a więc z działalnością opodatkowaną. W opinii Spółki nie może ulegać wątpliwości, że dbanie o wizerunek Spółki jest istotne dla utrzymania bądź poszerzenia zakresu działalności/klienteli Spółki. Prawidłowość takiego stanowiska Spółki potwierdza choćby fakt istnienia całej gałęzi gospodarki zajmującej się kreowaniem i utrzymywaniem pożądanego wizerunku (tzw. public relations);
  • faktu istnienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, który wprost wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z faktu istnienia owego przepisu wynika, że zdaniem ustawodawcy mogłyby one zostać uznane za koszt podatkowy. Wskazany przepis byłby zbędny, gdyby koszty reprezentacji, w tym koszty alkoholi, nie mogły stanowić kosztu uzyskania przychodu ze względu na brak związku z działalnością danego podatnika. Innymi słowy, w razie przyjęcia, że koszty reprezentacji, w tym koszty nabycia alkoholi, nie wykazują związku z działalnością gospodarczą, nie byłoby konieczności formułowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, bo takie koszty podlegałyby wyłączeniu z kosztów podatkowych już na podstawie zasady ogólnej wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Uwzględniając zakaz wykładni per non est (zakaz wykładni prowadzącej do uznania, że przepis lub jego część są zbędne) nie można uznać za prawidłową wykładnię, która prowadzi do wniosku, że art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest niepotrzebny. Konsekwentnie, skoro art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT istnieje, to owe koszty stanowiłyby koszt podatkowy na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. A skoro stanowiłyby koszt podatkowy na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT to są związane z działalnością gospodarczą.


W związku z wykazaniem powyżej, iż wydatki na reprezentację (w tym wydatki na alkohole) są związane z działalnością gospodarczą (a więc działalnością opodatkowaną - Spółka jest podatnikiem VAT czynnym) Spółki, należy jedynie dodać, że w analizowanym przypadku brak jest również przepisu wprost wyłączającego możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który mógł stanowić taką podstawę został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Powyższa regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jednocześnie, w odniesieniu do zdarzenia przedstawionego przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), która w art. 1 pkt 43 lit. a), która uchyliła przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezposrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.


Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.


Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest podmiotem świadczącym usługi logistyczne, w tym usługi transportowe, usługi pomocnicze do usług transportowych oraz usługi spedycyjne. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje również wydatków związanych z reprezentacją w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ramach reprezentacji Spółka dokonuje m.in. zakupu alkoholi lub innych prezentów przeznaczonych do wręczenia kontrahentom. Przedmiotem zapytania nie są objęte wydatki związane z nabyciem usług gastronomicznych i noclegowych.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą wskazania czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w tym również w przypadkach gdy wydatkiem na reprezentację jest zakup alkoholi?

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy oraz opis stanu analizowanej sprawy, należy raz jeszcze wskazać, że zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca przekazuje swoim kontrahentom w ramach reprezentacji zakupiony alkohol lub inne prezenty, a więc należy przyjąć, że przekazanie to związane jest, co prawda pośrednio, z czynnościami opodatkowanymi. Zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Zatem przy nabyciu alkoholu bądź innych prezentów Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Tym samy stanowisko Wnioskodawcy należalo uznac za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj