Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.371.2017.2.RG
z 23 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z montażem instalacji Odnawialnych Źródeł Energii w gospodarstwach domowych mieszkańców Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z montażem instalacji Odnawialnych Źródeł Energii w gospodarstwach domowych mieszkańców Gminy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 16 sierpnia 2017 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina …, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przygotowuje się do uczestnictwa w projekcie parasolowym dotyczącym odnawialnych źródeł energii.

Podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach konkursu … w ramach Osi Priorytetowej 3- Efektywna i zielona energia Działania 3.1.

Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014 - 2020 - … są:

  • jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty działające w imieniu JST,
  • związki i stowarzyszenia JST.

W związku z tą inwestycją Gmina … spełniając kryteria podmiotowe ubiega się o ww. środki.

Wnioskodawcą w przedmiotowym stanie faktycznym jest Gmina, zaś odbiorcą ostatecznym wsparcia - mieszkańcy Gminy.

Docelowym adresatem wsparcia z tego programu będą mieszkańcy Gminy …, którzy zadeklarowali chęć przystąpienia do programu, natomiast Gmina … jest podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dofinansowanie obejmować ma część kosztów instalacji OZE (Odnawialne Źródła Energii). W ramach tego projektu wsparciem objęte będą projekty polegające na budowie (w tym zakupie urządzeń) infrastruktury, służącej do wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych (energia słoneczna, geotermalna oraz aerotermalna) z możliwością podłączenia do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej.

Wsparcie pozyskiwane przez Gminę … jest przeznaczone do montażu odnawialnych źródeł energii, które będą produkować energię elektryczną i cieplną wykorzystywaną tylko i wyłącznie w gospodarstwach domowych na potrzeby bytowe ludzi, nie występujących w tym zakresie jako podatnicy VAT.

Poziom maksymalnej intensywności wsparcia finansowego wynosi do 60%, liczonych w stosunku do całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Z racji tego, że to Gmina … może się ubiegać o dofinansowanie na instalacje OZE – wszystkie instalacje OZE wybudowane w ramach projektu przez okres trwałości projektu, a więc 5 lat, będą własnością Gminy. Po tym okresie zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom, na rzecz których zostaną nabyte. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowej inwestycji nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym nie będzie przez Wnioskodawcę odliczany podatek naliczony z faktur związanych z tą inwestycją.

Z uwagi na warunki wsparcia (do 60% liczonych w stosunku do całkowitych kosztów kwalifikowalnych) koszty obciążenia podatkiem VAT będą ponoszone przez mieszkańców uczestniczących w projekcie.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania, będą wystawiane na Gminę …, z adresem i siedzibą ul. ….

Realizacja ww. zadania należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) oraz w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 220 z późn. zm.).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż Wnioskodawca będzie zawierał umowy z mieszkańcami Gminy. Poniżej projekt umowy:

Przykład umowy zawieranej pomiędzy Gminą a mieszkańcem deklarującym chęć montażu urządzeń OZE

Zawarta w dniu.........................pomiędzy:

Gminą …. z siedzibą w … zwana dalej Gmina, reprezentowaną przez:

… a

  1. ………..Nr dowodu osobistego …………..

PESEL ..................NIP ......................

  1. ...................Nr dowodu osobistego ............

PESEL ...................NIP......................

zamieszkałymi pod adresem …. zwanym/i dalej Właścicielem, o następującej treści:

§ 1

  1. Przedmiotem niniejszej umowy jest ustalenie relacji pomiędzy stronami.
  2. Gmina realizując zadania wynikające z obowiązku ochrony środowiska i przyrody zwłaszcza w trosce o obszary cenne przyrodniczo zamierza zrealizować projekt inwestycyjny pt. .................................*.
  3. Gmina..............zobowiązuje się do przygotowania wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020. Poddziałanie 3.1. „Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych - typ projektu: projekty parasolowe”
  4. Projekt pt. „..............................”ma na celu ograniczenie spalin poprzez wykorzystanie energii solarnej do podgrzewania ciepłej wody dla gospodarstw domowych przez montaż zestawów kolektorów słonecznych/montaż zestawów fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej/w budynkach mieszkalnych będących własnością właściciela.
  5. Właściciel oświadcza, że posiada tytuł prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, oznaczonej jako działka geodezyjna nr......................w miejscowości ...............................w obrębie geodezyjnym..................dla której to nieruchomości w Sądzie Rejonowym w.........................Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzona jest księga wieczysta KW nr...........................a dane podane w ankiecie deklaracji udziału w projekcie są zgodne ze stanem faktycznym.
  6. Właściciel zobowiązuje się do zawarcia umowy użyczenia z Gminą...............
  7. Właściciel oświadcza, że na nieruchomości zamieszkuje od 1 do 4 osób/powyżej 4 osoby

§ 2

Okres obowiązywania umowy

  1. Umowę zawiera się na cały okres trwania projektu pt.................aż do chwili pełnej amortyzacji zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego. Realizacja prac instalacyjnych objętych niniejszą umową nastąpi po podpisaniu umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia, natomiast zakończenie projektu nastąpi po upływie minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu.
  2. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:
    • Właściwe podkreślić
      • gdy Projekt nie uzyska pozytywnego wyniku na etapie oceny formalnej lub merytorycznej wniosku aplikacyjnego złożonego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014 - 2020. Poddziałanie 3.1.Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych - typ projektu: projekty parasolowe”, obejmującego zakup i instalację zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego w indywidualnych gospodarstwach domowych mieszkańców Gminy...............
      • gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia pt..................................”,
      • nie dokonania wpłaty przez Właściciela w terminie i wysokości określonej w § 4 ust. 3 umowy z zastrzeżeniem postanowień z § 4 ust. 5,
      • nie wyrażenia zgody zgodnie z § 4 ust 7,
      • rozwiązania umowy użyczenia części nieruchomości.
  1. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Właściciela, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę na zakup i zainstalowanie zestawu kolektora słonecznego/ fotowoltaicznego.
  2. Postanowienie ust. 3 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Właściciela jako strony niniejszej umowy.

§ 3

Warunki organizacyjne, własnościowe i eksploatacyjne

  1. Gmina..............jako inwestor i beneficjent zabezpieczy realizację projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na umiejscowienie zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego w obszarze nieruchomości opisanej w § 1 ust. 5 przez cały okres obowiązywania umowy, o którym mowa w § 2 ust.1
  3. Właściciel wyraża zgodę na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych prac, w celu montażu urządzeń zestawu kolektora słonecznego/ fotowoltaicznego.
  4. Szczegółowe określenie miejsca lokalizacji urządzeń oraz sposób ich montażu, zostaną określone zgodnie ze sporządzonym w tym zakresie projektem technicznym i technologicznym uwzględniającym obowiązujące normy branżowe i standardy techniczne.
  5. Właściciel upoważnia Gminę, do występowania w jego imieniu przez właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami szczególnymi pozwoleń, niezbędnych do usytuowania ww. urządzeń solarnych/fotowoltaicznych / na obszarze nieruchomości Właściciela.
  6. Sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego po zakończeniu prac instalacyjnych, pozostają własnością Gminy przez cały okres trwania pełnej amortyzacji.
  7. Po upływie okresu czasu, o którym mowa w § 2 ust. 1 całość zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego/przejdzie na własność Właściciela. Forma przeniesienia prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową.
  8. Właściciel zobowiązuje się w trakcie obowiązywania umowy do właściwej, zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi, eksploatacji urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego.
  9. Gmina zobowiązuje się do wyłonienia wykonawcy, który przez cały okres trwałości projektu, o którym mowa w § 2 ust. 1 będzie przeprowadzał przeglądy serwisowe zgodnie z warunkami określonymi w karcie gwarancyjnej oraz zapewni wymianę/uzupełnienie czynnika nośnego w zestawie kolektorów słonecznych najpóźniej 1 rok przed końcem okresu trwałości projektu u każdego mieszkańca.
  10. Właściciel oświadcza, że zapewni Gminie oraz osobom przez nią wskazanym, dostęp do zainstalowanych urządzeń zestawu kolektora solarnego/fotowoltaicznego przez cały czas trwania projektu i pełnej amortyzacji.

§ 4

Warunki finansowe

  1. Właściciel zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowej inwestycji, w wysokości do 40% kosztów kwalifikowanych wynikających z wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego wycenionego przez wykonawcę wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowalnym właściciel zostanie obciążony dodatkową opłatą w wysokości tego podatku.
  2. Udział własny Właściciel zobowiązany jest wpłacić w terminie 14 dni od wezwania przez Gminę na rachunek Gminy..............wskazany w wezwaniu.
  3. Nie dokonanie przez Właściciela wpłaty w terminie i wysokości określonej w wezwaniu jest równoznaczne z rezygnacją w udziale w projekcie.
  4. W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie Właściciel zobowiązuje się do wskazania w terminie 14 dnia innego właściciela nieruchomości spełniającego warunki niniejszej umowy oraz do poniesienia kosztów opracowania dokumentacji i kosztorysu.
  5. W przypadku dokonania wpłaty udziału własnego przez Właściciela i niezrealizowania projektu cała kwota wpłacona zostanie zwrócona niezwłocznie przez Gminę na wskazane konto.
  6. Gmina pokryje koszty przygotowania: wniosku aplikacyjnego, Studium Wykonalności oraz Programu funkcjonalno-użytkowego.
  7. W przypadku zmiany wysokości maksymalnego udziału środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu, wysokość wkładu własnego właściciela może ulec zmianie i będzie regulowana aneksem do niniejszej umowy. W przypadku braku zgody umowa ulega rozwiązaniu.

§ 5

Postanowienia końcowe

  1. Planowany termin realizacji projektu (2017/2018 r.) nie jest zależny od Gminy i z tego tytułu Właściciel nie będzie dochodził żadnych roszczeń w stosunku do Gminy.
  2. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 2015, poz. 2135) oraz za zamieszczenie w zbiorze promocyjnym Gminy materiałów ilustrujących realizowany projekt (zdjęcia itp.).
  3. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy, wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy, rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy.
  5. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
  6. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Właściciela i jeden dla Gminy.

Mieszkańcy będą uiszczać opłaty za zamontowanie instalacji OZE w gospodarstwach domowych. Mieszkańcy zobowiążą się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowej inwestycji w wysokości do 40% kosztów kwalifikowanych wynikających z wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego. Dokonanie wpłat przez mieszkańców Gminy jest obowiązkowe.

Na pytanie Organu - Czy dokonanie wpłaty podatkiem VAT przez mieszkańców Gminy warunkuje wykonanie instalacji OZE? Wnioskodawca odpowiedział „Tak.”

Kwota wpłaty dla wszystkich mieszkańców jest uzależniona od wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego wycenionego przez wykonawcę wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Obciążenie mieszkańców nastąpi na podstawie zapisów umowy zawartej między Gminą … a mieszkańcami oraz zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1221 ze zmianami).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Gmina … jako beneficjent zadania w ramach konkursu … w ramach Osi Priorytetowej 3 - Efektywna i zielona energia Działania 3.1 Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 - … będzie miała możliwość odliczenie podatku VAT w całości lub w części z faktur otrzymanych od Wykonawcy inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina … nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur otrzymanych od Wykonawcy inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina …, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przygotowuje się do uczestnictwa w projekcie parasolowym dotyczącym odnawialnych źródeł energii. Docelowym adresatem wsparcia z tego programu będą mieszkańcy Gminy …, którzy zadeklarowali chęć przystąpienia do programu, natomiast Gmina …. jest podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie obejmować ma część kosztów instalacji OZE (Odnawialne Źródła Energii). W ramach tego projektu wsparciem objęte będą projekty polegające na budowie (w tym zakupie urządzeń) infrastruktury, służącej do wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych (energia słoneczna, geotermalna oraz aerotermalna) z możliwością podłączenia do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej. Poziom maksymalnej intensywności wsparcia finansowego wynosi do 60%, liczonych w stosunku do całkowitych kosztów kwalifikowalnych. Z uwagi na warunki wsparcia (do 60% liczonych w stosunku do całkowitych kosztów kwalifikowalnych) koszty obciążenia podatkiem vat będą ponoszone przez mieszkańców uczestniczących w projekcie. Mieszkańcy będą uiszczać opłaty za zamontowanie instalacji OZE w gospodarstwach domowych. Mieszkańcy zobowiążą się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowej inwestycji w wysokości do 40% kosztów kwalifikowanych wynikających z wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego. Dokonanie wpłat przez mieszkańców Gminy jest obowiązkowe. Dokonanie wpłaty podatkiem VAT przez mieszkańców Gminy warunkuje wykonanie instalacji OZE. Kwota wpłaty dla wszystkich mieszkańców jest uzależniona od wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego/fotowoltaicznego wycenionego przez wykonawcę wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Obciążenie mieszkańców nastąpi na podstawie zapisów umowy zawartej między Gminą … a mieszkańcami oraz zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1221 ze zmianami).

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

Zatem wpłaty wnoszone przez mieszkańców nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a wykonaniem przez Gminę określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. We wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem wpłaty, a zindywidualizowanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkańca. Czynnością jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańca, biorącego udział w projekcie będzie montaż Odnawialnych Źródeł Energii na rzecz mieszkańców, na poczet wykonania których Gmina pobiera określoną w umowie cywilnoprawnej wpłatę.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty będą dotyczyć świadczenia usługi montażu ww. instalacji dokonywanej przez Gminę na rzecz mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązuje się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów będą stanowić odpłatne świadczenie usług. Usługi te, Wnioskodawca będzie świadczył w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i dla tych czynności będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem usługi objęte wnioskiem będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przy czym, ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług montażu ww. instalacji, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w omawianej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bowiem jak wyżej wskazano montaż instalacji Odnawialnych Źródeł Energii będzie stanowiło świadczenie na rzecz mieszkańców odpłatnych usług opodatkowanych podatkiem VAT, zatem nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nadto Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy – zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z montażem instalacji Odnawialnych Źródeł Energii w gospodarstwach domowych mieszkańców Gminy, ponieważ realizacja ww. inwestycji będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż „Gmina …. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur otrzymanych od Wykonawcy inwestycji”, jest nieprawidłowe.

Ponadto, podkreślić należy, iż ponieważ w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te dokumentują zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdy przedmiotem nabycia będą usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy. Przy czym, kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska. Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj