Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.151.2017.1.BKD
z 23 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi kilka szkół, tj. szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, tj. prowadzi m.in. szkołę językową, wynajmuje powierzchnię, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół. Spółka ustala dochód osiągany z poszczególnych rodzajów działalności w następujący sposób:

  1. koszty i przychody dające się przypisać do poszczególnych działalności księgowane są na wyodrębnione dla tych działalności konta księgowe;
  2. koszty nie dające się przypisać do poszczególnych działalności np. wydziałowe, związane z prowadzeniem szkół oraz działalności innej niż związanej ze szkołami w jednym budynku, oraz ogólnozakładowe przypisywane są do poszczególnych rodzajów działalności wg tzw. klucza przychodowego, a więc proporcjonalnie do wysokości przychodów uzyskiwanych z poszczególnych działalności.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy Spółka osiąga dochody z prowadzenia kilku szkół, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT jeżeli dochód, który można przypisać jako osiągnięty z prowadzenia jednej szkoły (np. liceum) zostanie przeznaczony na cele innej szkoły (np. szkoły podstawowej)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka osiąga dochody z prowadzenia kilku szkół, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 45 Ustawy CIT jeżeli dochód, który można przypisać jako osiągnięty z prowadzenia jednej szkoły (np. liceum) zostanie przeznaczony na cele innej szkoły (np. szkoły podstawowej).

Odwołując się do treści art. 17 ust. 1 pkt 45 w zw. z art. 17 ust 8 Ustawy CIT, przepisy te nie wskazują, na cele której z prowadzonych szkół podatnik może wydatkować dochód przeznaczony na cele szkoły. W szczególności brak jest zakazu przeznaczenia dochodu osiągniętego z prowadzenia jednej szkoły na rzecz innej szkoły prowadzonej przez tego samego podatnika w kontekście możliwości zastosowania zwolnienia. W związku z tym, skoro jeden podatnik prowadzi kilka szkół, w sytuacji gdy na podstawie prowadzonej ewidencji dla celów podatkowych byłby w stanie ustalić wartość osiągniętego dochodu przypadającego na daną szkołę, nie utraci prawa do zwolnienia jeżeli przeznaczy ten dochód na przykład na zakup środków trwałych stanowiących pomoce dydaktyczne wykorzystywane w innej szkole podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, posłużenie się przez ustawodawcę słowem „szkoła” w liczbie pojedynczej w sformułowaniu „dochody przeznaczone na cele szkoły” nie pozbawia podatnika w opisanych powyżej okolicznościach prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z innej szkoły w świetle art. 17 ust. 8 Ustawy CIT. Istotą omawianych regulacji jest zwolnienie od opodatkowania dochodu, który został wydatkowany na cele związane z prowadzeniem szkoły, wymienione enumeratywnie we wskazanych przepisach, a ich restrykcyjne interpretowanie w taki sposób, aby odmawiać podatnikowi prawa do zwolnienia dochodu wydatkowanego na jedną z kilku szkół, lecz nie tę samą, której należałoby przypisać ten dochód stanowiłoby nadmierny formalizm i nie oddawałoby celu zwolnienia, dla którego zostało ono ustanowione. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy osiąga on dochody z prowadzenia kilku szkół, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT jeżeli dochód, który można przypisać jako osiągnięty z prowadzenia jednej szkoły (np. liceum) zostanie przeznaczony na cele innej szkoły (np. szkoły podstawowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT, wolne od podatku są, dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 8 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi kilka szkół, szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, m.in. prowadzi szkołę językową, wynajmuje powierzchnię, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym, dotyczącym dochodów z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ograniczonym do dochodów przeznaczanych na cele szkoły, wydatkowanych na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły, a także organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów. Wszelkie zwolnienia podatkowe stanowią istotne odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, co oznacza, że należy je interpretować ściśle z wykorzystaniem wykładni językowej. W powyższym przepisie zwrot „szkoła” używany jest wprawdzie w liczbie pojedynczej, jednakże nie może to przesądzać o zakresie zwolnienia. Ustawodawca wskazuje wyraźnie, że ma to być szkoła w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (w pojęciu tym mieszczą się zatem szkoły wymienione w art. 2 pkt 2 i art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.). Jednocześnie wykładnia językowa nie pozwala na stwierdzenie, że zakres zwolnienia podatkowego dochodów z tytułu prowadzenia szkoły został ograniczony tylko do dochodów przeznaczanych na cele tej konkretnej szkoły z prowadzenia której osiągnięty został dochód. Jeżeli zatem podatnik prowadzi kilka szkół objętych systemem oświaty, to nie ma znaczenia na rzecz której szkoły przeznaczy dochód. Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego ważny jest bowiem cel na jaki przeznaczony szkole dochód zostanie wydatkowany. Należy zauważyć, że ustawodawca niejednokrotnie w aktach prawnych używa liczby pojedynczej mimo, że może chodzić o wielokrotność albo też posługuje się liczbą mnogą chociaż realizacja danego określenia może nastąpić przez spełnienie pojedynczego faktu (np. w art. 17 ust. 1 a czy 1 b ustawy o CIT użyty został zwrot zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 chociaż ust. 1 zawiera cały katalog zwolnień przedmiotowych). Powyższe świadczy o tym, że użycie liczby pojedynczej w konstrukcji normy prawnej nie jest istotne dla zakresu jej unormowania.

Reasumując, zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy wskazującym, że gdy Spółka osiąga dochody z prowadzenia kilku szkół, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 45 Ustawy CIT jeżeli dochód, który można przypisać jako osiągnięty z prowadzenia jednej szkoły (np. liceum) zostanie przeznaczony na cele innej szkoły (np. szkoły podstawowej).

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj