Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.6.2017.2.KK
z 27 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zwolnienia od podatku usług, za które pobierane jest czesne oraz usług w zakresie edukacji w ramach „Zielonej Szkoły” – jest prawidłowe;
  • zastosowania stawki podatku 23% dla usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w „Zielonej Szkole” w trakcie weekendów, wakacji i ferii – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług, za które pobierane jest czesne oraz usług w zakresie edukacji w ramach „Zielonej Szkoły” oraz zastosowania stawki podatku 23% dla usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w „Zielonej Szkole” w trakcie weekendów, wakacji i ferii.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest organem mającym na celu wspieranie edukacji i nauki, wyrównywanie szans edukacyjnych, poprawę jakości kształcenia i wychowania. Stowarzyszenie prowadzi działalność społecznych szkół: podstawową, gimnazjum i liceum oraz Ośrodek Edukacji Ekologicznej, tzw. Zielona Szkoła.

Szkoły Społeczne wpisane są do ewidencji szkół niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty i realizują program nauczania narzucony przez Ministra Edukacji Narodowej. Za naukę w szkołach społecznych pobierane jest czesne.

Ośrodek Edukacji Ekologicznej jest całoroczną, wpisaną do ewidencji szkół niepublicznych, placówką oświatowo-wychowawczą, która realizuje zadania edukacyjne.

Zielona Szkoła prowadzi dwu-trzydniowe zajęcia edukacyjno-ekologiczne dla dzieci z klas trzecich i szóstych szkół podstawowych oraz klas trzecich gimnazjum z terenu miasta i powiatu, za które uiszczane są opłaty. W weekendy, ferie i wakacje szkoła działa jako baza noclegowa i wypoczynkowa. W ferie i wakacje z ośrodka korzystają zorganizowane grupy dzieci, tzw. kolonie. W weekendy ośrodek jest wynajmowany na szkolenia organizowane we własnym zakresie.

W uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie wskazało, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.


Usługi w zakresie Zielonej Szkoły są świadczone na rzecz dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół z gminy lub miasta K.,


  • polegają na pobycie dzieci i młodzieży w budynku Zielonej Szkoły, mają zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie, ognisko, zajęcia edukacyjne, ekologiczne w okresie pobytu, pobyt trwa 2-3 dni, za pobyt dzieci rodzice płacą 30,00 zł resztę pokrywa Miasto K. i Gmina K. w formie dotacji na działalność Zielonej Szkoły;
  • dojazd do Zielonej Szkoły pokrywają rodzice,
  • na rzecz dzieci i młodzieży zapewnione jest wyżywienie, zakwaterowanie, zajęcia edukacyjne, zajęcia ekologiczne, rekreacyjne.


Usługi świadczone w zakresie Zielonej Szkoły są wykonywane w ramach i formach określonych w przepisach o systemie oświaty. Stowarzyszenie działa we własnym imieniu i na własny rachunek, usługi służą bezpośredniej korzyści uczestników, uczniowie mają zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie i zapewnienie czasu wolnego przez zajęcia edukacyjne, ekologiczne, rekreacyjne. Nabywanie od innych podatników usługi i towary są ściśle związane z organizowanym pobytem w Zielonej Szkole. Usługi dotyczą grup z Miasta i Gminy K.

Usługi w zakresie Zielonej Szkoły w weekendy, ferie i wakacje są realizowane dla chętnych grup zorganizowanych, polegają na zakwaterowaniu, wyżywieniu gości Zielonej Szkoły. Stowarzyszenie zapewnia udostępnienie noclegu oraz wyżywienia dla gości Zielonej Szkoły (wolontariusze z XXXX dzieci z kolonii). Usługi te polegają wyłącznie na zapewnieniu noclegu i wyżywienia dla osób przebywających w Zielonej Szkole z grup spoza Miasta i Gminy K., świadczone usługi są wykonywane we własnym imieniu na rzecz obcych podmiotów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług opłaty czesnego są zwolnione?
  2. Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług opłaty (za edukację w Zielonej Szkole) są zwolnione?
  3. Czy opłaty za nocleg i wyżywienie w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w weekendy, wakacje i ferie są opodatkowane stawką 23% zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług?


Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty czesnego są zwolnione zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, ponieważ zwolnione są z tego podatku jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów systemu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.


Ad. 2.

Opłaty za edukację w Zielonej Szkole są zwolnione zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, ponieważ zwolnione są z tego podatku jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów systemu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.


Ad. 3.

Opłaty za Zieloną Szkołę jako baza noclegowo-wypoczynkowa winna być opodatkowana stawką 23%, jako najem noclegu i wyżywienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:


  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług, za które pobierane jest czesne oraz usług w zakresie edukacji w ramach „Zielonej Szkoły”;
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku 23% dla usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w „Zielonej Szkole” w trakcie weekendów, wakacji i ferii.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W przepisach ustawy oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności oraz zwolnienie od podatku.


I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;


Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady. W myśl art. 132 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają m.in. świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie (lit. h); kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie (lit. i).

Powołany przepis art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Uregulowania zawarte w wyżej powołanych przepisach przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 163 wymienione zostały usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55 tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”.

W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem „ex” co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Zatem, w sytuacji gdy usługa świadczona przez podatnika mieści się w grupowaniu: PKWiU 55 usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839) w § 3 ust. 1 pkt 1 wskazano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W pozycji 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Należy również zwrócić uwagę na § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.) zgodnie z którym, zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.


Z analizy tego przepisu wynika jednoznacznie, że zwolnienie określone tym przepisem jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:


  • świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty oraz
  • podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.


Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy, istotne jest spełnienie zawartych w powołanych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe przepisy te odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.).


Przepis art. 2 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że system oświaty obejmuje:


1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2. szkoły:


1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

4. artystyczne;


3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6. (uchylony);

7. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

8. (uchylony);

9. placówki doskonalenia nauczycieli;

10. biblioteki pedagogiczne;

11. kolegia pracowników służb społecznych.


Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy, ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.


W myśl art. 92c ust. 1 powołanej ustawy, organizatorami wypoczynku mogą być:


  1. szkoły i placówki;
  2. przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196, z późn. zm.);
  3. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:



    1. niezarobkowym albo
    2. zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że usługi, za które pobierane jest czesne oraz usługi w zakresie edukacji w ramach „Zielonej Szkoły” organizowane na rzecz dzieci i młodzieży (świadczenia polegające na zapewnieniu im wyżywienia, zakwaterowania, zajęć edukacyjnych, zajęć ekologicznych i rekreacyjnych) przez Stowarzyszenie działające jako jednostka objęta systemem oświaty, która działa we własnym imieniu i na własny rachunek – w zakresie kształcenia i wychowania - będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, w związku z powyższym usługi wyżywienia i noclegu jako usługi ściśle związane z ww. usługą podstawową będą również korzystały ze zwolnienia z opodatkowania jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Natomiast odnosząc się do usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w „Zielonej Szkole” w trakcie weekendów, wakacji i ferii, których celem jest – jak wskazano we wniosku – wyłącznie zapewnienie noclegu i wyżywienie dla grup spoza Miasta i Gminy K., stwierdzić należy, że usługi te należy opodatkować na zasadach ogólnych, tj. wg stawek właściwych dla poszczególnych usług. Usługi związane z wyżywieniem należy opodatkować stawką podatku właściwą dla danej usługi, tj. o ile świadczone usługi wyżywienia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%. Natomiast, o ile świadczone usługi noclegowe sklasyfikowane zostaną w grupowaniu: PKWiU 55 podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Stowarzyszenia w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj