Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.88.2017.3.MM
z 3 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej obowiązku złożenia zeznania podatkowego za 2015 r. oraz zapłaty podatku od dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statków eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Stanach Zjednoczonych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.


Z uwagi na to, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 10 maja 2017 r. znak 0115-KDIT2-2.4011.88.2017.1.MM oraz z dnia 28 czerwca 2017 r. znak 0115-KDIT2-2.4011.88.2017.2.MM wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 maja 2017 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 30 maja 2017 r.).



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W latach 2015-2016 Wnioskodawczyni była zatrudniona przez firmę z siedzibą w G. – Wielka Brytania na kontrakcie marynarskim. Wnioskodawczyni wykonywała pracę najemną jako członek regularnej załogi statku pasażerskiego. Statek eksploatowany jest w transporcie międzynarodowym przez firmę ze Stanów Zjednoczonych z siedzibą w S. Statki tej firmy pływają pod banderą Wysp Bahama.


Pracodawcą Wnioskodawczyni była natomiast:


  • w latach 2014-2016 – firma X z siedzibą na wyspie G.;
  • w 2016 r. – firma Y z siedzibą w X stolicy X.


Kontrakty marynarskie stanowią jedyne źródło dochodów Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie jest w związku małżeńskim i posiada na utrzymaniu jedno dziecko (córkę).

Stałym i jedynym miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest Polska. Polska stanowi jej centrum interesów osobistych i gospodarczych. W Polsce Wnioskodawczyni posiada mieszkanie, rodzinę, znajomych, jest obywatelem polskim i w Polsce przebywa kiedy nie wykonuje pracy na statku. Na statkach Wnioskodawczyni przebywa i pracuje ponad 188 dni w roku, ale po zakończeniu kontraktu wraca do stałego miejsca zamieszkania w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do składania zeznań podatkowych za 2015 i 2016 r. oraz czy jest zwolniona od płacenia podatku dochodowego za te lata w związku z wykonywaniem pracy najemnej na kontraktach marynarskich u zagranicznych armatorów?


Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest zobowiązana do składania rocznych zeznań podatkowych oraz do płacenia podatku dochodowego. Pracodawcą Wnioskodawczyni nie jest bowiem przedsiębiorstwo polskie i jej miejscem pracy nie jest Polska. Praca u zagranicznego armatora jest jedynym źródłem dochodów Wnioskodawczyni, a miejscem jej zamieszkania i zameldowania jest G.

Wnioskodawczyni wskazuje, że tożsame rozstrzygniecie zawiera interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, wydana z upoważnienia Ministra Finansów, z dnia 23 lutego 2010 r. znak ILPB 2/415-986/10-2/AJ.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie odnoszącym się do obowiązku złożenia zeznania podatkowego i zapłaty podatku od dochodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię w 2015 r. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej obowiązku złożenia zeznania podatkowego za 2015 r. oraz zapłaty podatku od dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statków eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Stanach Zjednoczonych jest prawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2032, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


Jak wynika z treści wniosku w latach 2015-2016 Wnioskodawczyni była zatrudniona przez firmę z siedzibą w G – Wielka Brytania na kontrakcie marynarskim. Wnioskodawczyni wykonywała pracę najemną jako członek regularnej załogi statku pasażerskiego. Statek eksploatowany jest w transporcie międzynarodowym przez firmę ze Stanów Zjednoczonych z siedzibą w S.. Statki tej firmy pływają pod banderą Wysp Bahama. Pracodawcą Wnioskodawczyni była natomiast: w latach 2014-2016 – firma X z siedzibą na wyspie G.; w 2016 r. – firma Y z siedzibą w X, stolicy X. Kontrakty marynarskie stanowią jedyne źródło dochodów Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie jest w związku małżeńskim i posiada na utrzymaniu jedno dziecko (córkę). Stałym i jedynym miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest Polska Polska stanowi jej centrum interesów osobistych i gospodarczych. W Polsce Wnioskodawczyni posiada mieszkanie, rodzinę, znajomych, jest obywatelem polskim i w Polsce przebywa kiedy nie wykonuje pracy na statku. Na statkach Wnioskodawczyni przebywa i pracuje ponad 188 dni w roku, ale po zakończeniu kontraktu wraca do stałego miejsca zamieszkania w Polsce.

W odniesieniu do uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię dochodów z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Stanach Zjednoczonych ma zastosowanie art. 16 ust. 3 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

W myśl tego przepisu, bez względu na postanowienia ustępu 2 wynagrodzenia otrzymywane z tytułu wykonywanej pracy lub usług osobistych jako pracownik na statku lub samolocie eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli taka osoba fizyczna jest członkiem regularnej załogi statku lub samolotu.


Jednocześnie, stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 8 ww. umowy, w rozumieniu Umowy, jeżeli z jej treści nie wynika inaczej, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza:


  1. spółkę Stanów Zjednoczonych i
  2. jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.


Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 6 lit. b) ww. umowy określenie „spółka Stanów Zjednoczonych” oznacza osobę prawną albo jakiekolwiek stowarzyszenie nie posiadające osobowości prawnej, które jest utworzone lub zorganizowane na podstawie prawa Stanów Zjednoczonych lub któregokolwiek stanu lub Dystryktu Kolumbia i traktowane jest jako stowarzyszenie podlegające prawu Stanów Zjednoczonych dla celów podatkowych w Stanach Zjednoczonych.

Określenie „osoba” oznacza osobę fizyczną, zarządcę majątku, spółkę, osobę prawną lub inne stowarzyszenie (art. 3 ust. 1 pkt 4 umowy).

W konsekwencji – uwzględniając dyspozycję art. 16 ust. 3 ww. umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki – uznać należy, że skoro Wnioskodawczyni w 2015 r., jako członek regularnej załogi statku, wykonywała pracę najemną na statkach eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo, którego siedziba znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to dochody z tej pracy są zwolnione z opodatkowania w Polsce.


W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:


  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Stosownie zaś do art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (…).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni w 2015 r. oprócz dochodów z pracy najemnej na statkach eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo, którego siedziba znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki nie uzyskała żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu – nie jest zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za ten rok oraz zapłaty podatku dochodowego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni – w części dotyczącej braku obowiązku złożenia zeznania podatkowego za 2015 r. oraz zapłaty podatku do dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statków eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Stanach Zjednoczonych – należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Odnosząc się natomiast do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2010 r. znak ILPB2/415-986/10-2/AJ stwierdzić należy, że nie znajduje ona zastosowania w przedmiotowej sprawie, albowiem została oparta na innym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, a w konsekwencji do dochodów uzyskanych przez osobę wnioskującą o jej wydanie miała zastosowanie inna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj