Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.97.2017.2.JP
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym 3 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

  • możliwości rozpoznania – jako kosztów uzyskania przychodów kształtujących dochód z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – wydatków ponoszonych przez Spółdzielnię, sfinansowanych przez Gminę z tytułu programu realizowanego przez Spółdzielnię,
  • uznania ww. kosztów, w części sfinansowanej ze środków Spółdzielni, jako wspólnych dla gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz pozostałej działalności Spółdzielni, które należy rozliczyć zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości rozpoznania – jako kosztów uzyskania przychodów kształtujących dochód z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – wydatków ponoszonych przez Spółdzielnię, sfinansowanych przez Gminę z tytułu programu realizowanego przez Spółdzielnię oraz uznania ww. kosztów, w części sfinansowanej ze środków Spółdzielni, jako wspólnych dla gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz pozostałej działalności Spółdzielni, które należy rozliczyć zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 lipca 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.97.2017.1.JP wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Spółdzielnia Mieszkaniowa, funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1222 ze zm.). Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochód zwolniony jest z podatku dochodowego od osób prawnych oraz inną działalność, z której dochód podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Spółdzielnia jest organizatorem programu „...”, realizowanego w ramach prowadzonej przez nią działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. Program ten może być realizowany wspólnie z innym podmiotem. Założeniem programu jest:

  • zapoznanie z problemami utrzymania zasobów mieszkaniowych, zwłaszcza terenów zewnętrznych,
  • wykorzystanie potencjału młodych ludzi oraz ich zaangażowania do pracy,
  • zagospodarowanie ich czasu wolnego.

Celem Programu jest przygotowanie młodzieży do podjęcia w przyszłości stałej pracy oraz wyrobienie szacunku do pracy innych. W programie biorą udział osoby uczące się, mieszkające w Gminie. Spółdzielnia realizuje program poprzez zatrudnianie ww. osób do wykonywania prac związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych, a także prac konserwacyjnych, porządkowych itp. na terenie nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię. Tereny te obejmują części wspólne wyodrębnionych nieruchomości oraz mienie do wspólnego korzystania. W przypadku, gdy współorganizatorem programu jest inny podmiot, prace wykonywane są również na jego terenie. Za wykonanie prac Spółdzielnia wypłaca uczestnikom akcji wynagrodzenie. Z organizacją przedsięwzięcia związane są również inne koszty, jak: zakup dla uczestników akcji koszulek, czapek, rękawic ochronnych, wody. Na pokrycie ww. kosztów Spółdzielnia nie pobiera opłat od mieszkańców i użytkowników lokali. Sfinansowanie kosztów programu następuje z przychodów z pozostałej działalności Spółdzielni – innej niż działalność eksploatacyjna nieruchomości (np. najem lokali użytkowych, odsetki od lokat i in.). W przypadku, gdy współorganizatorem programu jest inny podmiot, koszty te finansowane są również ze środków otrzymanych od tego podmiotu.

W bieżącym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, współorganizatorem programu jest Gmina Miejska. W związku z organizacją przedsięwzięcia Spółdzielnia zawarła z Gminą umowę, w której strony zobowiązują się zapewnić wniesienie własnych środków na realizację zadania w określonych wysokościach. Zadanie realizowane będzie w okresie wakacyjnym, w formie prac wykonywanych na terenach należących do Gminy oraz Spółdzielni. Zgodnie z umową, Spółdzielnia zobowiązana jest do organizacji, przeprowadzenia i rozliczenia zadania oraz poinformowania mieszkańców Gminy o organizacji akcji. Spółdzielnia poniesie zatem wszystkie koszty związane z realizacją programu. Za organizację akcji Spółdzielnia wystawi fakturę dla Gminy, która następnie przekaże Spółdzielni ze swojego konta środki finansowe w wysokości wynikającej z umowy. Ze względu na pracochłonność, Spółdzielnia nie będzie ustalać w jakiej wysokości koszty związane są z realizacją prac na terenie Spółdzielni, a w jakiej na terenie Gminy.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 lipca 2017 r., wskazano ponadto, że:

  • wydatki będące przedmiotem zapytania nie zostały sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na realizowany program Gmina nie przekazała Spółdzielni dotacji pochodzącej od jednostki samorządu terytorialnego.
  • Jak wskazano we wniosku, Gmina jest współorganizatorem programu. Zgodnie z zawartą umową, Spółdzielnia zobowiązana jest do organizacji, przeprowadzenia i rozliczenia zadania. Wszystkie koszty związane z realizacją programu obciążą zatem Spółdzielnię. Środki otrzymane od Gminy będą miały natomiast charakter zapłaty za wykonaną usługę, tj. za organizację akcji. Otrzymane środki nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w sytuacji refinansowania poniesionych wydatków na realizację programu przez Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy koszty poniesione przez Spółdzielnię na realizację programu „...” tj.:
    • wynagrodzenia dla uczestników akcji za wykonanie prac na terenie Spółdzielni oraz Gminy,
    • zakup dla uczestników akcji koszulek, czapek, rękawic ochronnych, wody,
      sfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy, są kosztami uzyskania przychodów kształtującymi dochód z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
  2. Czy ww. koszty, sfinansowane ze środków Spółdzielni, są kosztami uzyskania przychodów wspólnymi dla gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz pozostałej działalności Spółdzielni, które należy rozliczyć zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.)? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Na podstawie art. 15 ust. 2a ww. ustawy zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Ad. 1.

Zdaniem Spółdzielni koszty poniesione przez nią na realizację programu „...” t.j.:

  • wynagrodzenia dla uczestników akcji za wykonanie prac na terenie Spółdzielni oraz Gminy,
  • zakup dla uczestników akcji koszulek, czapek, rękawic ochronnych, wody,

sfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy, są kosztami związanymi bezpośrednio z przychodem uzyskanym od tego podmiotu z tytułu organizacji ww. akcji. W związku z tym są kosztami uzyskania przychodów. Przychód z tytułu organizacji akcji nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, lecz z pozostałej działalności Spółdzielni, z której dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem ww. koszty, sfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy, są kosztami uzyskania przychodów kształtującymi dochód z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2 .

Ww. koszty, w części sfinansowanej ze środków Spółdzielni, nie są wprawdzie związane z konkretnymi przychodami, służą one jednak zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Koszty te związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi oraz inną działalnością Spółdzielni i nie można ich jednoznacznie przyporządkować do danego źródła przychodów. W związku z tym, ww. koszty, sfinansowane ze środków Spółdzielni, są kosztami uzyskania przychodów, które należy rozliczyć zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj