Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.333.2017.1.IK
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT stawki podatku VAT przy sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą i w ramach działalności gospodarczej prowadzi Biuro Podróży z siedzibą na terenie kraju. Między innymi wykonuje usługi pośrednictwa sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel i miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Trasa przejazdu świadczonych usług pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel rozpoczyna się w kraju, jest trasą ciągłą i odbywa się :

  1. z terytorium kraju na terytorium innego kraju Unii Europejskiej i odwrotnie,
  2. z terytorium kraju na terytorium kraju trzeciego i odwrotnie,
  3. z poza terytorium kraju na terytorium innego kraju z tranzytem przez terytorium kraju.

Jako terytorium kraju rozumiem terytorium Rzeczpospolitej Polskiej .

Wnioskodawca posiada wymagane dokumenty, którymi są międzynarodowe bilety promowe oraz na Eurotunel wystawione przez przewoźnika na określoną trasę dla konkretnego pasażera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT zastosować na świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym na przewóz osób i towarów?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że w wyżej opisanym stanie faktycznym spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania stawki VAT 0% na świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych na Eurotunel w międzynarodowym transporcie osób i towarów.

Siedziba firmy Wnioskodawcy znajduje się na terytorium kraju, usługi pośrednictwa świadczy na terenie kraju. Trasy świadczonych usług pośrednictwa w transporcie międzynarodowym; lotniczym, morskim oraz kolejowym przebiegają

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju.
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju i ich trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Wnioskodawca posiada dokumenty stanowiące dowód świadczonych usług, którymi są międzynarodowe bilety promowe oraz na Eurotunel, wystawione przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Wnioskodawca powołuje się na art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Natomiast w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego miejscem świadczenia jest terytorium kraju. Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego a przez te usługi stosownie do ust. 3 pkt 2 ww. artykułu rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Ustawodawca w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Stanowisko Wnioskodawca podpiera także interpretacją indywidualną z 26 stycznia 2016 r., nr PT8.8101.699.2015/WCH - Ministra Finansów wydaną do interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2009 r. nr ITPP2/443-367a/09/AP. Jak wskazał Minister Finansów w ww. interpretacji usługa pośrednictwa sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym opodatkowana jest 0% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy).

Ww. przepisy wprowadzają preferencyjną stawkę podatku VAT na usługi transportu międzynarodowego pasażerów. Za transport międzynarodowy pasażerów uważa się m.in. usługi pośrednictwa związane z usługami przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  • z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się pośrednictwem związanym ze sprzedażą biletów promowych międzynarodowych i przepraw na Eurotunel. Trasa odbywa się z terytorium kraju na terytorium innego kraju Unii Europejskiej i odwrotnie, z terytorium kraju na terytorium kraju trzeciego i odwrotnie, z poza terytorium kraju na terytorium innego kraju z tranzytem przez terytorium kraju.

Dla udokumentowania swych usług Wnioskodawca posiada wymagane dokumenty tj. międzynarodowe bilety promowe oraz na Eurotunel, wystawione przez przewoźnika na określoną trasę dla konkretnego pasażera.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi pośrednictwa, które świadczy Wnioskodawca podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości:

  • 23% na przeprawy przez Eurotunel – albowiem jest to przeprawa pomiędzy dwoma państwami (Francja, Wielka Brytania) innymi niż Polska, jak i też trasa ta nie przebiega przez Polskę, zatem przeprawa ta nie może być uznana za usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu w myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy,
  • 0% na przeprawy promowe ale wyłącznie w sytuacji gdy trasy te będą miały przebieg określony w art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy. W pozostałym bowiem przypadku usługi te winny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży biletów promowych międzynarodowych oraz na Eurotunel, oceniane całościowo, jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj