Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.29.2017.2.IK
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 8 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zwolnienia od podatku usług organizacji „Zielonych Szkół” oraz warsztatów edukacyjnych świadczonych przez Dom Wczasów - jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w Domu Wczasów na zimowiskach i koloniach – jest nieprawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków poniesionych w miesiącu, w którym nie występuje sprzedaż usług zwolnionych od podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji „Zielonych Szkół”, warsztatów edukacyjnych oraz usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w Domu Wczasów na zimowiskach i koloniach oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W skład Powiatu wchodzą jednostki organizacyjne. Jedną z nich jest Dom Wczasów Dziecięcych (Dom Wczasów).

Dom Wczasów do dnia 31 grudnia 2016 r. był biernym podatnikiem VAT. Po przejściu na scentralizowany model rozliczania podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r., jednostka budżetowa tj. Dom Wczasów Dziecięcych, stała się czynnym podatnikiem podatku VAT, jako że podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności dokonywanych przez Dom Wczasów będzie Powiat.

Dom Wczasów jest publiczną niemającą osobowości prawnej całoroczną (nie przewiduje się ferii letnich i zimowych) całodobową placówką oświatową działającą na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) zapewniającą wychowanie i opiekę uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Dom Wczasów świadczy usługi jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, które są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Placówka jest jednostką, pokrywającą swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego, działającą na podstawie statutu określającego przedmiot działalności. Organem nadzorującym jest Kurator Oświaty.

W ramach prowadzonej działalności celem Domu Wczasów jako placówki przeznaczonej do okresowego pobytu dzieci i młodzieży jest wspieranie ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienie ich ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowanie zachowań prozdrowotnych z wykorzystaniem warunków klimatycznych.

Do zadań Domu Wczasów należy organizowanie zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych oraz specjalistycznych, organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, organizowanie aktywnych form wypoczynku, rozwijanie zainteresowań turystyczno-krajoznawczych, poprawa stanu zdrowia wychowanków przez zapewnienie im racjonalnego trybu życia oraz zapewnienie całkowitej opieki medycznej, przygotowanie wychowanków do życia społecznego poprzez kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, rozwijanie samodzielności oraz systematyczne wdrażanie do czynności samoobsługowych.

Okres pobytu wychowanka nie przekracza 12 tygodni. Dzieci i młodzież przebywająca w Domu Wczasów jest objęta opieką wychowawczą wykwalifikowanej kadry pedagogicznej zatrudnionej przez Dom Wczasów na podstawie umów o pracę lub mianowania. Są to bowiem nauczyciele zatrudnieni zgodnie z Kartą Nauczyciela. Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji i obsługi.

Dom Wczasów świadczy usługi okresowego pobytu dzieci i młodzieży tj. „Zielone Szkoły”, wypoczynek feryjny i wakacyjny, warsztaty edukacyjne. Dom Wczasów prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne, dlatego też wszelkie usługi świadczone w czasie roku szkolnego są organizowane wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce podczas pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Celem przyjazdu wychowanków do placówki w czasie roku szkolnego w odniesieniu do organizowanych „zielonych szkół” warsztatów edukacyjnych jest edukacja, natomiast celem przyjazdu dzieci i młodzieży w czasie ferii szkolnych jest wypoczynek i rekreacja w porozumieniu z kierownikiem turnusu.

Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacji ekologicznej, turystyczno-krajoznawczej, regionalnej, prozdrowotnej, a także naukę szkolną wg programu nauczania odpowiedniej klasy i szkoły w porozumieniu ze szkołą macierzystą.

Usługi świadczone podczas przerwy szkolnej tj. ferii zimowych i wakacji letnich są dla dzieci przyjeżdżających do placówki w ramach zorganizowanego dla nich wypoczynku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Dom Wczasów podczas trwania ferii letnich i zimowych nie pełni funkcji organizatora zimowisk i kolonii, gdyż realizuje zadania statutowe wynikające z art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Ponadto rodzice dzieci i młodzieży przebywającej w placówce wnoszą opłaty za posiłki w stołówce równe wysokości kosztów surowca przeznaczonego oraz zakwaterowanie zgodnie z wyżej wymienionym Rozporządzeniem. Umowy o świadczenie usług zawierane są ze Szkołami, Stowarzyszeniami, Fundacjami, Klubami Sportowymi, a także z osobami fizycznymi, którymi są nauczyciele Szkoły macierzystej organizujący przyjazd dzieci do placówki.

W umowie zawarte są odpłatności za wszystkie osoby związane z realizacją turnusu tj. dzieci, wychowawcy, nauczyciele, trenerzy, kierowca i pozostałe osoby skierowane jako opiekunowie. Usługi wyżywienia i zakwaterowania są świadczone bezpośrednio we własnej bazie lokalowej. Stołówka prowadzona jest przez Dom Wczasów na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 2169 oraz z 2017 r. poz. 60). Usługi związane z pobytem w placówce zakwalifikowano pod symbolem 55.20.Z.

Wszystkie wyżej wymienione usługi świadczone przez Dom Wczasów, jako jednostkę objętą ustawą o systemie oświaty i są to usługi w zakresie kształcenia i wychowywania, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24, 26 lit. a są zwolnione z podatku.

Dom Wczasów jest jednostką budżetową działającą na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a wszystkie pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego, który jest organem prowadzącym i finansującym placówkę. Dom Wczasów nie działa w celu osiągania dochodów, głównym celem jest zapewnienie opieki i wychowania wychowankom.

Opłaty pobierane są zgodnie z § 76 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Za zgodą Zarządu Powiatu Dom Wczasów świadczy też usługi żywieniowe, noclegowe, noclegowo-żywieniowe oraz wynajem sali dla osób indywidualnych, firm i innych jednostek budżetowych, które nie są zadaniami statutowymi i występują sporadycznie, incydentalnie nie w sposób ciągły, w większości w okresie kiedy nie są realizowane zadania statutowe min: wyżywienie pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, usługi żywieniowe dla podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej, posiłki regeneracyjne w okresie zimowym dla pracowników Zakładu Ochrony Środowiska.

Wyżej wymienione usługi mające charakter pozastatutowy od dnia 1 stycznia 2017 w związku z centralizacją VAT są opodatkowane według stawek podatku VAT właściwych dla poszczególnych usług i tak: wynajem sali 23% VAT, usługi żywieniowe kadry pedagogicznej zw. VAT, usługi żywieniowe dla pracowników niepedagogicznych, usługi żywieniowe, noclegowe, noclegowo-żywieniowe dla osób indywidualnych 8% VAT.

Działalność poboczna Domu Wczasów nie jest nastawiona na maksymalizację zysków nie utrudnia realizacji podstawowych zadań statutowych i nie jest nastawiona na zysk. Zapłata za wszystkie usługi dokonywana jest za pośrednictwem banku, a z ewidencji dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Dom Wczasów w związku ze sprzedażą ponosi zarówno koszty stałe, tj. monitoring szkodników, obsługa informatyczna, obsługa BHP, serwis kotłowni, obsługa i serwis alarmu, konserwacja windy, dzierżawa pojemników na odpady pokonsumpcyjne oraz koszty zmienne związane bezpośrednio ze sprzedażą: dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, usługi telekomunikacyjne, zakupy energii i gazu, zakup żywności, zakup środków czystości, zakup opakowań jednorazowych. Wszystkie koszty związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego następuje w 100% od kosztów zamiennych oraz od kosztów stałych, jeśli data poniesienia tych kosztów dotyczy bezpośrednio okresu (daty sprzedaży), w którym została dokonana sprzedaż usług opodatkowanych. W przypadku, gdy w jednym okresie (w miesiącu sprzedaży) występuje zarówno sprzedaż opodatkowana jak i zwolniona, podatek naliczony od kosztów stałych i zmiennych związanych bezpośrednio z realizacją usług sprzedaży zostaje obliczony wg proporcji wyliczonej zgodnie z art. 90 ustawy.

Wynajem sali innym jednostkom budżetowym oznacza wynajem dla jednostek nie tej samej jednostki samorządu terytorialnego, np. Ośrodek Pomocy Społecznej (jednostki organizacyjnej gminy), który jest opodatkowany 23% stawką VAT. W przypadku, gdyby nastąpiła sprzedaż usług jednostkom wchodzącym w skład jednostek Powiatu sprzedaż będzie dokumentowana notą księgową i nie będzie ujmowana w ewidencjach VAT sprzedaży, ani w deklaracjach cząstkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy usługi noclegowo-żywieniowe „Zielonych Szkół”, warsztatów edukacyjnych, zimowisk i kolonii świadczone przez Dom Wczasów na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach na mocy art. 43 ust. 1 pkt „24a” oraz „26a’ ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku?
  2. Czy odpłatności za usługi noclegowo-żywieniowe za osoby zawarte w umowie „Zielonych Szkół” warsztatów edukacyjnych, zimowisk i kolonii za wszystkich uczestników związanych z realizacją turnusu tj. dzieci i młodzieży, wychowawcy, nauczyciele, trenerzy, rodzice, kierowca i pozostałe osoby skierowane jako opiekunowie są zwolnione od podatku?
  3. Czy w miesiącu, w którym nie występuje sprzedaż usług zwolnionych z VAT, a występuje incydentalna sprzedaż usług opodatkowanych VAT, Dom Wczasów może dokonać odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w 100% podatku naliczonego?


Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi „Zielonych Szkół”, warsztatów edukacyjnych, zimowisk i kolonii świadczone przez Dom Wczasów na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach na mocy art. 43 ust. 1 pkt „24a” oraz „26a” ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku.

Zgodnie z § 66 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1972), Dom Wczasów jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych.

Prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych. Stosownie do art. 67 cyt. rozporządzenia do zadań Domu Wczasów w szczególności należy organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych, organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, organizowanie aktywnych, form wypoczynku, co też Dom Wczasów czyni.

Dom Wczasów świadcząc usługi „Zielonych Szkół”, zimowisk, kolonii, warsztatów edukacyjnych działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek (posiada własną kadrę pedagogiczną, pracowników administracji i obsługi oraz własną bazę lokalową).

Dom Wczasów jest placówką oświatową, zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkoły lub placówki nie jest działalnością gospodarczą. Dom Wczasów prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści wychowanków. Placówka posiada dokumenty, z których wynikają wskazane kwoty.

Usługi wyżywienia są świadczone bezpośrednio przez placówkę, przez zatrudnionych pracowników we własnej bazie lokalowej. Świadcząc usługi zakwaterowania korzysta z własnej bazy noclegowej. Usługi wyżywienia i zakwaterowania są ściśle związane z organizacją „Zielonych Szkół” zimowisk, kolonii, warsztatów edukacyjnych czy wyjazdowych wycieczek edukacyjnych. Usługi i towary te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, gdyż placówka zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania, co wiąże się całodobowym nieprzekraczającym 12 tygodni pobytem dzieci i młodzieży w placówce, a tym samym musi zapewnić zakwaterowanie, wyżywienie i opiekę uczniom.

Również w okresie ferii zimowych oraz wakacji letnich, Dom Wczasów musi zapewnić dla dzieci zakwaterowanie, wyżywienie i opiekę oraz korzystanie z zajęć stałych przebywającym w placówce.

Dom Wczasów nie działa w celu osiągania dochodów, głównym celem jest zapewnienie opieki i wychowania wychowankom.

Umowy na świadczenie usług są zawierane ze Szkołami, Stowarzyszeniami, Fundacjami, Klubami Sportowymi a także z osobami fizycznymi, którymi są nauczyciele Szkoły macierzystej organizujący przyjazd dzieci do placówki.


Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatności za usługi noclegowo-żywieniowe zawarte w umowie „Zielonych Szkół”, warsztatów edukacyjnych, zimowisk i kolonii za wszystkich uczestników związanych z realizacją turnusu są zwolnione od podatku VAT za dzieci i młodzież, wychowawców, nauczycieli, trenerów. Kierowca i inne osoby skierowane jako opiekunowie podlegają 8% stawce VAT.

Wychowawcy, trenerzy, nauczyciele przyjeżdżający z dziećmi i młodzieżą, kierowani są przez dyrektora szkoły w ramach swoich godzin pracy, natomiast kierowca i inne osoby skierowane są jako osoby dodatkowe wspomagające realizację turnusu i tak: kierowca pełni funkcję przewoźnika grupy do miejsca docelowego i z powrotem jak i na wycieczki wyjazdowe wpisane w plan pracy z grupą wychowanków, natomiast osoby dodatkowe tj. rodzice i dziadkowie dzieci wspierają opiekę pedagogiczną jako osoby niezwiązane na podstawie umowy o pracę lub aktem mianowania z organizatorem turnusu.


Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność związana jest z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi od VAT. Do czynności zwolnionych zalicza się prowadzenie działalności dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych polegających na organizacji zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych, mających na celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, organizowanie aktywnych form wypoczynku, jak również sprzedaż wyżywienia dla kadry pedagogicznej zarówno dla zatrudnionej jaki i przyjeżdżającej z dziećmi i młodzieżą, kierowanej przez dyrektora szkoły w ramach swoich godzin pracy (art 43 ust 1 pkt „24a” oraz „26a” ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. z 2016 r. poz. 710).

Do czynności opodatkowanych zalicza się usługi żywieniowe, noclegowe, noclegowo-żywieniowe oraz wynajem sali dla osób indywidualnych, firm i innych jednostek budżetowych, które nie są zadaniami statutowymi i występują sporadycznie, incydentalnie nie w sposób ciągły, w większości w okresie kiedy nie są realizowane zadania statutowe.

Działalność poboczna Domu Wczasów nie jest nastawiona na maksymalizację zysków nie utrudnia realizację podstawowych zadań statutowych i nie jest nastawiona na zysk. W okresie całorocznym występują miesiące w których nie są realizowane zadania statutowe, a występuje incydentalna sprzedaż opodatkowana VAT. Zakupy dokonane w miesiącu wystąpienia sprzedaży wyłącznie opodatkowanej związane są wyłącznie z czynności opodatkowanymi VAT. W tym przypadku podatek VAT podlega odliczeniu w całości w 100%, Jeśli faktura dotyczy zakupu za okres związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku VAT zastosowana będzie proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710).

Doprecyzowując stanowisko wskazano, że koszty związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną są to koszty bezpośrednio związane z realizacją świadczonych usług, tj. monitoring szkodników, obsługa informatyczna, obsługa BHP, serwis kotłowni, obsługa i serwis alarmu, konserwacja windy, dzierżawa pojemników na odpady pokonsumpcyjne, dostarczanie wody i odprowadzania ścieków, usługi telekomunikacyjne, zakup energii i gazu, zakup żywności, zakup środków czystości, zakup opakowań jednorazowych. Wynajem sali dla jednostek budżetowych (Ośrodek Pomocy Społecznej - jednostki organizacyjnej gminy) jest opodatkowany 23% stawką VAT. W przypadku gdy sprzedaż usług nastąpiła innej jednostce Powiatu, nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT, ani ujmowana w rejestrach VAT. Wszelkie odpłatne czynności jednostek organizacyjnych Powiatu na rzecz Powiatu lub dokonywana pomiędzy samymi jednostkami będą dokumentowane notą księgową.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest:


  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji „Zielonych Szkół” oraz warsztatów edukacyjnych świadczonych przez Dom Wczasów;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w Domu Wczasów na zimowiskach i koloniach;
  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków poniesionych w miesiącu, w którym nie występuje sprzedaż usług zwolnionych od podatku.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) zwanej dalej: PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi opieki wychowawczej będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 163 wymienione zostały usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55 tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”. W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem „ex” co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Zatem, w sytuacji gdy usługa świadczona przez podatnika mieści się w grupowaniu: PKWiU 55 usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W przepisach ustawy oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839) w § 3 ust. 1 pkt 1 wskazano, że stawkę podatku wymienioną w art . 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W pozycji 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy, istotne jest spełnienie zawartych w powołanych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe przepisy te odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie z § 56 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U z 2015 poz. 1872), placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania są bursy i domy wczasów dziecięcych.

W myśl § 66 ust. 1 i 2 rozporządzenia, Dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych.


Stosownie do treści § 67 rozporządzenia, do zadań domu wczasów dziecięcych w szczególności należy:


  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.


Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne (§ 72 rozporządzenia).


Zgodnie z § 76 ust. 3 rozporządzenia, Rodzice dzieci i młodzieży przebywających w domu wczasów dziecięcych wnoszą opłatę za:


  1. posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie;
  2. zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca.


Z przestawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Dom Wczasów jest jednostką organizacyjną Powiatu. Ponadto jest publiczną placówką oświatową całoroczną (nie przewiduje się ferii letnich i zimowych), działającą na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty, zapewniającą wychowanie i opiekę uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi na podstawie umów o pracę oraz nauczycieli zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela.

W ramach prowadzonej działalności Dom Wczasów świadczy usługi okresowego pobytu dzieci i młodzieży, tj. Zielone Szkoły, kolonie, zimowiska, warsztaty edukacyjne. W ramach świadczonej usługi Dom Wczasów zapewnia zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą zajęcia edukacyjne, opiekuńcze, wychowawcze. Celem przyjazdu wychowanków do placówki w czasie roku szkolnego do „Zielonej Szkoły”, warsztatów edukacyjnych jest edukacja. Natomiast celem przyjazdu dzieci w czasie ferii szkolnych jest wypoczynek i rekreacja.

Do zadań Domu Wczasów należy organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych, organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Jak wskazano we wniosku Dom Wczasów podczas trwania ferii letnich i zimowych nie pełni funkcji organizatora zimowisk i kolonii. Ponadto Dom Wczasów, świadcząc usługi „Zielonych Szkół”, zimowisk, kolonii, warsztatów edukacyjnych działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek (posiada własną kadrę pedagogiczną, pracowników administracji i obsługi oraz własną bazę lokalową).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że działania Domu Wczasów polegające na organizowaniu opieki uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania realizowane zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, jeżeli głównym celem pobytu wychowanków jest pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, natomiast usługi wyżywienia i noclegu są ściśle związane ze świadczeniem ww. usług w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów jest jednostką objętą systemem oświaty – odnośnie świadczenia usługi okresowego pobytu dzieci i młodzieży tzw. „Zielonych Szkół” warsztatów edukacyjnych, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, usługi świadczone przez Powiat za pośrednictwem Domu Wczasów (jako jednostki objętej systemem oświaty) w zakresie kształcenia i wychowania – tj. organizowanie „Zielonych Szkół”, warsztatów edukacyjnych (w trakcie trwania roku szkolnego z wyłączeniem ferii i wakacji) – będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W związku z powyższym usługi wyżywienia i noclegu jako usługi ściśle związane z ww. usługą podstawową będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT – jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do usługi noclegowo-żywieniowych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, przebywających w Domu Wczasów na zimowiskach i koloniach, których celem jest – jak wskazano we wniosku – wypoczynek i rekreacja stwierdzić należy, że usługi te należy opodatkować na zasadach ogólnych, tj. wg stawek właściwych dla poszczególnych usług. I tak, usługi związane z wyżywieniem należy opodatkować stawką podatku właściwą dla danej usługi, tj. o ile świadczone usługi wyżywienia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%. Natomiast, o ile świadczone usługi noclegowe sklasyfikowane zostaną w grupowaniu: PKWiU 55 podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Usługi te nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, ponieważ Dom Wczasów nie jest organizatorem zimowisk i kolonii. Udostępnia organizatorom jedynie swoją bazę lokalową oraz kadrę pedagogiczną.

Niemniej jednak ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, będą korzystały usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, pod warunkiem wykonywania ich w formach i zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Analizując z kolei kwestię przedstawioną w punkcie 3 zapytania stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Należy nadmienić, że przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ponosi koszty związane z działalnością opodatkowaną, jak również zwolnioną. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości w miesiącu, w którym nie występuje sprzedaż zwolniona, a jedynie Wnioskodawca ponosi incydentalnie wydatki związane z działalności opodatkowaną, jak również dotyczą kwestii odliczenia podatku naliczonego, gdy Wnioskodawca ponosi wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi.


Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego opisu stanu faktycznego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jeżeli poniesione wydatki posłużą wyłącznie do działalności opodatkowanej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w sytuacji, gdy poniesione wydatki są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi to w przypadku braku możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej do poszczególnych rodzajów czynności, tj. opodatkowanych i zwolnionych, zastosowanie znajdzie zasada odliczenia częściowego, wynikająca z art. 90 ust. 2-3 ustawy, tzn. odliczenie przysługuje w tej części, w jakiej nabyte usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj