Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.279.2017.2.WN
z 28 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 1 września 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Agencję - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2017r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Agencję. Wniosek został uzupełniony pismem z 1 września 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 sierpnia 2017r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.104.2017.1.AT, 0111-KDIB3-1.4012.279.2017.1.WN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest firmą działającą w sektorze motoryzacyjnym produkującą m.in. pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz komponenty związane z ich montażem i eksploatacją. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą.

Spółka zorganizowała imprezę, w której mogli wziąć udział zarówno pracownicy Spółki, jak i mieszkańcy C. (gdzie znajduje się siedziba Spółki; dalej jako: Impreza). Celem Imprezy było:

  • Umożliwienie osobom zainteresowanym pracą w Spółce uzyskanie odpowiednich informacji (Wnioskodawca prowadzi aktualnie rekrutację na wiele stanowisk, zarówno w zakładzie produkcyjnym, jak i w 4 centrach - finansowym, inżynieryjnym, IT oraz zakupowym);
  • Utrwalenie w świadomości lokalnej społeczności nowego logo Spółki (co ma znaczenie także w procesie pozyskiwania pracowników);
  • Zwiększenie rozpoznawalności Spółki w lokalnej społeczności (co również przekłada się na możliwość rekrutacji personelu) poprzez udostępnienie atrakcji związanych tematycznie z działalnością Spółki - Wnioskodawca jest producentem poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa wykorzystywanych w samochodach, a atrakcje dotyczyły jazdy samochodem (symulator zderzeń, symulator F1, tor off-road itd.).

Na Imprezie pracownicy Wnioskodawcy przekazywali informacje o możliwości podjęcia pracy w Spółce, udzielali wszelkich informacji o Spółce jako pracodawcy, namawiali do składania dokumentów w celu przejścia procesu rekrutacyjnego i podjęcia zatrudnienia. Zarówno inżynierowie, jak i księgowi opowiadali o swojej pracy. Były rozdawane ulotki rekrutacyjne i gadżety reklamowe. Była też wystawiona lista do wpisywania się na e-mailing w celu informowania o aktualnych ofertach pracy. Ze sceny była też przekazywana informacja o możliwości uzyskania konkretnych wiadomości i danych rekrutacyjnych w dedykowanych namiotach. Wnioskodawca zlecił organizację Imprezy podmiotowi zewnętrznemu (dalej jako: Agencja), od którego otrzymał faktury dokumentujące wykonanie zleconych usług.

Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, odnosząc się do pytań tut. organu w następujący sposób:

  1. Jakie dokładnie wydatki, stwierdzone otrzymanymi od Agencji fakturami, Wnioskodawca zamierza zaliczyć do kosztów podatkowych?
    Wnioskodawca do kosztów podatkowych zamierza zaliczyć wydatki określone fakturami VAT wystawionymi przez Agencję. Zgodnie z treścią tych faktur są to następujące wydatki:
    1. organizacja imprezy,
    2. odblaski,
    3. ścianki reklamowe.
    Odblaski (opaski na rękę z logo Spółki, odbijające światło, co poprawia bezpieczeństwo na drodze pieszego noszącego taką opaskę), jako gadżety darowane uczestnikom imprezy stanowiły integralną część organizowanej imprezy, która odbywała się pod hasłem przewodnim „Bezpieczeństwo na drogach”, ponadto zawierając logo Spółki pomagały w zwiększeniu jej rozpoznawalności wśród lokalnej społeczności, co zwiększa szansę (teraz i w przyszłości) na pozyskanie nowych pracowników. Ścianki reklamowe, również miały na celu zachęcić uczestników imprezy, jako potencjalnych przyszłych pracowników firmy Wnioskodawcy, do zapoznania się z jej ofertą pracy, prowadzoną działalnością, oraz perspektywą oferowanej przez nią kariery.
  2. Jakie wydatki dokumentują faktury objęte zakresem pytania nr 2 wniosku, proszę je wymienić?
    Faktury objęte zakresem pytania nr 2 wniosku dokumentują wydatki wskazane powyżej, którymi zgodnie z treścią faktur były: a) organizacja imprezy, b) odblaski oraz c) ścianki reklamowe. Najistotniejsza pozycja na fakturach, czyli „organizacja imprezy” (wskazana powyżej jako punkt a) obejmowała w praktyce świadczenia potrzebne dla organizacji tego typu imprezy, takie jak:
    • koszty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom imprezy (ochrona, barierki, obsługa medyczna, plany ewakuacyjne oraz uzyskanie wymaganych pozwoleń),
    • sprzątanie po imprezie,
    • energia elektryczna,
    • symulatory i inne atrakcje motoryzacyjne (tożsame z tematyką imprezy oraz specyfiką działalnością gospodarczą firmy Wnioskodawcy, jako firmy z sektora motoryzacyjnego),
    • toalety,
    • występy artystyczne (scena i nagłośnienie, honorarium artysty, ZAIKS, hotel),
    • kampanie radiowe oraz bilboardowe,
    Należy podkreślić, że wypunktowane powyżej świadczenia nie były przedmiotem wskazanym wprost na fakturach (pozycja na fakturach nosiła tytuł „organizacja imprezy”), tylko wynikały z kosztorysu przygotowanego przez Agencję.
  3. Czy nabyte od Agencji towary i usługi są związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, a jeśli tak to proszę opisać w czym ten związek się przejawia?
    Zdaniem Wnioskodawcy zorganizowana impreza, a w związku z nią nabyte od Agencji towary i usługi były związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Związek ten przejawia się w tym, że założonym przez Wnioskodawcę celem gospodarczym imprezy było zainteresowanie potencjalnych pracowników oferowanym przez Wnioskodawcę zatrudnieniem, co w dobie poszukiwania pracowników i niedoboru rąk do pracy jest kluczowe dla prowadzenia działalności, wykonywania czynności opodatkowanych i pozyskiwania przychodów.
    W trakcie imprezy przedstawiane były oferty podjęcia pracy w Spółce, profil działalności Spółki, a także prezentowano jakich pracowników poszukuje Spółka. Organizacja szeroko nagłośnionego wydarzenia, z licznymi atrakcjami pozwoliła dotrzeć do większej ilości osób potencjalnie zainteresowanych podjęciem pracy w Spółce niż seria zwykłych ogłoszeń o pracę czy wynajęcie agencji headhunterskiej (co byłoby związane z wysokimi kosztami). Poszukiwanie pracowników jest nieodłącznie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, ponieważ do wytwarzania odpowiedniej jakości towarów niezbędni są wykwalifikowani pracownicy, których nie jest łatwo pozyskać w obecnej sytuacji na rynku pracy. Spółka stale poszukuje nowych pracowników, a dzięki organizacji imprezy cieszącej się dużym zainteresowaniem społecznym, miała możliwość uzyskać dostęp do liczniejszego grona potencjalnych pracowników, niż poprzez ogłoszenia prasowe lub portale służące do umieszczania ofert pracy.
  4. Czy udział w zorganizowanej imprezie był nieodpłatny czy odpłatny?
    Udział w zorganizowanej imprezie był nieodpłatny.
  5. Czy zorganizowana impreza była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy?
    Tak. Jak wspomniano w pkt 3 powyżej Wnioskodawca poszukuje pracowników na różnego typu stanowiska, a osobisty kontakt potencjalnie zainteresowanych podjęciem pracy z przedstawicielami Spółki, umożliwia im uzyskanie szerszych informacji o Spółce, niż np. z ogłoszeń prasowych. Sytuacja na rynku pracy obecnie jest trudna dla pracodawcy, dlatego konieczne jest podejmowanie dodatkowych inicjatyw w celu pozyskiwania odpowiednio wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Odpowiednie prowadzenie działalności gospodarczej uzależnione jest od zatrudnienia wymaganych specjalistów.
  6. Czy ulotki reklamowe i gadżety były przekazane nieodpłatnie?
    Tak. Ulotki i gadżety (czyli odblaski) przekazywane były w celu rozpowszechnienia informacji o Spółce i oferowanych przez nią stanowiskach pracy pośród jak największej liczby uczestników imprezy poprzez zwiększenie rozpoznawalności Spółki wśród lokalnej społeczności. Zwiększenie rozpoznawalności Spółki ma związek ze zwiększeniem liczby osób zainteresowanych podjęciem pracy.
  7. Czy ww. towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.)?
    Gadżetami były opaski odblaskowe, które w świetle art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r„ poz. 1221, z późn. zm.) należy uznać za prezenty o małej wartości, ponieważ jednostkowa wartość ich nabycia wynosiła 1,45 zł netto. W ten sam sposób należy zakwalifikować rozdawane ulotki, które z samego swojego założenia oraz sposobu produkcji nie przekraczają wymienionej w art. 7 ust. 4 kwoty.
  8. Czy przekazanie ulotek i gadżetów następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy?
    Tak. Treść ulotek stanowiły opisy stanowisk pracy na które Spółka prowadzi rekrutację, dzięki czemu potencjalne osoby zainteresowane podjęciem współpracy mogły powziąć informacje o prowadzonej rekrutacji oraz zapoznać się z oferowanymi stanowiskami. Ponadto ulotki jak i odblaski zawierały logo Spółki, pozwoliło to zwiększyć rozpoznawalność Spółki, oraz zapisać się pozytywnie w świadomości lokalnej społeczności, co zdaniem Wnioskodawcy zwiększy liczbę zainteresowanych podjęciem pracy. Jak już wyżej wspomniano, efektywność prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę jest nierozłącznie związane z zatrudnianiem odpowiedniej ilości wysoko wykwalifikowanych pracowników.

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Agencję?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Agencję.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, prawo odliczenia podatku naliczonego będzie istniało wtedy, gdy będzie istniał związek między wydatkami, z którymi podatek naliczony jest związany a sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez podatnika.

W stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku nabyte przez Spółkę od Agencji usługi nie są usługami wykorzystywanymi bezpośrednio przy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, istnieje pośredni związek pomiędzy przedmiotowymi usługami a dokonywaną przez Spółkę sprzedażą opodatkowaną. Jak Spółka wskazała w części dotyczącej pytania nr 1, Impreza została zorganizowana przede wszystkim w celu umożliwienia potencjalnym pracownikom uzyskania szczegółowych informacji na temat warunków pracy w Spółce. Ten aspekt podjętych przez Wnioskodawcę działań ma związek z prowadzoną przez niego działalnością, której rezultatem są czynności opodatkowane. Należy zauważyć, że Trybunał Sprawiedliwości UE w swoich orzeczeniach (np. w wyroku z 22 października 2015 w sprawie C-126/14 Sveda UAB) zwracał uwagę, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać „nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, jeżeli poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika.” Taki związek zaś Wnioskodawca wykazał w części dotyczącej pytania nr 1. W konsekwencji, Spółka powinna mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług Agencji.

Dodatkowo należy wskazać, że usługi świadczone przez Agencję nie mieszczą się w żadnej kategorii usług, wskazanych w ustawie o VAT (art. 88), w stosunku do których podatnik nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawa o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów i usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)”.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego nabyte jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy ich nabyciu a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Aby stwierdzić, czy wymieniona wyżej norma art. 88 ustawy znajduje zastosowanie, w pierwszej kolejności ustalenia wymaga czy dana transakcja podlega opodatkowaniu czy też korzysta ze zwolnienia od podatku lub nie podlega opodatkowaniu.

Jak wyjaśniono, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. Należy zaznaczyć, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zorganizował imprezę, w której mogli wziąć udział zarówno pracownicy Spółki, jak i mieszkańcy C. Celem Imprezy było:

  • Umożliwienie osobom zainteresowanym pracą w Spółce uzyskanie odpowiednich informacji (Wnioskodawca prowadzi aktualnie rekrutację na wiele stanowisk, zarówno w zakładzie produkcyjnym, jak i w 4 centrach - finansowym, inżynieryjnym, IT oraz zakupowym);
  • Utrwalenie w świadomości lokalnej społeczności nowego logo Spółki (co ma znaczenie także w procesie pozyskiwania pracowników);
  • Zwiększenie rozpoznawalności Spółki w lokalnej społeczności (co również przekłada się na możliwość rekrutacji personelu) poprzez udostępnienie atrakcji związanych tematycznie z działalnością Spółki - Wnioskodawca jest producentem poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa wykorzystywanych w samochodach, a atrakcje dotyczyły jazdy samochodem (symulator zderzeń, symulator F1, tor off-road itd.).

Na Imprezie pracownicy Wnioskodawcy przekazywali informacje o możliwości podjęcia pracy w Spółce, udzielali wszelkich informacji o Spółce jako pracodawcy, namawiali do składania dokumentów w celu przejścia procesu rekrutacyjnego i podjęcia zatrudnienia. Zarówno inżynierowie, jak i księgowi opowiadali o swojej pracy. Były rozdawane ulotki rekrutacyjne i gadżety reklamowe. Była też wystawiona lista do wpisywania się na e-mailing w celu informowania o aktualnych ofertach pracy. Ze sceny była też przekazywana informacja o możliwości uzyskania konkretnych wiadomości i danych rekrutacyjnych w dedykowanych namiotach.

Wnioskodawca zlecił organizację Imprezy podmiotowi zewnętrznemu (dalej jako: Agencja), od którego otrzymał faktury dokumentujące wykonanie zleconych usług.

Faktury dokumentowały:

  1. organizacja imprezy,
  2. odblaski oraz
  3. ścianki reklamowe.

W trakcie imprezy przedstawiane były oferty podjęcia pracy w Spółce, profil działalności Spółki, a także prezentowano jakich pracowników poszukuje Spółka. Organizacja szeroko nagłośnionego wydarzenia, z licznymi atrakcjami pozwoliła dotrzeć do większej ilości osób potencjalnie zainteresowanych podjęciem pracy w Spółce niż seria zwykłych ogłoszeń o pracę czy wynajęcie agencji headhunterskiej (co byłoby związane z wysokimi kosztami). Udział w zorganizowanej imprezie był nieodpłatny.

Ulotki i gadżety (czyli odblaski) przekazywane były w celu rozpowszechnienia informacji o Spółce i oferowanych przez nią stanowiskach pracy pośród jak największej liczby uczestników imprezy poprzez zwiększenie rozpoznawalności Spółki wśród lokalnej społeczności. Zwiększenie rozpoznawalności Spółki ma związek ze zwiększeniem liczby osób zainteresowanych podjęciem pracy.

Gadżetami były opaski odblaskowe, które w świetle art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r„ poz. 1221, z późn. zm.) należy uznać za prezenty o małej wartości, ponieważ jednostkowa wartość ich nabycia wynosiła 1,45 zł netto. W ten sam sposób należy zakwalifikować rozdawane ulotki, które z samego swojego założenia oraz sposobu produkcji nie przekraczają wymienionej w art. 7 ust. 4 kwoty.

Treść ulotek stanowiły opisy stanowisk pracy, na które Spółka prowadzi rekrutację, dzięki czemu potencjalne osoby zainteresowane podjęciem współpracy mogły powziąć informacje o prowadzonej rekrutacji oraz zapoznać się z oferowanymi stanowiskami. Ponadto ulotki jak i odblaski zawierały logo Spółki.

Wnioskodawcy powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Agencję.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, dokonane przez Wnioskodawcę zakupy usług związanych z organizacją imprezy, mają wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Opisane we wniosku działania takie jak przekazywanie przez pracowników Wnioskodawcy informacji o możliwości podjęcia pracy w Spółce, udzielanie wszelkich informacji o Spółce jako pracodawcy, namawianie do składania dokumentów w celu przejścia procesu rekrutacyjnego i podjęcia zatrudnienia, ponadto rozdawanie ulotek rekrutacyjnych i gadżetów reklamowych, wpłyną na wysokość obrotów. Spółka stale poszukuje nowych pracowników, a dzięki organizacji imprezy cieszącej się dużym zainteresowaniem społecznym, miała możliwość uzyskać dostęp do liczniejszego grona potencjalnych pracowników, niż poprzez ogłoszenia prasowe lub portale służące do umieszczania ofert pracy. W sposób pośredni zatem wydatki poniesione na organizację imprezy przyczyniają się do generowania obrotów. Zgodnie natomiast ze wskazaniem Wnioskodawcy, zorganizowana impreza, a w związku z nią nabyte od Agencji towary i usługi były związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Związek ten przejawia się w tym, że założonym przez Wnioskodawcę celem gospodarczym imprezy było zainteresowanie potencjalnych pracowników oferowanym przez Wnioskodawcę zatrudnieniem.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z organizacją imprezy, przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj