Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.306.2017.1.AP
z 21 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu oraz terminu dokonania tego odliczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu oraz terminu dokonania tego odliczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 września 2017 r. o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W związku z tym Gmina ponosi i będzie ponosiła w przyszłości wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Obecnie Gmina przygotowuje się do rozpoczęcia realizacji inwestycji w zakresie budowy infrastruktury (sieci) wodno-kanalizacyjnej pod nazwą „Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie poprzez budowę sieci wodociągowej (...) oraz budowę przydomowych oczyszczalni w budynkach gminnych”. Inwestycja ma być realizowana w latach 2017-2018. W ramach inwestycji zostanie wykonanych 56 przyłączy (...).

Na terenie Gminy funkcjonuje spółka komunalna działająca pod nazwą Międzygminna Spółka Wodno-Kanalizacyjna, w której Gmina posiada 54,4% udziałów. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług dostawy wody i odbioru ścieków odprowadza podatek VAT należny. Obecnie Spółka świadczy swoje usługi wykorzystując w tym celu infrastrukturę wytworzoną przez Gminę, przekazaną jej częściowo w formie aportu (stacja uzdatnienia wody (...)) oraz częściowo na podstawie umowy użyczenia (wodociągi: (…)).

Gmina, po zakończeniu realizacji inwestycji, zamierza niezwłocznie przekazać wybudowaną infrastrukturę do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy. W związku z powyższym od momentu wydzierżawienia wybudowana sieć wodno-kanalizacyjna będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierała od Spółki wynagrodzenie, będzie wystawiała faktury VAT oraz wykazywała podatek VAT należny w deklaracjach podatkowych. Na podstawie umowy dzierżawy Spółka będzie mogła wykorzystywać infrastrukturę i pobierać z tego tytułu pożytki w postaci opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Należy zaznaczyć, że wśród punktów przyłączy, które mają być wykonane w ramach planowanej inwestycji, nie występują jednostki budżetowe Gminy, lecz w większości osoby prywatne, a ponadto odrębne instytucje oraz budynki komunalne Gminy, w których wynajmowane są lokale mieszkalne na rzecz osób fizycznych.

Zdaniem Gminy, w związku z odpłatnym udostepnieniem wybudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz Spółki, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących realizację Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z odpłatnym udostępnieniem infrastruktury na rzecz Spółki, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu?
  2. W jaki sposób, tj. w jakim terminie, Gmina powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego od wydatków na utworzenie infrastruktury?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W związku z odpłatnym udostępnieniem infrastruktury na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących realizację projektu.

Ad. 2

Gmina będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego już w trakcie trwania realizacji inwestycji, tj. w bieżącej deklaracji VAT za okres, w którym otrzyma fakturę dokumentującą dany wydatek (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych), o ile w okresie tym (lub wcześniej) po stronie wystawcy faktury powstał obowiązek podatkowy w VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo takie przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto należy zauważyć, że w pełnym zakresie prawo przysługuje, o ile nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowa dzierżawy Infrastruktury wodociągowej ma niewątpliwie charakter cywilnoprawny, co oznacza, że Gmina wykonując czynności na jej podstawie działa w charakterze podatnika VAT.

Związek pomiędzy zakupionymi przez Gminę na potrzeby wytworzenia infrastruktury towarami i usługami, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni i oczywisty. Aby móc odpłatnie wydzierżawić Spółce wodociąg, a tym samym wykonywać czynności opodatkowane VAT, Gmina musi tę Infrastrukturę wytworzyć, zatem nabywać towary i usługi służące temu celowi. Tym samym Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na wybudowanie wodociągu. Gmina zauważa, że związek pomiędzy zakupionymi towarami i usługami a wykonywaniem czynności opodatkowanych nie musi mieć charakteru bezpośredniego i ścisłego. Za wystarczający uważa się zadeklarowany przez podatnika zamiar przeznaczenia danego towaru lub usługi na cele związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie wystąpi żadna z przesłanek do ograniczenia prawa do odliczenia podatku, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Efekty planowanej inwestycji będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem nie znajdą tu zastosowania przepisy dotyczące współczynnika struktury sprzedaży oraz korekty wieloletniej – art. 90 i 91 ustawy o VAT. Oznacza to, że Gmina będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na wytworzenie infrastruktury wodociągowej.

W myśl art. 86 ust. 10 i l0b ustawy o VAT Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach związanych z budową wodociągu w rozliczeniach za okresy, w których powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych towarów i usług, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę. Ponadto, jeśli Gmina nie dokona odliczenia w tymże okresie, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego, w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11), a jeśli nie dokona odliczenia w tych okresach, będzie mogła dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres w którym powstało prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13). Wnioskodawca zauważa także, że prawo do odliczenia, będzie przysługiwało mu już w trakcie trwania inwestycji, jeszcze przed zawarciem umowy dzierżawy infrastruktury. Istotnym jest tutaj, że ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabywaniu towarów i usług wynika, że są one dokonywane w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Inwestycja poczyniona przez Gminę będzie realizowana z zamiarem wykorzystywania jej efektów do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina zamierza więc dokonywać odliczeń podatku w bieżących deklaracjach VAT za okres, w którym otrzyma fakturę, pod warunkiem, że po stronie dostawcy powstanie obowiązek podatkowy VAT w zakresie transakcji dokumentowanej tą fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina ponosi i będzie ponosiła w przyszłości wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Obecnie Gmina przygotowuje się do rozpoczęcia realizacji inwestycji w zakresie budowy infrastruktury (sieci) wodno-kanalizacyjnej pod nazwą „Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie poprzez budowę sieci wodociągowej(...) oraz budowę przydomowych oczyszczalni w budynkach gminnych”. Inwestycja ma być realizowana w latach 2017-2018. W ramach inwestycji zostanie wykonanych 56 przyłączy (...).

Na terenie Gminy funkcjonuje spółka komunalna działająca pod nazwą Międzygminna Spółka Wodno-Kanalizacyjna., w której Gmina posiada 54,4% udziałów. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług dostawy wody i odbioru ścieków odprowadza podatek VAT należny. Obecnie Spółka świadczy swoje usługi wykorzystując w tym celu infrastrukturę wytworzoną przez Gminę, przekazaną jej częściowo w formie aportu (stacja uzdatnienia wody (...)) oraz częściowo na podstawie umowy użyczenia (wodociągi:…..).

Gmina, po zakończeniu realizacji inwestycji, zamierza niezwłocznie przekazać wybudowaną infrastrukturę do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy. W związku z powyższym od momentu wydzierżawienia wybudowana sieć wodno-kanalizacyjna będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierała od Spółki wynagrodzenie, będzie wystawiała faktury VAT oraz wykazywała podatek VAT należny w deklaracjach podatkowych. Na podstawie umowy dzierżawy Spółka będzie mogła wykorzystywać infrastrukturę i pobierać z tego tytułu pożytki w postaci opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją projektu będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu oraz terminu dokonania tego odliczenia.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Ponadto, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) – przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, świadczenie Gminy na rzecz Spółki odbywa się na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności odpłatnego udostępniania przez Gminę mienia wytworzonego w ramach zrealizowanej inwestycji w oparciu o umowę dzierżawy, za którą Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie, Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach zadań własnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym, bowiem w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji oraz jej efekty są wykorzystywane przez Gminę w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą ze Spółką.

Ponadto z uwagi na fakt, że Gmina ponosi wydatki na budowę sieci kanalizacji sanitarnej z zamiarem wykorzystania inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to jest ona uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wybudowaniem infrastruktury w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał stosowne faktury.

Zatem, realizacja prawa do odliczenia podatku powinna nastąpić na zasadach zawartych w art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy.

Podsumowując, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji wykonanej w ramach projektu: „Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie poprzez budowę sieci wodociągowej (...) oraz budowę przydomowych oczyszczalni w budynkach gminnych”, którą od początku realizuje z zamiarem odpłatnego udostępniana Spółce, na podstawie umowy dzierżawy. Odliczenia tego Gmina może dokonać w rozliczeniach za okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma stosowne faktury.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj