Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.368.2017.1.MT
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu28 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Nowoczesna opieka medyczna to wysoka jakość życia mieszkańców obszaru działania LGD”, której celem jest rozwój gabinetu stomatologicznego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Nowoczesna opieka medyczna to wysoka jakość życia mieszkańców obszaru działania LGD”, której celem jest rozwój gabinetu stomatologicznego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni realizuje operację pn. „Nowoczesna opieka medyczna to wysoka jakość życia mieszkańców obszaru działania LGD” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 i 1888, z 2016 r. poz. 337 i 1579 oraz z 2017 r. poz. 5 i 60)

Wartość operacji wynosi 336 200 zł, wydatki kwalifikowalne stanowią sumę 336 200 zł, natomiast kwota wnioskowanego dofinansowania to 200 000 zł. W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Rozwój gabinetu stomatologicznego, znajdującego się na obszarze LSR poprzez zakup wyposażenia, utworzenie jednego miejsca pracy oraz utrzymanie go poprzez okres związania z celem.

W ramach operacji zostanie zakupione wyposażenie nowo urządzanego gabinetu:

  • fotel stomatologiczny,
  • pantomograf,
  • zestaw RTG,
  • zestaw: autoklaw, zgrzewarka, destylarka,
  • mikroskop,
  • zestaw do znieczulania komputerowego,
  • urządzenie dozujące „gaz rozweselający”,
  • mikrosilnik endodontyczny.

Wysokość dofinansowania wynosi 70% kosztów kwalifikowanych.


W celu realizacji operacji wykonawcy zostali wyłonieni z zachowaniem zasad konkurencyjności obowiązujących w ramach projektów realizowanych z PROW 2014-2020. Wykonawcy są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia całości podatku VAT w związku z realizacją opisanej operacji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Według art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni jest podatnikiem zwolnionym z podatku VAT i Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Co istotne, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r.o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, 1948 i 2260),
  4. psychologa.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, która realizuje operację pn. „Nowoczesna opieka medyczna to wysoka jakość życia mieszkańców obszaru działania LGD” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: rozwój gabinetu stomatologicznego, znajdującego się na obszarze LSR poprzez zakup wyposażenia, utworzenie jednego miejsca pracy oraz utrzymanie go poprzez okres związania z celem. W ramach operacji zostanie zakupione wyposażenie nowo urządzanego gabinetu: fotel stomatologiczny, pantomograf, zestaw RTG, zestaw: autoklaw, zgrzewarka, destylarka, mikroskop, zestaw do znieczulania komputerowego, urządzenie dozujące „gaz rozweselający” oraz mikrosilnik endodontyczny. Wysokość dofinansowania wynosi 70% kosztów kwalifikowanych. W celu realizacji operacji wykonawcy zostali wyłonieni z zachowaniem zasad konkurencyjności obowiązujących w ramach projektów realizowanych z PROW 2014-2020.

Wnioskodawczyni wskazała, że realizacja projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowany w ramach przedmiotowego projektu parking jest udostępniany nieodpłatnie. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19a ustawy o VAT. Nabyte przez Wnioskodawczynię towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do usług zwolnionych z podatku VAT.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabytych do realizacji przedmiotowej operacji.


Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte przez Wnioskodawczynię towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT, tj. usług związanych z opieka medyczną zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT. Zatem, nie zostaną spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego - wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym, skoro w niniejszych okolicznościach Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz brak jest związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji „Nowoczesna opieka medyczna to wysoka jakość życia mieszkańców obszaru działania LGD”, której celem jest rozwój gabinetu stomatologicznego.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającąi odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj