Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.309.2017.1.AW
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w sytuacji, gdy kontrahent wobec nieuzyskania odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w sytuacji, gdy kontrahent wobec nieuzyskania odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest podmiotem (polskim rezydentem podatkowym) podlegającym opodatkowaniu CIT. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kompleksowa produkcja i dystrybucja środków smarnych.

W celu sprostania wymaganiom coraz bardziej konkurencyjnego rynku i zaspokajania bieżących potrzeb biznesowych, Wnioskodawca planuje wprowadzić nowy system premii dla kontrahentów, nabywających jego produkty. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy przewidywać będą wypłatę kontrahentowi z góry określonej sumy pieniężnej. Kwota ta stanowić będzie tzw. „prerabat” – tj. wypłatę środków na poczet premii pieniężnej, należnej kontrahentowi po dokonaniu w poszczególnych okresach rozliczeniowych zakupu określonego wolumenu określonych asortymentowo produktów Spółki, na warunkach wynikających szczegółowo z postanowień zawieranych umów z kontrahentami.

Umowy będą przewidywały kwoty premii pieniężnych przysługujących kontrahentom z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy zawierane będą na kilka lat, a okres ich obowiązywania dzielony będzie na roczne okresy rozliczeniowe.

Kwota wypłacanego prerabatu będzie odpowiadała planowanej łącznej kwocie premii przysługujących kontrahentom za wszystkie okresy rozliczeniowe.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, Spółka przewiduje trzy możliwe do wystąpienia scenariusze:

  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym zakupu określonego asortymentowo wolumenu produktów Spółki – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy będzie mu przyznana, a część kwoty wypłaconego prerabatu, odpowiadająca wysokości premii należnej za ten okres rozliczeniowy nie będzie podlegać zwrotowi do Wnioskodawcy i zostanie zatrzymana przez kontrahenta, jako należna mu premia pieniężna.
  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Wnioskodawcy na poziomie poniżej ustalonego procentowo planowanego wolumenu zakupowego (np. poniżej 80%) – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, kontrahent zobowiązany będzie do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy części kwoty prerabatu, odpowiadającej wartości premii ustalonej kontrahentowi za dany okres rozliczeniowy.
  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Spółki na poziomie poniżej ustalonego wolumenu zakupowego, lecz na poziomie, co najmniej np. 80% planowanych zakupów w danych okresie rozliczeniowym – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, ale kwota prerabatu ustalona na dany okres rozliczeniowy nie będzie podlegała automatycznemu zwrotowi, lecz będzie zwrócona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, o ile nie zostanie zaliczona na poczet dodatkowej premii pieniężnej, która może potencjalnie przysługiwać kontrahentowi po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego.

Dodatkowa premia pieniężna wypłacana będzie na zasadach następujących:

  • Na koniec ostatniego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca dokona weryfikacji realizacji planu zakupowego ze wszystkich okresów rozliczeniowych.
  • W przypadku, gdy suma zakupionych przez kontrahenta wolumenów produktów ze wszystkich okresów rozliczeniowych, będzie co najmniej równa sumie planowanych wolumenów zakupowych ze wszystkich okresów rozliczeniowych ustalonych w dniu zawarcia umowy, Wnioskodawca przyzna kontrahentowi dodatkową premię pieniężną, w wysokości nieprzyznanych premii pieniężnych w okresach rozliczeniowych, w których procent realizacji planu zakupowego przez kontrahenta mieścił się w ustalonym przedziale np. 80-100% wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca podkreślił, że na cele rozliczeń CIT, w trakcie obowiązywania umów, w okresach przed przyznaniem kontrahentom premii pieniężnych za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, będzie rozpoznawał przychód z tytułu sprzedaży produktów w pełnej wysokości (tj. w wysokości wynikającej z pierwotnego cennika, według wartości wystawianych kontrahentom faktur, bez dokonania pomniejszenia tej ceny o potencjalne premie pieniężne i premię dodatkową). W przypadku wystąpienia przesłanek do udzielenia premii pieniężnej (tj. realizacji zakupów przez kontrahenta na ustalonym poziomie) za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą na wartość odpowiadającą wysokości prerabatu na dany okres rozliczeniowy. Taki sam sposób będzie obowiązywał przy ewentualnym wystąpieniu dodatkowej premii pieniężnej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku numerem 3):

Czy w sytuacji, gdy kontrahent wobec nieuzyskania odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy kontrahent wobec nieuzyskania odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy kontrahent wobec braku dokonania nabycia od Spółki odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego.

Mając na uwadze, że kwota przekazywanego prerabatu nie powinna stanowić dla Wnioskodawcy podatkowego kosztu uzyskania przychodów, to następczy zwrot tej kwoty przez kontrahentów nie powinien dla Spółki stanowić przychodu. Powyższe podejście znajduje uzasadnienie w treści art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, w myśl którego nie stanowią przychodu zwrócone inne wydatki, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Według utrwalonej linii orzeczniczej, aby dany wydatek mógł być zaliczony do kategorii „innych wydatków”, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT konieczne jest, by „wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów” w rozumieniu przepisu art. 15 tej ustawy oraz by wydatek został wcześniej przez podatnika poniesiony, a następnie zwrócony podatnikowi, przy czym wydatek poniesiony był odpowiednikiem wydatku zwróconego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca niewątpliwie poniesie zwracany wydatek – kwota prerabatu będzie wypłacona z góry po zawarciu umów z kontrahentami, po czym, w razie niespełnienia przez kontrahentów zobowiązań związanych z nabyciem odpowiednich wolumenów produktów Spółki, będzie on Wnioskodawcy zwracany. Wydatki te niewątpliwie są wobec siebie tożsame, a zatem przepisy art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT powinny mieć w tej sytuacji zastosowanie, a kwoty prerabatu zwracane na rzecz Wnioskodawcy nie powinny stanowić dla niego przychodu na cele rozliczeń CIT.

Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy kontrahent wobec nieuzyskania odpowiedniego wolumenu zakupowego nie uzyska premii pieniężnej lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego i dokona na rzecz Wnioskodawcy zwrotu odpowiedniej części (lub całości) kwoty przekazanego wcześniej prerabatu, zwrócona kwota nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa jedynie zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ww. ustawy, ustawodawca precyzuje więc jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Przychodami są więc w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 updop).

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia jak i do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego. Przychodami należnymi są zatem przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Ustawodawca nie zastrzega, że przychodem są tylko wymienione w art. 12 updop pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 tej ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej, zwłaszcza że listę pożytków – stanowiącą katalog zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu – które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a updop, do przychodów nie zalicza się m.in. zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym podkreślić, że aby dany wydatek mógł być zaliczony do kategorii „innych wydatków”, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a cyt. ustawy, konieczne jest, aby wydatek został wcześniej przez podatnika poniesiony, a następnie zwrócony podatnikowi. Przy czym wydatek poniesiony powinien być odpowiednikiem wydatku zwróconego. Tak więc „wydatek zwrócony” to ten sam, a nie taki sam wydatek, który został poniesiony. Zwróconym innym wydatkiem nie jest bowiem uzyskana przez podatnika kwota, która tylko odpowiada wartości poniesionego wydatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje wprowadzić nowy system premii dla kontrahentów, nabywających jego produkty. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy przewidywać będą wypłatę kontrahentowi z góry określonej sumy pieniężnej. Kwota ta stanowić będzie tzw. „prerabat” – tj. wypłatę środków na poczet premii pieniężnej, należnej kontrahentowi po dokonaniu w poszczególnych okresach rozliczeniowych zakupu określonego wolumenu określonych asortymentowo produktów Spółki, na warunkach wynikających szczegółowo z postanowień zawieranych umów z kontrahentami.

Umowy będą przewidywały kwoty premii pieniężnych przysługujących kontrahentom z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy zawierane będą na kilka lat, a okres ich obowiązywania dzielony będzie na roczne okresy rozliczeniowe.

Kwota wypłacanego prerabatu będzie odpowiadała planowanej łącznej kwocie premii przysługujących kontrahentom za wszystkie okresy rozliczeniowe.

Jeżeli kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym zakupu określonego asortymentowo wolumenu produktów Spółki – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy będzie mu przyznana, a część kwoty wypłaconego prerabatu, odpowiadająca wysokości premii należnej za ten okres rozliczeniowy nie będzie podlegać zwrotowi do Wnioskodawcy i zostanie zatrzymana przez kontrahenta, jako należna mu premia pieniężna. Jeżeli kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Wnioskodawcy na poziomie poniżej ustalonego procentowo planowanego wolumenu zakupowego (np. poniżej 80%) – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, kontrahent zobowiązany będzie do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy części kwoty prerabatu, odpowiadającej wartości premii ustalonej kontrahentowi za dany okres rozliczeniowy. Jeżeli natomiast kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Spółki na poziomie poniżej ustalonego wolumenu zakupowego, lecz na poziomie, co najmniej np. 80% planowanych zakupów w danych okresie rozliczeniowym – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, ale kwota prerabatu ustalona na dany okres rozliczeniowy nie będzie podlegała automatycznemu zwrotowi, lecz będzie zwrócona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, o ile nie zostanie zaliczona na poczet dodatkowej premii pieniężnej, która może potencjalnie przysługiwać kontrahentowi po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego.

Skoro kwota prerabatu nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów, w związku z powyższym zwrócona w odpowiedniej części kwota prerabatu nie będzie stanowiła przychodu Spółki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 2 zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj