Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.213.2017.1.MS
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca, jako wspólnik spółki komandytowej, jest zobowiązany na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do składania informacji CIT – ST – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca, jako wspólnik spółki komandytowej, jest zobowiązany na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do składania informacji CIT – ST.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednocześnie Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce komandytowej S. Wnioskodawca jest komplementariuszem w tej spółce komandytowej. Spółka komandytowa S prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w dwóch lokalizacjach. Spółka komandytowa S posiada biura, hale produkcyjne i hale magazynowe zlokalizowane na obszarze gminy A oraz halę produkcyjną zlokalizowaną na obszarze gminy B. Siedziba spółki komandytowej S znajduje się w gminie A.

Spółka komandytowa S zatrudnia pracowników. Część pracowników spółki komandytowej S będzie miała określone w umowach o pracę miejsce wykonywania pracy w biurach, halach produkcyjnych i halach magazynowych w gminie A, a część w hali produkcyjnej w gminie B.

Spółka komandytowa S ma jednolitą strukturę organizacyjną, to znaczy że na podstawie wewnętrznych regulacji nie została podzielona na zakłady, oddziały lub inne jednostki organizacyjne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako wspólnik spółki komandytowej S, jest zobowiązany na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do składania informacji CIT - ST?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej w skrócie „u.p.d.o.p.”) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w tym artykule, są przepisy ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1453; dalej w skrócie „u.d.j.s.t.”). Zgodnie z art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t. jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a. Art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t. wskazuje, że zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Natomiast art. 10 ust. 4 u.d.j.s.t. przewiduje, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Informacja ta jest składana na formularzu CIT - ST.

Mając na uwadze przytoczone przepisy Wnioskodawca uważa, że nie jest on zobowiązany, jako wspólnik spółki komandytowej S, do składania informacji CIT - ST.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że obowiązek składania informacji CIT - ST dotyczy podatników podatku dochodowego od osób prawnych, którzy posiadają zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby. Obowiązek ten nie dotyczy zatem spółki komandytowej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (nie została wymieniona w art. 1 u.p.d.o.p.). Obowiązek ten nie dotyczy również Wnioskodawcy, który co prawda jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, ale nie posiada zakładów (oddziałów). W szczególności należy podkreślić, że spółka komandytowa S nie może być traktowana jako zakład albo oddział Wnioskodawcy. Spółka komandytowa jest samodzielnym podmiotem prawnym i odrębnym od wspólników przedsiębiorcą. Spółka komandytowa, jako spółka osobowa, może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana (art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577). Spółka komandytowa jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą (art. 102 Kodeksu spółek handlowych). Nie ma zatem żadnych podstaw prawnych do przyjmowania, że spółka komandytowa S stanowi zakład albo oddział Wnioskodawcy.

Zakładem (oddziałem), o których mowa w art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. oraz w art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t., jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Tym samym kryterium decydującym o istnieniu zakładu (oddziału) jest zatrudnianie pracowników i określenie w umowie o pracę miejsca wykonywania pracy na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla siedziby podatnika. W omawianej sytuacji pracowników będzie zatrudniała spółka komandytowa S. Spółka komandytowa, jako jednostka organizacyjna posiadająca zdolność prawną może być pracodawcą (art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1666 ze zm.). Stosunek pracy będzie zatem łączył pracownika ze spółką komandytową S, a nie z Wnioskodawcą. Tak więc z tej perspektywy nie można uznawać, że Wnioskodawca posiada zakład (oddział) w postaci spółki komandytowej S, ponieważ o istnieniu takiego zakładu (oddziału) decyduje kryterium zatrudniania pracowników, a zatrudniać pracowników będzie spółka komandytowa S, nie Wnioskodawca. W związku z tym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania informacji CIT - ST.

Poza powyższymi argumentami można wskazać, że z praktycznego punktu widzenia obowiązek składania przez Wnioskodawcę prawidłowo wypełnionej informacji CIT - ST byłby niewykonalny. Zgodnie z art. 10 ust. 4 u.d.j.s.t. podatnicy są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach). Również sam formularz CIT - ST wymaga podania ogólnej liczby pracowników zatrudnionych przez podatnika (poz. 22) oraz liczby zatrudnionych w poszczególnych zakładach albo oddziałach (np. poz. 29). Skoro to spółka komandytowa, a nie Wnioskodawca, zatrudnia pracowników, to nie ma żadnych podstaw do tego, aby Wnioskodawca wpisywał w informacji CIT - ST liczbę pracowników spółki komandytowej. Żaden przepis nie nakłada takiego obowiązku, nie określa sposobu jego realizacji, zaś sam formularz CIT - ST nie przewiduje takiej możliwości.

Reasumując, Wnioskodawca, jako wspólnik spółki komandytowej S, nie jest zobowiązany na podstawie art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. do składania informacji CIT - ST.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj