Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.235.2017.1.MD
z 22 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. inwestycją.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … (dalej jako „Gmina”) jest czynnym podatnikiem VAT. W 2017 r. Gmina stosuje współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 5%.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. „…” w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Działanie s. 1 „Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii”, na poziomie 65% kosztów całego projektu.

Gmina poniesie koszty dokumentacji technicznej oraz inspektora nadzoru, będą to koszty własne Gminy niekwalifikowalne w projekcie. VAT w projekcie jest kosztem niekwalifikowalnym. Projekt planowany jest do realizacji w 2018 r. W drodze przetargu zostanie wyłoniony wykonawca, który dostarczy i zamontuje 90 instalacji solarnych na dachach i ścianach budynków mieszkalnych na terenie Gminy.

Instalacje będą służyły do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Żadna instalacja nie będzie zamontowana na budynkach innych niż mieszkalne, nie będzie też montażu na konstrukcjach umieszczonych na gruncie.

Gmina posiada prawo do wykonania usługi zamontowania kolektorów na podstawie cywilnoprawnych umów użyczenia z mieszkańcami uwzględnionymi w projekcie. Umowy użyczenia zostały zawarte na okres trwania projektu oraz okres trwałości projektu, tj. 5 lat, licząc od dnia ostatecznego rozliczenia końcowego wniosku o płatność. Umowy użyczenia nie uwzględniają odpłatności za użyczenie. Użyczający są zobowiązani do uiszczenia opłaty w wysokości 35% wartości poprzetargowej danego zestawu solarnego w momencie rozstrzygnięcia postępowania przetargowego, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę.

Podstawę opodatkowania stanowić będzie przysługujące Gminie wynagrodzenie za usługę montażu ze strony mieszkańca, czyli cena finalna brutto z uwzględnieniem 8% stawki VAT.

Dokonanie wpłaty jest warunkiem koniecznym do wykonania usługi montażu instalacji.

W okresie trwania projektu i przez okres trwałości projektu (5 lat) instalacje solarne będą własnością Gminy. W tym czasie będą udostępniane do użytkowania użyczających mieszkańców. Za użytkowanie instalacji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Po upływie okresu trwałości projektu zamontowane instalacje zostaną przekazane użyczającym protokołami przekazania, bez wnoszenia opłat za przekazanie, gdyż przekazanie nie będzie stanowiło odrębnej usługi, lecz będzie częścią usługi ciągłej określonej w umowie z mieszkańcem. Wpłata dokonana przed montażem kolektorów zostanie zaliczona na konto późniejszego przekazania zestawów solarnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy Gmina może odliczyć VAT naliczony związany z wydatkami na realizacją projektu instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych?
  • Czy Gmina może odliczyć VAT w całości (100%) z faktur zakupu związanych z realizacją projektu, pomimo że koszty realizacji inwestycji pokrywane są w 35% przez mieszkańców biorących udział w projekcie?


Zdaniem Gminy:


Ad 1.


Ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu. Usługi montażu instalacji świadczone są odpłatnie. Istnieje stosunek prawny pomiędzy dostawcą usługi (Gminą) a odbiorcy (mieszkańcami). W zamian za wykonanie świadczenia zostanie wypłacone wynagrodzenie, jest to warunkiem koniecznym wynikającym z umowy cywilnoprawnej.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi zakupami na rzecz realizacji projektu a czynnościami opodatkowanymi, czyli świadczeniem usług montażu instalacji.

Spełnione są zatem warunki wynikające z art. 86 ust. 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad 2.


Przysługuje jej prawo do bieżącego i pełnego (100%) odliczania VAT naliczonego od faktur związanych z wydatkami dotyczącymi realizowanej inwestycji, pomimo, że mieszkańcy będą uczestniczyć w kosztach projektu w 35%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina spełnia wszystkie przesłanki, wpływające na prawo do odliczeń, jednocześnie nie zachodzą przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja – wobec braku żądania (pytania) Gminy – nie dotyczy kwestii zawartej w zdaniu (podanym w opisie zdarzenia przyszłego) „Podstawę opodatkowania stanowić będzie przysługujące Gminie wynagrodzenie za usługę montażu ze strony mieszkańca, czyli cena finalna brutto z uwzględnieniem 8% stawki VAT”.

Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie (por. art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), co wprawdzie nie może mieć wpływu na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego, ale rzutuje na sposób skorzystania z tego prawa.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj