Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.88.2017.1.AG
z 10 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej uczestnikom programu lojalnościowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej uczestnikom programu lojalnościowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce Grupa R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Spółka”). Spółka ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż czasu reklamowego i powierzchni reklamowej w stacjach radiowych oraz w Internecie.

Klientami Spółki są przedsiębiorcy (w tym osoby fizyczne, osoby prawne, jak również podmioty nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną), zlecający Spółce emisję reklamy radiowej lub innego przekazu handlowego na antenie stacji radiowej. Klientami Spółki są również przedsiębiorcy wspólnie prowadzący działalność gospodarczą w ramach umowy spółki cywilnej.

Spółka zamierza zorganizować program lojalnościowy dla Klientów (dalej również jako „Program”), którego zasady określa opracowany przez Spółkę Regulamin. Program nie jest przeznaczony dla konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego ani dla innych podmiotów niespełniających warunków określonych w Regulaminie. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne.

Klienci Spółki mogą przystąpić do Programu i wówczas zostają oni Uczestnikami Programu.


W ramach Programu, na warunkach określonych w Regulaminie Programu, przyznawane są Uczestnikom punkty. Punkty naliczane są w zamian za nabywanie przez Uczestnika Usług Promowanych. Usługami Promowanymi w ramach Programu są usługi reklamowe i usługi związane z emisją przekazów handlowych, zamawiane (nabywane) u Spółki za pośrednictwem jej lokalnych biur reklamy. Co do zasady – punkty w Programie przyznawane są Uczestnikom za nabywanie Usług Promowanych, według następującej zasady: za każde pełne 10,00 (dziesięć) złotych wartości netto nabytych Usług Promowanych przyznawany jest 1 (jeden) punkt. Spółka nie wyklucza, że w przypadku niektórych Usług Promowanych punkty przyznawane będą według innych zasad. Punkty ewidencjonowane są na kontach Uczestnika. Punkty w Programie nie podlegają wymianie na gotówkę.

Program organizowany jest w celu promocji Spółki oraz w celu promocji usług reklamowych świadczonych przez Spółkę na antenie stacji radiowej. Celem Programu jest zachęcanie Klientów do nabywania Usług Promowanych i nawiązania współpracy ze Spółką. Działania podejmowane przez Spółkę w ramach Programu nakierowane są na zwiększenie przychodów z tytułu świadczenia Usług Promowanych, których nabycie daje możliwość nabycia Towaru po cenie uwzględniającej upust. W ramach Programu Spółka, za pomocą strony internetowej Programu, prowadzi bowiem sprzedaż Towarów Uczestnikom po obniżonej cenie, uwzględniającej upust. W przypadku, gdy w serwisie internetowym wyraźnie nie zaznaczono inaczej – cena Towaru, po uwzględnieniu upustu, wynosi 1 zł brutto (w tym podatek od towarów i usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa). Warunkiem uzyskania wspomnianego wyżej upustu jest wykorzystanie przez Uczestnika odpowiedniej dla danego Towaru liczby aktywnych punktów, które Uczestnik zgromadził w ramach Programu poprzez nabywanie Usług Promowanych. Nabycie Towaru po cenie z uwzględnieniem upustu uzależnione jest od uprzedniego nabycia Usług Promowanych o odpowiedniej wartości i uzyskania w związku z tym odpowiedniej ilości punktów.

Nabycie towaru następuje na podstawie umowy sprzedaży Towaru. W związku z wyrażeniem przez Uczestnika woli nabycia danego Towaru – punkty zgromadzone przez Uczestnika w liczbie niezbędnej do uzyskania upustu na ten Towar są blokowane na Koncie Uczestnika. Punkty są odejmowane od Konta Uczestnika niezwłocznie po przekazaniu zamówienia do realizacji. Do każdego dostarczonego Towaru dołączana jest faktura wystawiona przez Spółkę zgodnie z obowiązującymi przepisami. Faktura jest wystawiana ze Wskazaniem Uczestnika (Klienta) jako nabywcy.

Celem dostawy Towarów na rzecz Uczestników Spółka nabywa towary na podstawie faktur VAT. Cena nabycia Towarów będzie wyższa niż cena sprzedaży z zastosowaniem upustu. Niemniej cena nabycia Towarów będzie niższa niż suma ceny sprzedaży i wartości punktów odjętych z Konta Uczestnika w związku z nabyciem przez niego wybranego Towaru. Wysokość wynagrodzenia należnego Spółce w związku z nabyciem Usług Promowanych przez Uczestnika będzie wyższa niż cena nabycia Towarów sprzedawanych następnie temu Uczestnikowi.

W ramach Programu Spółka, za pomocą serwisu internetowego Programu, umożliwia również Uczestnikom zamawianie specjalnych Voucherów uprawniających do uzyskania upustu (rabatu) na określone usługi świadczone na antenie Stacji Radiowej, uprawniających do skorzystania z takich usług po określonej cenie promocyjnej lub uprawniających do uzyskania innych korzyści, zgodnie z informacjami dostępnymi w serwisie internetowym Programu. W ramach Programu Spółka może również umożliwiać Uczestnikom nabycie, w zamian za punkty, innych Voucherów rabatowych, w tym Voucherów uprawniających do skorzystania z określonych usług po wskazanej na Voucherze promocyjnej cenie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę, koszty poniesione przez Spółkę na zakup Towarów sprzedawanych Klientom – Uczestnikom Programu, Wnioskodawca (jako wspólnik Spółki) może uznać za koszty uzyskania przychodów w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako „ustawa o CIT”)?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy – w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę, koszty poniesione przez Spółkę na zakup Towarów sprzedawanych Klientom – Uczestnikom Programu, Wnioskodawca (jako wspólnik Spółki) może uznać za koszty uzyskania przychodów w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Przepis art. 5 ust. 2 ustawy o CIT wskazuje, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.


W myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Kosztem uzyskania przychodów jest zatem taki wydatek, który spełnia następujące warunki:

  1. wydatek jest poniesiony przez podatnika,
  2. wydatek jest definitywny (rzeczywisty),
  3. wydatek poniesiony jest w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  4. wydatek jest właściwe udokumentowany,
  5. wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.


Warunki te zostaną spełnione, gdyż wydatek na nabycie Towarów będzie definitywny i poniesiony przez Spółkę (nabywcą towarów i usług będzie Spółka, zapłata za nabywany towar lub usługę nastąpi ze środków Spółki, przelewem bankowym, dokonywanym przez Spółkę), będzie należycie udokumentowany (Spółka będzie w posiadaniu faktur dokumentujących nabycie).

Koszty poniesione przez Spółkę na nabycie Towarów sprzedawanych w ramach Programu Klientom – Uczestnikom Programu są i będą kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, gdyż jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Program ma na celu promocję Spółki oraz promocję usług reklamowych świadczonych przez Spółkę na antenie stacji radiowej. Celem Programu jest również zachęcanie Klientów do nabywania Usług Promowanych i nawiązania współpracy ze Spółką. Działania podejmowane przez Spółkę w ramach Programu nakierowane są na zwiększenie przychodów z tytułu świadczenia Usług Promowanych, których nabycie daje możliwość nabycia Towaru po cenie uwzględniającej upust. Nabycie Towaru po cenie z uwzględnieniem upustu uzależnione jest od uprzedniego nabycia Usług Promowanych o odpowiedniej wartości i uzyskania w związku z tym odpowiedniej ilości Punktów.


Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej potwierdzają organy podatkowe.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2008 r., IPPB5/423-48/08-4/MS uznał, że: „(...) Konstrukcja sprzedaży premiowej oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wręczana jest nagroda. Zatem wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród (bonów/talonów) wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, wydatki te jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży stanowią w całości koszt uzyskania przychodu”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2010 r., ILPB4/423-10/10-2/MC uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że: „(...) wydatki poniesione przez Spółkę na zakup towarów, które następnie będą przedmiotem sprzedaży premiowej w kwocie 1 zł brutto za sztukę, należy uznać za koszty uzyskania przychodu Spółki w miesiącu ich sprzedaży”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2017 r., 1462-IPPB5.4510.25.2017.1.AJ wydanej w związku z promocyjną sprzedażą mieszkań przez spółkę komandytową wskazał, że prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy w zakresie określenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości nabytych elementów wykończenia i wyposażenia mieszkań sprzedawanych przez spółkę komandytową w promocyjnej cenie, gdzie wnioskodawca wskazał, że „wydatki ponoszone przez SKom na zakup poszczególnych elementów wyposażenia będą, w ocenie Spółki, stanowiły, w części odpowiadającej udziałowi Spółki w zysku SKom, kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy jako wspólnika SKom”.


W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2014 r., IPPB3/423-554/14-2/GJ.


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2016 r., ILPB3/4510-1-66/16-3/JG, że: „wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem towarów, które sprzedane zostały/zostaną uczestnikom promocji – mogą zostać uznane za koszty podatkowe w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazane we wniosku wydatki spełniają bowiem przesłankę celowości ich poniesienia wynikającą z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, tj. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów) oraz nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 września 2014 r., IPPB5/423-661/14-4/KS uznał, że: „Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z organizacją promocji takie jak opracowanie regulaminu promocji sprzedaży, a także wydatki poniesione na nabycie urządzeń „B” które będą sprzedawane w cenie promocyjnej tj. poniżej cen zakupu”.

Ten sam Dyrektor w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2015 r., IPPB5/4510-694/15-2/AK zaaprobował pogląd wnioskodawcy, że będzie on uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku ze sprzedażą towarów w ramach akcji promocyjnej po cenie promocyjnej (symbolicznej), gdy jak podała Spółka we wniosku o wydanie interpretacji: „zgodnie z założeniami tej akcji promocyjnej, Konsument, po spełnieniu odpowiednich warunków, np. nabyciu konkretnego produktu Spółki, będzie uprawniony do nabycia innego produktu Spółki po cenie promocyjnej, odbiegającej od wartości rynkowej tego produktu, której wartość może być symboliczna, np. 1 zł netto (plus VAT). Zgodnie z założeniami Spółki, przeprowadzenie opisanej akcji promocyjnej ma za zadanie budowanie pozytywnego odbioru przez klientów, zwiększenie rozpoznawalności marki, a przez to intensyfikację obrotu. Oczekiwanym efektem promocji będzie więc zwiększenie sprzedaży produktów Spółki w przyszłości”.

Mając na uwadze powyższe – uznać należy, że w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę, koszty poniesione przez Spółkę na zakup Towarów sprzedawanych Klientom – Uczestnikom Programu, Wnioskodawca (jako wspólnik Spółki) może uznać za koszty uzyskania przychodów w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj