Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.69.2017.2.AP
z 18 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 11 kwietnia 2017 r., uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), pismem z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) oraz pismem z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia maszyn rolniczych synowi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., Nr 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 26 maja 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.69.2017.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 26 maja 2017 r. (data doręczenia 31 maja 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismami z dnia 1 czerwca 2017 r. oraz z dnia 6 czerwca 2017 r., nadanymi za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 6 czerwca 2017 r., oraz pismem z dnia 7 czerwca 2017 r., nadanym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 7 czerwca 2017 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 80 ha, na którym prowadzi uprawy pszenicy, jęczmienia, rzepaku i kukurydzy na ziarno. Działalność rolnicza jest jedynym źródłem przychodu Wnioskodawcy. Na własność posiada grunt o powierzchni 72 ha. Reszta, czyli 8 ha to dzierżawa.

Gospodarstwo to posiada maszyny i sprzęt rolniczy, a w szczególności:

  1. ciągnik New Holland nr … wraz z przyczepą, pługiem, opryskiwaczem, rozsiewaczem nawozu, agregatem uprawo - siewnym,
  2. ciągnik Massey Ferguson nr … wraz z przyczepą, pługiem, opryskiwaczem, rozsiewaczem nawozu, agregatem uprawo - siewnym,
  3. kombajn,
  4. ładowarka czołowa.

Wnioskodawca jest jedynym właścicielem tych maszyn. Pozwalają one na pełną obróbkę ziemi własnej i dzierżawionej. Wnioskodawca ma też nadwyżkę w tej postaci, że maszyny te mogą wykonywać dodatkowe prace rolnicze.

Syn Wnioskodawcy posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 25 ha i w związku z tym, że maszyny Wnioskodawcy posiadają większą siłę przerobową niż jest wykorzystywana w Jego gospodarstwie, to tymi maszynami prace rolnicze w swoim gospodarstwie wykonuje też Jego syn. Gospodarstwo syna zostało wydzielone z gospodarstwa Wnioskodawcy. Wcześniej Wnioskodawca i Jego syn pracowali na nim razem. W celu usamodzielnienia się syna, jego gospodarstwo zostało wydzielone z gospodarstwa Wnioskodawcy na jego rzecz. Wnioskodawca zaznacza, że nie pobiera żadnych opłat od syna, jedynie użycza mu maszyny. Wnioskodawca zaznacza również, że maszyny użycza tylko swojemu synowi. On sam kupuje paliwo, sam jest operatorem tych maszyn, poza tym nikomu innemu nie użycza tych maszyn, nie wynajmuje, nie wydzierżawia, jak też nie wykonuje usług pomocniczych dla rolnictwa tymi maszynami dla osób trzecich.

W piśmie z dnia 1 czerwca 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że osiąga przychody jedynie z działalność rolniczej. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest jedynym właścicielem maszyn, o których mowa we wniosku. Syn Wnioskodawcy osiąga przychody jedynie z tytułu działalności rolniczej. Wnioskodawca użycza przedmiotowe maszyny jedynie synowi, za co nie otrzymuje żadnej zapłaty. Wnioskodawca nie zawarł pisemnej umowy użyczenia maszyn z synem - jedynie zawarł umowę ustną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność, opisana we wniosku, zalicza się do działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z działalności rolniczej, lub czynności, o których mowa w stanie faktycznym, należy zaliczyć do czynności wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), działalność, którą prowadzi, nie jest działalnością gospodarczą i co za tym idzie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność rolnicza jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywna gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek, 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  3. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Taką działalność prowadzi Wnioskodawca, w swoim gospodarstwie zajmuje się uprawą pszenicy, jęczmienia, rzepaku oraz kukurydzy na ziarno.

Wobec powyższego, Wnioskodawca zaznacza, że Jego działalność nie wykazuje żadnych cech działalności gospodarczej lub pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wskazuje, że działalność albo pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczone do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W związku z powyższym, w sytuacji Wnioskodawcy, nie mają zastosowania przepisy dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, albowiem działalność rolnicza, którą wykonuje Wnioskodawca jest wyłączona z ww. podatku.

Wnioskodawca wyjaśnił, że w związku z tym, że nie otrzymuje z tytułu użyczenia maszyn synowi żadnego przychodu, uważa, że w Jego sytuacji nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń oraz zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, a ww. artykuł ustawy został we wniosku wskazany jedyny obrazowo, albowiem nawet jeśliby takowe przychody osiągał, byłyby one i tak zwolnione z opodatkowania, ponieważ z tytułu użyczenia maszyn synowi Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

  1. działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
  2. inne źródła.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przez umowę użyczenia – zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), rozumie się umowę na podstawie, której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Umowa użyczenia może być zawarta w dowolnej formie. Może to być forma pisemna, ustna, akt notarialny, lub czynności konkludentne.

Wyjaśnić tu należy, że nieodpłatne użyczenie rzeczy nie skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy rzecz użyczana jest członkowi rodziny, czy osobie trzeciej.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku, nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem odnosi się do zwolnienia wartości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20. Zatem, zwolnienie wynikające z powyższego znajdzie zastosowanie w przypadku osób otrzymujących świadczenia w naturze lub inne nieodpłatne świadczenia, a nie w przypadku osób przekazujących dane świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza użyczyć nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia, swojemu synowi maszyny rolnicze, wchodzące w skład Jego gospodarstwa rolnego.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, że w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezpłatne użyczenie dla użyczającego nie stanowi jakiegokolwiek źródła przychodów ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, u Wnioskodawcy jako osoby użyczającej maszyny rolnicze synowi, nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia maszyn.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu.

Ponadto, wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla syna Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k – 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj