Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.106.2017.2.AL
z 17 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Przebudowa oczyszczalni ścieków w X. oraz budowa kanalizacji sanitarnej w Y.” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Przebudowa oczyszczalni ścieków w X oraz budowa kanalizacji sanitarnej w Y”. Wniosek został uzupełniony pismem z 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 31 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.106.2017.1.AL.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 8 czerwca 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Od 1 września 2016 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług z jednostkami budżetowymi do niej należącymi.

W roku 2017 Gmina zamierza przeprowadzić operację inwestycyjną polegająca na przebudowie oczyszczalni ścieków w X. oraz budowę kanalizacji sanitarnej w Y. realizując tym samym zadanie własne wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie operacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach poddziałania Gospodarka wodno-kanalizacyjna. W wyniku realizacji operacji zostanie przebudowana oczyszczalnia ścieków w X. co pozwoli na usprawnienie istniejącej oczyszczalni i uzyskanie możliwości oczyszczania ścieków na potrzeby oczyszczalnia ścieków z terenu aglomeracji. W ramach projektu wykonana zostanie również zbiorcza sieć kanalizacyjna w części m. Y. o długości 14,292 km. Do sieci podłączonych zostanie 206 budynków. Wśród tych odbiorców sieci nie ma jednostek gminnych. Przebudowana oczyszczalnia ścieków będzie świadczyć usługi na rzecz wszystkich podmiotów, tj. osób fizycznych, podmiotów gospodarczych jak i jednostek gminnych.

Obiekty po oddaniu do użytkowania będą stanowić własność Gminy, ale przekazane w administrowanie jednostce budżetowej Gminy – Zakładowi Gospodarki Komunalnej w X. Zakład Gospodarki Komunalnej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zajmie się eksploatacją sieci kanalizacyjnej w Y. i oczyszczalni ścieków w X. oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków do oczyszczalni ścieków, za co będzie pobierać od mieszkańców gminy opłaty. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co znajdzie odzwierciedlenie w prowadzonych przez jednostkę budżetową rejestrach i składanych przez Gminę deklaracjach podatkowych VAT-7. Wydatki związane z budową sieci kanalizacyjnej w Y. oraz przebudową oczyszczalni ścieków będą dokumentowane przez wykonawcę fakturami VAT. Gmina zamierza wykorzystać powstałe środki trwałe będące efektem prowadzonej inwestycji dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakład Gospodarki Komunalnej po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków zawrze umowy na świadczenie usług odprowadzania ścieków ze wszystkimi nowo podłączonymi do sieci mieszkańcami. Wybudowana sieć kanalizacyjna i rozbudowana oczyszczalnia ścieków w całości będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z 8 czerwca 2017 r. wskazano, że: Wnioskodawca jest w stanie dokonać podziału i wyodrębnienia wydatków dokonanych na budowę kanalizacji w miejscowości Y. oraz na przebudowę oczyszczalni ścieków w X.

W przebudowanej oczyszczalni ścieków będą świadczone usługi na rzecz następujących podmiotów, jednostek organizacyjnych Gminy X.:

  • Zespół Szkolno-Gimnazjalny w X.– działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT;
  • Zespół Szkolno-Gimnazjalny w Y.– działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT;
  • Szkoła Podstawowa w X. – działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT, jedno pomieszczenie przeznaczone na mieszkanie wynajmowane osobie fizycznej przez administratora mieszkania, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej w X. opodatkowane podatkiem VAT;
  • Szkoła Podstawowa w Z. – działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT
  • Szkoła Podstawowa w K. – działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT, dwa pomieszczenia przeznaczone na mieszkania są wynajmowane osobom fizycznym przez administratora mieszkań, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej w X. opodatkowane podatkiem VAT;
  • Szkoła Podstawowa w S. – działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT;
  • Szkoła Podstawowa w M. – działalność oświatowa – zwolniona od podatku VAT;
  • Zakład Gospodarki Komunalnej w X. – część zadań nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zaś część, np. najem lokali mieszkalnych, najem lokali użytkowych, świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzenia ścieków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • Urząd Gminy w X. – działalność służąca wykonywaniu zadań przez wójta gminy – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • Hala Widowiskowo Sportowa w X. – działalność kultury fizycznej – pomieszczenia są przeznaczone na wykonywanie zajęć wychowania fizycznego dzieci z Zespołu Szkolno- Gimnazjalnego w X. i młodzieży z Zespołu Szkół (szkoła prowadzona przez powiat) – działalność zwolniona od podatku VAT, a poza godzinami zajęć lekcyjnych pomieszczenia wynajmowane są na prowadzenie działalności sportowej na rzecz osób fizycznych i innych podmiotów – opodatkowana podatkiem VAT;
  • Biblioteka – działalność kulturalna – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W wymienionych jednostkach są zatem wykonywane zadania własne gminy nałożone przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), wyszczególnione w art. 7 ustawy. Gmina poprzez jednostki organizacyjne zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty gminnej. W budynkach jednostek organizacyjnych nie jest wykonywana działalność inna niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wskazana w powyższym zestawieniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina X. w związku z realizacją zadania pod nazwą „Przebudowa oczyszczalni ścieków w X. oraz budowa kanalizacji sanitarnej w Y.” będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT (obniżenia podatku należnego o podatek naliczony) wynikający z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z prowadzoną inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym, mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia podatku dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykorzystywane są w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) Jak wynika z treści przedstawionego zdarzenia Gmina w zakresie wykonywania czynności odprowadzania ścieków do kanalizacji sanitarnej i oczyszczania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W związku z tym, że Zakład Gospodarki Komunalnej zawrze w imieniu Gminy umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, którzy włączą się do wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej i odprowadzi ścieki do oczyszczalni z terenu aglomeracji, to urządzenia wybudowane w ramach przedmiotowej inwestycji w całości będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w konsekwencji również prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Dlatego Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do prowadzonej inwestycji „Przebudowa oczyszczalni ścieków w X. oraz budową kanalizacji sanitarnej w Y”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym wyżej przepisie art. 86 ust. 1 generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie (…) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina – będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza w roku 2017 przeprowadzić operację inwestycyjną polegająca na przebudowie oczyszczalni ścieków w X. oraz budowę kanalizacji sanitarnej w Y. realizując tym samym zadanie własne wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Od 1 września 2016 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług z jednostkami budżetowymi do niej należącymi. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Gmina w związku z realizacją zadania polegającego na przebudowie oczyszczalni ścieków w X. oraz budowie kanalizacji sanitarnej w Y. będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzona inwestycją.

Jak wynika z wniosku Gmina w ramach zadania inwestycyjnego będzie realizowała zbiorczą sieć kanalizacyjną w miejscowości Y. Do sieci podłączonych zostanie 206 budynków, a wśród odbiorców sieci nie ma jednostek gminnych. ZGK na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zajmie się eksploatacją sieci kanalizacyjnej w Y., za co będzie pobierać od mieszkańców gminy opłaty. Usługi te podlegają opodatkowaniu. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej będzie w całości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca jest w stanie dokonać podziału i wyodrębnienia wydatków poniesionych na budowę kanalizacji.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić wydatki związane z budową sieci kanalizacyjnej i sieć ta będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz mieszkańców miejscowości Y., zatem w tym zakresie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową sieci kanalizacyjnej.

Z wniosku wynika również, że Gmina w ramach zadania inwestycyjnego będzie dokonywała przebudowy oczyszczalni ścieków w X., przy czym oczyszczalnia ta będzie świadczyć usługi na rzecz wszystkich podmiotów tj. osób fizycznych, podmiotów gospodarczych i jednostek gminnych tj. Zespołów Szkolno-Gimnazjalnych w X. i Z., Szkół Podstawowych w Y. Z., K., S., M., Hali Widowiskowo Sportowej, Zakładu Gospodarki Komunalnej, Biblioteki oraz Urzędu Gminy. Jednostki te prowadzą działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy z podległymi jej jednostkami (tj. od 1 września 2016 r.) wszelkie czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy (zarówno pomiędzy jej jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) będą miały charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki budżetowe bądź zakład budżetowy będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu „centralizacji” Gmina (obsługujący ją Urząd Gminy), nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych, podatnika podatku VAT.

To, że Gmina oraz jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (tj. świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych przez jednostki organizacyjne Gminy) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z przebudową oczyszczalni ścieków (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jednostkami z tytułu świadczenia usług w zakresie oczyszczania ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (obsługujący ją Urząd Gminy, Szkoły Podstawowe, Zespoły Szkolno-Gimnazjalne, Zakład Gospodarki Komunalnej, Hala Widowiskowo-Sportowa i Biblioteka) służy infrastruktura związana z odbiorem i oczyszczania ścieków. W opisanym przypadku będzie ona służyć, poza działalnością gospodarczą, także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz w ramach działalności gospodarczej również działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zatem wydatki związane z przebudową oczyszczalni ścieków będą dotyczyły działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę i jej jednostki organizacyjne, jak również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących zakupy związane z przebudową oczyszczalni ścieków jedynie w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Jak wynika z wniosku, wydatki poniesione na przebudowę oczyszczalni ścieków będą służyły nie tylko czynnościom opodatkowanym, ale również czynnościom zwolnionym od podatku oraz czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż urządzenia wybudowane w ramach przedmiotowej inwestycji w całości będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W konsekwencji w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie oczyszczalni ścieków oraz budowie sieci kanalizacyjnej, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności nie podlegała ocenie prawidłowość zakwalifikowania działalności realizowanej przez poszczególne jednostki do określonych kategorii tj. opodatkowanych VAT, zwolnionych od podatku czy też niepodlegającej opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku (nie zadano w tym zakresie pytania).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj