Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-1001/15/MG
z 24 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 22 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z 7 lutego 2016 r. (data wpływu 9 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z 7 lutego 2016 r. (data wpływu 9 lutego 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 stycznia 2016 r. nr IBPP1/4512-1001/15/MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 1983 r. Wnioskodawczyni przejęła z mężem po rodzicach (jako współwłaściciele) gospodarstwo rolne o pow. 4 ha. Do śmierci męża (tj. do września 2010 r.) Wnioskodawczyni z mężem prowadziła gospodarstwo wspólnie. Postępowanie spadkowe zostało przeprowadzone w listopadzie 2010 r. Synowie nie przyjęli spadku po ojcu, w wyniku czego całość gospodarstwa po mężu odziedziczyła Wnioskodawczyni i obecnie jest jego jedyną właścicielką. Grunty te były własnością pradziadków, dziadków, rodziców Wnioskodawczyni a obecnie jej. Jest to gospodarstwo niskotowarowe, niemające perspektyw rozwojowych. W planie zagospodarowania przestrzennego część gruntów Wnioskodawczyni została przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni obecnie mieszka ze swym niepełnosprawnym synem. Ponieważ renta rolnicza, którą otrzymuje oraz renta socjalna syna, nie zapewniają im środków na leczenie oraz na godne życie, Wnioskodawczyni rozpatruje możliwość podziału gruntu i jego sprzedaż (w miarę ich potrzeb).

Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, ziemia nie została nabyta celem dalszej odsprzedaży, nie planuje ponosić wydatków podwyższających wartość ziemi (np. uzbrojenie terenu) czy reklamy, jedynym kosztem który przewiduje Wnioskodawczyni jest koszt geodety (konieczny przy podziale terenu).

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni podała, że:

1. Wnioskodawczyni nigdy nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

2. Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej.

3. Wnioskodawczyni działalność rolniczą prowadziła wraz z mężem od 13 sierpnia 1983 r., od śmierci męża (od 11 września 2010 r.) działalność rolniczą Wnioskodawczyni prowadzi sama.

4. Gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni wraz z mężem przejęła po rodzicach w celu kontynuacji prowadzonej działalności rolniczej. Wnioskodawczyni zajmowała się gospodarstwem oraz domem, mąż Wnioskodawczyni dodatkowo pracował zawodowo.

5. Gospodarstwo było i jest wykorzystywane na cele rolnicze. Wnioskodawczyni wraz z mężem hodowała bydło – uzyskane mleko sprzedawane było do mleczami, natomiast mięso ze zwierząt hodowlanych do skupu.

6. Wnioskodawczyni była i jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT.

7. Po śmierci męża Wnioskodawczyni działalność rolnicza jest kontynuowana. Nadal (przy pomocy rodziny) Wnioskodawczyni obsiewa grunty i hoduje bydło.

8. Płody rolne zebrane z pól Wnioskodawczyni wykorzystuje do karmienia inwentarza. Zwierzęta (bydło opasowe, trzodę) sprzedaje do skupu (po kilka sztuk rocznie). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług produkty te są zwolnione z VAT.

9. Grunty Wnioskodawczyni nigdy nie dzierżawiła osobom trzecim.

10. Grunty oznaczone w planie zagospodarowania pod zabudowę (które Wnioskodawczyni planuje sprzedaż) - są i będą uprawiane rolniczo.

11,12, 13 i 14.

  • jedna z działek rolnych o pow. 3148 m2 - została podzielona na 4 działki jeszcze w 2008 r. (pieniądze z planowanej sprzedaży miały być przeznaczone na leczenie męża). Ze względu na śmierć męża działki nie zostały sprzedane.
  • druga działka rolna o pow. 15 551 m2 została podzielona na 12 działek budowlanych, 4 działki drogowe oraz jedną o pow. 3516 m2 działkę rolną - podział miał miejsce w 2012 r. (po wejściu planu zabudowy). Działki te mimo podziału są uprawiane rolniczo.
  • trzecia działka o pow. 6500 m2 została podzielona na 3 działki budowlane w 2013 r., jedną drogową i na 4 mniejsze (polepszające zagospodarowanie sąsiednich działek budowlanych - ogrody).

W 2014 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę domu na jednej z jej działek, by sfinansować budowę musiała sprzedać dwie działki budowlane oraz trzy mniejsze (na poszerzenie już istniejących działek). Wnioskodawczyni ma zamiar sporządzić testament windykacyjny i przekazać część ziemi swoim synom, chce również zabezpieczyć przyszłość swemu niepełnosprawnemu synowi oraz sobie i zostawić dla siebie i syna kilka działek by w razie potrzeby je sprzedać by zapewnić sobie i synowi godny byt.

15. Działki przeznaczone do sprzedaży są niezabudowane, niezalesione i nieogrodzone.

16. Pod budownictwo mieszkaniowe została przeznaczona połowa posiadanych przez Wnioskodawczynię gruntów.

17. Plan zagospodarowania przestrzennego terenów obowiązuje od 2012 r.

18. Na pytanie tut. organu zadane w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca występował z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla gruntów mających być przedmiotem sprzedaży?”, Wnioskodawczyni wskazała, że nie.

19. W odpowiedzi na pytanie cyt.: „Czy Wnioskodawca wnosił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla całości lub części gruntów mających być przedmiotem sprzedaży, jeśli tak to kiedy, w jakim celu i dla jakiej zabudowy?”, Wnioskodawczyni podała, że tak w 2008 r. wnosiła wraz z mężem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki rolnej o pow. 3148 m2 na 4 działki budowlane (planowała wraz z mężem sprzedaż działek by sfinansować leczenie męża).

20. Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych działań zmierzających do zmiany przeznaczenia terenu.

21. Wnioskodawczyni nie zamierza prowadzić działań zmierzających do zwiększenia wartości nieruchomości.

22. Na pytanie zadane w wezwaniu cyt.: „Jakie działania marketingowe Wnioskodawca zamierza podejmować w celu sprzedaży gruntu?” Wnioskodawczyni odpowiedziała, żadnych.

23. W odpowiedzi na pytanie cyt.: „Jakie formy ogłoszeń o sprzedaży Wnioskodawca będzie stosować?” Wnioskodawczyni wskazała, żadnych.

24. Na pytanie tut. organu cyt.: „Na co zostaną przeznaczone przez Wnioskodawcę środki uzyskane ze sprzedaży gruntu?” Wnioskodawczyni podała, że grunty będą sprzedawane jedynie w razie takiej konieczności. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na wykończenie nowobudowanego domu, leczenie i egzystencję niepełnosprawnego syna (postępująca utrata wzroku) oraz ich bieżące potrzeby życiowe (Wnioskodawczyni opiekuje się niepełnosprawnym synem).

25. Na pytanie tut. Organu „Czy Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości, jeśli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:

  1. Jakie to nieruchomości?
  2. Kiedy i w jaki sposób Wnioskodawca wszedł w posiadanie tych nieruchomości?
  3. W jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Wnioskodawcę?
  4. W jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Wnioskodawcę od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
  5. Kiedy Wnioskodawca dokonał ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
  6. Ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
  7. Czy Wnioskodawca z tytułu ich sprzedaży odprowadzał podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
  8. Na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. nieruchomości?”,

Wnioskodawczyni odpowiedziała, że:

  • sprzedała działkę A o pow. 1082 m2,
  • sprzedała działkę B o pow. 384 m2 na poszerzenie istniejących już działek budowlanych,
  • sprzedała działkę C o pow. 386 m2 na poszerzenie istniejących już działek budowlanych,
  • sprzedała działkę D o pow. 340 m2 na poszerzenie istniejących już działek budowlanych,
  • sprzedała działkę E o pow. 1062 m2.

Grunt ten o pow. 6548 m2, którego częścią były sprzedane działki Wnioskodawczyni z mężem otrzymała na podstawie umowy zamiany w 1989 r. (część ich gruntów została przeznaczona na ogródki działkowe i otrzymali tę nieruchomość jako grunt zamienny).

Wnioskodawczyni sprzedała działkę 191/46 o pow. 801 m2. Grunt ten Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem na podstawie umowy darowizny w 1996 r.

Sprzedane działki do momentu transakcji sprzedaży były uprawiane rolnie bądź leżały ugorem. Z tytułu sprzedaży Wnioskodawczyni nie odprowadzała podatku VAT, nie składała deklaracji VAT-7 i nie składała zgłoszenia VAT-R.

26. Wnioskodawczyni nie posiada innych nieruchomości, które w przyszłości przeznaczyłaby na sprzedaż oprócz tych opisanych we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze sprzedażą ziemi Wnioskodawczyni zostaje podatnikiem podatku VAT i powinna opłacać podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż gruntów nie czyni Wnioskodawczyni podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Odsprzedawać będzie ziemię będącą w rodzinie Wnioskodawczyni od wielu pokoleń - nie nabyła jej w celach zarobkowych, a zamierza ją sprzedawać by zapewnić godny byt synowi i sobie. Wnioskodawczyni nie będzie sprzedawać ziemi na szeroką skalę, czynności Wnioskodawczyni związane ze sprzedażą ziemi, nie będą mieć charakteru ciągłego - grunty sprzedawać będzie w miarę potrzeb. Nie zamierza również przeprowadzać działań mających na celu podniesienie wartości nieruchomości (np. jej uzbrojenie); nie planuje również kampanii reklamowej związanej z lokalizacją/sprzedażą działek. Wnioskodawczyni uważa, że jej działania nie mają znamion działalności gospodarczej zdefiniowanej w Ustawie o podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Z treści orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej TSUE) w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest „rolnikiem ryczałtowym” w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w 1983 r. wraz z mężem przejęła po rodzicach gospodarstwo rolne o pow. 4 ha. Do śmierci męża (tj. do września 2010 r.) Wnioskodawczyni wspólnie z mężem prowadziła gospodarstwo rolne. Od 11 września 2010 r. działalność rolniczą Wnioskodawczyni prowadzi sama. Wnioskodawczyni gospodarstwo rolne przejęła po rodzicach w celu kontynuacji prowadzonej działalności rolniczej. Wnioskodawczyni zajmowała się gospodarstwem oraz domem. Gospodarstwo było i jest wykorzystywane na cele rolnicze. Wnioskodawczyni hodowała bydło – uzyskane mleko sprzedawane było do mleczarni, natomiast mięso ze zwierząt hodowlanych do skupu. Wnioskodawczyni była i jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT. Wnioskodawczyni nadal obsiewa grunty i hoduje bydło. Płody rolne zebrane z pól Wnioskodawczyni wykorzystuje do karmienia inwentarza. Zwierzęta (bydło opasowe, trzodę) Wnioskodawczyni sprzedaje do skupu (po kilka sztuk rocznie). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług produkty te są zwolnione z VAT. Wnioskodawczyni nigdy nie dzierżawiła gruntów osobom trzecim. W planie zagospodarowania przestrzennego część gruntów Wnioskodawczyni została przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe. Pod budownictwo mieszkaniowe została przeznaczona połowa posiadanych przez Wnioskodawczynię gruntów. Grunty oznaczone w planie zagospodarowania pod zabudowę – są i będą uprawiane rolniczo. Jedna z działek rolnych o pow. 3148 m2 została podzielona na 4 działki jeszcze w 2008 r. Działki nie zostały sprzedane. Wnioskodawczyni w 2008 r. wnosiła o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki rolnej o pow. 3148 m2 na 4 działki budowlane. Wnioskodawczyni planowała sprzedaż działek by sfinansować leczenie męża. Druga działka rolna o pow. 15.551 m2 została podzielona na 12 działek budowlanych, 4 działki drogowe oraz jedną o pow. 3516 m2 działkę rolną – podział miał miejsce w 2012 r. (po wejściu planu zabudowy). Plan zagospodarowania przestrzennego terenów obowiązuje od 2012 r. Trzecia działka o pow. 6500 m2 została podzielona na 3 działki budowlane w 2013 r., jedną drogową i na 4 mniejsze (polepszające zagospodarowanie sąsiednich działek budowlanych - ogrody).

W 2014 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę domu na jednej z jej działek, by sfinansować budowę musiała sprzedać dwie działki budowlane oraz trzy mniejsze (na poszerzenie już istniejących działek). Wnioskodawczyni ma zamiar sporządzić testament windykacyjny i przekazać część ziemi swoim synom, chce również zabezpieczyć przyszłość swemu niepełnosprawnemu synowi oraz sobie i zostawić dla siebie i syna kilka działek by w razie potrzeby je sprzedać by zapewnić sobie i synowi godny byt. Działki przeznaczone do sprzedaży są niezabudowane, niezalesione i nieogrodzone. Wnioskodawczyni nie zamierza prowadzić działań zmierzających do zwiększenia wartości nieruchomości. Grunty będą sprzedawane jedynie w razie takiej konieczności. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na wykończenie nowobudowanego domu, leczenie i egzystencję niepełnosprawnego syna (postępująca utrata wzroku) oraz ich bieżące potrzeby życiowe (Wnioskodawczyni opiekuje się niepełnosprawnym synem). Wnioskodawczyni nie będzie stosowała żadnych ogłoszeń o sprzedaży. Wnioskodawczyni nigdy nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawczyni w przeszłości dokonała sprzedaży działek. W 2014 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę domu na jednej z jej działek, by sfinansować budowę musiała sprzedać dwie działki budowlane oraz trzy mniejsze (na poszerzenie już istniejących działek). Działki przeznaczone do sprzedaży są niezabudowane, niezalesione i nieogrodzone.

Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz orzecznictwo należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawczynię działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego przejętego w 1983 r. przez Wnioskodawczynię wraz z mężem po rodzicach a następnie w 2010 r. przez Wnioskodawczynię w wyniku postępowania spadkowego po zmarłym mężu Wnioskodawczyni, nie będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie nie wystąpił ciąg okoliczności, które wskazywałyby na działalność zbliżoną do działalności podmiotu zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Wnioskodawczyni w 1983 r. przejęła po rodzicach gospodarstwo rolne o pow. 4 ha w celu kontynuacji prowadzonej działalności rolniczej i nieruchomość była przez Wnioskodawczynię wykorzystywana przez cały okres jej posiadania do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni dokonywała sprzedaży płodów rolnych z własnej działalności rolniczej np. uzyskane mleko sprzedawane było do mleczarni, natomiast mięso ze zwierząt hodowlanych do skupu lecz Wnioskodawczyni dokonywała tej sprzedaży jako rolnik ryczałtowy zatem sprzedaż korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawczyni nabyła zatem ten grunt bez podatku VAT jak i wykorzystywała go do działalności rolniczej zwolnionej z VAT-u.

Tym samym biorąc pod uwagę orzeczenia TSUE C-180/10 i C-181/10 prowadzenie przez Wnioskodawczynię działalności rolniczej na przedmiotowych działkach nie przesądza o konieczności opodatkowania ich dostawy. Wnioskodawczyni wprawdzie w 2008 r. wnosiła o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki rolnej o pow. 3148 m2 dla 4 działek budowlanych i dokonała jej podziału gdyż planowała sprzedaż działek aby sfinansować leczenie męża, działki jednak nie zostały sprzedane.

Wnioskodawczyni dokonała również podziału dwóch innych działek rolnych na działki budowlane, drogowe oraz jedną rolną co nastąpiło po wejściu życie planu zagospodarowania przestrzennego terenu. Wnioskodawczyni natomiast nie występowała z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla gruntów mających być przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawczyni ponadto nie zamierza prowadzić działań zmierzających do zwiększenia wartości nieruchomości. Wnioskodawczyni nie zamierza podejmować żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży gruntu. Wnioskodawczyni nie będzie również stosować żadnych form ogłoszeń o sprzedaży. Wnioskodawczyni w 2014 r. rozpoczęła budowę domu na jednej z działek i aby sfinansować tę budowę musiała sprzedać dwie działki budowlane oraz trzy mniejsze.

W ocenie tut. organu wniesienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla 4 działek wydzielonych z działki rolnej, podział działek na działki budowlane po przeznaczeniu części gruntów Wnioskodawczyni pod budownictwo mieszkaniowe oraz dokonana w przeszłości sprzedaż działek w celu sfinansowania budowy domu nie może wskazywać na aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Wniesienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla 4 działek oraz podział posiadanych działek rolnych (przyjętych najpierw z mężem po rodzicach, a następnie przez Wnioskodawczynię w wyniku postępowania spadkowego po śmierci męża) należy uznać za pojedyncze czynności wymienione w wyroku TSUE w sprawach C-180/10 i C181/10, nie stanowi natomiast ciągu okoliczności, które wskazywałyby na działalność Wnioskodawczyni zbliżoną do działań podmiotu zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami.

Wnioskodawczyni zatem dokonując sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego nie będzie działała w charakterze podatnika zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż tych działek nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Działania podejmowane przez Wnioskodawczynię należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Wnioskodawczyni planując sprzedaż działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego korzystać będzie z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem planowana sprzedaż działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że w stosunku do tych działek Wnioskodawczyni nie podejmie jakichkolwiek działań zbliżonych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawczyni, że sprzedaż gruntów nie czyni Wnioskodawczyni podatnikiem podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia uznania Wnioskodawczyni za podatnika z tytułu dokonywanych już sprzedaży działek wydzielonych z działki otrzymanej w drodze zamiany oraz działki otrzymanej w drodze darowizny, gdyż w tym zakresie Wnioskodawczyni za zadała pytania i nie przedstawiła własnego stanowiska. Przedmiotem niniejszej interpretacji jest jedynie kwestia uznania Wnioskodawczyni za podatnika VAT z tytułu planowanej sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego przejętego wraz z mężem w 1983 r., a następnie przez samą Wnioskodawczynię w 2010 r. w wyniku przeprowadzonego postępowania spadkowego.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj