Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-1092/15/IK
z 29 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2015 r. (data wpływu 1 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla budowy sieci oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych oraz wykonania przyłącza do tych sieci jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2015 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla budowy sieci oraz przyłącza wodociągowych i kanalizacyjnych oraz wykonania przyłącza do tych sieci.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka, której właścicielem jest w 100% Gmina działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych, ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej oraz umowy Spółki z dnia 22 grudnia 1997 r.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług. Zgodnie z umową Spółka jest jednostką gospodarczą użyteczności publicznej .

Do działalności Spółki należy realizacja zadań własnych Gminy, w szczególności:


  • usługi zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków,
  • usługi poboru, uzdatniania i zbiorowego zaopatrzenia w wodę,
  • gospodarowanie odpadami,
  • utrzymywanie kanalizacji deszczowej,
  • działalność sanitarna i pokrewna,
  • obsługa ujęć wody, wodociągów i kanalizacji,
  • budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych,
  • budowa przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych.


Równolegle i niezależnie od działalności podstawowej, Spółka realizuje zlecenia w zakresie budowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na zlecenie osób fizycznych i prawnych. Działalność ta nie jest ograniczona do terenu Gminy, na której Spółka prowadzi eksploatację i obsługę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Przyszły potencjalny odbiorca wody i/lub dostawca ścieków (właściciel nieruchomości) ma swobodny wybór w doborze firmy realizującej budowę sieci, bądź budowę przyłączy wodociągowych i/lub kan., nie ma on obowiązku zlecania ich budowy Spółce. Ważne jest, aby podmiot, który wykonuję usługę budowlaną posiadał stosowne uprawnienia.

Spółka na jednorazowe zlecenia lub na podstawie zawartej umowy z kontrahentem wykonuje min. następujące usługi:


  1. budowa sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej,
  2. budowa przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego,
  3. włączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, będącej własnością Spółki lub użytkowanej przez Spółkę na podstawie umów cywilnoprawnych (umów dzierżawy lub użyczenia).


Budowa sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej polega na wykonaniu robót ziemnych i montażowych bez usługi montażu studzienki wodomierzowej.

Przyłącze wodociągowe oznacza odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Przyłącze kanalizacyjne oznacza odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości.

Wykonanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego polega na wykonaniu robót ziemnych i montażowych (wykonanie wykopu, ułożenie rury w wykopie wraz z armaturą), wykonanie obsypki rury oraz zabudowa studzienki wodomierzowej (dot. przyłącza wodociągowego), montaż studni kanalizacyjnej (dot. przyłącza kanalizacyjnego).

Końcowym etapem wykonania przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego jest wykonanie tzw. wcinki tzn. połączenie przyłącza z siecią w celu realizacji dostawy wody/odbioru ścieków. Wykonanie wcinki do wodociągu, czy kanalizacji polega na połączeniu przyłącza z siecią wodociągową i/lub kanalizacyjną, sprawdzenie prawidłowości wykonanego przyłącza, zaplombowanie wodomierza (dot. przyłącza wodociągowego) lub urządzenia pomiarowego (dot. przyłącza kanalizacyjnego), przygotowanie protokołu odbioru.

Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U.2015.139 j.t.) budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych jest obowiązkiem gminy, natomiast budowa przyłączy do sieci następuje na koszt osoby ubiegającej się o przyłączenie i mającej tytuł prawny do nieruchomości


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jaką stawką podatku VAT powinny zostać opodatkowane usługi wykonywane przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych lub prawnych, polegające na:


    1. budowie sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej,
    2. budowie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego?


  2. Jaką stawką podatku VAT powinny zostać opodatkowane usługi, wykonywane przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych lub prawnych, polegające na włączeniu (przyłączeniu) przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego do sieci (tzw. wcinka), będącej własnością Spółki lub użytkowanej przez nią na podstawie umów dzierżawy, lub użyczenia?


Ad. 1

Zdaniem Spółki, dla usług (wykonywanych na zlecenie osób fizycznych lub prawnych), polegających na:


  • budowie sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej,
  • budowie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego nie przewidziano żadnych stawek obniżonych.


W związku z powyższym, zgodnie z art. 41 ust.1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winno się je opodatkować podstawową stawką podatku VAT.

W opinii Spółki, ww. usługi budowlane mieszczą się w grupowaniu PKWiU 42.21.22.0  jako „roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”. Potwierdzone to zostało uzyskaną przez Spółkę klasyfikacją wydaną w dniu 29 września 2015 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi.

Poza tym. większość organów podatkowych stoi na stanowisku, iż prace związane z budową sieci oraz przyłączy wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, realizowanych poza bryłą obiektu budowlanego, w świetle przepisów nie korzysta ze stawki preferencyjnej i jest opodatkowane stawką 23 %. (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 11 lutego 2013 r., IPTPP1/443-891/12-6/AK). Stanowisko to znajduje również odzwierciedlenie w wyroku NSA (sygn. akt I FPS 7/12).

Ponadto, zdaniem Spółki, stanowisko niektórych podatników podatku VAT, którzy ww. roboty budowlane kwalifikują, jako usługę z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, jest błędne. Taka kwalifikacja robót musiałaby prowadzić do konkluzji, iż roboty te mogą być wykonywane wyłącznie przez podmioty posiadające zezwolenie na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i/lub zbiorowe odprowadzanie ścieków, co stanowiłoby niczym nieuzasadnione ograniczenie swobody działalności gospodarczej.


Ad. 2

W opinii Spółki, usługi polegające na włączeniu do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, (tzw. wcinka do sieci będącej własnością Spółki lub użytkowanej przez Spółkę na podstawie umów dzierżawy, lub użyczenia) mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:


  • 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci Wodociągowych”,
  • 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.


Potwierdzone to zostało uzyskaną przez Spółkę klasyfikacją wydaną w dniu 29 września 2015 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi.

W związku z powyższym, ww. usługi zgodnie z art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2, jako wymienione w poz. 140 i poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%

Zgodnie z przedmiotem działalności, Spółka dokonuje m.in. przyłączenia odbiorców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Włączenie ich do sieci stanowi niezbędną przesłankę i warunek rozpoczęcia dostarczania wody i odbierania ścieków od właścicieli (lub od osób posiadających inny tytuł prawny) przyłączanych nieruchomości.

Ponadto, wszędzie tam, gdzie istnieje sieć wodociągowa lub sieć kanalizacji sanitarnej, właściciel nieruchomości (lub osoba władająca nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego) ma obowiązek przyłączenia się do tej sieci.

W związku z powyższym, w celu przyłączenia do sieci wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, właściciele nieruchomości (lub osoby władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego) zlecają Spółce odpłatne wykonanie wyżej wymienionych usług, których realizacja warunkuje podłączenie do sieci i w efekcie końcowym dostawę wody i/lub odbiór ścieków. Wnioskodawca jest właścicielem, bądź administratorem (umowy dzierżawy, użyczenia) sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż usługi związane z przyłączeniem do sieci wodociągowych i/lub sieci kanalizacyjnych świadczone przez Spółkę, będącego przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym, nierozerwalnie łączą się z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, dlatego winny być opodatkowane stawką preferencyjną w wysokości 8%


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów i statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 140 wymieniono „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0., natomiast pod pozycją 142 – „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy).

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zdefiniowane zostało w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w sposób następujący:

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:


  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne


  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.


Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych poza bryłą budynku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku, natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

W niniejszej sprawie wątpliwości Spółki dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane dotyczące budowy sieci oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, jak również podłączenia do sieci.

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że wykonanie prac (sklasyfikowanych przez GUS w grupowaniu PKWiU 42.21.22.0 jako „roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”) przez Spółkę polegających na budowie sieci oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych do budynków odbiorców (realizowane poza bryłą budynku) nie jest objęte stawką 8%, zatem jest opodatkowane według stawki podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że czynności wykonania przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego w celu przyłączenia osób fizycznych i prawnych do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej Spółka sklasyfikowała odpowiednio w grupowaniach:


  • 36.00.20.0  usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;
  • 37.00.11.0  usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r. grupowanie PKWiU dla:


  1. usług związanych z przyłączeniem do sieci wodociągowych i/lub sieci kanalizacyjnych, takich jak obejmuje:


    1. uzgadnianie lokalizacji - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0,
    2. wydawanie warunków technicznych dla przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0,

    3. uzgadnianie dokumentacji projektowej przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0 ,
    4. odbiory końcowe przyłączy wodociągowych i/lub kanalizacyjnych - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0.


  2. usług związanych z eksploatacją urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych takich jak obejmuje:


    1. montaż i wymiana wodomierzy - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0,
    2. plombowanie wodomierzy - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0,

    3. odcięcia przyłączy i ponowne przyłączenie - 36.00.20.0 i/lub 37.00.11.0.


Odnosząc się do sposobu opodatkowania czynności podłączenia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego z siecią, będącej własnością Spółki lub użytkowanej przez Spółkę na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia, w celu realizacji dostawy wody/odbioru ścieków stwierdzić należy, że usługi te, o ile faktycznie mieszczą się we wskazanych przez Spółkę grupowaniach PKWiU 36.00.20.0 i 37.00.11.0, to jako wymienione w poz. 140, 142 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8%.

Końcowo zauważa się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj