Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/4510-1-130/16-2/MC
z 24 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży doradczej.

W przyszłości możliwa jest sytuacja, w której na skutek zdarzeń biznesowych Wnioskodawca stanie się podmiotem powiązanym w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych z jednostkami, w których Skarb Państwa ma pośrednio lub bezpośrednio udział przekraczający poziom 5% – zaistnieje zatem powiązanie przez Skarb Państwa.

Powiązanie przez Skarb Państwa może przyjąć jedną z dwóch poniższych form:

  1. Wnioskodawca dokonywać będzie transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest bezpośrednim udziałowcem,
  2. Wnioskodawca dokonywać będzie transakcje z podmiotami, w których Skarb Państwa nie jest bezpośrednim, lecz pośrednim udziałowcem – np. transakcja z podmiotem, którego bezpośrednim udziałowcem nie jest Skarb Państwa lecz spółka/podmiot, w której Skarb Państwa pośrednio lub bezpośrednio posiada wymagany udział (udział pośredni powyżej 5%).

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość w zakresie tego, czy Skarb Państwa należy uznawać za podmiot powiązany w myśl przepisów o podatkach dochodowych i czy w stosunku do tych transakcji Spółka będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca zakłada, iż kwoty tych transakcji będą przekraczać limity określone w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Skarb Państwa – jeżeli zakładane zdarzenia biznesowe dojdą do skutku – będzie brał udział w zarządzaniu Wnioskodawcy lub jego kontroli i będzie posiadał udział w kapitale Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie brał udział (bezpośrednio lub pośrednio) w zarządzaniu podmiotami, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział i będzie brał udziału w kontroli tych podmiotów oraz może posiadać udziału w kapitale tych podmiotów.

Pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotami, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział, mogą występować powiązania wynikające ze stosunku pracy albo majątkowe. Powiązania tego rodzaju mogą wystąpić między osobami pełniącymi u Wnioskodawcy i w podmiotach, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział, funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze. Osoby te mogą łączyć funkcje zarządcze lub kontrolne albo nadzorcze u Wnioskodawcy oraz w podmiotach, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Skarb Państwa należy uznawać za podmiot powiązany w rozumieniu przepisów art. 11 u.p.d.o.p., w związku z czym do transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest udziałowcem w sposób bezpośredni lub pośredni (w przypadku przekroczenia określonych limitów kwotowych) Spółka będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Skarbu Państwa nie należy uznawać za podmiot powiązany w rozumieniu przepisów art. 11 u.p.d.o.p., w związku z czym do transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest udziałowcem zarówno bezpośrednim, jak i pośrednim (w przypadku przekroczenia określonych limitów kwotowych), Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi są zobowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji.

Jednocześnie zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p. obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

  1. 100 000 euro – jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
  2. 30 000 euro – w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
  3. 50 000 euro – w pozostałych przypadkach.

Na tle powyższego powszechnie wskazuje się, iż aby mógł powstać wymóg sporządzania wspomnianej dokumentacji podatkowej, konieczne jest jednoczesne ziszczenie się dwóch warunków. Po pierwsze, musimy mieć do czynienia z transakcją oraz, po drugie – taka transakcja musi mieć miejsce między podmiotami powiązanymi (tak m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 listopada 2015r., nr IBPB-1-2/4510-446/15/MM).

Jak zatem wynika z powyższego, rozważając czy w danym przypadku zaistnieje konieczność sporządzenia dokumentacji transakcji należy zweryfikować, czy spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • realizowane czynności można określić jako transakcję,
  • stronami transakcji są podmioty powiązane.

Dodatkowo łączna kwota transakcji powinna przekraczać limity wskazane w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.p., jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

– i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały – dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Dodatkowo z podmiotami powiązanymi mamy do czynienia w przypadku, gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Jednocześnie zgodnie z ust. 5a art. 11 u.p.d.o.p. posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 5%.

Co do zasady zatem, za podmioty powiązane uznaje się m.in. podmioty powiązane kapitałowo, jeżeli udział kapitałowy wynosi co najmniej 5%. Tego typu podmioty są zobowiązane do sporządzenia dokumentacji cen transferowych, jeśli próg wartościowy transakcji przekracza limity wskazane w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p.

W takim kontekście Wnioskodawca pragnie wskazać, iż z przywołanych regulacji nie wynika wprost, iż Skarb Państwa nie jest podmiotem powiązanym w rozumieniu u.p.d.o.p. Zdaniem Spółki jednakże wniosek taki implikuje szczególny charakter prawny podmiotu jakim jest Skarb Państwa. Skarb Państwa nie jest bowiem standardowym podmiotem, będącym podatnikiem na gruncie podatku dochodowego lecz w systemie prawnym pełni specjalną funkcję. To Skarb Państwa jest bowiem beneficjentem podatków dochodowych i to do niego trafiają zebrane z podatków środki, które później są wydatkowane na realizację zadań budżetowych. Skarb Państwa nie jest zatem równorzędny z innymi podmiotami, opodatkowanymi na gruncie u.p.d.o.p.

Powyższy wniosek potwierdza m.in. zwolnienie z podatku wskazane w art. 6 u.p.d.o.p. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku Skarb Państwa. Na tle przywołanej regulacji powszechnie wskazuje się, iż zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków. Konstrukcja przywołanego przepisu wyraźnie wskazuje, iż osoba prawna – Skarb Państwa jest w nim utożsamiany z budżetem państwa. W tym kontekście oczywistym jest, iż Skarb Państwa (budżet państwa) jako beneficjent podatku dochodowego od osób prawnych nie może być jednocześnie jego podatnikiem.

W ocenie Wnioskodawcy zatem Skarb Państwa nie powinien być utożsamiany z podmiotami, o których mowa w art. 11 u.p.d.o.p. Ze względu na swój szczególny charakter Skarb Państwa nie powinien być traktowany jako podmiot powiązany na gruncie u.p.d.o.p. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, skoro Skarb Państwa nie powinien być klasyfikowany jako podmiot powiązany na potrzeby art. 9a oraz art. 11 u.p.d.o.p., to tym samym również spółki, w których Skarb Państwa jest udziałowcem, nie będą podmiotami powiązanymi ze Spółką w myśl przepisów u.p.d.o.p. Skoro bowiem Skarb Państwa nie jest – w ocenie Spółki – podmiotem powiązanym, to fakt, iż posiada on udziały również w innych podmiotach, nie będzie automatycznie generował powiązania pomiędzy Spółką a innymi podmiotami, w których Skarb Państwa jest udziałowcem.

Za przyjęciem powyższego założenia przemawiają również względy racjonalne. Skarb Państwa jest udziałowcem w bardzo dużej ilości podmiotów. Niezwykle problematyczne byłoby zidentyfikowanie tych powiązań. Z uwagi na liczbę spółek z udziałem Skarbu Państwa często podatnik może nawet nie być świadomy, iż jest to jego podmiot powiązany (poprzez Skarb Państwa), zachowując przy tym poziom wynagrodzenia na poziomie rynkowym. Przykładem może być tu nabywanie paliwa na stacjach, który jest własnością Skarbu Państwa. Nabywając takie paliwo stosowana jest standardowa cena zakupu, obowiązująca dla wszystkich odbiorców. Bezzasadnym byłoby w takim przypadku nakładanie na podatnika obowiązku dokumentowania transakcji nabyć paliwa (w przypadku przekroczenia limitów wskazanych w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p.) tylko z tego powodu, iż Skarb Państwa jest udziałowcem w obu tych podmiotach.

Podsumowując, w ocenie Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Skarbu Państwa nie należy uznawać za podmiot powiązany w rozumieniu przepisów art. 11 u.p.d.o.p., w związku z czym do transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest udziałowcem zarówno bezpośrednim jak i pośrednim (w przypadku przekroczenia określonych limitów kwotowych), Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r. poz. 851, ze zm.): podatnicy dokonujący transakcji, w tym zawierający umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze, z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami – w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 – lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, w tym zawierający umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze, jeżeli jedną ze stron takiej umowy jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:

  1. określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),
  2. określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,
  3. metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,
  4. określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach – w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,
  5. wskazanie innych czynników – w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji zostały uwzględnione te inne czynniki, a w przypadku zawarcia umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze – w szczególności przyjętych w umowie zasad dotyczących praw wspólników (stron umowy) do udziału w zysku oraz uczestnictwa w stratach,
  6. kreślenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń – w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Stosownie natomiast do treści art. 9a ust. 2 tej ustawy: obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

  1. 100 000 EURO – jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
  2. 30 000 EURO – w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
  3. 50 000 EURO – w pozostałych przypadkach.

Definicja podmiotów powiązanych została umieszczona w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak, jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów;
  4. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  5. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

– i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały – dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 4 ww. ustawy: przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach (art. 11 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 i 4, oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 5% (art. 11 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z powyższych przepisów wyraźnie wynika, że aby mógł powstać wymóg sporządzania wspomnianej dokumentacji podatkowej, konieczne jest jednoczesne ziszczenie się dwóch warunków. Po pierwsze, musimy mieć do czynienia z transakcją oraz po drugie – taka transakcja musi mieć miejsce między podmiotami powiązanymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (dalej także: Spółka), w przyszłości stanie się podmiotem powiązanym z jednostkami, w których Skarb Państwa ma pośrednio lub bezpośrednio udziały przekraczające poziom 5%. Wnioskodawca będzie dokonywać transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest bezpośrednim lub pośrednim udziałowcem. Jeżeli zakładane zdarzenie biznesowe dojdzie do skutku Skarb Państwa będzie brał udział w zarządzaniu Wnioskodawcy lub jego kontroli i będzie posiadał udziały w kapitale Wnioskodawcy. Spółka będzie brała udział (bezpośrednio lub pośrednio) w zarządzaniu podmiotami, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział i będzie brała udział w kontroli tych podmiotów oraz może posiadać udziały w kapitale tych podmiotów. Między Wnioskodawcą a podmiotami, w których Skarb Państwa posiada bezpośredni lub pośredni udział, mogą występować powiązania wynikające ze stosunku pracy albo majątkowe. Wystąpić mogą także powiązania w odniesieniu do osób, które łączyć będą funkcje zarządcze lub kontrolne albo nadzorcze u Wnioskodawcy oraz w podmiotach, w których Skarb Państwa posiada bezpośrednio lub pośrednio udział.

Pojęcie transakcja jest pojęciem szerokim, mianowicie obejmuje ono wszelkiego rodzaju operacje i czynności dokonywane przez podmioty oraz wszelkie świadczenia i przepływy między tymi podmiotami. Pojęcie transakcji dotyczy obrotu dobrami i usługami, nie ogranicza się jednak tylko do sprzedaży bądź kupna towarów lub usług.

Pojęcie transakcji w rozumieniu art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozpatrywać w kontekście celu tego przepisu. Dokumentacja podatkowa dokonywanych przez podmioty powiązane transakcji przedstawiać ma warunki dokonywanych transakcji w celu ich porównania z warunkami stosowanymi przez podmioty niezależne w porównywalnych okolicznościach. Analizowany przepis obejmuje więc także sytuacje lub zachowania podmiotów powiązanych nietypowe z punktu widzenia obrotu gospodarczego, w celu ich skonfrontowania z sytuacjami lub zachowaniami podmiotów niezależnych. Postępowanie to wynika z zasady ceny rynkowej (arm’s length principle), zgodnie z którą podmioty powiązane powinny, we wzajemnych relacjach, ustalać warunki, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Kwestia zawieranych przez Spółkę transakcji nie budzi wątpliwości Spółki, stąd należy uznać, że stanowią one transakcje, o których mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwość Spółki powstała natomiast odniesieniu do tego, czy Skarb Państwa można uznać za podmiot krajowy w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie, czy Skarb Państwa jest w stosunku do Spółki podmiotem powiązanym.

Skarb Państwa jest szczególną osobą prawną, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania w obrocie cywilnym, w zakresie dotyczącym mienia państwowego nienależącego do państwowych osób prawnych (art. 34, 44 i 441 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. z 2016 r. poz 380 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Powyższa regulacja wskazuje, że wszystkie osoby prawne, w tym także Skarb Państwa, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Nie zmienia tego fakt, że – zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy – Skarb Państwa jest podmiotem zwolnionym od podatku dochodowego. O osobie prawnej traktuje także art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Skoro w niniejszej sprawie mamy do czynienia z transakcjami zawieranymi między Spółką (w której Skarb Państwa będzie brał udział w zarządzaniu, kontroli lub będzie posiadał udział w jej kapitale, bądź to Spółka będzie brała udział w zarządzaniu podmiotami, w których swój udział bezpośrednio lub pośrednio ma Skarb Państwa lub będzie brała udział w zarządzaniu lub kontroli tymi podmiotami) a podmiotami z udziałem Skarbu Państwa, to Spółkę i te podmioty należy uznać za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak samo będzie w przypadku pozostałych powiązań wskazanych przez Spółkę, a wymienionych w ust. 4 tej regulacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionej we wniosku sytuacji, Spółka oraz inne podmioty z udziałem Skarbu Państwa są podmiotami powiązanymi, w związku z czym Spółka będzie zobowiązana, w zakresie realizowanych z nimi transakcji, do sporządzania dokumentacji podatkowej określonej w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Skarb Państwa należy uznawać za podmiot powiązany w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym do transakcji z podmiotami, w których Skarb Państwa jest udziałowcem w sposób bezpośredni lub pośredni (w przypadku przekroczenia określonych limitów kwotowych) Spółka będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj