Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-105/16-4/DC
z 18 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4.. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych polegających na dobudowie kotłowni, robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano -montażowych polegających na dobudowie kotłowni, robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego.

Wniosek uzupełniono pismem w dniu 24 czerwca 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej także jako Wnioskodawca) wykonuje roboty budowlane oraz montażowo-instalacyjne i specjalizuje się w budowie, remontach i modernizacjach kotłowni opalanych gazem, olejem opałowym, miałem węglowym i innymi paliwami. Obecnie Wnioskodawca przygotowuje się do przetargu na wykonanie kotłowni opalanej miałem węglowym dla budynku mieszkalnego należącego do wspólnoty mieszkaniowej. Kotłownia ma być dobudowana do budynku mieszkalnego i będzie zasilać w ciepło i ciepłą wodę użytkową mieszkańców tego budynku mieszkalnego. W ramach tego zakresu robót będzie wykonany również węzeł cieplny ze zbiornikami ciepłej wody użytkowej, który zostanie ulokowany w piwnicy budynku mieszkalnego i będzie połączony instalacjami z dobudowaną kotłownią. Budynek wspólnoty mieszkaniowej posiada 3 kondygnacje. Ściana budynku kotłowni będzie przylegać do ściany budynku mieszkalnego i będzie z nią posiadać wspólne obróbki dekarskie. Na ścianie szczytowej budynku mieszkalnego będzie montowany komin stalowy na potrzeby budowanej kotłowni. Wejście do kotłowni będzie osobne, a kotłownia z budynkiem mieszkalnym będzie połączona konstrukcją budowlaną, rurami i instalacjami grzewczymi i wodnymi. Kotłownia będzie zasilana z instalacji elektrycznej i wodociągowej istniejącego budynku mieszkalnego.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wyjaśnia, że:

  1. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. budynek kotłowni będzie posadowiony na oddzielnych od budynku mieszkalnego fundamentach,
  3. budynek kotłowni będzie połączony z budynkiem mieszkalnym w taki sposób, że będzie przylegać do ściany szczytowej budynku mieszkalnego i w związku z tym będzie miał wspólną ścianę z budynkiem mieszkalnym oraz będzie połączony z budynkiem mieszkalnym instalacjami wewnętrznymi: centralnego ogrzewania, elektryczną i wodno -kanalizacyjną. Nowo wybudowana kotłownia będzie ogrzewać wyłącznie budynek mieszkalny wielorodzinny i nie będzie miała połączenia komunikacyjnego pieszego z budynkiem mieszkalnym. Wejście do budynku kotłowni będzie od podwórza z zewnątrz. Budynek kotłowni pełni rolę obiektu bez którego zasadnicze funkcje mieszkalne tegoż budynku zostałyby utracone. Nie może istnieć budynek bez możliwości jego ogrzewania,
  4. opisany we wniosku budynek mieszkalny zaliczany jest do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2016 r., poz.710),
  5. usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na dobudowie do budynku mieszkalnego budynku kotłowni, robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego na elewacji budynku mieszkalnego mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 cyt. ustawy jako budowa kotłowni dla budynku mieszkalnego,
  6. stalowy komin nie będzie posiadał własnego fundamentu, lecz będzie posadowiony na fundamencie budynku kotłowni i będzie elementem składowym budynku kotłowni,
  7. budynek mieszkalny jest sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1122 – budynek o trzech i więcej mieszkaniach,
  8. budynek kotłowni będzie zakwalifikowany do kategorii XVIII obiektów budowlanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku VAT powinno się zastosować dla robót budowalno-montażowych polegających na:

  1. dobudowie do budynku mieszkalnego budynku kotłowni opalanej miałem węglowym, która będzie zasilać w ciepło i c. w. u. ten budynek mieszkalny,
  2. robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni,
  3. montażu komina stalowego na elewacji budynku mieszkalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku stawka podatku od towarów i usług od realizacji robót budowlanych opisanych w poz. 80 powinna wynosić 8%. Budynek kotłowni służyć będzie tylko i wyłącznie lokalom mieszkalnym i będzie związany konstrukcyjnie i instalacyjnie z budynkiem mieszkalnym. Budynek kotłowni będzie uzupełnieniem budynku mieszkalnego i obiektem budownictwa mieszkaniowego. Roboty budowlano-montażowe takich obiektów powinny być zatem opodatkowane stawką 8%, a nie stawką 23% w oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w oparciu o art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów,
  • budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Należy zauważyć, że preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w PKOB 11), natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane oraz montażowo-instalacyjne. Obecnie przygotowuje się on do przetargu na wykonanie kotłowni opalanej miałem węglowym dla budynku mieszkalnego należącego do wspólnoty mieszkaniowej. Kotłownia ma być dobudowana do budynku mieszkalnego i będzie zasilać w ciepło i ciepłą wodę użytkową mieszkańców tego budynku mieszkalnego. W ramach tego zakresu robót będzie wykonany również węzeł cieplny ze zbiornikami ciepłej wody użytkowej który zostanie ulokowany w piwnicy budynku mieszkalnego i będzie połączony instalacjami z dobudowaną kotłownią. Budynek wspólnoty mieszkaniowej posiada 3 kondygnacje. Na ścianie szczytowej budynku mieszkalnego będzie montowany komin stalowy na potrzeby budowanej kotłowni. Kotłownia z budynkiem mieszkalnym będzie połączona konstrukcją budowlaną, rurami i instalacjami grzewczymi i wodnymi. Kotłownia będzie zasilana z instalacji elektrycznej i wodociągowej istniejącego budynku mieszkalnego. Budynek kotłowni będzie połączony z budynkiem mieszkalnym w taki sposób, że będzie przylegać do ściany szczytowej budynku mieszkalnego i w związku z tym będzie miał wspólną ścianę z budynkiem mieszkalnym oraz będzie połączony z budynkiem mieszkalnym instalacjami wewnętrznymi: centralnego ogrzewania, elektryczną i wodno-kanalizacyjną. Nowo wybudowana kotłownia będzie ogrzewać wyłącznie budynek mieszkalny wielorodzinny i nie będzie miała połączenia komunikacyjnego pieszego z budynkiem mieszkalnym. Wejście do budynku kotłowni będzie od podwórza z zewnątrz. Budynek kotłowni pełni rolę obiektu bez którego zasadnicze funkcje mieszkalne tegoż budynku zostałyby utracone; nie może istnieć budynek bez możliwości jego ogrzewania.

Wnioskodawca wyjaśnia, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Opisany we wniosku budynek mieszkalny zaliczany jest do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a i 12b ustawy.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na dobudowie do budynku mieszkalnego budynku kotłowni, robotach instalacyjno-montazowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego na elewacji budynku mieszkalnego mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, jako budowa kotłowni dla budynku mieszkalnego.

Stalowy komin nie będzie posiadał własnego fundamentu, lecz będzie posadowiony na fundamencie budynku kotłowni i będzie elementem składowym budynku kotłowni.

Jak wskazał Wnioskodawca, budynek mieszkalny jest sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1122 – budynek o trzech i więcej mieszkaniach. Budynek kotłowni będzie zakwalifikowany do kategorii XVIII obiektów budowlanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z wysokością stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych polegających na dobudowie kotłowni, robotach instalacyjno -montażowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dla określenia właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynności wykonywane przez podatnika mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na dobudowie do budynku mieszkalnego kotłowni, robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni oraz montażu komina stalowego posadowionego na budynku kotłowni i przymocowanego do ściany szczytowej budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Budynek ten sklasyfikowany jest według PKOB pod symbolem 1122 i spełnia definicję obiektu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W opisanym przypadku istotne jest, że dobudowana kotłownia nie jest samodzielnym budynkiem. Stanowi jedynie część budynku mieszkalnego. Świadczy o tym fakt, że budynek kotłowni będzie połączony z budynkiem mieszkalnym w taki sposób, że będzie przylegać do ściany szczytowej budynku mieszkalnego i będzie miał wspólną ścianę z budynkiem mieszkalnym Ponadto wykonywane roboty będą mieściły się w zakresie robót wymienionych w art. 41 ust. 1 pkt 12 ustawy, tj. wykonywane będą w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca wyświadczy usługi polegające na przeprowadzeniu robót budowlanych wykonywanych w obiekcie budowlanym lub jego części zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że stawka podatku VAT dla robót budowlano -montażowych polegających na:

  1. dobudowie do budynku mieszkalnego budynku kotłowni opalanej miałem węglowym, która będzie zasilać w ciepło i c. w. u. ten budynek mieszkalny,
  2. robotach instalacyjno-montażowych urządzeń kotłowni,
  3. montażu komina stalowego na elewacji budynku mieszkalnego,

przeprowadzonych w obiekcie budowlanym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym opodatkowana jest – zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy – stawką podatku VAT w wysokości 8%, pod warunkiem, że przedmiotowe usługi wykonane będą w ramach czynności wskazanych w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj