Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-184/16-1/LG
z 10 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 16 maja 2016 r. (data wpływu 17 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku akcyzowego w związku z obrotem wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku akcyzowego w związku z obrotem wyrobami akcyzowymi.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XY Sp. z o. o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych m.in. o następujących kodach CN:

  • 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29; 3811 90 00 (dalej: wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej);
  • 3824 90-97 (na cele inne niż napędowe i opałowe) oraz 3403 (dalej: pozostałe wyroby akcyzowe).

Wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej działalności wyroby akcyzowe nie są przeznaczone na cele opałowe lub napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych oraz nie będą oferowane na sprzedaż lub używane, jako paliwa silnikowe bądź opałowe.

Znaczna większość wyrobów akcyzowych nabywana przez Spółkę jest zużywana w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opalowe.

Natomiast część nabywanych wyrobów akcyzowych jest przez Spółkę odsprzedawana klientom na cele inne niż opałowe lub napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych.

Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych od dostawców z innych krajów UE (głównie od podmiotów z grupy X) i w związku z ich przemieszczeniem na terytorium kraju nawiązała współpracę z podmiotem prowadzącym usługowy skład podatkowy (dalej: Kontrahent). Kontrahent ten jest zaangażowany w przemieszczenia wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej będących własnością Spółki z innych krajów UE na terytorium kraju, tj. wskazane wyroby akcyzowe nabywane przez Spółkę są przemieszczane z innych krajów UE do składu podatkowego Kontrahenta, a następnie wyprowadzane z tego składu podatkowego do klientów Spółki na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe.

Konsekwencje akcyzowe nabyć wyrobów akcyzowych w celu ich zużycia przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy są przedmiotem odrębnego zapytania Spółki.

Natomiast niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie konsekwencji akcyzowych schematów, w ramach których Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych w celu ich dalszej odsprzedaży.

Schemat nabycia przez Spółkę wyrobów akcyzowych i ich dalszej odsprzedaży można podzielić na wskazane poniżej etapy:

  • Schemat 1: nabycie i odsprzedaż wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej

Etap 1

Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z innych państw członkowskich UE (głównie od podmiotów z grupy X), które są przemieszczane bezpośrednio od dostawców z innych krajów UE do usługowego składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta Spółki.

Etap 2

Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przemieszczone do składu podatkowego Kontrahenta mogą być magazynowane przez jakiś czas w składzie podatkowym tego Kontrahenta, niemniej pozostają przez cały czas własnością Spółki.

Etap 3 a

W etapie tym, Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej na rzecz klientów nabywających wyroby akcyzowe w celu ich zużycia w ramach prowadzonej działalności na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, będące własnością Spółki są przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego Kontrahenta do klientów Spółki na podstawie dokumentu dostawy.

W etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na klientów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Natomiast faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klienta Spółki, który zużyje wyroby na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opałowe.

Etap 3b

W etapie tym, Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do klientów, którzy nabywają te wyroby w celu ich dalszej odsprzedaży (dalej: dystrybutorzy).

W etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na dystrybutorów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Niemniej faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klientów dystrybutorów (tj. ostatecznych konsumentów), którzy zużyją wyroby w ramach prowadzonej działalności na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opałowe.

Etap 3c

W etapie tym, Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do dystrybutorów, posiadających status podmiotów prowadzących skład podatkowy.

W etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na dystrybutorów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Niemniej faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta do składu podatkowego dystrybutora w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

  • Schemat 2: nabycie i odsprzedaż pozostałych wyrobów akcyzowych

W schemacie tym, Spółka dokonuje nabyć pozostałych wyrobów akcyzowych od kontrahentów z innych krajów UE. Wyroby są przemieszczane do magazynu wynajmowanego przez Spółkę, a następnie sprzedawane kontrahentom z przeznaczeniem na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe, czy opałowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 1 schematu nr 1 opisanego w stanie faktycznym?
  2. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 2 schematu nr 1 opisanego w stanie faktycznym?
  3. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 3a schematu nr 1 opisanego w stanie faktycznym?
  4. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 3b schematu nr 1 opisanego w stanie faktycznym?
  5. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 3c schematu nr 1 opisanego w stanie faktycznym?
  6. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w schemacie nr 2 opisanym w stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 1

W ocenie Spółki, w etapie 1 schematu nr 1 na Spółce będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, przemieszczanych z UE do składu podatkowego Kontrahenta, nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności w ramach tego etapu Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są przemieszczane z UE do składu podatkowego Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Podmiotem odpowiedzialnym za spełnienie warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest, w ocenie Spółki, Kontrahent będący podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 2

W ocenie Spółki, w etapie 2 schematu 1, na Spółce będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, magazynowanych w składzie podatkowym jej Kontrahenta, nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności w ramach tego etapu Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Wyroby akcyzowe są bowiem magazynowane w składzie podatkowym Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i to Kontrahent Spółki jako podmiot prowadzący skład podatkowy jest odpowiedzialny za spełnienie warunków do zastosowania tej procedury.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 3

W ocenie Spółki, w etapie 3 a schematu 1, w ramach którego wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, będące własnością Spółki są przemieszczane na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta do klientów Spółki, którzy dokonują zużycia tych wyrobów w ramach prowadzonej działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych. W szczególności w ramach tego etapu Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Wyroby akcyzowe wysyłane ze składu podatkowego Kontrahenta do klientów Spółki są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, niemniej za dochowanie warunków do zastosowania zerowej stawki akcyzy jest odpowiedzialny Kontrahent Spółki wysyłający wyroby akcyzowe przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy, jak również klient Spółki, który nabywa wyroby akcyzowe od Spółki w celu ich zużycia w ramach prowadzonej działalności.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 4

W ocenie Spółki, w etapie 3b schematu 1, w ramach którego wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są przez Spółkę odsprzedawane dystrybutorom dokonującym ich dalszej odsprzedaży, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Wyroby akcyzowe będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są bowiem przemieszczane na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do podmiotów, które zużyją wskazane wyroby w ramach prowadzonej działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe (tj. nie do dystrybutorów a do klientów dystrybutorów, będących ostatecznymi konsumentami), a w konsekwencji są wysyłane przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy. Kontrahent Spółki na dokumencie dostawy dołączanym do przemieszczanych wyrobów akcyzowych wskazuje ostatecznego nabywcę wyrobów, który zużyje wyroby w ramach prowadzonej działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe. Za spełnienie warunków do zastosowania zerowej stawki akcyzy jest odpowiedzialny Kontrahent Spółki, będący podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz ostateczny konsument (tj. klient dystrybutora), który odbiera wyroby w celu ich zużycia na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 5

W ocenie Spółki, w etapie 3c schematu 1, w ramach którego wyroby akcyzowe są sprzedawane przez Spółkę dystrybutorom posiadającym status składu podatkowego, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Wyroby akcyzowe będące przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są wysyłane ze składu podatkowego Kontrahenta do dystrybutora posiadającego status składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Za spełnienie warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy są odpowiedzialni zarówno Kontrahent Spółki, jak również dystrybutor, jako podmioty prowadzące składy podatkowe, pomiędzy którymi dochodzi do przemieszczenia wyrobów akcyzowych.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 6

W ocenie Spółki, w schemacie tym, na Spółce nie ciążą żadne szczególne obowiązku wynikające z regulacji akcyzowych w związku z nabyciem i odsprzedażą pozostałych wyrobów akcyzowych. Wyroby te, w przypadku ich przeznaczenia na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe czy opałowe, są objęte zerową stawką akcyzy bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1

W ocenie Spółki, w etapie tym, na Spółce, będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, są przemieszczane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów do składu podatkowego Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (dalej: WNT) z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

W przypadku WNT, polegającego na przemieszczeniu wyrobów do składu podatkowego, zastosowanie będzie miała procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej pod pojęciem „procedury zawieszenia poboru akcyzy” należy rozumieć procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach tej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z regulacji akcyzowych wynika, iż możliwość przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest uzależniona od spełnienia określonych warunków (wskazanych w art. 41 ustawy akcyzowej).

W przypadku, gdy przemieszczenie wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo dokonywane jest do składu podatkowego, podmiotem odpowiedzialnym za dochowanie warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy (również w sytuacji, gdy przemieszczane wyroby nie są własnością tego podmiotu).

W rezultacie, na gruncie ustawy akcyzowej, to Kontrahent prowadzący skład, a nie Spółka jako właściciel wyrobów akcyzowych, będzie odpowiedzialny za dochowanie warunków do objęcia przemieszczanych w ramach WNT do jego składu wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W szczególności, w opisanym przypadku, przepisy akcyzowe nie nakładają na właściciela przemieszczanych wyrobów żadnych obowiązków akcyzowych związanych z dokumentowaniem tego przemieszczenia do składu podatkowego.

W przypadku, gdy Kontrahent prowadzący skład nie dochowa warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z UE do składu podatkowego, będzie on podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia podatku akcyzowego w tym zakresie. Natomiast na Spółce nie będą ciążyły formalności związane z rozliczeniem podatku akcyzowego w związku z naruszeniem/niedochowaniem warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w ramach WNT do składu podatkowego Kontrahenta.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż w etapie tym, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki związane z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego Kontrahenta, wynikające z regulacji akcyzowych.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2

Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanym etapie, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy.

Jak zostało wskazane wyżej w uzasadnieniu stanowiska Spółki do pytania nr 1, zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym.

W rezultacie, w przypadku, gdy wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy, są przemieszczone w ramach WNT do składu podatkowego Kontrahenta prowadzącego ten skład, dopóki będą znajdowały się na terenie składu, będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wszelkie obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane z magazynowaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terenie składu podatkowego ciążą na podmiocie prowadzącym skład podatkowy. W rezultacie, to Kontrahent Spółki będzie podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia akcyzy, w przypadku, gdy dojdzie do naruszenia warunków do stosowania procedury, bądź zużycia wyrobów w składzie podatkowym.

Reasumując, w ocenie Spółki, w opisanym etapie, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta i Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy, w przypadku gdy na terenie składu podatkowego Kontrahenta dojdzie do zakończenia tej procedury.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 3

W ocenie Spółki, wyroby akcyzowe sprzedawane przez Spółkę w ramach tego etapu są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, natomiast na Spółce nie ciążą żadne obowiązki na gruncie regulacji akcyzowych do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Należy zauważyć, iż w schemacie tym, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są wyprowadzane ze składu podatkowego Kontrahenta poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do klientów Spółki, dokonujących zużycia przedmiotowych wyrobów w ramach prowadzonej działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe.

Od 1 stycznia 2016 r. w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, Ustawodawca wprowadził dodatkowe warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe jako dodatki łub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatku lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są m.in.

  • przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Należy wskazać, iż powyższy warunek odnosi się do czynności polegającej na fizycznym przemieszczeniu wyrobów na terytorium kraju, abstrahując od tego, kto powinien być właścicielem tych wyrobów w trakcie ich przemieszczania.

Należy wskazać, iż w opisanym etapie wyroby akcyzowe sprzedawane przez Spółkę są przemieszczane ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klientów Spółki, posiadających status zużywających podmiotów gospodarczych. Przemieszczenie to odbywa się na dokumencie dostawy, wystawianym przez Kontrahenta prowadzącego skład podatkowy, a klienci Spółki posiadający status zużywających podmiotów gospodarczych są wskazywani na dokumencie dostawy jako odbiorcy wyrobów. W konsekwencji, obieg dokumentów dostawy ma miejsce pomiędzy Kontrahentem Spółki, a klientami Spółki, dokonującymi nabycia wyrobów na cele zużycia własnego.

Mając to na uwadze, w ocenie Spółki w opisanym etapie są spełnione warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy do wyrobów akcyzowych sprzedawanych przez Spółkę, w sytuacji w której wyroby te są przemieszczane na dokumencie dostawy bezpośrednio ze składu podatkowego Kontrahenta do klientów Spółki posiadających status zużywających podmiotów gospodarczych.

Należy zauważyć, iż Spółka uczestniczy w transakcji opisanej w tym etapie w znaczeniu prawnym, tj. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na klientów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Natomiast faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klienta Spółki, który zużyje wyroby na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opałowe.

W konsekwencji, wyroby te mogą być objęte zerową stawką akcyzy, a Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty akcyzy. W szczególności, w ocenie Spółki w opisanym etapie nie znajdzie zastosowania przepis art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji są spełnione warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej, gdyż fizyczne przemieszczenie wyrobów ma miejsce pomiędzy składem podatkowym a zużywającym podmiotem gospodarczym. Na gruncie regulacji akcyzowych, podmiotami odpowiedzialnymi za dochowanie warunków do zerowej stawki akcyzy w związku z przemieszczeniem tych wyrobów są: Kontrahent Spółki jako podmiot prowadzący skład oraz klient dokonujący nabycia wyrobów na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Natomiast Spółka, która uczestniczy w sprzedaży wyrobów w znaczeniu prawnym, natomiast nie uczestniczy w faktycznym przemieszczeniu tych wyrobów, nie jest zobowiązana na gruncie regulacji akcyzowych do spełnienia warunków do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 4

Zdaniem Spółki, w opisanym etapie, w którym Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do dystrybutora, a następnie dystrybutor odsprzedaje te wyroby swojemu klientowi, będącemu ostatecznym nabywcą, który zużyje wyroby w ramach działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe i opałowe, wskazane wyroby są objęte zerową stawką akcyzy, a na Spółce nie ciążą żadne obowiązki na gruncie regulacji akcyzowych związane z rozliczaniem akcyzy. Należy bowiem zauważyć, iż w przedmiotowym przypadku są spełnione warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej, tj. wyroby są wysyłane na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do ostatecznych nabywców, tj. podmiotów posiadających status zużywających podmiotów gospodarczych.

Obieg dokumentów dostawy odbywa się pomiędzy Kontrahentem prowadzącym skład podatkowy, z którego przemieszczane są wyroby akcyzowe przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy, a ostatecznym nabywcą dokonującym nabycia tych wyrobów na potrzeby zużycia w ramach działalności na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe czy opałowe.

Natomiast, Spółka i dystrybutor uczestniczą w sprzedaży tych wyrobów jedynie w znaczeniu prawnym, tj. Spółka przenosi własność wyrobów na dystrybutora, a dystrybutor na ostatecznego nabywcę, który będzie zużywać wyrób akcyzowy na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Niemniej, ani Spółka, ani dystrybutor nie uczestniczą w fizycznym przemieszczeniu wyrobów akcyzowych, gdyż przemieszczenie to odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do ostatecznego nabywcy.

W konsekwencji, w opisanym etapie nie znajdzie zastosowania przepis art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Jak Spółka bowiem wskazała, w opisanym etapie, przemieszczenie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem sprzedaży ma miejsce ze składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta na dokumencie dostawy do ostatecznego nabywcy, posiadającego status zużywającego podmiotu gospodarczego, tym samym jest spełniony warunek do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanym etapie na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych do zastosowania do przemieszczanych wyrobów akcyzowych zerowej stawki akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 5

Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym etapie na Spółce nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczeniem podatku akcyzowego, w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe są sprzedawane przez Spółkę do dystrybutora prowadzącego skład podatkowy, niemniej faktyczne przemieszczenie wyrobów ma miejsce pomiędzy składem podatkowym Kontrahenta Spółki, z którego wyroby są wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a składem podatkowym dystrybutora, do którego wyroby są wprowadzane.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Z kolei na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Na gruncie podatku akcyzowego dla możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy kluczowe znaczenie ma faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej tj. w przedmiotowym przypadku przemieszczenie ze składu podatkowego Kontrahenta do składu podatkowego dystrybutora prowadzącego skład podatkowy. Natomiast kwestia, kto jest właścicielem przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych pozostaje w tym przypadku bez znaczenia.

Zdaniem Spółki w takim przypadku wszelkie obowiązki związane z prawidłowym przemieszczeniem przedmiotowych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy spoczywają na Kontrahencie Spółki oraz dystrybutorze prowadzącym skład podatkowy.

Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, iż w przypadku naruszenia jakichkolwiek warunków umożliwiających przemieszczenie tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez ww. podmioty na Spółce nie ciążą żadne obowiązki na gruncie regulacji akcyzowych, w szczególności Spółka nie będzie odpowiedzialna za rozliczenia akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 6

W ocenie Spółki, w opisanym schemacie nr 2, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy w przypadku nabyć i odsprzedaży przez Spółkę pozostałych wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Należy wskazać, iż przepisy ustawy akcyzowej wprowadzają dodatkowe warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, niemniej dotyczą one wyłącznie wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej.

Natomiast w schemacie tym Spółka dokonuje nabyć pozostałych wyrobów akcyzowych, tj. takich, które nie są wskazane w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, a jedynie w załączniku nr 1 do tej ustawy. Należy podkreślić, iż opisane w przedstawionym stanie faktycznym pozostałe wyroby akcyzowe nie zostały również wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy akcyzowej, który to przepis wprowadza stawki akcyzy na wyroby akcyzowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

W konsekwencji, mając na uwadze treść art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na pozostałe wyroby akcyzowe, przeznaczone na cele inne niż szeroko pojęte cele opałowe czy napędowe wynosi 0 zł bez żadnych dodatkowych warunków.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż na gruncie regulacji akcyzowych na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane z rozliczeniem akcyzy lub odpowiednim dokumentowaniem przemieszczenia pozostałych wyrobów akcyzowych w związku z nabyciem i dalszą odsprzedażą tych wyrobów na rzecz Klientów w celach innych, niż szeroko pojęte cele napędowe czy opałowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji. 27 ww. załącznika pod symbolem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w pozycji 38 wyroby o kodzie CN 3811 – środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość , preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Jednocześnie wyroby o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29 zostały ujęte w pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1). Z kolei wyroby o kodzie CN 3811 90 00 umieszczono w pozycji 24a załącznika nr 2. Natomiast w poz. 25 ww. załącznika zostały wskazane wyroby klasyfikowane pod kodem CN ex 3824 90 91, a w poz. 26 wymieniono wyroby klasyfikowane pod kodem ex 3824 90 97 (ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
  2. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  3. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  5. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  6. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z definicją wynikającą z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem (art. 40 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – art. 41 ust. 1a ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2, 7 i 8 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami:

  • CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
  • CN 3403;
  • CN 3811 oraz
  • CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

Stawki podatku akcyzowego w myśl art. 89 ust. 1 ustawy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350○C lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Stosownie do art. 89 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym w latach 2015-2019 stawka akcyzy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ).

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 89 ust. 1b ustawy Minister Finansów 4 grudnia 2015 r. wydał obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2016 (M.P. z 2015 r. poz. 1253).

Zgodnie z ww. obwieszczeniem stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

  1. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;
  2. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;
  3. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;
  4. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 10,54 zł/l gigadżul (GJ),
    2. pozostałych - 14,22 zł/l GJ;
  5. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 89 ust 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 89 ust. 2a ustawy).

Przez dokument dostawy rozumie się dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy).

Mając powyższe na uwadze można odnieść się do zagadnień poruszonych przez Wnioskodawcę w poszczególnych etapach schematu nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29 oraz 3811 90 00 i ich dalszej odsprzedaży.

Jak wynika z wniosku (Etap 1 w Schemacie 1) Wnioskodawca dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z innych państw członkowskich UE (głównie od podmiotów z grupy X), które są przemieszczane bezpośrednio od dostawców z innych krajów UE do usługowego składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta Spółki.

W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył ciężar rozliczenia przedmiotowego nabycia w zakresie podatku akcyzowego. Obowiązki w związku z wprowadzeniem przedmiotowych wyrobów do składu podatkowego - co na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą - spoczywają na podmiocie prowadzącym skład podatkowy i to on jest zobowiązany do zachowania warunków uzależniających stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle powyższego należy zauważyć, że stosownie do przytoczonych przepisów wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29 oraz 3811 90 00, które są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Kontrahenta, nie stanowi u Wnioskodawcy przedmiotu opodatkowania jak też nie rodzi zobowiązania podatkowego u Wnioskodawcy.

Dlatego też na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, związanych z przemieszczaniem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29 oraz 3811 90 00 w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia do składu podatkowego Kontrahenta.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

Następnym etapem (Etap II w Schemacie 1) jest etap magazynowania wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29 oraz 3811 90 00 przemieszczonych do składu podatkowego Kontrahenta. Wyroby akcyzowe mogą być magazynowane przez jakiś czas w składzie podatkowym Kontrahenta, niemniej pozostają przez cały czas własnością Wnioskodawcy.

Jak wskazano wyżej (art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) w sytuacji gdy wyroby akcyzowe są przechowywane w składzie podatkowym, objęte są procedurą zawieszenia poboru podatku, a procedura ta stosowana jest w tym przypadku przez prowadzącego skład podatkowy. Natomiast kwestie własności magazynowanego towaru nie mają znaczenia. Tym samym przedmiotowe magazynowanie nie rodzi zobowiązania podatkowego u Wnioskodawcy. Również naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przez prowadzącego skład podatkowy nie będzie skutkowało obciążeniem Wnioskodawcy obowiązkami wynikającymi z przepisów podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należy uznać za prawidłowe.

Etap 3a Schematu 1

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, w etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, o wskazanych wyżej kodach CN nie przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na klientów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Natomiast faktyczne przemieszczenie ww. wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przy zastosowaniu zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klienta Spółki, który zużyje wyroby na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opałowe.

W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył ciężar rozliczenia podatku akcyzowego. Obowiązki w związku z wyprowadzeniem przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego spoczywają na podmiocie prowadzącym skład podatkowy i to on jest zobowiązany do prawidłowego wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego (zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Na tym etapie ma miejsce sytuacja opisana w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z która stawka 0 zł ma zastosowanie do wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Zatem wyroby te będą podlegać opodatkowaniu stawka akcyzy w wysokości 0 zł w sytuacji, gdy zostaną zachowane wymogi warunkujące tą stawkę (tj. wyroby będą przemieszczane za dokumentem dostawy albo dokument go zastępujący), za dochowanie których odpowiedzialny jest podmiot prowadzący skład podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Na etapie 3b Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do klientów, którzy nabywają te wyroby w celu ich dalszej odsprzedaży (dalej: dystrybutorzy).

W etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na dystrybutorów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Niemniej faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej o wskazanych kodach CN nie przeznaczonych do celów opałowych lub napędowych odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta bezpośrednio do klientów dystrybutorów (tj. ostatecznych konsumentów), którzy zużyją wyroby w ramach prowadzonej działalności na szeroko pojęte cele inne niż napędowe i opałowe.

We wskazanym wyżej etapie, analogicznie jak w etapie 3a ma zastosowania zerowa stawka podatku akcyzowego przy zachowaniu warunków jej stosowania.

Jednocześnie na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki z tytułu obowiązujących przepisów akcyzowych, a odpowiedzialnym za prawidłowe rozliczanie akcyzy jest, co do zasady, podmiot prowadzący skład podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.

W etapie 3c, Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do dystrybutorów, posiadających status podmiotów prowadzących skład podatkowy.

W etapie tym, Spółka uczestniczy w obrocie wyrobami w znaczeniu prawnym. Spółka, jako właściciel wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej dokonuje sprzedaży tych wyrobów (tj. przenosi ich własność na dystrybutorów) i wystawia fakturę VAT dokumentującą wskazaną sprzedaż. Niemniej faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej odbywa się ze składu podatkowego Kontrahenta do składu podatkowego dystrybutora w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jak już wskazano wyżej procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jednocześnie w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, również jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Jeśli zatem przemieszczanie wyrobów akcyzowych odbywać się będzie miedzy składami podatkowymi, wówczas za dochowanie wszelkich procedur dotyczących zawieszenia poboru akcyzy dotyczyć będą wyłącznie podmiotów prowadzących składy podatkowe. Zatem naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przez prowadzących składy podatkowe nie będzie skutkowało obciążeniem Wnioskodawcy obowiązkami wynikającymi z przepisów podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania piątego należy uznać za prawidłowe.

W Schemacie 2 Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych pozostałych wyrobów (niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy) od kontrahentów z Unii Europejskiej. Wyroby te są przemieszczane do magazynu wynajmowanego przez Wnioskodawcę a następnie sprzedawane kontrahentom z przeznaczeniem na cele inne niż napędowe czy opałowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W tym przypadku, stawka 0 zł jest warunkowana wyłącznie przeznaczeniem wyrobów, w tym m.in. o kodach CN 3824 90-97 oraz 3403 (na cele inne niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe) bez wymogu spełnienia określonych warunków formalnych. Zatem gdy nabywane wyroby o ww. określonych kodach CN są przeznaczone na cele inne niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki wynikające z przepisów z zakresu akcyzy związane z rozliczeniem akcyzy lub dokumentowaniem przemieszczenia pozostałych wyrobów akcyzowych w związku z ich nabyciem i sprzedażą.

Mając na uwadze powyższe stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.

Reasumując: oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj