Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-309/16-4/HW
z 29 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy. Wniosek został uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Miasto, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o działalności kulturalnej.

Podstawowym celem Teatru jest tworzenie spektakli teatralnych i upowszechnianie sztuki teatralnej w formie spektakli operetkowych, widowisk, imprez muzycznych i baletowych oraz upowszechnianie dorobku polskiej i światowej kultury teatralnej jak i dyscyplin artystycznych tworzących teatr: sztuki aktorskiej, reżyserii, scenografii i choreografii, zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa oraz reprezentowanie kultury polskiej w kraju i zagranicą.

Zakres działania Teatru obejmuje:

  1. realizowanie spektakli teatralnych i upowszechnianie sztuki teatralnej oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych w tym propagowanie najbardziej wartościowych dzieł muzycznych i baletowych oraz wzorów wykonawstwa;
  2. prowadzenie działalności impresaryjnej w zakresie krajowej i zagranicznej wymiany kulturalnej;
  3. prowadzenie działalności wydawniczej, fonograficznej oraz realizacja nagrań w różnych technikach;
  4. prowadzenie teatralnej działalności edukacyjnej wśród młodzieży i dorosłych,
  5. organizowanie lub współorganizowanie festiwali, przeglądów, konkursów, ekspozycji oraz innych imprez;
  6. propagowanie i rozwijanie nowych form artystycznych;
  7. wspomaganie społecznego ruchu artystycznego poprzez promocję uzdolnionej muzycznie młodzieży oraz pomoc w jej kształceniu;
  8. organizowanie i sprowadzanie do swojej siedziby innych teatrów, zespołów, wykonawców w celu prezentowania spektakli i imprez zgodnych upowszechniania;
  9. promocja młodych dramatopisarzy, scenografów, reżyserów i młodych aktorów;
  10. organizowanie wystaw inspirowanych tematyką teatralną;
  11. prowadzenie innej działalności, nie pozostającej w sprzeczności z celami i innymi zadaniami Teatru, we własnym zakresie lub za pośrednictwem podmiotów gospodarczych.

W ramach prowadzonej działalności Teatr może wykonywać usługi w zakresie:

  1. wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku;
  2. produkcji środków inscenizacji;
  3. reklamy, transportu i handlu;
  4. innym, uwzględniającym specyfikę Teatru.

Swoje zadania Teatr realizuje samodzielnie lub we wspólnych przedsięwzięciach z innymi podmiotami, w tym spółkami prawa handlowego, fundacjami, stowarzyszeniami.

Teatr pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów:

  1. z dotacji podmiotowej otrzymywanej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  2. z dotacji celowych na realizację wskazanych zadań i programów;
  3. z przychodów z prowadzonej działalności w tym:
    1. sprzedaży biletów wstępu na spektakle, koncerty;
    2. sprzedaży spektakli;
    3. sprzedaży praw i licencji;
    4. z reklamy;
    5. sprzedaży wydawnictw, gadżetów reklamowych;
    6. wynajmu i sprzedaży rekwizytów lub scenografii;
    7. przychody ze sprzedaży składników własnego mienia oraz z odpłatności za korzystanie z tych składników przez osoby trzecie na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo innej umowy.

Wszystkie przychody uzyskiwane przez Teatr są przeznaczane w całości na realizację zadań statutowych.

Teatr jest czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się proporcją, ponieważ prowadzi działalność:

  1. opodatkowaną (różnymi stawkami), tj. w szczególności: sprzedaż biletów na spektakle (8%), koncerty (8%), usługi reklamowe (23%), wynajem pomieszczeń, itp.,
  2. działalność zwolnioną, w tym: ryczałtową sprzedaż spektakli.

Aktualnie w związku z prowadzeniem działalności mieszanej Teatr dzieli wydatki związane z prowadzoną działalnością na: zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną, zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną, zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży. Teatr zgodnie z obecnym brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy odlicza 100% podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, natomiast podatek VAT od wydatków związanych bezpośrednio z czynnościami zwolnionymi nie odlicza. Jeżeli danego wydatku nie można przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych lub zwolnionych od VAT, Teatr odlicza podatek VAT stosując wskaźnik „proporcji sprzedaży” wyliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT.

W roku 2016 Teatr zamierza m.in. organizować w budynku Teatru następujące działania/wydarzenia:

  • wystawy prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr,
  • spotkania z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury.

Wstęp na wyżej wymienione działania/wydarzenia będzie przeznaczony w szczególności dla widzów nabywających bilety na spektakle lub koncerty, nie będąc odrębnie (od spektakli i koncertów) odpłatnym, przy czym możliwy będzie również wstęp na omawiane działania/wydarzenia dla innych osób nieodpłatnie. Realizowanie tych działań/wydarzeń ma na celu promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechnianie wiedzy o Teatrze i jego ofercie – co pośrednio wpływa na uzyskiwanie przez Teatr przychodów ze sprzedaży: biletów na spektakle i koncerty, wydawnictw, gadżetów, usług reklamowych czy przychodów z wynajmów.

Ponadto w piśmie z dnia 14 lipca 2016 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Organizacja wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami - wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury towarzyszy prowadzonej działalności gospodarczej wiążąc się z całokształtem funkcjonowania Teatru.
  2. Organizacja wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami, wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury – to działania, które mają charakter promocyjny poprzez promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr oraz służą upowszechnianiu wiedzy o Teatrze i jego ofercie. Działania takie są świadomie wykorzystywane przez Wnioskodawcę jako narzędzia promocji i marketingu spektakli i koncertów, przyczyniając się pośrednio do poszerzania grona widzów, którzy ostatecznie skorzystają z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr.
  3. Organizacja wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury wiąże się z całokształtem funkcjonowania Teatru ma pośredni wpływ na uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów ze sprzedaży. Wykorzystywanie tych działań do promocji zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechniania wiedzy o Teatrze i jego ofercie ma na celu poszerzanie grona osób, które ostatecznie przyjdą skorzystać z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr poprzez zakup biletu na spektakl, czy koncert, czy też zdecydują się na zakup wydawnictw, gadżetów sprzedawanych w Teatrze. Jednocześnie zwiększenie ilości osób korzystających z oferty Teatru ma również wpływ na zwiększenie atrakcyjności odpłatnych usług reklamowych świadczonych przez Teatr (poprzez zwiększenie zasięgu tych usług) oraz na zwiększenie przychodu z wynajmu powierzchni, na której prowadzona jest usługa gastronomiczna dla widzów Teatru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy organizacja ww. działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 605; dalej: ustawa o VAT), przez co zgodnie z art. 8 ust. 2 tejże ustawy nie podlega opodatkowaniu?
  2. Czy w stosunku do kosztów związanych z organizacją ww. działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań twórcami oraz artystami-wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, znajduje zastosowanie art. 86 ust 2a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Organizowanie wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, oraz organizowanie spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, na które wstęp jest przeznaczony w szczególności dla widzów nabywających bilety na spektakle lub koncerty, nie będąc odrębnie (od spektakli i koncertów) odpłatnym, przy czym jak wskazano możliwy jest również nieodpłatny wstęp dla innych osób – to usługi integralnie związane z prowadzoną działalnością Teatru. W konsekwencji nie powinny one być zaliczane do działalności innej niż działalność gospodarcza.

Powyższe działania mają charakter promocyjny poprzez promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechnianie wiedzy o Teatrze i jego ofercie. Przyczyniają się więc do poszerzania grona widzów, którzy ostatecznie skorzystają z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr. Działania takie wpływają pośrednio na uzyskiwanie przez Teatr przychodów ze sprzedaży: biletów na spektakle i koncerty, wydawnictw, gadżetów, ale również usług reklamowych, czy również przychodów z wynajmu powierzchni w Teatrze.

Należy wskazać, że na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Tym samym, aby podatnik był zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług nie mogą być one związane z działalnością gospodarczą podatnika. Z kolei dokonując wykładni a contrario wskazanego wyżej przepisu należy wnioskować, że nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie będzie uznane na gruncie ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług, i w konsekwencji nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Jak wspomniano powyżej, stwierdzić należy, że organizowanie wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, oraz organizowanie spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury bez wątpienia związane jest z prowadzoną przez teatr działalnością gospodarczą. Tym samym uznać należy, że nieodpłatne świadczenie usług przez Teatr w ramach omawianych działań będzie realizowane dla celów prowadzonej przez Teatr działalności gospodarczej, a co za tym idzie, świadczenie omawianych usług nie może zostać uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej »sposobem określenia proporcji«. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Mając na względzie brzmienie omawianego przepisu, jeżeli podatnik dokona zakupów, które będą związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, co do zasady, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, natomiast jeżeli dokona on zakupów, które nie będą związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego. Niemniej jednak, jeżeli zakup taki będzie służył zarówno celom prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej jak i innym celom, zobligowany on będzie do stosowania prewspółczynnika.

Jak wskazano powyżej, w ocenie Teatru, przedstawione działania podejmowane przez Teatr pozostając integralnie związane z przedmiotem działalności Teatru, mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej. W kontekście powyższego, w stosunku do kosztów związanych z organizacją ww. działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, w ocenie Teatru art. 86 ust 2a ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

W podsumowaniu Wnioskodawca dodaje, że Jego stanowisko potwierdzają wydane interpretacje podatkowe np. IBPP3/4512-917/15/MN z dnia 16 lutego 2016 r., IBPP3/4512-959/15/SR z dnia 16 lutego 2016 r. Zgodnie z wyżej wydanymi interpretacjami w działalności gospodarczej mieszczą się działania, czy sytuacje występujące w działalności gospodarczej, jednakże nie generujące opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu co do zasady, podlegają czynności wykonane w sposób odpłatny (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Według regulacji art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z powołanym art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje więc, że aby norma w nim zawarta znalazła zastosowanie, tj. nastąpiło opodatkowanie VAT nieodpłatnie świadczonej usługi, konieczne jest spełnienie warunku, zgodnie z którym świadczenie usługi musi nastąpić dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W sytuacji ziszczenia się tego warunku istnieje podstawa do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Przykładowo może to być:

  1. otrzymanie odszkodowań umownych czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów,
  2. otrzymanie dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze niemających bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub usług przez niego świadczonych lecz wykorzystywanych w całości do wykonania działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT,
  3. działania pracodawcy polegające na dokonaniu zakupów od osób trzecich, których nabycie w całości następuje ze środków funduszu tworzonego na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w celu udostępnienia ich nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie osobom uprawnionym na zasadach wymienionych w tej ustawie,
  4. obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o związkach zawodowych,

np. udostępnianie pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Z uwagi na powyższe w pierwszej kolejności należy wyjaśnić pojęcia „działalności gospodarczej” oraz „podatnika” w rozumieniu ustawy.

I tak, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określenie działalności producenta, handlowca lub usługodawcy następuje każdorazowo w stosunku do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnie świadczonych usług na terenie kraju, będących przedmiotem opodatkowania. Przez pojęcie producenta w takim razie będziemy rozumieli podmiot, który w zorganizowany sposób dokonuje produkcji towarów w celu ich dalszego zbycia. Handlowiec dokonuje w sposób zorganizowany zakupu towarów w celu ich odsprzedaży. Podobnie usługodawca, który świadczy usługi w celach zarobkowych. Płaszczyzna działalności podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Stosownie do art. 15 ust. 3 ustawy – za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.);
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Przy czym, samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego. Natomiast nie stanowią samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Ponadto dla uznania, że wykonywane czynności nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1, kwotę podatku naliczonego stanowi – suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W myśl art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W przypadku wykonywania przez instytucję kultury prowadzącą działalność gospodarczą również czynności nieodpłatnych punktem wyjścia powinna być ocena, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności gospodarczej podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadki istnienia (decyduje o tym specyfika działalności danej instytucji kultury), czynności nieodpłatnych stanowiących odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności danej instytucji kultury (np. samorządowa instytucja kultury wykonuje nieodpłatną działalność statutową w zakresie upowszechniania kultury, polegającą na organizacji nieodpłatnie imprez i wydarzeń kulturalnych, świadczeniu usług nieodpłatnej edukacji kulturalnej, oraz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy polegającą na np. wynajmowaniu powierzchni na cele użytkowe) w celu odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nie jest możliwe przypisanie go w całości do działalności gospodarczej, podatnik jest zobowiązany do stosowania zasad, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, przy czym może skorzystać z metody zaproponowanej dla samorządowej instytucji kultury, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwanym dalej rozporządzeniem.

Ocena w konkretnym przypadku czy dane nieodpłatne przedsięwzięcia realizowane przez instytucję kultury będą skutkować (wykluczać) stosowanie przez nią zasad, o których mowa w art. 86 ust. 2a – 2h ustawy, wymaga każdorazowo zbadania okoliczności faktycznych występujących w indywidualnej sprawie pod kątem spełnienia przesłanek omówionych wyżej. W przypadku instytucji kultury, która podejmuje nieodpłatne przedsięwzięcia w celach promocyjnych i marketingowych, a ich elementem ma być poszerzenie grona widzów, którzy skorzystają ostatecznie z odpłatnej usługi świadczonej przez daną instytucję kultury mogłoby spełniać przesłanki do uznania ich za związane z działalnością gospodarczą, jednakże ocena każdego przypadku wymaga analizy w oparciu o przesłanki obiektywne występujące w konkretnej sprawie.

Należy bowiem podkreślić, że z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów i usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.


Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego np. w wyroku TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58).”

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Miasto, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Podstawowym celem Teatru jest tworzenie spektakli teatralnych i upowszechnianie sztuki teatralnej w formie spektakli operetkowych, widowisk, imprez muzycznych i baletowych oraz upowszechnianie dorobku polskiej i światowej kultury teatralnej jak i dyscyplin artystycznych tworzących teatr: sztuki aktorskiej, reżyserii, scenografii i choreografii, zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa oraz reprezentowanie kultury polskiej w kraju i zagranicą.

Zakres działania Teatru obejmuje:

  1. realizowanie spektakli teatralnych i upowszechnianie sztuki teatralnej oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych w tym propagowanie najbardziej wartościowych dzieł muzycznych i baletowych oraz wzorów wykonawstwa;
  2. prowadzenie działalności impresaryjnej w zakresie krajowej i zagranicznej wymiany kulturalnej;
  3. prowadzenie działalności wydawniczej, fonograficznej oraz realizacja nagrań w różnych technikach;
  4. prowadzenie teatralnej działalności edukacyjnej wśród młodzieży i dorosłych;
  5. organizowanie lub współorganizowanie festiwali, przeglądów, konkursów, ekspozycji oraz innych imprez;
  6. propagowanie i rozwijanie nowych form artystycznych;
  7. wspomaganie społecznego ruchu artystycznego poprzez promocję uzdolnionej muzycznie młodzieży oraz pomoc w jej kształceniu;
  8. organizowanie i sprowadzanie do swojej siedziby innych teatrów, zespołów, wykonawców w celu prezentowania spektakli i imprez zgodnych upowszechniania;
  9. promocja młodych dramatopisarzy, scenografów, reżyserów i młodych aktorów;
  10. organizowanie wystaw inspirowanych tematyką teatralną;
  11. prowadzenie innej działalności, nie pozostającej w sprzeczności z celami i innymi zadaniami Teatru, we własnym zakresie lub za pośrednictwem podmiotów gospodarczych.

W ramach prowadzonej działalności Teatr może wykonywać usługi w zakresie:

  1. wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku;
  2. produkcji środków inscenizacji;
  3. reklamy, transportu i handlu;
  4. innym, uwzględniającym specyfikę Teatru.

Swoje zadania Teatr realizuje samodzielnie lub we wspólnych przedsięwzięciach z innymi podmiotami, w tym spółkami prawa handlowego, fundacjami, stowarzyszeniami. Teatr pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów:

  1. z dotacji podmiotowej otrzymywanej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  2. z dotacji celowych na realizację wskazanych zadań i programów;
  3. z przychodów z prowadzonej działalności w tym:
    1. sprzedaży biletów wstępu na spektakle, koncerty;
    2. sprzedaży spektakli;
    3. sprzedaży praw i licencji;
    4. z reklamy;
    5. sprzedaży wydawnictw, gadżetów reklamowych;
    6. wynajmu i sprzedaży rekwizytów lub scenografii;
    7. przychody ze sprzedaży składników własnego mienia oraz z odpłatności za korzystanie z tych składników przez osoby trzecie na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo innej umowy.

Wszystkie przychody uzyskiwane przez Teatr są przeznaczane w całości na realizację zadań statutowych. Teatr jest czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się proporcją, ponieważ prowadzi działalność:

  • opodatkowaną (różnymi stawkami), tj. w szczególności: sprzedaż biletów na spektakle (8%), koncerty (8%), usługi reklamowe (23%), wynajem pomieszczeń, itp.,
  • działalność zwolnioną, w tym: ryczałtowa sprzedaż spektakli.

Aktualnie w związku z prowadzeniem działalności mieszanej Teatr dzieli wydatki związane z prowadzoną działalnością na: zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną, zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną, zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży. Teatr zgodnie z obecnym brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy odlicza 100% podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nie odlicza podatku VAT od wydatków związanych bezpośrednio z czynnościami zwolnionymi. Jeżeli danego wydatku nie można przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych lub zwolnionych od VAT, Teatr odlicza podatek VAT stosując wskaźnik „proporcji sprzedaży” wyliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy .

W roku 2016 Teatr zamierza m.in. organizować w budynku Teatru następujące działania/wydarzenia:

  • wystawy prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr,
  • spotkania z twórcami oraz artystami-wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury.


Wstęp na wyżej wymienione działania/wydarzenia będzie przeznaczony w szczególności dla widzów nabywających bilety na spektakle lub koncerty, nie będąc odrębnie (od spektakli i koncertów) odpłatnym, przy czym możliwy będzie również wstęp na omawiane działania/wydarzenia dla innych osób nieodpłatnie. Realizowanie tych działań/wydarzeń ma na celu promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechnianie wiedzy o Teatrze i jego ofercie – co pośrednio wpływa na uzyskiwanie przez Teatr przychodów ze sprzedaży: biletów na spektakle i koncerty, wydawnictw, gadżetów, usług reklamowych, czy przychodów z wynajmów.

Organizacja wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury towarzyszy prowadzonej działalności gospodarczej wiążąc się z całokształtem funkcjonowania Teatru.

Ponadto organizacja wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami, wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury – to działania, które mają charakter promocyjny poprzez promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr oraz służą upowszechnianiu wiedzy o Teatrze i jego ofercie. Działania takie są świadomie wykorzystywane przez Wnioskodawcę jako narzędzia promocji i marketingu spektakli i koncertów, przyczyniając się pośrednio do poszerzania grona widzów, którzy ostatecznie skorzystają z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr.

Organizacja ww. działań/wydarzeń wiąże się z całokształtem funkcjonowania Teatru, ma pośredni wpływ na uzyskiwanie przez Teatr przychodów ze sprzedaży. Wykorzystywanie tych działań do promocji zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechniania wiedzy o Teatrze i jego ofercie ma na celu poszerzanie grona osób, które ostatecznie przyjdą skorzystać z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr poprzez zakup biletu na spektakl, czy koncert czy też zdecydują się na zakup wydawnictw, gadżetów sprzedawanych w Teatrze. Jednocześnie zwiększenie ilości osób korzystających z oferty Teatru ma również wpływ na zwiększenie atrakcyjności odpłatnych usług reklamowych świadczonych przez Teatr (poprzez zwiększenie zasięgu tych usług) oraz na zwiększenie przychodu z wynajmu powierzchni, na której prowadzona jest usługa gastronomiczna dla widzów Teatru.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia, czy organizacja ww. działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, przez co zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nie podlega opodatkowaniu.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, organizacja ww. działań/wydarzeń towarzyszy prowadzonej działalności gospodarczej wiążąc się z całokształtem funkcjonowania Teatru. Działania takie są świadomie wykorzystywane przez Wnioskodawcę jako narzędzia promocji i marketingu spektakli i koncertów, przyczyniając się pośrednio do poszerzania grona widzów, którzy ostatecznie skorzystają z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr.

Organizacja ww. działań/wydarzeń wiąże się z całokształtem funkcjonowania Teatru, ma pośredni wpływ na uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów ze sprzedaży. Wykorzystywanie tych działań do promocji zasobów dziedzictwa kulturowego prezentowanego przez Teatr, upowszechniania wiedzy o Teatrze i jego ofercie ma na celu poszerzanie grona osób, które ostatecznie przyjdą skorzystać z odpłatnej usługi świadczonej przez Teatr poprzez zakup biletu na spektakl, czy koncert, czy też zdecydują się na zakup wydawnictw, gadżetów sprzedawanych w Teatrze. Jednocześnie zwiększenie ilości osób korzystających z oferty Teatru ma również wpływ na zwiększenie atrakcyjności odpłatnych usług reklamowych świadczonych przez Teatr (poprzez zwiększenie zasięgu tych usług) oraz na zwiększenie przychodu z wynajmu powierzchni, na której prowadzona jest usługa gastronomiczna dla widzów Teatru.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług polegające na organizacji wskazanych w opisie sprawy działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, wpisuje się w zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy będącego instytucją kultury. Tym samym ww. usługi są wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Podsumowując, mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne organizowanie wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami – wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, nie spełnia przesłanek, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem usługi te – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – towarzyszą prowadzonej działalności gospodarczej, wiążąc się z całokształtem funkcjonowania Teatru. W konsekwencji świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy w stosunku do kosztów związanych z organizacją ww. działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań twórcami oraz artystami-wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, znajduje zastosowanie art. 86 ust 2a ustawy.

Powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sprawie, organizacja działań/wydarzeń, tj. wystaw prac malarskich, fotograficznych, rzeźbiarskich twórców polskich oraz zagranicznych nawiązujących swoją tematyką do spektakli teatralnych i koncertów prezentowanych przez Teatr, jak i spotkań z twórcami oraz artystami-wykonawcami spektakli i koncertów oraz z przedstawicielami świata kultury, stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – towarzyszy prowadzonej działalności gospodarczej, wiążąc się z całokształtem funkcjonowania Teatru. Ponadto, jak wykazano wyżej, usługi te są wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gdyż wpisują się w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Teatr.

Zatem Wnioskodawca w odniesieniu do dokonywanych nabyć towarów i usług związanych z organizacją ww. działań/wydarzeń nie ma obowiązku określania kwot podatku naliczonego do odliczenia zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Podsumowując, analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa pozwala stwierdzić, że z uwagi na fakt, że organizacja ww. działań/wydarzeń jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, w odniesieniu do dokonywanych nabyć towarów i usług związanych z organizacją ww. działań/wydarzeń, Wnioskodawca w celu określenia kwot podatku naliczonego do odliczenia nie będzie zobowiązany do zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj