Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-364/16-1/KJ
z 19 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 maja 2016 r. (data wpływu 14 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług:

  • przeprowadzania egzaminów językowych kończących kurs dla słuchaczy kursów językowych Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • przeprowadzania samych egzaminów językowych niepoprzedzonych kursem u Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług przeprowadzania egzaminów językowych kończących kurs oraz samych egzaminów językowych niepoprzedzonych kursem u Wnioskodawcy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 lipca 2016 r. znak: IBPP1/4512-364/16/KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą: X (na podstawie wpisu do CEIDG) polegającej m.in. na świadczeniu usługi edukacyjnej zaklasyfikowanej według PKWiU z 2015 r. do symbolu 85.59A w ramach tej usługi Wnioskodawca organizuje m.in. kursy języka obcego.

Ponadto Wnioskodawca zamierza działać również jako dystrybutor, egzaminów w zakresie języka obcego w dwojaki sposób:

  1. Dla korzystających ze świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług prowadzenia kursów językowych, egzaminy te będą częścią pakietu kursowego (kończą proces kursu językowego na danym poziomie).
  2. Sprzedaż kursów stanowi obrót u Wnioskodawcy; sprzedaż egzaminów językowych kończących kurs również będzie stanowić obrót u Wnioskodawcy.
  3. Dla niekorzystających ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia kursów językowych, egzaminy te będą sprzedawane odrębnie. Zainteresowany zakupi jedynie egzamin, bez konieczności uczęszczania na organizowane przez Wnioskodawcę - jest to rodzaj egzaminu eksternistycznego. Sprzedaż samych egzaminów również będzie stanowić obrót Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności od 2010 r.

Wnioskodawca działa jako instytucja szkoleniowa, posiadając stosowne zaświadczenie o wpisie instytucji szkoleniowej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy z dnia 11 marca 2016 r. wydane przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Wnioskodawca posiada także zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 8 kwietnia 2016 r. o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych (na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) . Typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego. Na mocy art. 2 ust. 3a ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego. Zatem, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Wszystkie usługi, o których mowa w niniejszym wniosku, są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, na mocy decyzji z dnia 19 kwietnia 2016 r., Kurator Oświaty przyznał Wnioskodawcy akredytację dla prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych w zakresie kursów języka obcego, przygotowujących do egzaminów językowych.

W uzupełnieniu z 25 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że celem łatwiejszej odpowiedzi na pytania tut. organu, jak i możliwie precyzyjnego przedstawienia zdarzeń przyszłych objętych przedmiotowym wnioskiem, a planowanych przez Wnioskodawcę w związku z egzaminami językowymi, Wnioskodawca załącza poniżej nazwy i opisy egzaminów, na które posiada licencję ETS. Educational Testing Service (w skrócie ETS) jest międzynarodową organizacją non-profit, istniejącą od ponad 60 lat z główną siedzibą w …/USA. ETS działa na terenie UE poprzez swoją spółkę zależną ETS zarejestrowaną w Amsterdamie. Każdy z wymienionych egzaminów ETS, na który Wnioskodawca posiad licencję, jest w dalszej części uzupełnienia określany jako egzamin/egzaminy ETS. Wszystkie egzaminy będące przedmiotem wniosku z 14 maja 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej zostały zawarte w poniższej tabeli. ETS posiada w swojej ofercie również egzaminy (językowe i pozajęzykowe) inne niż te wymienione przez Wnioskodawcę w tabeli, którymi to innymi egzaminami nie jest jednak zainteresowany jako licencjobiorca, i dlatego tylko egzaminy wymienione z nazwy w tabeli poniżej są przedmiotem wniosku Wnioskodawcy o wydanie interpretacji indywidualnej. Dla przejrzystości poniższa tabela egzaminów ETS będzie w dalszej części niniejszego uzupełnienia określana jako Tabela.

Tabela- załącznik PDF

*w przypadku egzaminów ETS, do przeprowadzenia których używany jest komputer (nr pozycji 2, 6 i 8 w tabeli), komputer ten służy jedynie jako narzędzie do rejestracji odpowiedzi uczestników i przesyłania ich po zakończonym egzaminie do centrali ETS, do osób specjalnie przeszkolonych w sprawdzaniu tego typu testów. Cały proces przeprowadzenia egzaminu i jego sprawdzania niezbędnie wymaga uczestniczenia osób posiadających odpowiednie licencje ETS i kwalifikacje. Żadne z odpowiedzi na pytania testowe w żadnym z egzaminów ETS zawartych w powyższej Tabeli nie są sprawdzane automatycznie online.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia odpowiedzi na poszczególne pytania tut. organu zawarte w wezwaniu:

1. W odniesieniu do egzaminów będących częścią pakietu kursowego (kończących proces kursu językowego na danym poziomie):

a) Wnioskodawca w związku z otrzymaniem licencji ETS jako Akredytowane Centrum Egzaminacyjne egzaminów ETS wymienionych w Tabeli planuje swoją przyszłą działalność dotyczącą egzaminów ETS (będących częścią pakietu kursowego) w następujący sposób: po pierwsze Wnioskodawca będzie przeprowadzać egzaminy ETS wymienione w Tabeli na potrzeby słuchaczy swoich kursów językowych i z tego tytułu uzyskiwać przychód. Po drugie Wnioskodawca planuj działać jako „dystrybutor” egzaminów ETS wymienionych w Tabeli. Pod stwierdzeniem „dystrybutor” Wnioskodawca rozumie tu przeprowadzanie tych egzaminów ETS również osobom fizycznym (słuchaczom), którzy nie uczestniczyli w kursach językowych, u Wnioskodawcy, lecz uczestniczyli w kursie języka obcego w innej szkole językowej lub np. na lektoratach na uczelni, a po zakończeniu nauki lub jej etapu chcieliby w obiektywny sposób sprawdzić swoje umiejętności językowe. Osoby takie będą mogły dołączyć do sesji egzaminacyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę dla jego i własnych klientów na kursy językowe. W ten sposób Wnioskodawca będzie „dystrybuował” egzaminy ETS wśród osób kończących kursy językowe, lecz nie tylko w jego jednostce, działając jako Akredytowane Centrum Egzaminacyjne ETS. Z tego typu działalności Wnioskodawca planuje uzyskiwać przychód. Oczywiście działalność jako „dystrybutor” egzaminów ETS będzie musiała podlegać wszystkim aktualnym wymogom ETS, np., na temat zachowania poufności przechowywania książeczek egzaminacyjnych, wymagań dotyczących każdorazowej obecności na sali egzaminacyjnej licencjonowanych egzaminatorów ETS, wymogów dotyczących sali egzaminacyjnej, sprawdzania egzaminów w Centrali ETS przez wykwalifikowany personel itp.


b) Kurs językowy jest przeprowadzony przez wykwalifikowanych lektorów (wykształcenie wyższe filologiczne) z którymi Wnioskodawca podpisuje umowy na prowadzenie zajęć. Kurs odbywa się w grupach najczęściej 8-10 osobowych lub indywidualnie w siedzibie i w miejscu prowadzenia działalności Wnioskodawcy lub salach wynajmowanych przez Wnioskodawcę, bądź też w salach udostępnionych przez klientów instytucjonalnych, którymi są zakłady pracy i urzędy zainteresowane dokształcaniem językowym swoich pracowników. Za każdym razem sala dydaktyczna wyposażona jest w odpowiednią ilość krzeseł i stołów, tablicę, magnetofon oraz słowniki papierowe, i to niezależnie, czy jest to sala w siedzibie Wnioskodawcy, w jego miejscu prowadzenia działalności, czy też sala udostępniona przez jednego z klientów instytucjonalnych, chcących przeszkolić swoich pracowników. Zwykle kursy mają wymiar 30 lub 60 godzin lekcyjnych. Wnioskodawca zapewnia program nauczania oraz kontrolę procesu nauczania zgodnie z aktualnymi wymogami instytucji, w których Wnioskodawca jest zarejestrowany i którym podlega jako jednostka systemu oświaty, tj. Kuratorium Oświaty, Prezydentowi Miasta jako organowi prowadzącemu placówki oświatowe oraz Rejestrowi Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w …. Kursy przeprowadzane są z wykorzystaniem podręczników papierowych wraz z towarzyszącymi im materiałami audio na płycie CD lub kasecie magnetofonowej. Zajęcia na kursie polegają na rozmowie z lektorem (cały czas obecnym na sali), wydawaniem przez niego poleceń, pracy z podręcznikiem papierowym, sprawdzaniem zadań domowych, robieniem dyktand, przeprowadzaniem klasówek, itp. Nauka odbywa się metodą tradycyjną, a jedynym elementem „technologicznym” jest stosowanie na zajęciach materiałów audio (płyta CD lub kaseta), towarzyszących podręcznikowi i zawierających nagrania obcojęzycznych tekstów. Kursy oraz stosowane podręczniki (są to wersje papierowe) poza nauczaniem ogólnego języka obcego zawierają elementy przygotowania do jednego z egzaminów ETS wg Tabeli. Na zakończenie danej edycji kursu zainteresowani uczestnicy mogą przystąpić do jednego z międzynarodowych egzaminów ETS z Tabeli.

Każdy z egzaminów ETS z Tabeli, może być przeprowadzany w siedzibie (miejscu prowadzenia działalności Wnioskodawcy), lub po uprzednim zgłoszeniu sesji i uzyskaniu akceptacji ETS również w salach udostępnionych przez klientów, którymi są zakłady pracy i instytucje zainteresowane dokształcaniem językowym i przetestowaniem swoich pracowników. W razie przeprowadzania egzaminu na terenie firm lub instytucji zainteresowanych przetestowaniem swoich pracowników, udostępniona sala egzaminacyjna musi spełniać aktualne wymogi ETS (m.in. odpowiednia odległość stolików, temperatura, warunki akustyczne), tak więc egzamin ETS nie może się odbyć w miejscu przypadkowym, np. w domu słuchacza. Za każdym razem egzaminy przeprowadzają licencjonowani egzaminatorzy ETS (tj. osoby po ukończeniu odpowiedniego szkolenia ETS i mające nadane im uprawnienia licencjonowanego egzaminatora ETS w zakresie danego egzaminu). Nieraz na egzaminach odbywa się niezapowiedziana kontrola audytorów ETS, sprawdzających dotrzymanie procedur egzaminacyjnych. Zwykle osoba lektora na kursie i egzaminatora nie jest tożsama.

c) W związku z faktem, iż Wnioskodawca jest placówką systemu oświaty (posiada zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 8 kwietnia 2016 r., akredytację Kuratora Oświaty z dnia 19 kwietnia 2016 r. oraz wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy z dnia 11 marca 2016 r. nr ewid. …) kursy językowe nie są prowadzone za pomocą Internetu ani sieci elektronicznej. Kursy są prowadzone metodami tradycyjnymi (tak jak w tradycyjnych klasach szkolnych). Szerszy opis kursów językowych - patrz punkt 1b.

W większości egzaminy ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11), przeprowadzane są w formie papierowych testów, rozdawanych uczestnikom na początku egzaminu przez licencjonowanych egzaminatorów ETS. Przed rozpoczęciem egzaminu, licencjonowani egzaminatorzy ETS przeprowadzają także krótkie szkolenie z procedur administracyjnych egzaminu dla jego uczestników, wyjaśniają zdającym zasady uzupełniania kart odpowiedzi oraz dostosowują warunki przeprowadzania egzaminu np. do specjalnych potrzeb osób niepełnosprawnych. W czasie trwania egzaminu licencjonowani egzaminatorzy ETS nadzorują jego przebieg, kontrolują czas trwania testu, pilnują właściwego pod względem formalnym wypełniania kart, oraz tego, żeby uczestnicy nie odpisywali, nie korzystali z niedozwolonych materiałów. Nieraz na egzaminach odbywa się niezapowiedziana kontrola audytorów ETS, sprawdzających dotrzymanie procedur egzaminacyjnych. Następnie papierowe karty odpowiedzi są zbierane przez licencjonowanych egzaminatorów ETS, przez nich kontrolowane pod względem formalnym, pakowane i wysyłane ubezpieczoną przesyłką kurierską do centrali ETS w celu sprawdzenia oraz sporządzenia raportu oraz przygotowania imiennego certyfikatu z wynikiem punktowym, jaki dany uczestnik osiągnął na egzaminie. Po ok. 2 tygodniach papierowe certyfikaty i raporty ze szczegółowym opisem osiągniętych wyników w poszczególnych sprawnościach językowych (patrz Tabela) są odsyłane pocztą kurierską na adres Akredytowanego Centrum Egzaminacyjnego ETS, które dalej rozdziela je pośród uczestników. Dzięki ocenie punktowej, a szczególnie dzięki raportowi z poszczególnych sprawności językowych uczestnik wie, jaki postęp w nauce języka dotychczas osiągnął i na co musi w dalszej nauce zwrócić większą uwagę, oraz jak powinien zaplanować dalszą naukę języka obcego. Tak więc wszystkie egzaminy ETS wg Tabeli mają ważną rolę kontrolną i motywacyjną w przyswajaniu języka obcego i są bardzo istotnym elementem całego procesu edukacji językowej.

Spośród egzaminów ETS, jedynie trzy z nich (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzane są przy użyciu Internetu - ale również te egzaminy ETS nie mogą się odbyć ani być sprawdzonym bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS. Na sali egzaminacyjnej muszą być obecni licencjonowani egzaminatorzy ETS, którzy czuwają nad jego przebiegiem. Uczestnicy łączą się przy pomocy Internetu z Centrali ETS, gdzie umieszczony jest serwer wysyłający uczestnikowi kolejne zadania egzaminacyjne. Jednak uczestnicy mogą brać udział w sesji tych egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) jedynie pod kontrolą i przy fizycznej obecności na sali egzaminacyjnej licencjonowanego egzaminatora lub egzaminatorów ETS, np. w razie choroby licencjonowanego egzaminatora ETS i niemożności zastąpienia go przez osobę o tych samych kwalifikacjach egzamin zostaje odwołany, a uczestnicy nie zostają wpuszczeni na salę egzaminacyjną. Przy wejściu na salę licencjonowani egzaminatorzy ETS sprawdzają tożsamość uczestników, oraz czy są oni zarejestrowani na daną sesję. Przed rozpoczęciem egzaminu, licencjonowani egzaminatorzy ETS przeprowadzają także krótkie szkolenie z procedur egzaminu dla jego uczestników. W czasie trwania egzaminu licencjonowani egzaminatorzy ETS nadzorują jego przebieg, odpowiednio konfigurują komputery, pilnują właściwego przebiegu pod względem formalnym, oraz tego, żeby uczestnicy nie odpisywali, nie korzystali z niedozwolonych materiałów. Podobnie licencjonowani egzaminatorzy ETS sprawdzają odstępy między stanowiskami, tak żeby były one zgodne z wymogami egzaminacyjnymi. Uczestnicy muszą przyjść na egzamin na z góry wyznaczoną sesję do wyznaczonej sali, nie mogą zdawać tego egzaminu przez Internet w domu lub w innym niedopuszczonym przez ETS miejscu ani na swoim przyniesionym sprzęcie. Po zakończeniu egzaminu licencjonowany egzaminator ETS wysyła pracę uczestnika do centrali ETS, gdzie prace uczestników są dalej rozsyłane mailem do ekspertów oceniających poszczególne części egzaminu, np. część ustna i wypracowanie poprawiana jest przez co najmniej 2 ekspertów każda, którzy po odsłuchaniu pliku dźwiękowego lub przeczytaniu wypracowania wydają swoją punktację, z niej jest wyciągana średnia i następnie wykorzystywana do wpisania punktacji na papierowym świadectwie. Świadectwo (certyfikat z punktacją) jest następnie wysyłane z Centrali ETS do uczestników w formie papierowej.

d) W przypadku ww. kursów językowych sieć Internet (w formie e-maila) jest wykorzystywana jedynie jako proste narzędzie do komunikacji personelu administracyjnego (i ewentualnie lektora) ze słuchaczami, do przesyłania słuchaczom informacji na temat zmian w planie zajęć, zaległych płatności, terminów dodatkowych konsultacji lektora, przekazywania informacji od uczestników nt. nieobecności itp., chociaż oczywiście wszystko to może być również zrobione telefonicznie lub osobiście. Sieć internet ani podobna sieć elektroniczna nie jest wykorzystywana jako narzędzie nauczania.

Przy większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) sieć elektroniczna - w formie e-maila - wykorzystywana jest jedynie jako proste narzędzie do przesyłania przez personel administracyjny zainteresowanym uczestnikom informacji o terminie egzaminów, nieuiszczonych płatnościach, wymaganych dokumentach, chociaż oczywiście wszystko to może być również zrobione telefonicznie lub osobiście. Sieć Internet ani podobna sieć elektroniczna nie jest potrzebna do przeprowadzenia tych egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11).

Spośród egzaminów ETS, jedynie trzy z nich (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzane są przy użyciu Internetu - ale również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS - szczegółowy opis tych egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) patrz punkt 1c.

e) Szkolenie (kursy językowe) nie są w żaden sposób zautomatyzowane, nie są realizowane w żadnym stopniu za pomocą sieci Internet czy oprogramowania komputerowego. Szkolenia są ukierunkowane na rozwój znajomości ogólnego języka obcego oraz na przygotowanie słuchaczy do egzaminów ETS (odrębne programy nauczania dla każdego egzaminu i poziomu nauczania) i są również dostosowywane do potrzeb i predyspozycji słuchaczy w danej grupie lub do potrzeb klienta indywidualnego. Zatem udział człowieka - nauczyciela/lektora jest niezbędny i kluczowy i bez udziału człowieka (np. z powodu choroby lektora) szkolenia nie mogą się odbyć. Szerszy opis szkoleń językowych - patrz punkt 1b.

Podobnie realizacja każdego z egzaminów ETS z Tabeli wymaga udziału osób - licencjonowanych egzaminatorów ETS. Testy na egzaminach ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) mają formę papierowych książeczek, a odpowiedzi zaznaczane są na papierowych kartach odpowiedzi, wysyłanych następnie do sprawdzenia w centrali ETS przez wykwalifikowany personel.

Również egzaminy ETS, do przeprowadzenia których używany jest komputer i Internet (nr pozycji 2, 6 i 8 w Tabeli) tak samo wymagają ciągłej obecności na sali egzaminacyjnej i obsługi przez wykwalifikowany personel, gdyż komputery służą jedynie jako narzędzie do generowania pytań, i rejestracji/nagrywania wypowiedzi uczestników, które są, następnie elektronicznie wysyłane do sprawdzenia przez wykwalifikowany personel. Ocena nie odbywa się automatycznie bez udziału ludzi, tj. odpowiednio przeszkolonego personelu. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer Internet - patrz punkt 1c.

Warty zauważenia jest fakt, że w razie choroby lektora i niemożności zastąpienia go przez odpowiednio wykwalifikowaną osobę kursy językowe prowadzone przez Wnioskodawcę muszą być odwołane i odrobione w innym terminie. Podobnie, w przypadku egzaminów ETS opisanych w Tabeli, choroba licencjonowanego egzaminatora ETS powoduje niewpuszczenie uczestników na salę egzaminacyjną i odwołanie sesji. Dotyczy to wszystkich egzaminów ETS opisanych w Tabeli, w tym również tych, do przeprowadzenia których używany jest komputer (nr pozycji 2, 6 i 8 w Tabeli). Szersze opisy egzaminów ETS wykorzystujących komputer i Internet - patrz punkt 1c.

f) Prowadzenie szkoleń tą metodą bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe. Szerszy opis szkoleń - patrz punkty 1b i 1c.

W większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) wykorzystujących papierowe książeczki egzaminacyjne i papierowe karty odpowiedzi przeprowadzenie egzaminów bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe.

Spośród egzaminów ETS, jedynie w przypadku trzech z nich (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzenie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, ale również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS. Egzaminy te tak samo jak egzaminy ETS korzystające z papierowych testów wymagają ciągłej obecności i obsługi przez wykwalifikowany personel, gdyż komputery służą jedynie jako narzędzie do generowania pytań i rejestracji/nagrywania odpowiedzi uczestników, które są następnie elektronicznie wysyłane do sprawdzenia przez wykwalifikowany personel. Ocena nie odbywa się automatycznie bez udziału ludzi. Szersze opisy egzaminów ETS wykorzystujących komputer (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c.


g) Sprawdzanie wiedzy na kursach językowych organizowanych przez Wnioskodawcę odbywa się w formie papierowych klasówek, które są poprawiane odręcznie przez lektora. Szerszy opis szkoleń - patrz punkty 1b i 1c powyżej.

W większości egzaminy ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) wykorzystują papierowe książeczki egzaminacyjne i papierowe karty odpowiedzi sprawdzane przez wykwalifikowany personel w Centrali ETS, czyli nie są wypełniane online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Trzy z pośród egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) wykorzystują komputer do przeprowadzenia testu, ale również te egzaminy nie mogą się odbyć, ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS. Egzaminy te tak samo jak egzaminy ETS korzystające z papierowych testów wymagają ciągłej obecności i obsługi przez wykwalifikowany personel gdyż komputery służą jedynie jako narzędzie do generowania pytań i rejestracji/nagrywania odpowiedzi uczestników, które po egzaminie są elektronicznie wysyłane przez licencjonowanego egzaminatora ETS do sprawdzenia przez wykwalifikowany personel w centrali ETS. Ocena nie odbywa się automatycznie ani online bez udziału ludzi. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer i Internet (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c powyżej.

h) W odniesieniu do przedmiotowego kursu językowego zakończonego egzaminem wymagany jest udział człowieka: nauczyciela/lektora podczas kursu i licencjonowanego egzaminatora ETS podczas egzaminu. Obecność i praca człowieka (nauczyciela bądź egzaminatora) jest niezbędna i kluczowa na każdym etapie realizacji kursu językowego i każdego egzaminu ETS z Tabeli.

i) Ani żaden kurs językowy organizowany przez Wnioskodawcę, ani żaden z egzaminów ETS z Tabeli nie jest sprzedażą dostępu do pewnej bazy danych, ani nie jest sprzedażą dostępu do innego elektronicznego zasobu wiedzy lub danych. Kursy są realizowane w oparciu o autorskie programy nauczania, na podstawie których Wnioskodawca uzyskał akredytację Kuratora Oświaty oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy i są realizowane metodą tradycyjną (jak w klasach szkolnych), dla której kluczowa jest relacja nauczyciel-uczeń oraz osobisty i bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem/uczniami. Szczegółowy opis, patrz punkt 1b.

W żadnym z egzaminów ETS z Tabeli, nie jest możliwe nabycie przez uczestnika loginu i hasła do bazy danych lub innego elektronicznego zasobu wiedzy lub danych, i skorzystanie z niego w dowolnym czasie i dowolną ilość razy lub nie skorzystanie w ogóle. Dla każdego z egzaminów ETS z Tabeli wyznaczany jest dokładny termin, w którym to uczestnik musi się stawić w ściśle określonym (adres, nr sali egzaminacyjnej) miejscu przeprowadzania egzaminu. Jeśli uczestnik się nie stawi, to poniesiona przez niego opłata egzaminacyjna przepada i nie jest refundowana. Oczywiście zainteresowany uczestnik może przyjść po raz kolejny, ponosząc ponownie opłatę egzaminacyjną i dostosowując się do terminu kolejnej sesji egzaminacyjnej. Bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS i poza wyznaczonym, dopuszczonym przez ETS miejscem i terminem przeprowadzania egzaminu uczestnik nie może przystąpić do egzaminu, nie może zdać go np. w domu. Wszystkie egzaminy ETS z Tabeli, ze względu na międzynarodową uznawalność wyników testów muszą odbywać się w pełni kontrolowanym przez licencjonowany personel środowisku.


2. W odniesieniu do egzaminów sprzedawanych odrębnie:

a) Wnioskodawca w związku z otrzymaniem licencji ETS jako Akredytowanego Centrum Egzaminacyjnego egzaminów ETS planuje swoją przyszłą działalność dotyczącą egzaminów ETS dwutorowo: po pierwsze - Wnioskodawca planuje przeprowadzać egzaminy ETS na potrzeby słuchaczy swoich kursów językowych (i innych osób fizycznych, które kurs ukończyły gdzie indziej) i z tego tytułu uzyskiwać przychód (patrz punkt 1 a) oraz po drugie Wnioskodawca planuje działać jako „dystrybutor” egzaminów ETS z Tabeli dla innych podmiotów. Pod stwierdzeniem „dystrybutor” Wnioskodawca rozumie tu sprzedaż egzaminów ETS podmiotom trzecim, działającym na rynku edukacyjnym tj. szkołom językowym, uczelniom wyższym, szkołom różnego typu, jednostkom naukowo-badawczym, oraz innym zainteresowanym podmiotom, chcącym przetestować swoich pracowników bądź słuchaczy i również z tego typu działalności Wnioskodawca planuje uzyskiwać przychód. Oczywiście działalność jako tak rozumiany „dystrybutor” będzie musiała podlegać wszystkim aktualnym wymogom ETS, np. na temat zachowania poufności przechowywania książeczek egzaminacyjnych, wymagań dotyczących obecności na sali egzaminacyjnej licencjonowanych egzaminatorów ETS, wymogów dotyczących sali egzaminacyjnej, itp. Sprawdzanie testów musi się odbyć przez wykwalifikowany personel w centrali ETS, wg. metodyki ETS.

b) „Rodzaj egzaminu eksternistycznego” oznacza, że możliwe jest podejście do jednego z opisanych egzaminów ETS z Tabeli bez uprzedniego udziału w kursie, chociaż oczywiście możliwa jest też sytuacja przeciwna - że uczestnik zdaje któryś z egzaminów (tj. jeden z egzaminów ETS wg Tabeli) po zakończeniu kursu językowego lub jego etapu. Egzaminy ETS opisane w Tabeli, sprawdzają różne umiejętności i kompetencje językowe uczestnika egzaminu - nie jest istotne w jaki sposób uczestnik posiadł wiedzę i umiejętności, istotą jest sprawdzenie poziomu kompetencji językowych. Wnioskodawca użył terminu „eksternistyczny” w tym kontekście, iż uczestnik egzaminu mógł realizować kurs językowy w innej placówce niż Wnioskodawca, mógł się uczyć np. w ramach lektoratu na uczelni wyższej, pobytu za granicą lub w czasie służby wojskowej, a u Wnioskodawcy zdać tylko egzamin. Wnioskodawca użył stwierdzenia „eksternistyczny” w sensie egzaminu niepowiązanego z miejscem ani dotychczasową formą nauki języka obcego.

c) Każdy z wyżej wymienionych egzaminów ETS z Tabeli może być przeprowadzany w siedzibie (miejscu prowadzenia Wnioskodawcy), lub po uprzednim zgłoszeniu sesji i uzyskaniu akceptacji ETS również w salach udostępnionych przez klientów, którymi są zakłady pracy i instytucje zainteresowane dokształcaniem językowym i/lub przetestowaniem swoich pracowników bądź słuchaczy. Możliwa jest też sprzedaż egzaminów ETS podmiotom trzecim, działającym na rynku edukacyjnym tj. szkołom językowym, uczelniom wyższym, jednostkom naukowo-badawczym lub innym podmiotom, chcącym przeprowadzić egzamin dla swoich słuchaczy lub pracowników. W razie przeprowadzania egzaminu na terenie firm lub instytucji zainteresowanych przetestowaniem swoich pracowników bądź słuchaczy, udostępniona sala egzaminacyjna musi spełniać aktualne wymogi ETS oraz w egzaminie muszą brać udział licencjonowani egzaminatorzy ETS. Sprawdzanie testów musi się odbyć przez wykwalifikowany personel w centrali ETS, wg metodyki ETS.

Za każdym razem egzaminy przeprowadzają licencjonowani egzaminatorzy ETS (osoby po ukończeniu odpowiedniego szkolenia ETS i mające nadane im uprawnienia licencjonowanego egzaminatora ETS w zakresie danego egzaminu). Nieraz na egzaminach odbywa się niezapowiedziana kontrola audytorów ETS, sprawdzających dotrzymanie procedur egzaminacyjnych. W czasie trwania egzaminu licencjonowani egzaminatorzy ETS nadzorują jego przebieg, pilnują właściwego pod względem formalnym wypełniania kart, oraz tego, żeby uczestnicy nie odpisywali, nie korzystali z niedozwolonych materiałów. Nieraz na egzaminach odbywa się niezapowiedziana kontrola audytorów ETS, sprawdzających dotrzymanie procedur egzaminacyjnych.

W przypadku egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) na sesji egzaminacyjnej wykorzystuje się papierowe książeczki egzaminacyjne i papierowe karty odpowiedzi. Po zakończeniu egzaminu papierowe karty odpowiedzi są zbierane przez licencjonowanych egzaminatorów ETS, przez nich kontrolowane pod względem formalnym, następnie są pakowane i wysyłane przesyłką kurierską do centrali ETS w celu sprawdzenia przez wykwalifikowany personel ETS oraz sporządzenia raportu i przygotowania imiennego certyfikatu z wynikiem punktowym, jaki dany uczestnik osiągnął na egzaminie. Po ok. 2 tygodniach papierowe certyfikaty i raporty ze szczegółowym opisem osiągniętych wyników w poszczególnych sprawnościach językowych (patrz Tabela) są odsyłane z centrali ETS pocztą kurierską na adres Akredytowanego Centrum Egzaminacyjnego ETS, które dalej rozdziela je pośród uczestników. Dzięki ocenie punktowej, a szczególnie dzięki raportowi z poszczególnych sprawności językowych uczestnik wie, jaki postęp w nauce języka dotychczas osiągnął i na co musi w dalszej nauce zwrócić większą uwagę, oraz jak tą dalszą naukę języka obcego powinien zaplanować. Tak więc słuchacz nie może zdać egzaminu w domu przez Internet.

Również w przypadku trzech z pośród egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) wykorzystujących komputer i Internet do przeprowadzenia testu, egzaminy te nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS. Tak więc słuchacz nie może zdać egzaminu w domu przez Internet. Egzaminy te, tak samo jak egzaminy ETS korzystające z papierowych testów wymagają ciągłej obecności i obsługi przez wykwalifikowany personel, gdyż komputery służą jedynie jako narzędzie do generowania pytań i rejestracji/nagrywania odpowiedzi uczestników, które są następnie elektronicznie wysyłane do sprawdzenia przez wykwalifikowany personel w centrali ETS. Ocena nie odbywa się automatycznie ani online bez udziału ludzi. Po ok. 2 tygodniach certyfikaty i raporty ze szczegółowym opisem osiągniętych wyników w poszczególnych sprawnościach językowych (patrz Tabela) są odsyłane pocztą kurierską na adres Akredytowanego Centrum Egzaminacyjnego ETS, które dalej rozdziela je pośród uczestników. Dzięki ocenie punktowej, a szczególnie dzięki raportowi z poszczególnych sprawności językowych uczestnik wie, jaki postęp w nauce języka dotychczas osiągnął i na co musi w dalszej nauce zwrócić większą uwagę, oraz jak dalszą naukę języka obcego powinien zaplanować. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer i internet (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c niniejszego pisma.

Ocena z egzaminu (dotyczy to wszystkich egzaminów, na które Wnioskodawca posiada licencję ETS, patrz Tabela) jest wynikiem punktowym z przełożeniem na poziomy biegłości językowej Rady Europy. Uczestnik otrzymuje certyfikat z informacją jaką liczbę punktów osiągnął podczas egzaminu i ta wartość punktowa odpowiada konkretnemu poziomowi biegłości językowej Rady Europy. Nie ma minimalnego pułapu punktowego, przy którym egzaminy ETS z Tabeli można uznać za „zdany”/”niezdany”. Liczba uzyskanych punktów odpowiada danemu poziomowi biegłości językowej Rady Europy. Przykładowo, certyfikat TOEIC Listening and Reading (nr poz. 1 w Tabeli) potwierdzający zdany egzamin, na co najmniej 700 pkt (na 990 pkt możliwych) jest dokumentem potwierdzającym znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (wg załącznika nr 2 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej).

Różni pracodawcy, uczelnie i inne jednostki wymagający dokumentu potwierdzającego znajomość języka obcego na określonym poziomie, mogą mieć różne wymagania co do progu punktowego egzaminów ETS z Tabeli.

Ocena egzaminów papierowych (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) jest przeprowadzana w centrali ETS przez wykwalifikowany personel i jest dokonywana na podstawie metodyki ETS. Po zakończeniu egzaminów w wersji papierowej, licencjonowani egzaminatorzy ETS pakują wszystkie materiały egzaminacyjne i wysyłają je pocztą kurierską do sprawdzenia w centrali ETS. W centrali ETS wykwalifikowany personel wg metodyki ETS ocenia poprawność zaznaczonych odpowiedzi, w celu przyporządkowania całemu testowi uzyskanej końcowej ilości punktów. Centrala ETS drukuje imienne certyfikaty i raporty ze szczegółowym opisem osiągniętych wyników oraz wysyła je w formie papierowej na adres domowy, służbowy lub - jeśli tak sobie zażyczą - na adres Akredytowanego Centrum Egzaminacyjnego ETS, gdzie zdawali egzamin. Podobnie Wnioskodawca otrzymuje z centrali ETS raport z wynikami wszystkich uczestników, którzy przystąpili do danej sesji egzaminacyjnej, dzięki czemu Wnioskodawca ma wgląd w wyniki uczestników, tj. na jaką punktację zdali oni dany egzamin ETS z Tabeli.

W przypadku egzaminów zdawanych z wykorzystaniem Internetu (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8), po zakończeniu egzaminu licencjonowany egzaminator ETS wysyła pracę uczestnika do (centrali ETS, gdzie prace uczestników są dalej rozsyłane mailem do ekspertów oceniających poszczególne części egzaminu, np. część ustna i wypracowanie poprawiana jest przez co najmniej 2 ekspertów każda, którzy po odsłuchaniu pliku dźwiękowego lub przeczytaniu wypracowania wydają swoją punktację, z niej jest wyciągana średnia i następnie wykorzystywana do wpisania punktacji na papierowym świadectwie. Świadectwo (certyfikat z punktacją) oraz raporty ze szczegółowym opisem osiągniętych wyników jest następnie wysyłane z Centrali ETS do uczestników w formie papierowej. Podobnie Wnioskodawca otrzymuje z centrali ETS raport z wynikami wszystkich uczestników, którzy przystąpili do danej sesji egzaminacyjnej, dzięki czemu Wnioskodawca ma wgląd w wyniki uczestników, tj. na jaką punktację zdali oni dany egzamin ETS z Tabeli.

d) W odniesieniu do wszystkich egzaminów ETS z Tabeli niezbędnie wymagany jest udział człowieka: licencjonowanego egzaminatora/egzaminatorów ETS. Udział człowieka (tj. licencjonowanego egzaminatora ETS cały czas obecnego na sali egzaminacyjnej) jest dla wszystkich egzaminów ETS z Tabeli kluczowy i niezbędny, np. w razie choroby licencjonowanego egzaminatora ETS egzamin nie może się odbyć, a uczestnicy nie są wpuszczani na salę egzaminacyjną, za to są umawiani na inny termin. Dotyczy to wszystkich egzaminów ETS zarówno przeprowadzanych w formie egzaminu papierowego (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) jak również egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) wykorzystują komputer i Internet do przeprowadzenia testu, przy których również niezbędny jest fizyczny udział licencjonowanych egzaminatorów ETS na sali egzaminacyjnej oraz – w centrali ETS - wykwalifikowanych osób przesłuchujących nagranie z wypowiedziami uczestnika i wydający na tej podstawie ocenę. Podobnie wykwalifikowane osoby w centrali ETS sprawdzają i oceniają wypracowanie uczestnika. Szerszy opis egzaminów ETS – patrz punkt 1c niniejszego pisma.

e) Przeprowadzenie większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe. Egzaminy te są przeprowadzane na sali egzaminacyjnej bez użycia komputerów, Internetu, czy innej sieci komputerowej. Egzaminy te opierają się na wykorzystaniu papierowych książeczek egzaminacyjnych i papierowych kart odpowiedzi, część rozumienia ze słuchu odtwarzana jest z płyty CD na magnetofonie. Całość egzaminu odbywa się pod nadzorem licencjonowanych egzaminatorów ETS, cały czas obecnych na sali egzaminacyjnej.

Wyjątkiem są egzaminy opisane w Tabeli pod nr pozycji 2, 6, 8, których przeprowadzanie bez technologii informacyjnej jest niemożliwe. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze, ale są sprawdzane z udziałem wykwalifikowanego personelu w centrali ETS dokąd po egzaminie wysłane są drogą elektroniczną przez licencjonowanego egzaminatora ETS (w celu sprawdzenia i ocenienia) pliki dźwiękowe z nagraniami wypowiedzi uczestników jak i ich wypracowania; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonym bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem na tej podstawie wystawiana jest ocena. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c niniejszego pisma.

W przypadku egzaminów komputerowych opisanych w Tabeli pod nr pozycji 2, 6, 8, niezbędne jest połączenie z Internetem z serwerem w Centrali ETS, jednak również do tych egzaminów jest niezbędna obecność na sali egzaminacyjnej licencjonowanego egzaminatora/egzaminatorów ETS. Również w przypadku tych trzech egzaminów niezbędna jest praca wykwalifikowanego człowieka przy sprawdzaniu prac uczestników. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer i Internet (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c niniejszego pisma.

f) Ćwiczenia egzaminacyjne dla większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) są wypełniane odręcznie, ponieważ uczestnicy na egzaminie dostają papierowe książeczki egzaminacyjne i papierowe karty odpowiedzi, czyli testy nie są wypełniane online i nie są sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Dla trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzenie ich bez technologii informacyjnej jest niemożliwe, jednak również te egzaminy nie są wypełniane online ani sprawdzane automatycznie. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze. Po egzaminie pliki z pracami uczestników (wypowiedzi ustne i wypracowania) są wysyłane elektronicznie do centrali ETS, ale są one tam sprawdzane z udziałem człowieka o odpowiednich kwalifikacjach; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem i na tej podstawie wystawiana jest ocena. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer i Internet (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c niniejszego pisma.

g) Przeprowadzenie wszystkich egzaminów ETS z Tabeli wymaga udziałów osób - licencjonowanych egzaminatorów ETS. Testy dla większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) mają formę papierowych książeczek, a odpowiedzi wpisywane są na papierowych kartach odpowiedzi, wysyłane następnie do sprawdzenia do Centrali ETS.

Dla trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzenie ich bez technologii informacyjnej jest niemożliwe, jednak również te egzaminy nie są wypełniane online ani sprawdzane automatycznie, a do ich przeprowadzenia wymagana jest obecność człowieka, licencjonowanego egzaminatora lub egzaminatorów ETS. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze. Po egzaminie pliki z pracami uczestników (wypowiedzi ustne i wypracowania) są wysyłane elektronicznie przez licencjonowanego egzaminatora ETS do centrali ETS, ale są one tam sprawdzane z udziałem człowieka; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem i na tej podstawie wystawiana jest ocena. Szerszy opis egzaminów ETS wykorzystujących komputer i Internet (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) - patrz punkt 1c niniejszego pisma.

Warty zauważenia jest fakt, że w razie choroby licencjonowanego egzaminatora ETS i niemożności zastąpienia go przez odpowiednio wykwalifikowaną osobę w przypadku wszystkich egzaminów ETS z Tabeli nieobecność licencjonowanego egzaminatora ETS powoduje niewpuszczenie uczestników na salę egzaminacyjną i odwołanie sesji. Dotyczy to wszystkich egzaminów ETS z tabeli, w tym również trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) do którego przeprowadzania używane są komputery i Internet.

h) Żaden z egzaminów ETS z Tabeli nie jest sprzedażą dostępu do pewnej bazy danych, ani innego elektronicznego zasobu wiedzy czy danych. W żadnym z egzaminów ETS z Tabeli, nie jest możliwe nabycie przez uczestnika loginu i hasła i skorzystanie z niego w dowolnym czasie i dowolną ilość razy lub nieskorzystanie w ogóle. Dla każdego z egzaminów ETS z Tabeli wyznaczany jest dokładny termin, w którym to uczestnik musi się stawić w ściśle określonym (adres, nr sali egzaminacyjnej) miejscu przeprowadzania egzaminu. Jeśli uczestnik się nie stawi, to poniesiona przez niego opłata egzaminacyjna przepada i nie jest refundowana. Oczywiście zainteresowany uczestnik może przyjść po raz kolejny, ponosząc ponownie opłatę egzaminacyjną i dostosowując się do terminu kolejnej sesji egzaminacyjnej. Bez udziału licencjonowanych egzaminatorów i poza wyznaczonym, dopuszczonym przez ETS miejscem i terminem przeprowadzania egzaminu uczestnik nie może przystąpić do egzaminu, nie może zdać go np. w domu. Wszystkie egzaminy ETS z Tabeli, ze względu na międzynarodową uznawalność wyników testów muszą odbywać się w pełni kontrolowanym przez licencjonowany personel środowisku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż egzaminów językowych kończących kurs (opisanych w punkcie 1 przyszłego zdarzenia) przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż samych egzaminów językowych (opisanych, w punkcie 2 przyszłego zdarzenia) przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 25 lipca 2016 r.):

  1. Sprzedaż egzaminów językowych kończących kurs (opisanych w punkcie 1 przyszłego zdarzenia) przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Sprzedaż samych egzaminów językowych (opisanych w punkcie 2 przyszłego zdarzenia) przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdanie egzaminu z języka obcego jest formą oceny poziomu opanowania materiału językowego, potwierdza nabytą wcześniej wiedzę. Przystąpienie zatem do takiego egzaminu należy uznać za jeden z elementów kształcenia językowego. Przystąpienie do egzaminu jest więc integralnym elementem procesu kształcenia językowego. Wynik egzaminu w poszczególnych sprawnościach językowych jest istotną wskazówką co do metod dalszej nauki języka obcego.

Wnioskodawca (odnosząc się sumarycznie do pytań tut. organu) jest zdania, że każdy z egzaminów ETS opisanych w Tabeli korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że zwolnienie to przysługuje zarówno, gdy są to egzaminy kończące kurs (sytuacja opisana w punkcie 1 przyszłego zdarzenia) jak również gdy są to egzaminy sprzedawane oddzielnie jako same egzaminy językowe (sytuacja opisana w punkcie 2 przyszłego zdarzenia). Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie to przysługuje także dlatego, że w przypadku wszystkich egzaminów ETS opisanych w Tabeli, niezależnie od tego, czy do ich przeprowadzenia niezbędne są papierowe książeczki testowe z papierowymi kartami odpowiedzi, czy też do ich przeprowadzenia potrzebny jest komputer i internet cały proces przeprowadzania każdego egzaminu ETS z Tabeli i jego sprawdzania absolutnie niezbędnie wymaga uczestniczenia (również na sali egzaminacyjnej) osób posiadających odpowiednie licencje, a komputer i Internet w przypadku trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) służy wyłącznie jako narzędzie do rejestracji odpowiedzi uczestników i przesyłania ich po zakończonym egzaminie do centrali ETS, do osób specjalnie przeszkolonych w sprawdzaniu tego typu testów. Również żadne z odpowiedzi na pytania testowe w żadnym z egzaminów ETS zawartych w Tabeli nie są sprawdzane automatycznie online. Reasumując Wnioskodawca uważa, że żaden z egzaminów ETS z Tabeli nie wyczerpuje znamion usług świadczonych drogą elektroniczną (w sensie Ustawy o Podatku od Towarów i Usług) i dlatego też wszystkie egzaminy ETS wymienione w Tabeli, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na postawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. przytoczonej Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług przeprowadzania egzaminów językowych kończących kurs dla słuchaczy kursów językowych Wnioskodawcy,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług przeprowadzania samych egzaminów językowych niepoprzedzonych kursem u Wnioskodawcy.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące 2 zdarzeń przyszłych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z definicji zawartej w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (UE) z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1 ze zm.), do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, ustęp 1 obejmuje w szczególności:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

W myśl ust. 3 omawianego artykułu, ustęp 1 nie ma zastosowania do:

  1. usług nadawczych;
  2. usług telekomunikacyjnych;
  3. towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
  4. płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
  5. materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
  6. płyt CD i kaset magnetofonowych;
  7. kaset wideo i płyt DVD;
  8. gier na płytach CD-ROM;
  9. usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
  10. usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
  11. usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
  12. hurtowni danych off-line;
  13. usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
  14. usług centrum wsparcia telefonicznego;
  15. usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
  16. konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
  17. (uchylona)
  18. (uchylona)
  19. (uchylona)
  20. biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
  21. zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do ww. rozporządzenia, jako odnośnik do punktu 5 załącznika nr II do dyrektywy 2006/112/WE, wymienione zostały następujące usługi:

  1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
  2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Z kolei art. 58 akapit pierwszy lit. c dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006 Nr 347, str. 1 ze zm.) stanowi , że miejscem świadczenia następujących usług na rzecz osób niebędących podatnikami jest miejsce, w którym osoba taka ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu: usługi świadczone drogą elektroniczną, w szczególności usługi, o których mowa w załączniku II. W przypadku gdy usługodawca i usługobiorca kontaktują się za pomocą poczty elektronicznej, samo w sobie nie oznacza to, że świadczona usługa jest usługą świadczoną drogą elektroniczną.

Zaś załącznik nr II do dyrektywy zawiera przykładowy wykaz usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 58 akapit pierwszy lit. c.

Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną, musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

  • jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe,

a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia Rady.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności od 2010 r. Działa jako instytucja szkoleniowa, posiadając stosowne zaświadczenie o wpisie instytucji szkoleniowej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy z dnia 11 marca 2016 r. wydane przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca posiada także zaświadczenie Prezydenta Miasta o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych (na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.). Typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego. Na mocy art. 2 ust. 3a ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego. Zatem, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Wszystkie usługi, o których mowa w niniejszym wniosku, są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca zamierza działać jako dystrybutor, egzaminów w zakresie języka obcego w dwojaki sposób:

  1. Dla korzystających ze świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług prowadzenia kursów językowych, egzaminy te będą częścią pakietu kursowego (kończą proces kursu językowego na danym poziomie).
  2. Dla niekorzystających ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia kursów językowych, egzaminy te będą sprzedawane odrębnie. Zainteresowany zakupi jedynie egzamin, bez konieczności uczęszczania na organizowane przez Wnioskodawcę - jest to rodzaj egzaminu eksternistycznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku VAT sprzedaży egzaminów językowych kończących kurs (opisanych w punkcie 1 zdarzenia przyszłego) oraz sprzedaży samych egzaminów językowych (opisanych w punkcie 2 zdarzenia przyszłego), a jako przepisy mające być przedmiotem interpretacji Wnioskodawca wskazał art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Na wstępie należy zauważyć, że dla stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w zakresie wskazanym w punkcie 1 i 2 zdarzenia przyszłego (tj. egzaminów językowych kończących kurs oraz samych egzaminów językowych) mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT koniecznym jest ustalenie czy przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako placówkę kształcenia ustawicznego nie są usługami elektronicznymi.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanego rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt j ww. rozporządzenia do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie zalicza się usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie).

Ponadto w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

  1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
  2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Z powyższych przepisów wynika, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie) jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Wnioskodawca przedstawiając charakter świadczonych usług w formie egzaminów będących częścią pakietu kursowego (kończących proces kursu językowego na danym poziomie) wskazał, że kursy językowe nie są prowadzone za pomocą Internetu ani sieci elektronicznej. Kursy są prowadzone metodami tradycyjnymi (tak jak w tradycyjnych klasach szkolnych). W przypadku ww. kursów językowych sieć Internet (w formie e-maila) jest wykorzystywana jedynie jako proste narzędzie do komunikacji personelu administracyjnego (i ewentualnie lektora) ze słuchaczami, do przesyłania słuchaczom informacji na temat zmian w planie zajęć, zaległych płatności, terminów dodatkowych konsultacji lektora, przekazywania informacji od uczestników nt. nieobecności itp., chociaż oczywiście wszystko to może być również zrobione telefonicznie lub osobiście. Sieć internet ani podobna sieć elektroniczna nie jest wykorzystywana jako narzędzie nauczania.

Spośród egzaminów ETS, jedynie trzy z nich (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzane są przy użyciu Internetu - ale również te egzaminy ETS nie mogą się odbyć ani być sprawdzonym bez udziału licencjonowanych egzaminatorów ETS. Na sali egzaminacyjnej muszą być obecni licencjonowani egzaminatorzy ETS, którzy czuwają nad jego przebiegiem. Uczestnicy łączą się przy pomocy Internetu z Centrali ETS, gdzie umieszczony jest serwer wysyłający uczestnikowi kolejne zadania egzaminacyjne. Jednak uczestnicy mogą brać udział w sesji tych egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) jedynie pod kontrolą i przy fizycznej obecności na sali egzaminacyjnej licencjonowanego egzaminatora lub egzaminatorów ETS, np. w razie choroby licencjonowanego egzaminatora ETS i niemożności zastąpienia go przez osobę o tych samych kwalifikacjach egzamin zostaje odwołany, a uczestnicy nie zostają wpuszczeni na salę egzaminacyjną.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca szkolenia (kursy językowe) nie są w żaden sposób zautomatyzowane, nie są realizowane w żadnym stopniu za pomocą sieci Internet czy oprogramowania komputerowego. Szkolenia są ukierunkowane na rozwój znajomości ogólnego języka obcego oraz na przygotowanie słuchaczy do egzaminów ETS (odrębne programy nauczania dla każdego egzaminu i poziomu nauczania) i są również dostosowywane do potrzeb i predyspozycji słuchaczy w danej grupie lub do potrzeb klienta indywidualnego. Zatem udział człowieka - nauczyciela/lektora jest niezbędny i kluczowy i bez udziału człowieka (np. z powodu choroby lektora) szkolenia nie mogą się odbyć.

Prowadzenie szkoleń tą metodą bez wykorzystywania technologii informacyjnej jest możliwe.

Sprawdzanie wiedzy na kursach językowych odbywa się w formie papierowych klasówek, które są poprawiane odręcznie przez lektora.

W odniesieniu do przedmiotowego kursu językowego zakończonego egzaminem wymagany jest udział człowieka: nauczyciela/lektora podczas kursu i licencjonowanego egzaminatora ETS podczas egzaminu. Obecność i praca człowieka (nauczyciela bądź egzaminatora) jest niezbędna i kluczowa na każdym etapie realizacji kursu językowego i każdego egzaminu ETS z Tabeli.

Ani żaden kurs językowy organizowany przez Wnioskodawcę, ani żaden z egzaminów ETS z Tabeli nie jest sprzedażą dostępu do pewnej bazy danych, ani nie jest sprzedażą dostępu do innego elektronicznego zasobu wiedzy lub danych.

W żadnym z egzaminów ETS z Tabeli, nie jest możliwe nabycie przez uczestnika loginu i hasła do bazy danych lub innego elektronicznego zasobu wiedzy lub danych, i skorzystanie z niego w dowolnym czasie i dowolną ilość razy lub nie skorzystanie w ogóle. Dla każdego z egzaminów ETS z Tabeli wyznaczany jest dokładny termin, w którym to uczestnik musi się stawić w ściśle określonym (adres, nr sali egzaminacyjnej) miejscu przeprowadzania egzaminu.

W odniesieniu do egzaminów sprzedawanych odrębnie Wnioskodawca wskazał, że niezbędnie wymagany jest udział człowieka: licencjonowanego egzaminatora/egzaminatorów ETS. Dotyczy to wszystkich egzaminów ETS zarówno przeprowadzanych w formie egzaminu papierowego (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) jak również egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przy których wykorzystuje się komputer i Internet do przeprowadzenia testu, przy których również niezbędny jest fizyczny udział licencjonowanych egzaminatorów ETS na sali egzaminacyjnej oraz - w centrali ETS - wykwalifikowanych osób przesłuchujących nagranie z wypowiedziami uczestnika i wydający na tej podstawie ocenę. Podobnie wykwalifikowane osoby w centrali ETS sprawdzają i oceniają wypracowanie uczestnika.

Przeprowadzenie większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe. Egzaminy te są przeprowadzane na sali egzaminacyjnej bez użycia komputerów, Internetu, czy innej sieci komputerowej.

Wyjątkiem są egzaminy opisane w Tabeli pod nr pozycji 2, 6, 8, których przeprowadzanie bez technologii informacyjnej jest niemożliwe. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze, ale są sprawdzane z udziałem wykwalifikowanego personelu w centrali ETS dokąd po egzaminie wysłane są drogą elektroniczną przez licencjonowanego egzaminatora ETS (w celu sprawdzenia i ocenienia) pliki dźwiękowe z nagraniami wypowiedzi uczestników jak i ich wypracowania; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonym bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem na tej podstawie wystawiana jest ocena.

Ćwiczenia egzaminacyjne dla większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) są wypełniane odręcznie, ponieważ uczestnicy na egzaminie dostają papierowe książeczki egzaminacyjne i papierowe karty odpowiedzi, czyli testy nie są wypełniane online i nie są sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Dla trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzenie ich bez technologii informacyjnej jest niemożliwe, jednak również te egzaminy nie są wypełniane online ani sprawdzane automatycznie. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze. Po egzaminie pliki z pracami uczestników (wypowiedzi ustne i wypracowania) są wysyłane elektronicznie do centrali ETS, ale są one tam sprawdzane z udziałem człowieka o odpowiednich kwalifikacjach; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem i na tej podstawie wystawiana jest ocena.

Przeprowadzenie wszystkich egzaminów ETS z Tabeli wymaga udziału osób - licencjonowanych egzaminatorów ETS. Testy dla większości egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11) mają formę papierowych książeczek, a odpowiedzi wpisywane są na papierowych kartach odpowiedzi, wysyłane następnie do sprawdzenia do Centrali ETS.

Dla trzech egzaminów ETS (nr pozycji w Tabeli: 2, 6, 8) przeprowadzenie ich bez technologii informacyjnej jest niemożliwe, jednak również te egzaminy nie są wypełniane online ani sprawdzane automatycznie, a do ich przeprowadzenia wymagana jest obecność człowieka, licencjonowanego egzaminatora lub egzaminatorów ETS. Egzaminy te są wypełniane (nagrywane i rejestrowane) przez uczestników na komputerze. Po egzaminie pliki z pracami uczestników (wypowiedzi ustne i wypracowania) są wysyłane elektronicznie przez licencjonowanego egzaminatora ETS do centrali ETS, ale są one tam sprawdzane z udziałem człowieka; również te egzaminy nie mogą się odbyć ani być sprawdzonymi bez udziału licencjonowanych egzaminatorów/personelu ETS. Ludzie sprawdzają pliki z nagraniem wypowiedzi ustnej uczestnika i jego wypracowaniem i na tej podstawie wystawiana jest ocena.

Żaden z egzaminów ETS z Tabeli nie jest sprzedażą dostępu do pewnej bazy danych, ani innego elektronicznego zasobu wiedzy czy danych. W żadnym z egzaminów ETS z Tabeli, nie jest możliwe nabycie przez uczestnika loginu i hasła i skorzystanie z niego w dowolnym czasie i dowolną ilość razy lub nie skorzystanie w ogóle. Dla każdego z egzaminów ETS z Tabeli wyznaczany jest dokładny termin, w którym to uczestnik musi się stawić w ściśle określonym (adres, nr sali egzaminacyjnej) miejscu przeprowadzania egzaminu.

Zatem mając na uwadze powyższe w świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu Rady 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, usługi przeprowadzania egzaminów językowych kończących kurs oraz samych egzaminów językowych niepoprzedzonych kursem, które jak wskazał Wnioskodawca wymagają udziału człowieka: nauczyciela/lektora podczas kursu i licencjonowanego egzaminatora podczas egzaminu nie są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

Odnosząc się z kolei do opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach placówki kształcenia ustawicznego stwierdzić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ww. ustawy, system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

W myśl art. 3 pkt 16 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie natomiast z ust. 2 pkt 3 cytowanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez inną osobę fizyczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego,

z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 83a ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, lub innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584, ze zm.).

Zatem aby świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzania egzaminów będących częścią pakietu kursowego (kończących proces kursu językowego na danym poziomie) oraz usługi przeprowadzania wyłącznie samych egzaminów korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, muszą być świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak już wskazano w niniejszej interpretacji ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Ponadto, o usługach kształcenia można mówić wyłącznie wtedy, jeśli Wnioskodawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. W przypadku usługi polegającej jedynie na przeprowadzaniu egzaminów kwalifikacyjnych takich usług Wnioskodawca nie świadczy. Czynności tych nie można uznać za „nauczanie”.

Weryfikacja zdobytej wiedzy w postaci przeprowadzenia egzaminu nie jest kształceniem, którego istota sprowadza się do przekazania wiedzy i umiejętności poprzez nauczenie osób w nim uczestniczących, tylko weryfikacją efektów kształcenia.

Egzaminowanie jest sprawdzaniem wiedzy, umiejętności uzyskanych w wyniku procesu kształcenia, jednak nauczaniem w ścisłym tego słowa znaczeniu nie jest oraz nie jest usługą kształcenia czy też przekwalifikowania zawodowego. Ponadto sama organizacja egzaminu od strony technicznej także nie jest usługą kształcenia, bowiem nie da się połączyć tych czynności z zdefiniowaną w prawie wspólnotowym usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca wskazał w odniesieniu do egzaminów będących częścią pakietu kursowego, że w związku z otrzymaniem licencji ETS jako Akredytowane Centrum Egzaminacyjne egzaminów ETS wymienionych w Tabeli planuje swoją przyszłą działalność w następujący sposób: po pierwsze Wnioskodawca będzie przeprowadzać egzaminy ETS wymienione w Tabeli na potrzeby słuchaczy swoich kursów językowych i z tego tytułu uzyskiwać przychód. Po drugie Wnioskodawca planuje działać jako „dystrybutor” egzaminów ETS wymienionych w Tabeli. Pod stwierdzeniem „dystrybutor” Wnioskodawca rozumie tu przeprowadzanie tych egzaminów ETS również osobom fizycznym (słuchaczom), którzy nie uczestniczyli w kursach językowych u Wnioskodawcy, lecz uczestniczyli w kursie języka obcego w innej szkole językowej lub np. na lektoratach na uczelni, a po zakończeniu nauki lub jej etapu chcieliby w obiektywny sposób sprawdzić swoje umiejętności językowe. Osoby takie będą mogły dołączyć do sesji egzaminacyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę dla jego i własnych klientów na kursy językowe. W ten sposób Wnioskodawca będzie „dystrybuował” egzaminy ETS wśród osób kończących kursy językowe, lecz nie tylko w jego jednostce, działając jako Akredytowane Centrum Egzaminacyjne ETS.

W odniesieniu do samych egzaminów: po pierwsze - Wnioskodawca planuje przeprowadzać egzaminy ETS na potrzeby słuchaczy swoich kursów językowych (i innych osób fizycznych, które kurs ukończyły gdzie indziej) i z tego tytułu uzyskiwać przychód oraz po drugie Wnioskodawca planuje działać jako „dystrybutor” egzaminów ETS z Tabeli dla innych podmiotów. Pod stwierdzeniem „dystrybutor” Wnioskodawca rozumie tu sprzedaż egzaminów ETS podmiotom trzecim, działającym na rynku edukacyjnym tj. szkołom językowym, uczelniom wyższym, szkołom różnego typu, jednostkom naukowo-badawczym, oraz innym zainteresowanym podmiotom, chcącym przetestować swoich pracowników bądź słuchaczy i również z tego typu działalności Wnioskodawca planuje uzyskiwać przychód.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że tylko usługi przeprowadzania egzaminów będących częścią pakietu kursowego (kończących proces kursu językowego na danym poziomie) przeprowadzane na potrzeby słuchaczy kursów językowych, które przeprowadza Wnioskodawca (swoich kursów językowych) będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego. Bowiem tylko w takim przypadku egzamin jest ściśle związany z przeprowadzonym szkoleniem i jest niejako elementem kończącym takie szkolenie, jest zatem z nim ściśle związany. W takim przypadku szkolenie i egzamin stanowią całość.

Tym samym tylko egzaminy poprzedzone szkoleniem, przeprowadzane na potrzeby słuchaczy kursów językowych Wnioskodawcy, będą stanowiły usługi kształcenia. Zatem jeśli będą przeprowadzane przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty (placówkę kształcenia ustawicznego) w ramach uzyskanego wpisu wówczas będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do egzaminów, dla których Wnioskodawca planuje działać jako „dystrybutor” tzn. dla osób fizycznych (słuchaczy), którzy nie uczestniczyli w kursach językowych u Wnioskodawcy, lecz uczestniczyli w kursie języka obcego w innej szkole językowej lub np. na lektoratach na uczelni, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, bowiem nie można ich uznać za usługi kształcenia. Tak samo w odniesieniu do egzaminów sprzedawanych odrębnie. W konsekwencji usługi przeprowadzania przez Wnioskodawcę egzaminów niepoprzedzone usługą szkoleniową świadczoną przez Wnioskodawcę, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Sam bowiem egzamin nie jest usługą kształcenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży egzaminów językowych kończących kurs dla słuchaczy, którzy uczestniczyli w kursie językowym u Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w zakresie sprzedaży samych egzaminów językowych dla osób, które nie uczestniczyły w kursie językowym u Wnioskodawcy, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej ww. załączników dołączonych przez Wnioskodawcę, tym samym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj