Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-3/4511-1-3/16-3/BC
z 9 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2016 r. (data wpływu 30 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

Wnioskodawca posiadał bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru (dalej jako: „Spółka zależna”) od stycznia do lipca 2015 r. Poza Wnioskodawcą udziałowcami Spółki zależnej były inne osoby fizyczne.

W lipcu 2015 r. doszło do przeniesienia 100% udziałów w Spółce zależnej przez Wnioskodawcę oraz pozostałych udziałowców na rzecz polskiej spółki kapitałowej (dalej: „Jednostka zależna”), w zamian za udziały w jej podwyższonym kapitale zakładowym. Jednostka zależna podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm. dalej jako: „ustawa o CIT”). Jednostka zależna uwzględni w podstawie opodatkowania dochody Spółki zależnej na podstawie przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych zawartych w ustawie o CIT. W grudniu 2015 r. nastąpiło zbycie większości udziałów w Spółce zależnej (ponad 75%) przez Jednostkę zależną na rzecz innej cypryjskiej spółki kapitałowej. Na skutek tej transakcji Jednostka zależna zarówno w odniesieniu do Spółki zależnej, jak i Wnioskodawcy mogła przestać spełniać warunek z art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o CIT i art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o PIT.

Księgi Spółki zależnej prowadzone są zgodnie z zasadami obowiązującymi na Cyprze w walucie obcej. Rok podatkowy Spółki zależnej jest ustalony i nie przekracza 12 miesięcy.

Wnioskodawca zakłada, że Spółka zależna może spełniać warunki z art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT i w konsekwencji zasadne będzie uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

W takiej sytuacji Wnioskodawca byłby zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego, zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o PIT, w zakresie dochodów Spółki zależnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić podstawę obliczenia podatku oraz podatek do zapłaty z tytułu uzyskanych przez niego dochodów Spółki zależnej, w przypadku uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną?

Zdaniem Wnioskodawcy podstawę obliczenia podatku i podatek należny z tytułu dochodów Spółki zależnej, stanowiącej zagraniczną spółkę kontrolowaną Wnioskodawcy, należy ustalić w następujący sposób:

  • po zakończeniu roku podatkowego, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, na podstawie otrzymanych od Spółki zależnej zestawień Wnioskodawca dokona zaewidencjonowania wartości przychodów osiągniętych oraz kosztów poniesionych przez Spółkę zależną, wyrażonych w walucie funkcjonalnej Spółki zależnej, zgodnie z przepisami polskiej ustawy o PIT (w szczególności: z wyniku podatkowego Spółki zależnej Wnioskodawca wyłączy odpowiednio
    • wartości przysporzeń niestanowiących przychodu podatkowego z perspektywy ustawy o PIT,
    • wartości wydatków niestanowiących kosztów podatkowych zgodnie z ustawą o PIT;
  • Wnioskodawca dokona obliczenia wartości tak skalkulowanego dochodu Spółki zależnej przypadającego na Wnioskodawcę w takiej części, jaka odpowiada posiadanym w Spółce zależnej udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach Spółki zależnej zgodnie z art. 30f ust. 5 w zw. z art. 30f ust. 12 ustawy o PIT, a zatem obliczy wartość dochodu Spółki zależnej za okres od początku 2015 r. do dnia sprzedaży udziałów w Spółce zależnej na rzecz Jednostki zależnej (nie uwzględniając tego dnia),
  • od tak obliczonego dochodu przypadającego na Wnioskodawcę odliczona zostanie kwota ewentualnej dywidendy otrzymanej przez Wnioskodawcę od Spółki zależnej do dnia złożenia zeznania podatkowego zgodnie z art. 45 ust. laa ustawy o PIT;
  • w związku z tym, że walutą funkcjonalną Spółki zależnej jest waluta obca, podstawa obliczenia podatku obliczona w powyższy sposób zostanie przeliczona na walutę polską kursem średnim ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ostatni dzień roku podatkowego Spółki zależnej;
  • od tak określonej podstawy obliczenia podatku skalkulowany zostanie podatek dochodowy w wysokości 19%;
  • od ustalonej w powyższy sposób kwoty podatku dochodowego zgodnie z art. 30f ust. 13 ustawy o PIT odliczona zostanie kwota równa podatkowi dochodowemu zapłaconemu przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w proporcji, w jakiej pozostaje dochód ustalony zgodnie z ust. 5 do dochodu tej spółki ustalonego zgodnie z ust. 7.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Przepisy ustawy o PIT wprowadzają następujące zasady dotyczące opodatkowania rezydenta podatkowego w Polsce z tytułu dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej przez niego uzyskanych:

  • podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30f ust. 1 ustawy o PIT),
  • podstawę obliczenia podatku stanowi dochód zagranicznej spółki kontrolowanej, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT, przypadający na okres, w którym został spełniony warunek posiadania, nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej:
    • 25% udziału w kapitale lub
    • 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub
    • 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach
    w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwoty ewentualnej dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej (art. 30f ust. 5), określony za okres, w którym udział Wnioskodawcy w Spółce zależnej, o którym mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o PIT, nie zostanie w całości pomniejszony o udział Jednostki zależnej w Spółce zależnej zgodnie z art. 30f ust. 12 ustawy o PIT;
  • dochodem zagranicznej spółki kontrolowanej jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy o PIT, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej (art. 30f ust. 7 ustawy o PIT);
  • podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych spółek kontrolowanych, a po zakończeniu roku podatkowego, ustalonego zgodnie z ust. 7, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej spółce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a albo w art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o (art. 30f ust. 15 ustawy o PIT).

Mając na uwadze treść wskazanych powyżej regulacji, Wnioskodawca pragnie potwierdzić prawidłowość wskazanego powyżej sposobu kalkulacji podstawy obliczenia podatku i podatku należnego z tytułu uzyskanych przez Wnioskodawcę dochodów Spółki zależnej, w przypadku uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Pierwszym etapem kalkulacji podstawy obliczenia podatku z tytułu udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej jest wypełnienie nałożonych obowiązków o charakterze ewidencyjnym – są one bowiem podstawą do późniejszej kalkulacji dochodu spółki kontrolowanej i – w konsekwencji – podstawy obliczenia podatku oraz wysokości podatku od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika. Ustawa o PIT w sposób wyraźny wskazuje na konieczność zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej spółce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a ustawy o PIT albo art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, po zakończeniu roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej, ustalonego zgodnie z art. 30f ust. 7 ustawy o PIT.

Zatem obowiązek wprowadzenia do ewidencji zdarzeń dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej powstaje post factum, po zakończeniu danego roku podatkowego. W konsekwencji, podatnik nie jest obowiązany do prowadzenia ewidencji systematycznie w trakcie roku podatkowego, a jedynie do ujęcia w ewidencji prowadzonej dla takiego podmiotu wszystkich zdarzeń zaistniałych w zagranicznej spółce kontrolowanej dopiero po zakończeniu jej roku podatkowego. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2015 r., sygn. IPPB2/4511-807/15-8/MK „Obowiązek zaewidencjonowania zdarzeń gospodarczych zaistniałych w zagranicznej spółce kontrolowanej, mających wpływ na określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, aktualizuje się po zakończeniu roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej”.

Ponadto należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadza żadnych dodatkowych zasad dotyczących formy prowadzonej ewidencji, wskazując jedynie, że powinna to być ewidencja odrębna od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a ustawy o PIT albo art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Poprzez posłużenie się powyższym sformułowaniem ustawodawca ustanowił wprost, iż ewidencja prowadzona dla celów określenia dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej nie musi czynić zadość wszystkim wymogom, które polskie prawo nakłada na np. ewidencję rachunkową czy podatkową księgę przychodów i rozchodów, przykładowo w zakresie waluty oraz języka jej prowadzenia. Natomiast, jak wskazane zostało w dalszej części powołanego przepisu, sposób prowadzenia przedmiotowej ewidencji musi zapewnić możliwość określenia wysokości dochodu, podstawy obliczenia podatku i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wymogowi ewidencyjnemu czyni zadość ujęcie w prowadzonej ewidencji, po zakończeniu roku podatkowego Spółki zależnej, wartości przychodów osiągniętych oraz kosztów poniesionych wyrażonych zgodnie z walutą funkcjonalną tej spółki na podstawie uzyskanego od Spółki zależnej zestawienia zdarzeń w niej zaistniałych.

Z obowiązkiem zaewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej po zakończeniu jej roku podatkowego skorelowana jest konieczność ustalenia dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej na ostatni dzień jej roku podatkowego. W konsekwencji Wnioskodawca dokona ustalenia dochodu Spółki zależnej poprzez obliczenie nadwyżki sumy przychodów wykazanych w ewidencji nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy. Wnioskodawca wyłączy zatem z wyniku podatkowego Spółki zależnej odpowiednio:

    1. przysporzenia niestanowiące przychodów podlegających opodatkowaniu,
    2. wydatki, które nie mogą być uznane za koszt podatkowy.


W tym miejscu należy zaznaczyć, że z regulacji art. 30f ust. 7 ustawy o PIT wynika, iż do obliczenia podstawy opodatkowania zagranicznej spółki kontrolowanej zastosowanie znajdzie polska ustawa o PIT. Potwierdzają to także przedstawiciele doktryny: „(…) zarówno wysokość jak i moment uzyskania lub poniesienia przychodów kosztów należy określić w oparciu o przepisy PDOFizU, na podstawie danych zawartych w ewidencji, o której mowa w ust. 15 komentowanego artykułu” (pod red. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz. LEGALIS 2016). Analogiczne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidulanej z dnia 21 września 2015 r. sygn. IPPB2/4511-594/15-2/MK.

Następnie Wnioskodawca obliczy wartości dochodu Spółki zależnej przypadającego na Wnioskodawcę. Podstawę obliczenia podatku, zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o PIT, stanowić będzie tylko ta część dochodów Spółki zależnej, która odpowiadać będzie procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w zyskach Spółki zależnej. Potwierdzają to ustalenia przedstawicieli doktryny prawa podatkowego: „W dochodach podatnika dochód zagranicznej spółki kontrolowanej jest uwzględniany tylko w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki” (pod red. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, LEGALIS 2016).

W związku z tym, że od lipca 2015 r. Wnioskodawca posiadał udziały (prawa głosu) w Spółce zależnej wyłącznie w sposób pośredni, zastosowanie znajdzie regulacja art. 30f ust. 12 ustawy o PIT. Biorąc pod uwagę fakt, iż:

  1. Jednostka zależna posiadała bezpośrednio 100% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach Spółki zależnej od lipca 2015 r. do grudnia 2015 r.,
  2. Jednostka zależna uwzględnia w podstawie opodatkowania dochody Spółki zależnej na podstawie przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych z ustawy o CIT,
  3. Jednostka zależna podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT

Wnioskodawca uprawniony będzie do pomniejszenia swojego udziału pośredniego w Spółce zależnej, o którym mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o PIT, o udział Jednostki zależnej związany z prawem do udziału w zyskach Spółki zależnej za okres od dnia sprzedaży udziałów w Spółce zależnej na rzecz Jednostki zależnej (włącznie z tym dniem) do dnia, w którym przestaną być spełniane kryteria z art. 30f ust. 12 ustawy o PIT na skutek zbycia części/większości udziałów w Spółce zależnej przez Jednostkę zależną. Należy zatem zaznaczyć, że za wskazany okres obowiązek obliczenia podstawy opodatkowania i zapłaty należnego podatku ciążyć będzie wyłącznie na Jednostce zależnej, jako posiadaczu wszystkich praw do udziału w zysku Spółki zależnej. W przypadku odmiennej interpretacji doszłoby do podwójnego opodatkowania tego samego źródła dochodu – po stronie Jednostki zależnej na gruncie art. 24a ustawy o CIT oraz po stronie Wnioskodawcy na gruncie art. 30f ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 30f ust. 17 ustawy o PIT „w celu obliczenia udziału pośredniego, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a i ust. 12 pkt 1 przepis art. 25 ust. 5b stosuje się odpowiednio.”

W myśl art. 25 ust. 5b ustawy o PIT „określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu, przyjmuje się zasadę, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości: jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą”.

W świetle analizowanego przepisu, w odniesieniu do okresu od dnia zbycia większości udziałów w Spółce zależnej przez Jednostkę zależną (uwzględniając ten dzień) do końca 2015 r., bez względu na to, jak wysoki był poziom posiadanego przez Wnioskodawcę udziału w kapitale lub prawach głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach Jednostki zależnej, dla celów obliczenia udziału pośredniego należy przyjąć wartość niższą – w tym przypadku, procentową wartość udziałów Jednostki zależnej w Spółce zależnej pozostałych po transakcji zbycia większości posiadanych w Spółce zależnej udziałów w grudniu 2015 r. Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia podstawy obliczenia podatku i zapłaty należnego podatku z tytułu dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej za okres od dnia sprzedaży udziałów w Spółce zależnej przez Jednostkę zależną (włącznie z tym dniem) do końca 2015 r. (zakładając, iż w efekcie zbycia udziałów Spółka zależna nie będzie mogła zostać uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną Jednostki zależnej ani też Wnioskodawcy, z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o CIT/ art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o PIT, w przeciwnym przypadku dochód Spółki zależnej przypadający na Jednostkę zależną/Wnioskodawcę po dniu zbycia większości udziałów zostanie przez Jednostkę zależną uwzględniony przy kalkulacji podstawy opodatkowania).

Od dochodu Spółki zależnej obliczonego zgodnie z polską ustawą o PIT, w części odpowiadającej procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w zyskach Spółki zależnej Wnioskodawca odliczy kwotę ewentualnej dywidendy otrzymanej od Spółki zależnej do dnia złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. laa ustawy o PIT. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2015 r. sygn. IPPB1/4511-898/15-2/MT, w której organ odstępując od uzasadnienia zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym „(…) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania dywidendę za 2015 rok ale otrzymaną w 2016 roku, ale tylko jeśli dywidenda taka została otrzymana przez Wnioskodawcę do czasu złożenia zeznania podatkowego o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym 2015”.

W związku z tym, że walutą funkcjonalną Spółki zależnej jest waluta obca, celem prawidłowego skalkulowania wartości podatku do zapłaty podstawa obliczenia podatku obliczona zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej, powinna zostać przeliczona z waluty obcej na walutę polską.

Ustawodawca nie uregulował jednak żadnych szczegółowych zasad dotyczących przeliczenia podstawy obliczenia podatku oraz wartości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej na polskie złote. W konsekwencji celem wskazania prawidłowego kursu do przeliczenia podstawy obliczenia podatku, w ocenie Wnioskodawcy, należy wziąć pod uwagę konstrukcję przepisów nakładających obowiązki podatkowe w związku z posiadanym udziałem w zagranicznej spółce kontrolowanej.

W tym kontekście należy raz jeszcze podkreślić, że z perspektywy Wnioskodawcy, jako podatnika o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, obowiązki dotyczące ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w Spółce zależnej oraz kalkulacji jej dochodu materializują się dopiero po zakończeniu roku podatkowego Spółki zależnej. Dopiero bowiem po zakończeniu roku podatkowego Spółki zależnej:

  • Wnioskodawca w sposób ostateczny może stwierdzić, iż Spółka zależna stanowi w stosunku do niego zagraniczną spółkę kontrolowaną – dopiero w przypadku gdy wysokość przychodu Spółki zależnej osiągniętego w danym roku podatkowym przekroczy 250 000 euro Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od dochodów Spółki zależnej (art. 30f ust. 19 pkt 1 ustawy o PIT);
  • Wnioskodawca – na podstawie zapisów w ewidencji sporządzonej po zakończeniu roku – jest w stanie określić dochód Spółki zależnej, który determinować będzie jego podstawę obliczenia podatku.

W konsekwencji, z perspektywy Wnioskodawcy dochód Spółki zależnej powstanie dopiero na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Powyższe konkluzje zdaje się potwierdzać literalne brzmienie art. 30f ust. 7 ustawy o PIT, który wskazuje, że dochodem zagranicznej spółki kontrolowanej jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy dochodów nad kosztami ich uzyskania bez względu na rodzaj źródeł przychodów ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej Spółki kontrolowanej. Momentem zatem, na który ustalona zostaje nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami jest dopiero ostatni dzień roku podatkowego Spółki zależnej.

Mając na uwadze powyższe rozważania oraz ogólne zasady dotyczące przeliczania wartości przychodów osiąganych i kosztów ponoszonych w walucie obcej określone w ustawie o PIT, w ocenie Wnioskodawcy, powinien on dokonać przeliczenia wartości obliczonej podstawy obliczenia podatku na polskie złote kursem średnim ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ostatni dzień roku podatkowego Spółki zależnej.

Od tak obliczonej podstawy obliczenia podatku Wnioskodawca będzie mógł obliczyć kwotę podatku do zapłaty zgodnie z 19% stawką podatku.

Jednocześnie po ustaleniu wartości podstawy obliczenia podatku z tytułu dochodów Spółki zależnej uzyskanych przez Wnioskodawcę i obliczeniu należnego podatku, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od tak obliczonego zobowiązania podatkowego kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu przez Spółkę zależną w proporcji, w jakiej pozostawać będzie dochód Spółki zależnej ustalony zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o PIT do dochodu ustalonego zgodnie z art. 30f ust. 7 ustawy o PIT. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 30f ust. 13 ustawy o PIT od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z ust. 1 odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w proporcji, w jakiej pozostaje dochód ustalony zgodnie z ust. 5 do dochodu tej spółki ustalonego zgodnie z ust. 7; przepisów art. 27 ust. 8-9a nie stosuje się. Przepis art. 11a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30f ust. 14 ustawy o PIT „przepis ust. 13 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego państwa, w którym dochód został uzyskany”. Wskazać należy, że podstawą do uzyskania przez polskie organy podatkowe informacji podatkowej od organu podatkowego z państwa siedziby Spółki zależnej (tj. państwa, w którym został uzyskany dochód Spółki zależnej) jest art. 27 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U z 1993 r. nr 117 poz. 523) wraz z protokołem między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r., podpisanym w Nikozji dnia 22 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1383). Możliwe będzie zatem odliczenie podatku zapłaconego przez Spółkę zależną na Cyprze od podatku należnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 11a ust. 3 ustawy o PIT kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Analiza brzmienia powyżej przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia, zgodnie z art. 30f ust. 13 ustawy o PIT, podatku dochodowego zapłaconego przez Spółkę zależną na Cyprze od podstawy opodatkowania Spółki zależnej jako zagranicznej spółki kontrolowanej. Dla celów odliczenia podatku Wnioskodawca powinien przyjąć kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku przez Spółkę zależną.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przeprowadzonej powyżej analizy przepisów ustawy o PIT stanowisko Wnioskodawcy odnośnie metody kalkulacji podstawy obliczenia podatku z tytułu dochodów Spółki zależnej, w przypadku uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną, uzyskanych przez Wnioskodawcę, i podatku do zapłaty, które przedstawione zostały powyżej, należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację. Natomiast odwołanie się do publikacji podatkowych, jako że co do zasady nie stanowią one źródła prawa, także nie jest wiążące dla organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj