Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB4.4511.140.2016.2.MH
z 16 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 25 sierpnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu w Komisji Europejskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu w Komisji Europejskiej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 sierpnia 2016 r., nr 1061-IPTPB4.4511.140.2016.1.MH, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 23 sierpnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Wnioskodawca aplikował do Komisji Europejskiej o udział w programie stażowym Komisji. W dniu 10 lipca 2016 r. uzyskał z Komisji informację, że Komisja zakwalifikowała Go do programu stażowego i kieruje Go do gabinetu Komisarz ds. Przemysłu, Przedsiębiorczości MiŚP. Staż ma się rozpocząć 3 października 2016 r. Będzie trwał nieprzerwanie przez 5 miesięcy i będzie miał miejsce w Brukseli. Za udział w stażu Wnioskodawca będzie otrzymywał miesięczne stypendium (living allowence) w wysokości 1 144 EUR (minus składka na ubezpieczenie). W stażu Wnioskodawca będzie uczestniczył osobiście i nie będzie nikomu zlecał wykonania jakichkolwiek czynności zawodowych. Obowiązki stażysty zostaną określone przez Jego opiekuna i Traineeships Office. Według wytycznych Komisji środki te mają być przeznaczone na wynajem mieszkania, lokalny transport i wyżywienie. Komisja podniosła, że wskazana kwota nie podlega zasadom podatkowym Wspólnot Europejskich i każdy stażysta winien osobiście rozliczyć się z krajowymi urzędami podatkowymi. Miejscem zamieszkania i centrum spraw życiowych Wnioskodawcy jest Polska – …. Celem stażu jest zdobycie doświadczenia w organizacjach i środowisku międzynarodowym. Stypendium zostanie przyznane na podstawie decyzji Komisji Europejskiej z dnia 2 marca 2005 r., nr C(2005)458. Stypendium zostanie sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca będzie bezpośrednim i jedynym beneficjentem środków przyznanych przez Komisję. Otrzymane środki będą miały charakter bezzwrotnej pomocy. Umowa będzie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Komisją Europejską. Wnioskodawca będzie osobiście i bezpośrednio realizował cel programu stażowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wskazane, comiesięczne stypendium otrzymywane z Komisji Europejskiej w ramach programu stażowego Komisji (living allowence) korzysta ze zwolnienia z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane stypendium Komisji Europejskiej (living allowence), w opisanym wypadku, korzysta w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, zgodnie z treścią art. 4a ww. ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących opodatkowania dochodu z tytułu stypendiów, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 21 umowy, regulujący opodatkowanie tzw. innych dochodów.

W myśl art. 21 ust. 1 ww. Umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, tj. w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca aplikował do Komisji Europejskiej o udział w programie stażowym Komisji. W dniu 10 lipca 2016 r. uzyskał z Komisji informację, że został zakwalifikowany do programu stażowego. Staż ma się rozpocząć dnia 3 października 2016 r. Będzie trwał nieprzerwanie przez 5 miesięcy i będzie miał miejsce w Brukseli. Za udział w stażu Wnioskodawca będzie otrzymywał miesięczne stypendium (living allowence) w wysokości 1 144 EUR (minus składka na ubezpieczenie). W stażu Wnioskodawca będzie uczestniczył osobiście i nie będzie nikomu zlecał wykonania jakichkolwiek czynności zawodowych. Obowiązki stażysty zostaną określone przez Jego opiekuna i Traineeships Office. Według wytycznych Komisji środki te mają być przeznaczone na wynajem mieszkania, lokalny transport i wyżywienie. Komisja podniosła, że wskazana kwota nie podlega zasadom podatkowym Wspólnot Europejskich i każdy stażysta winien osobiście rozliczyć się z krajowymi urzędami podatkowymi. Miejscem zamieszkania i centrum spraw życiowych Wnioskodawcy jest Polska. Celem stażu jest zdobycie doświadczenia w organizacjach i środowisku międzynarodowym. Stypendium zostanie przyznane na podstawie decyzji Komisji Europejskiej z dnia 2 marca 2005 r., nr C(2005)458. Stypendium zostanie sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca będzie bezpośrednim i jedynym beneficjentem środków przyznanych przez Komisję. Otrzymane środki będą miały charakter bezzwrotnej pomocy. Umowa będzie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Komisją Europejską. Wnioskodawca będzie osobiście i bezpośrednio realizował cel programu stażowego.

Z analizy treści wniosku wynika, że miejscem zamieszkania i centrum spraw życiowych Wnioskodawcy jest Polska, a więc na Wnioskodawcy ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy. Zatem, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące przepisy prawa, stwierdzić należy, że otrzymywane przez Wnioskodawcę stypendium z tytułu odbywania stażu Komisji Europejskiej w Brukseli podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodu są inne źródła, do których w myśl art. 20 ustawy zalicza się w szczególności m.in. (...) stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Dlatego też przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Zasady opodatkowania wynagrodzeń urzędników oraz innych pracowników Wspólnot Europejskich reguluje rozporządzenie nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4.03.1968 r. ze zm.).

Z zasad regulujących program staży urzędniczych Komisji Europejskiej wynika jednak, że przyznane stażystom stypendia nie podlegają specjalnym przepisom podatkowym, mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Tak jak Wnioskodawca poinformował w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazana kwota stypendium nie podlega zasadom podatkowym Wspólnot Europejskich i każdy stażysta winien osobiście rozliczyć się z krajowymi urzędami podatkowymi. Oznacza to, że otrzymywane z tytułu stażu urzędniczego Komisji Europejskiej stypendia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zauważyć należy, że zwolnienie to dotyczy dochodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy, natomiast w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymując stypendium Komisji Europejskiej z tytułu odbywania stażu, dochodów takich nie otrzyma. Zatem, uznać należy, że w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, należy poinformować, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Odnosząc się do treści powyższego artykułu, kluczowa staje się kwestia, co należy rozumieć pod pojęciem stypendium. Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Zatem oceniając, czy otrzymane za granicą stypendium podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce należy ustalić, czy otrzymana kwota nie przekroczy w danym roku podatkowym wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikającej z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest przy tym od kraju, w jakim stypendysta przebywał. Ustalając wysokość zwolnienia Wnioskodawca powinien odwołać się do wysokości diety obowiązującej w Belgii, ponieważ przedmiotowe stypendium wypłacane było z Komisji Europejskiej w Brukseli.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do wyłączenia z podstawy opodatkowania dochodu z tytułu stypendium równowartości diety w wysokości 48 euro za każdy dzień otrzymanego stypendium w 2016 r. stosownie do przepisów Rozdziału 3 Podróż zagraniczna rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej oraz w załączniku do tego rozporządzenia wskazującego wysokość diety za dobę podróży zagranicznej do Belgii.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że na podatniku, który uzyska stypendium w związku z odbywaniem stażu w Komisji Europejskiej spoczywać będzie obowiązek wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 7 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju, wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy stosując od uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Jeżeli, otrzymana w danym roku kwota stypendium wyższa będzie od kwoty objętej zwolnieniem, nadwyżkę ponad kwotę wolną, stosowanie do treści art. 45 ww. ustawy, Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym otrzymane było stypendium. Natomiast w przypadku, jeśli odliczenie z tytułu diet będzie wyższe od kwoty otrzymanego stypendium, to nie będzie konieczne wykazywanie go w zeznaniu rocznym.

Reasumując, stwierdzić należy, że stypendium otrzymywane z Komisji Europejskiej w ramach programu stażowego Komisji (living allwence) nie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zwolnienie to dotyczy dochodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy, natomiast w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymując stypendium Komisji Europejskiej z tytułu odbywania stażu, dochodów takich nie otrzyma.

Istnieje natomiast możliwość pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium, o kwotę stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień w którym było otrzymywane stypendium, co ściśle wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ zaznacza, że wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj